Ekelspor- dobbelspor |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 oktober 2007 at 18:10 |
Et spørsmål som kanskje er vanskelig å besvare. Det er ihvertfall vanskelig å stille på en riktig og forståelig måte. Men jeg prøver. Hva er fordeler og ulemper med å bygge og bruke enkelspor- dobbelspor?
Jeg håper at noen vet hvor jeg vil hen, uten at jeg egentlig fikk frem riktig tekst på spørsmålet.
|
|
SOHo
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager en miss i overskriften. Ingen må forstå at enkelspor er et ekkelspor.
|
|
SOHo
|
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra min innfallsvinkel til denne hobbyen, automatiseringsmuligheter, er hovedfordelen med dobbeltspor at den gir sikrere trafikkavvikling/større feiltoleranse. Stopper et tog pga. avsporing, tap av strømopptak e.l. vil andre tog likevel kunne komme forbi ved hjelp av det andre sporet. I tillegg øker dobbeltspor maksimalkapasiteten for togtrafikk (dersom det er et ønske).
I det virkelige jernbane-Norge finner du både dobbeltspors- og enkeltsporsstrekninger i stort monn, så forbildetrohet skulle ikke være noe problem. Var dette i retningen av hva du vil med spørmålet? |
|
Mvh Stein
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og ulempen er vel at du må kjøpe dobbelt så mye spor.
Petter
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjenner jeg Sven Ole rett så tror jeg ikke antall spormeter betyr så mye. Så til selve problemstillingen: Enkeltspor eller dobbeltspor? Kjører du etter norsk forbilde så mener jeg at de fleste banestrekninger bør være laget for enkeltspor-drift. Kryssing og forbikjøring av tog skjer på stasjonene, og betjeningen av anlegget (enten den skjer automatisk eller manuelt) må ta høyde for dette - med ruteopplegg, betjening av stasjonen med en txp (togekspeditør) og at stasjonens krysningsspor er tilpasset togenes lengder. Kjører du med PC-styring så kan håndteringen av togene skje automatisk innefor disse forutsetningene. Hvis du ikke har tid til å styre togene selv eller ønsker å installere PC-styring, så tror jeg heller et dobbelsporanlegg med "dogbone" i hver ende, gir deg bedre mulighet til å la togene kjøre rundt og rundt i slags rundbane. Da trenger du bare noen blokksignaler som passer på at togene ikke kjører inn i hverandre. Med andre ord: Hvis du vet hvordan du helst ønsker å operere anlegget, så vet du også hvorvidt du bør velge enkeltspor- eller dobbeltspordrift. Og har du god plass så kan du jo kombinere begge driftsformene. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |