MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diesel + B7 = Sant?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diesel + B7 = Sant?

 Post Reply Post Reply
Author
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diesel + B7 = Sant?
    Posted: 23 august 2007 at 00:17
Har Di3 noengang dradd B7 vogner, eller har diesel dratt B7 i det hele tatt? Noen som har bilder av B7 dratt av Diesel lok?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 00:54
Tenker du på fast oppsett med lok+vogner i rutetog? I såfall er svaret nei. Men som ekstratog og i særskilte tilfeller har B7 vogner blitt trukket av mange forskjellige ting. Jeg har blant annet selv vært med på å dra en slerke på 8 B7 vogner med El 8.2060.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Grim View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grim Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 04:34
Okey, så hvorfor brukes de ikke på diesel?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 10:56
Fordi det er kjøretråd der de benyttes Wink
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Lars-Erik K View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 19 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars-Erik K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 18:16
Det er et bilde av Di3 med B7-vogner i 1 av de Di 3-bøkene. Så de har gått med Di 3-lok når Dovrebanen har vært stengt.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2007 at 20:06

Når det var ras i drivdalen på Dovrebanen ble sørgående express med Di3, foran sendt over Rørosbanen til Oslo.

Om morgen fikk de ikke ut El18 loket på Marienborg, og de måtte bruke Di4. Nsb har ikke noen reservelok i Trondheim går det gjelder El lok.
Tog 45 annkom Vinstra i rute med Di4.
Her krysset de med nordgående 45(begge kjøres med b7 + el 18)
Di4 retunerte i tog 45 til Trondheim sammen med El18 maskin(til sørgående nattoget til Oslo).

Et god stund etter, ved en annen andledning. havarerte kompressoren i El18 maskinen til tog 42 på Trondheim st.
Di4 ble på satt i front og trakk toget til Otta hvor nordgående 45 hadde med dobbel El18.
Det ene ble satt på i front(tog 42) og annkom Oslo ca 15 min etter rute med dobbel El18. 

B7 har vært i bruk sammen med El13(sørlandsbanen),14,16,17 og El18. Samt Di3 og Di4.
I mange år ble Di2 brukt til skifting av B7(og andre vogner) mellom Marienborg og driftbanegården/Trondheim st.

Det var snakk om å bruke B7 på Nordlansbanen, men NSB sa ikke eletronikken på Di4 passet sammen med B7. Og etter dette har Di4 vært brukt i togene 42/45 sammen med 7 B7 vogner.


Edited by Wickerman - 23 august 2007 at 20:10
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.