BM 70 i modell, finns det?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2559
Printed Date: 29 november 2024 at 11:49 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: BM 70 i modell, finns det?
Posted By: Per-Inge-2613
Subject: BM 70 i modell, finns det?
Date Posted: 06 mai 2007 at 21:31
Mener å huske, faktisk så mener jeg at det var et midsidebilde, av en BM70 i modell i MJF bladet for en god del år tilbake.. Lurer på om det ikke var daværende ModellEffekt(?) som skulle produsere settet.. Har noen litt info?
------------- MvH
Thomas Olsen
|
Replies:
Posted By: morten.h
Date Posted: 06 mai 2007 at 22:03
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Per-Inge-2613
Date Posted: 06 mai 2007 at 22:42
Øystein er rett å slett en årntlig tøffing! (Ja, jeg har lyst på BM70 jeg også :D)
------------- MvH
Thomas Olsen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 mai 2007 at 10:11
morten.h wrote:
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk |
Kan du ikke lage en selv?? Forstod det slik at du behersker grafiske verktøy..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mai 2007 at 10:19
SveinR wrote:
morten.h wrote:
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk |
Kan du ikke lage en selv?? Forstod det slik at du behersker grafiske verktøy.. | .....Som Silketrykk,Offset trykk,Edge og dertil tilhørende programvarer.......de egner seg dårlig til det formålet.......men Bm 70 ser jeg daglig her i Larvik.....Hvis jeg tar oppmålinger og masse bilder,kan jo du........
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 mai 2007 at 10:35
morten.h wrote:
SveinR wrote:
morten.h wrote:
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk |
Kan du ikke lage en selv?? Forstod det slik at du behersker grafiske verktøy.. | .....Som Silketrykk,Offset trykk,Edge og dertil tilhørende programvarer.......de egner seg dårlig til det formålet.......men Bm 70 ser jeg daglig her i Larvik.....Hvis jeg tar oppmålinger og masse bilder,kan jo du........ |
Du trenger jo ikke å den trykke da. Men å tegne den er jo mye likt som å lage noe for trykking. Tar jeg ikke helt feil så er en av trykke prosessene noe lik som etsetegning- prosessen
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mai 2007 at 10:37
SveinR wrote:
morten.h wrote:
SveinR wrote:
morten.h wrote:
Dette kan nok Øystein Wiik svare best på,.........trur ikke det ble laget veldig mange sett ,5-6 stykker (eller no)....Spørsmålet er: kan du lage flere?....jeg vil også ha! Please Øystein...
EDIT: Øystein er kuul,Øystein er tøff....smisk,smisk |
Kan du ikke lage en selv?? Forstod det slik at du behersker grafiske verktøy.. | .....Som Silketrykk,Offset trykk,Edge og dertil tilhørende programvarer.......de egner seg dårlig til det formålet.......men Bm 70 ser jeg daglig her i Larvik.....Hvis jeg tar oppmålinger og masse bilder,kan jo du........ |
Du trenger jo ikke å den trykke da. Men å tegne den er jo mye likt som å lage noe for trykking. Tar jeg ikke helt feil så er en av trykke prosessene noe lik som etsetegning- prosessen | det har du rett i,finnes likhets trekk der ja....
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 mai 2007 at 11:01
Så hva venter vi på Bestiller 1 stk
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mai 2007 at 15:12
Posted By: eika
Date Posted: 07 mai 2007 at 15:15
Endte ikke det hele slik at det var rundt 10 sett som ble levert, men som så ble forsøkt trukket tilbake av produsenten fordi det viste seg at modellene var for dårlige??
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mai 2007 at 15:19
eika wrote:
Endte ikke det hele slik at det var rundt 10 sett som ble levert, men som så ble forsøkt trukket tilbake av produsenten fordi det viste seg at modellene var for dårlige??
Eirik | Vet ikke? .....er vi heldige,så kanskje Mr. Wiik tar seg tid til å fortelle historien her i denne tråden?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 07 mai 2007 at 16:42
Tja ... Siden vi er i et slikt enormt(!!) miljø vi som bedriver mj her i landet, at enkelte av oss har valgt å skille lag i forskjellige leire, kan det nok muligens være enklere å få svar fra omtalte herremann på Norsk MJ Forum ...
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: kness
Date Posted: 07 mai 2007 at 17:26
Motorvogner generellt er noe jeg savner. Både BM70, BM92 og selvfølgelig BM 68 står på ønskelisten. Så om noen sier "løp og støp", så kommer jeg etter med "løp og kjøp"....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mai 2007 at 17:53
kness wrote:
Motorvogner generellt er noe jeg savner. Både BM70, BM92 og selvfølgelig BM 68 står på ønskelisten. Så om noen sier "løp og støp", så kommer jeg etter med "løp og kjøp"....
Hilsen Kjetil | Henger meg på der......
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 07 mai 2007 at 18:53
kness wrote:
Motorvogner generellt er noe jeg savner. Både BM70, BM92 og selvfølgelig BM 68 står på ønskelisten. Så om noen sier "løp og støp", så kommer jeg etter med "løp og kjøp"....
Hilsen Kjetil |
Sparepengene sitter løst her, helt klart. Om BM68A er en favoritt i mitt tilfelle, så løper jeg også etter:
BM 69 A, B, C
BM 70
BM 71
BM 72
BM 73A
BM 73B
Det gjør ikke noe om de bråker, bare strømopptaket er bra :-)
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 mai 2007 at 19:22
Er det ikke bare å skaffe seg en Kineser, gutter?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Andreas
Date Posted: 07 mai 2007 at 23:09
Liker best BM69 i alle varianter og BM 70 så dette blir spennende å se hva kan føre til
------------- Hilsen Andreas.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 08 mai 2007 at 09:42
Etter litt research,fant jeg ut at totalt 7 sett av BM 70 ble laget i H0. En kan trygt si at det er en sjelden vare...
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: frankm
Date Posted: 08 mai 2007 at 12:27
dette er jo bare spekulasjoner...
men hvor mye vil et bm70-sett ville koste? (eller hva kostet det den gangen)
|
Posted By: eika
Date Posted: 08 mai 2007 at 12:57
frankm wrote:
dette er jo bare spekulasjoner... men hvor mye vil et bm70-sett ville koste? (eller hva kostet det den gangen) |
I utgangspunktet kan du sammenligne et nytt sett i dag med hva NMJ vil ta for et 69-sett. De står til 2.495,- på deres nettside. Siden et 70-sett betyr en støpeform/vogn ekstra i forhold til 69 så vil det vel bety en ekstrakostnad på kanskje 500,-, men i tillegg så må det og regnes inn større fortjeneste pr. enhet for å dekke utviklingen siden det trolig vil bli solgt et langt lavere antall 70-sett enn hva man kan forvente med 69-settet. Er man heldig kan man derfor kanskje få en kineser til å produsere det slik at det kommer på 3.495,- (Med forbehold siden jeg ikke har den minste peiling på hva kinesere tar for jobben... jeg bare sammenligner og spekulerer på bakgrunn av andre kjente priser)
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 08 mai 2007 at 14:28
frankm wrote:
dette er jo bare spekulasjoner... men hvor mye vil et bm70-sett ville koste? (eller hva kostet det den gangen) |
Tror det dengang kostet 10 000,-
Så hva det ville kostet i dag er jo usikkert. Noe taler for at det ville ha blitt dyrer pga inflasjon, men andre taler for at prisen kanskje ville vært på noe av det samme fordi nye og billigere teknikker har kommet til siden den gang..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: kness
Date Posted: 08 mai 2007 at 16:38
SveinR wrote:
Tror det dengang kostet 10 000,-
Så hva det ville kostet i dag er jo usikkert. Noe taler for at det ville ha blitt dyrer pga inflasjon, men andre taler for at prisen kanskje ville vært på noe av det samme fordi nye og billigere teknikker har kommet til siden den gang.. |
Men BM70 var laget i resinplast? Eller er jeg helt på jordet. Det er vel ikke så fryktelig stor omsetning på resinmodeller, slik at man kan gjøre en vettug prissammenligning, men som med mye annet er det jo markedet som setter prisen. Er man villig til å betale 10 laken, så går de for 10 laken.
Ellers er det store prisforskjeller i Kina også. Den samme regelen gjelder nok i Kina som overalt ellers: man får det man betaler de for. Men antydningen til Eirik på rundt 3500,- for settet er nok helt klart overkommelig. Kommer vel helt an på hvor mange sett de lager og hvor mange forskjellige nummerversjoner man snakker om. Selv om påskrifter ikke er det største problemet, for arbeidskraft i Kina er grisebillig....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 08 mai 2007 at 17:54
Modellen var i etset messing og måtte være et h.... å lodde sammen slik jeg har sett den. Tror det var derfor han ga opp, men kan ikke sitere ØW på det. Dessuten er den slik jeg har målt den ikke korrekt målmessig, hverken i totalmål eller internt på hver vognside.
Jeg har kun sett delene og ikke som ferdigmodell. På skinnene så den sikkert ok ut.
Resinmodeller er en grei måte å lage mikro/småserie, men er mer arbeidskrevende i produksjon så når det gjelder større serier så er det ordinær sprøytestøp som gjelder.
I kina krever man slik jeg har forstått det serier på minimum 3500 og aller helst oppover. Om man da ikke kan fordele på flere vognnummer, varianter med tilleggsdeler osv så vil prosjekter raskt bli ulønnsomme eller kreve en vesentlig høyere utsalgspris.
Totalpris selv fra Kina på kr 3500,- for et slkt sett tror jeg er ønskedrøm, men det er lov og det er gratis å drømme.
Minner om at siste loket fra Jeco kostet alene noen sedler med flere nuller. Og det var produsert i Kina.
Terje V.
|
Posted By: kness
Date Posted: 08 mai 2007 at 18:07
TeVe wrote:
I kina krever man slik jeg har forstått det serier på minimum 3500 og aller helst oppover. Om man da ikke kan fordele på flere vognnummer, varianter med tilleggsdeler osv så vil prosjekter raskt bli ulønnsomme eller kreve en vesentlig høyere utsalgspris.
Terje V. |
Neida. I Kina kan du gjerne bestille 10 stk av en serie om du vil. Men lager du 100 blir det selvsagt billigere. Lager du 300 blir det enda billigere. Meg bekjent har hverken Hobbytrade eller NMJ laget 3500 eksemplarer av en plastvogn. Husk at du betaler mest for igangsetting og selve sprøytestøpingen av deler. Sammensetting av flere deler til en vogn, samt litrering og alternativt lakkering utgjør ikke så forferdelig mye. Dette er manuellt arbeid. Og arbeidskraft er som sagt grisebillig i Kina.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 08 mai 2007 at 18:27
Jo teoretisk kan du bestille 10 om du er villig til å legge ut for hele prosessen. Dyr modell.
Men ut fra de opplysninger jeg har så maå man opp i antall også i Kina om man skal få ut modeller til akseptable priser.
For vogner som det finnes varianter over slik som for B3-familien og B7-familien så kan hoveddelene av disse deles på et relativt stort antall selv om man lager et begrenset antall av hver vogn.
Om jeg har forstått det riktig så blir det gjerne serier på 500 stk pr vogn feks i B3-familien men man må lage så mange varianter samtidig at man produserer gjerne 2500-3000 totalt, feks 5 vogner a 500stk blir 2500 totalt i produksjonsrunden.
Terje
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 08 mai 2007 at 18:44
Sånnfor å presisere.
Om du ser på nmj sidene finner du at den første B7-serien utjgør 6 vogner og neste serie 7 vogner. Anta 500 produsert av hver type og du har straks 3000 stk i produksjonsserien og totalt 6000 stk. Mange deler er felles for alle vognene, det som varier kan være innsatser i formen.
Bare som et eksempel.
Terje
|
Posted By: kness
Date Posted: 08 mai 2007 at 18:55
TeVe wrote:
Sånnfor å presisere. Om du ser på nmj sidene finner du at den første B7-serien utjgør 6 vogner og neste serie 7 vogner. Anta 500 produsert av hver type og du har straks 3000 stk i produksjonsserien og totalt 6000 stk. Mange deler er felles for alle vognene, det som varier kan være innsatser i formen. Bare som et eksempel.
Terje |
Tviler ikke at NMJ lager mange, men det er fullt mulig og lage småserier på 300 vogner til en vettug pris. MJ-produsenter finnes det i hopetall nå i Kina og de har sterk konkurranse seg i mellom. Dette gir utslag i prisen, som i mange tilfeller er helt akseptabel.
Hilsen Kjetil
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 09 mai 2007 at 00:02
Nå skal vel alt arbeid foran produksjonsfasen gjøres uansett, slik som tegne/konstruksjonsarbeid og form/verktøyfremstilling. Jeg tror nok sikkert at man kan produsere et lite antall, men initaialkostnadene nevnt over vil dra prisen oppbetydelig når det skal deles på et lite antall. Nå har jo teknikken med å fremstille verktøy fra data utvikliet seg enormt, men det og konstruksjonsarbeidet skal fortsatt gjøres og kostnadene fordeles over produsert antall.
Terje
|
Posted By: kness
Date Posted: 09 mai 2007 at 08:42
Det hele er jo snakk om hvor mye arbeid man legger ned selv. Ved å sende en haug med målsatte 2D-tegninger og en CD full av bilder til en fabrikk, er det klart at det vil koste mer og det vil ta lenger tid. Men om man gjør en komplett 3D-tegning ferdig selv, sparer man utrolig mye. Spesiellt om softwaren man benytter er den samme som fabrikkens. Jeg har vært i kontakt med noen produsenter i Kina selv, og prisen er slettes ikke avskrekkende. Men som sagt, jeg tegner materiellet helt ferdig i 3D selv her hjemme, før det sendes avgårde.
Om det blir noe ut av det får vi se på. Det er som sagt hobby vi driver med, og døgnet har fortsatt kun 24 timer hvor arbeid tar 8 og søvn nesten det samme. Men det er jo gøy å se hva man kan få til?
Hilsen Kjetil
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 09 mai 2007 at 10:44
Ja Kjetil, om man tar grunnlagsarbeidet selv og ikke prissetter eget arbeid så er jo bildet noe helt annet. Hadde en anelse om at det var det du hadde i tankene. Verktøyet skal fortsatt gjøres.
Fallgruben er om du allerede i grunnlagsarbeidet har nok opplysninger om støpemaskinene til at du kan legge inn de riktige forutsetningene. Ville nok allerede fra starten av valgt hvem som skal støpe, fått firmaet til å opplyse hvor man må korrigere osv.
Heljan konstruerer modellene selv, og de burde kunne det etter å ha holdt på i mange tiår, men enda så går ting skeis når modellen skal over i verktøy og produksjon. Om dette skyldes at Heljan er udyktige til konstruksjon eller om det er overføring i verktøy har jeg ikke kjennskap til, men jeg vil tro at å bare overlate til kineserne å ta resten fra en 3D-modell kan være grunnlag for mange frustrasjoner.
Terje V.
|
Posted By: Bernd F
Date Posted: 30 september 2007 at 14:38
Hei
Ser du har BM 68 på ønskelisten! Har bygget BM 68A for noen år tilbake. Laget en støpemodell og støpte kopier i polyuretan. Kun en er (nesten) ferdig. Noen som er delvis montert har jeg lovet bort til venner, men jeg sitter på noen ubearbeidede skrog som jeg kan kvitte meg med for en anstendig pris. De bærer alle preg av å være utarbeidet av en håndlaget støpemodell, men med en del arbeide kan man få en "hyfset" modell.
Dersom du, eller andre for dens saks skyld, skulle være interessert, så send meg en mail , og jeg sender over bilder og mer info.
OBS: Det finnes bare komponenter til motorvogna (BM`n).
Er ny bruker idag, og derfor ukjent med programmet. Prøvde nemlig å legge inn bilde av den ferdige modellen uten å få til dette!
E-mailen kommer vel automatisk opp? For sikkerhet skyld. Her er den; bwer-fra@online.no
------------- Bernd F
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 30 september 2007 at 19:56
Tror det er noen regler for hvem som kan laste opp bilder her i forumet, man kanskje forumets administrator kan ordne slik at du kan få lastet opp et bilde av modeller... :-p
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Bernd F
Date Posted: 01 oktober 2007 at 00:06
Antar at jeg ikke har tilgang til å laste opp bilder, lurer på om jeg ikke fikk noen meldinger om dette da jeg prøvde. Det er så lett å bli litt forvirret når man holder på med et ukjent program. Står over billedlasting nå, men takk for behjelpeligheten.
Bernd F
------------- Bernd F
|
|