BM 70 i modell, finns det? |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 mai 2007 at 21:31 |
|||
Mener å huske, faktisk så mener jeg at det var et midsidebilde, av en BM70 i modell i MJF bladet for en god del år tilbake.. Lurer på om det ikke var daværende ModellEffekt(?) som skulle produsere settet.. Har noen litt info?
|
||||
MvH
Thomas Olsen |
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk Edited by morten.h - 06 mai 2007 at 22:14 |
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Øystein er rett å slett en årntlig tøffing! (Ja, jeg har lyst på BM70 jeg også :D)
|
||||
MvH
Thomas Olsen |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Kan du ikke lage en selv?? Forstod det slik at du behersker grafiske verktøy..
|
||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Du trenger jo ikke å den trykke da. Men å tegne den er jo mye likt som å lage noe for trykking. Tar jeg ikke helt feil så er en av trykke prosessene noe lik som etsetegning- prosessen
|
||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Så hva venter vi på Bestiller 1 stk
|
||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Først prøver jeg å gå for at Øystein er tøff,Øystein er kuul,heia Øystein...
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Endte ikke det hele slik at det var rundt 10 sett som ble levert, men som så ble forsøkt trukket tilbake av produsenten fordi det viste seg at modellene var for dårlige?? Eirik
|
||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Tja ...
Siden vi er i et slikt enormt(!!) miljø vi som bedriver mj her i landet, at enkelte av oss har valgt å skille lag i forskjellige leire, kan det nok muligens være enklere å få svar fra omtalte herremann på Norsk MJ Forum ... |
||||
Bjørn Egil
|
||||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Motorvogner generellt er noe jeg savner. Både BM70, BM92 og selvfølgelig BM 68 står på ønskelisten. Så om noen sier "løp og støp", så kommer jeg etter med "løp og kjøp"....
Hilsen Kjetil
|
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Sparepengene sitter løst her, helt klart. Om BM68A er en favoritt i mitt tilfelle, så løper jeg også etter:
BM 69 A, B, C
BM 70
BM 71
BM 72
BM 73A
BM 73B
Det gjør ikke noe om de bråker, bare strømopptaket er bra :-)
|
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Er det ikke bare å skaffe seg en Kineser, gutter?
|
||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Liker best BM69 i alle varianter og BM 70 så dette blir spennende å se hva kan føre til
|
||||
Hilsen Andreas.
|
||||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Etter litt research,fant jeg ut at totalt 7 sett av BM 70 ble laget i H0. En kan trygt si at det er en sjelden vare...
|
||||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||||
frankm
Viderekommen Joined: 04 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 82 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
dette er jo bare spekulasjoner...
men hvor mye vil et bm70-sett ville koste? (eller hva kostet det den gangen) |
||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
I utgangspunktet kan du sammenligne et nytt sett i dag med hva NMJ vil ta for et 69-sett. De står til 2.495,- på deres nettside. Siden et 70-sett betyr en støpeform/vogn ekstra i forhold til 69 så vil det vel bety en ekstrakostnad på kanskje 500,-, men i tillegg så må det og regnes inn større fortjeneste pr. enhet for å dekke utviklingen siden det trolig vil bli solgt et langt lavere antall 70-sett enn hva man kan forvente med 69-settet. Er man heldig kan man derfor kanskje få en kineser til å produsere det slik at det kommer på 3.495,- (Med forbehold siden jeg ikke har den minste peiling på hva kinesere tar for jobben... jeg bare sammenligner og spekulerer på bakgrunn av andre kjente priser)
Eirik
|
||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Tror det dengang kostet 10 000,-
Så hva det ville kostet i dag er jo usikkert. Noe taler for at det ville ha blitt dyrer pga inflasjon, men andre taler for at prisen kanskje ville vært på noe av det samme fordi nye og billigere teknikker har kommet til siden den gang..
|
||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Ellers er det store prisforskjeller i Kina også. Den samme regelen gjelder nok i Kina som overalt ellers: man får det man betaler de for. Men antydningen til Eirik på rundt 3500,- for settet er nok helt klart overkommelig. Kommer vel helt an på hvor mange sett de lager og hvor mange forskjellige nummerversjoner man snakker om. Selv om påskrifter ikke er det største problemet, for arbeidskraft i Kina er grisebillig....
Hilsen Kjetil
|
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Modellen var i etset messing og måtte være et h.... å lodde sammen slik jeg har sett den. Tror det var derfor han ga opp, men kan ikke sitere ØW på det. Dessuten er den slik jeg har målt den ikke korrekt målmessig, hverken i totalmål eller internt på hver vognside.
Jeg har kun sett delene og ikke som ferdigmodell. På skinnene så den sikkert ok ut. Resinmodeller er en grei måte å lage mikro/småserie, men er mer arbeidskrevende i produksjon så når det gjelder større serier så er det ordinær sprøytestøp som gjelder. I kina krever man slik jeg har forstått det serier på minimum 3500 og aller helst oppover. Om man da ikke kan fordele på flere vognnummer, varianter med tilleggsdeler osv så vil prosjekter raskt bli ulønnsomme eller kreve en vesentlig høyere utsalgspris. Totalpris selv fra Kina på kr 3500,- for et slkt sett tror jeg er ønskedrøm, men det er lov og det er gratis å drømme. Minner om at siste loket fra Jeco kostet alene noen sedler med flere nuller. Og det var produsert i Kina. Terje V. Edited by TeVe - 08 mai 2007 at 18:01 |
||||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Neida. I Kina kan du gjerne bestille 10 stk av en serie om du vil. Men lager du 100 blir det selvsagt billigere. Lager du 300 blir det enda billigere. Meg bekjent har hverken Hobbytrade eller NMJ laget 3500 eksemplarer av en plastvogn. Husk at du betaler mest for igangsetting og selve sprøytestøpingen av deler. Sammensetting av flere deler til en vogn, samt litrering og alternativt lakkering utgjør ikke så forferdelig mye. Dette er manuellt arbeid. Og arbeidskraft er som sagt grisebillig i Kina.
Hilsen Kjetil
|
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jo teoretisk kan du bestille 10 om du er villig til å legge ut for hele prosessen. Dyr modell.
Men ut fra de opplysninger jeg har så maå man opp i antall også i Kina om man skal få ut modeller til akseptable priser. For vogner som det finnes varianter over slik som for B3-familien og B7-familien så kan hoveddelene av disse deles på et relativt stort antall selv om man lager et begrenset antall av hver vogn. Om jeg har forstått det riktig så blir det gjerne serier på 500 stk pr vogn feks i B3-familien men man må lage så mange varianter samtidig at man produserer gjerne 2500-3000 totalt, feks 5 vogner a 500stk blir 2500 totalt i produksjonsrunden. Terje |
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Sånnfor å presisere.
Om du ser på nmj sidene finner du at den første B7-serien utjgør 6 vogner og neste serie 7 vogner. Anta 500 produsert av hver type og du har straks 3000 stk i produksjonsserien og totalt 6000 stk. Mange deler er felles for alle vognene, det som varier kan være innsatser i formen. Bare som et eksempel. Terje |
||||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hilsen Kjetil
|
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Nå skal vel alt arbeid foran produksjonsfasen gjøres uansett, slik som tegne/konstruksjonsarbeid og form/verktøyfremstilling. Jeg tror nok sikkert at man kan produsere et lite antall, men initaialkostnadene nevnt over vil dra prisen oppbetydelig når det skal deles på et lite antall. Nå har jo teknikken med å fremstille verktøy fra data utvikliet seg enormt, men det og konstruksjonsarbeidet skal fortsatt gjøres og kostnadene fordeles over produsert antall.
Terje |
||||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det hele er jo snakk om hvor mye arbeid man legger ned selv. Ved å sende en haug med målsatte 2D-tegninger og en CD full av bilder til en fabrikk, er det klart at det vil koste mer og det vil ta lenger tid. Men om man gjør en komplett 3D-tegning ferdig selv, sparer man utrolig mye. Spesiellt om softwaren man benytter er den samme som fabrikkens. Jeg har vært i kontakt med noen produsenter i Kina selv, og prisen er slettes ikke avskrekkende. Men som sagt, jeg tegner materiellet helt ferdig i 3D selv her hjemme, før det sendes avgårde.
Om det blir noe ut av det får vi se på. Det er som sagt hobby vi driver med, og døgnet har fortsatt kun 24 timer hvor arbeid tar 8 og søvn nesten det samme. Men det er jo gøy å se hva man kan få til?
Hilsen Kjetil
|
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Ja Kjetil, om man tar grunnlagsarbeidet selv og ikke prissetter eget arbeid så er jo bildet noe helt annet. Hadde en anelse om at det var det du hadde i tankene. Verktøyet skal fortsatt gjøres.
Fallgruben er om du allerede i grunnlagsarbeidet har nok opplysninger om støpemaskinene til at du kan legge inn de riktige forutsetningene. Ville nok allerede fra starten av valgt hvem som skal støpe, fått firmaet til å opplyse hvor man må korrigere osv. Heljan konstruerer modellene selv, og de burde kunne det etter å ha holdt på i mange tiår, men enda så går ting skeis når modellen skal over i verktøy og produksjon. Om dette skyldes at Heljan er udyktige til konstruksjon eller om det er overføring i verktøy har jeg ikke kjennskap til, men jeg vil tro at å bare overlate til kineserne å ta resten fra en 3D-modell kan være grunnlag for mange frustrasjoner. Terje V. |
||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |