...og har stått der lenge |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 juli 2007 at 19:10 |
|
Er det noe jeg stadig ser så er det ett togsett bestående av 4 vogner og 2 skiftetraktorer på Oslo S. Det står der den dag i dag "og har stått der lenge".
Noen som veit noe om hva det brukes til eller hvorfor det står der det står? Edited by Grim - 11 juli 2007 at 19:22 |
||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, ta og se nøye på taket til loket i det siste bildet... så ser du et blålys!
Dette er ett beredskapstog, som det forhåpentligvis aldri blir bruk for. Det er ment å settes inn ved brann i tunneler, først og fremst Romeriksporten og Oslotunnelen. Det har lokomotiver i begge ender slik at det raskt kan settes inn dersom det blir behov for det. I vognene er det diverse nødutstyr. Viss jeg husker riktig blir motorene prøvestartet med jevne mellomrom for å holdes ved like.
Hilsen
Ben-Sigvald Edited by ben - 11 juli 2007 at 19:26 |
||
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dæven, det var jo ett bra svar. Fikk jo egentlig svar på alle spørsmålene mine nå. Takk igjen :D
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
... og bare for å spikke litt fliser: Det er diesellokomotiver ikke skiftetraktorer
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og de blålysene er der for at andre tog skal slippe dem forbi?
Petter
|
||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
... ja, jeg skulle virkelig likt å høre en god forklaring på hva tanken bak de lysene er.... mener noen snakket om den psykologiske faktoren, at det er betryggende for de som evt er involvert i en ulykke å se blå lys fordi de da skjønner at hjelp er på vei.... synes det høres litt drøyt ut.
"Vi har fått stans her på Lillestrøm for å vente på utrykkende tog!" Edited by ben - 11 juli 2007 at 21:38 |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
det er di2 for og vere korekt den ene er 841 og den andre vet jeg ikke
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
paalrise
Nykommer Joined: 05 juni 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den andre er selvfølgelig 842 og heter da selvfølgelig lok 2 :) I hvertfall var oppsettet slik for et par år siden når jeg var der og tok bilde av de...
|
||
--
Mvh Pål R. |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Det har også blitt brukt Skd 224 i dette toget. I tillegg var den ene Di 2 maskinen malt i sesam farger, men ble malt opp i nye farger. PR |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hehehe et sesam lok der hmm... passer ikke der du
bra det ble malt i nye farger. Edited by Stian - 11 juli 2007 at 23:54 |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, ikke bra jeg liker sesam farger... Joda, hadde sett litt rart ut om et fargekart med blålys kom inn i tunnelen. men hadde sett genialt ut på tv-bildene da!
|
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jo"a sesam fargene er fine de har tatt sesam toget når jeg var liten mener jeg kjørte med el10 kansje di2
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg må inrømme at jeg ikke ser forskjell på sånt, jeg syntes Skd typene er ganske like denne. Veit ikke hva hovedforskjellen på en skiftetraktor og en dieselmotor er, annet enn arbeidet de utfører. Edited by Grim - 12 juli 2007 at 14:17 |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Navnet kan gi en viss pekepinn:
Di (eksempelvis Di-2, Di-3 osv) er diesellokomotiv. SK er skiftetraktor (Skd=dieseltraktor, Ska=akkumulatortraktor, Skb=bensintraktor).
Det er i hvert fall slik jeg har forstått det.
Men det er ikke alltid lett å forstå. Di-5 var et lokomotiv men SKD 226 er en traktor. Og en Di-2 ble ombygget til SKD 225.
Du finner dem her: http://www.jernbane.net/norge/skd/skd225/index.asp
Hilsen Petter
Edit: Skrivefeil Edited by traiNman - 12 juli 2007 at 15:56 |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forskjellen mellom traktor og lokomotiv har vel noe med å gjøre hvem som har lov til å fremføre det og ikke? Her er jeg på tynn is, men mener at Di2 måtte bygges noe om for å kunne bli Skd226.
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Noe" er ordet
|
||
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skjønner bestegnelsene, men jeg syntes lok som Di2 har veldig mye til felles med skd"er. Jeg kan ikke forskjellene utenat i hode enda, men det kommer vel ettersom jeg er interisert nok. Førerhusene er jo nesten klinlike og kroppen er veldig lik selvom størelsene på forsiden og baksiden varier veldig, fra de lange store til Di8 til de korte små på en Di2 Edited by Grim - 12 juli 2007 at 18:32 |
||
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di 2 ble IKKE Skd226, men 225!
Se forskjellen på drivverket
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skd 226 er en tidligere svensk traktor som hos SJ het Z66. Fra gammalt av så var Skd"er små traktorer mens Di. 2 var betydlig større og et mer "ordentlig" lokomotiv. Forskjellen var med andre veldig tydelig. For å kjøre diesellokomotiv så trengs det full lokføreropplæring mens mann for å kjøre en skiftetraktor kun trengte et kurs i skifting. Litt enkelt forklart.
Etter hvert så har jo skiftetraktoren vokst litt og dermed har grensen visket bort litt. (Skd 226 er på samme størrelse som en Di. 2 men noe lettere og svakere). Di. 2 854 ble nedgradert til Skd 225 etter ombygging fordi mann da ikke trengte lokfører lenger. Men maskinen er faktisk noe tyngre og strerkere en Di. 2!
Hilsen,
Laurenz
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
det burde alle kunne se selv broren min som (hater tog) kann se forskjeld Edited by Stian - 12 juli 2007 at 23:38 |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tore H. ser sikkert forskjell han også, men man får ikke dø i synden her på forumet på grunn av en tastefeil vet du
|
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jo, det får man
|
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
nei def får man ikke. bortse fra hvis du ødelegger mj ting
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
og hvor mange ble malt i sesamfarger? 839+827 og den som står på Hønefoss, er det flere da?
hilsen Magne,
som er i et land med billig øl og røyk og mye dieseltrekkraft. Hvor er jeg?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Polen?
|
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stua til Morten? (unnskyld, igjen, bare måtte...)
|
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
2 stykk Di. 2 og 2 stykk El. 10 fikk Sesam farger. Det er kun en Di. 2 som har fått nye farger etter det.
Hilsen,
Laurenz
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor står sesamloket og ruster og ramler sammen for seg selv utenfor en eller annen togplass mellom Oslo og Strømmen foresten?
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja det er synn men det er vell nsb som eier den eller er det njk? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |