Print Page | Close Window

Ekelspor- dobbelspor

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2966
Printed Date: 24 november 2024 at 05:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Ekelspor- dobbelspor
Posted By: Sven Ole
Subject: Ekelspor- dobbelspor
Date Posted: 16 oktober 2007 at 18:10
Et spørsmål som kanskje er vanskelig å besvare. Det er ihvertfall vanskelig å stille på en riktig og forståelig måte. Men jeg prøver. Hva er fordeler og ulemper med å bygge og bruke enkelspor- dobbelspor?
Jeg håper at noen vet hvor jeg vil hen, uten at jeg egentlig fikk frem riktig tekst på spørsmålet.


-------------
SOHo



Replies:
Posted By: Sven Ole
Date Posted: 16 oktober 2007 at 18:18
Beklager en miss i overskriften. Ingen må forstå at enkelspor er et ekkelspor.

-------------
SOHo


Posted By: steppen
Date Posted: 16 oktober 2007 at 22:17
Fra min innfallsvinkel til denne hobbyen, automatiseringsmuligheter, er hovedfordelen med dobbeltspor at den gir sikrere trafikkavvikling/større feiltoleranse. Stopper et tog pga. avsporing, tap av strømopptak e.l. vil andre tog likevel kunne komme forbi ved hjelp av det andre sporet. I tillegg øker dobbeltspor maksimalkapasiteten for togtrafikk (dersom det er et ønske).

I det virkelige jernbane-Norge finner du både dobbeltspors- og enkeltsporsstrekninger i stort monn, så forbildetrohet skulle ikke være noe problem.

Var dette i retningen av hva du vil med spørmålet?

-------------
Mvh Stein


Posted By: traiNman
Date Posted: 17 oktober 2007 at 13:58
Og ulempen er vel at du må kjøpe dobbelt så mye spor. Wink
 
Petter


Posted By: KjellAn
Date Posted: 17 oktober 2007 at 14:34
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Og ulempen er vel at du må kjøpe dobbelt så mye spor.

Kjenner jeg Sven Ole rett så tror jeg ikke antall spormeter betyr så mye.

Så til selve problemstillingen: Enkeltspor eller dobbeltspor?

Kjører du etter norsk forbilde så mener jeg at de fleste banestrekninger bør være laget for enkeltspor-drift. Kryssing og forbikjøring av tog skjer på stasjonene, og betjeningen av anlegget (enten den skjer automatisk eller manuelt) må ta høyde for dette - med ruteopplegg, betjening av stasjonen med en txp (togekspeditør) og at stasjonens krysningsspor er tilpasset togenes lengder.
Kjører du med PC-styring så kan håndteringen av togene skje automatisk innefor disse forutsetningene.

Hvis du ikke har tid til å styre togene selv eller ønsker å installere PC-styring, så tror jeg heller et dobbelsporanlegg med "dogbone" i hver ende, gir deg bedre mulighet til å la togene kjøre rundt og rundt i slags rundbane. Da trenger du bare noen blokksignaler som passer på at togene ikke kjører inn i hverandre.

Med andre ord: Hvis du vet hvordan du helst ønsker å operere anlegget, så vet du også hvorvidt du bør velge enkeltspor- eller dobbeltspordrift.

Og har du god plass så kan du jo kombinere begge driftsformene.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net