Oversettelse |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 januar 2007 at 17:34 |
Hei! Jeg leser litt britisk mj-litteratur om dagen, og i den anledning lurer jeg på hva følgende produkter er på norsk:
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er noe som kanskje kan hjelpe: Sundeala: http://www.sundeala.co.uk/faq.htm MDF: http://www.trefokus.no/fullstory.aspx?m=25 Polyfilla: http://www.polyfilla.com.au/ Litt Googling var alt som skulle til. Petter |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Men finnes det noen tilsvarende produkter i Norge, og hva heter de i så fall? |
|
Med vennlig hilsen
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener merkenavnet Polyfilla i den engelspråklige del av verden nærmest er synonymt for sparkel. På samme måte som de bruker merkenavnet Xerox i betydning fotokopi.
Edited by Terje Storjord - 19 januar 2007 at 19:44 |
|
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
Polyfilla er et spesielt produkt og det fine med det er at det ikke synker. Jeg så produktet i et supermarked da jeg besøkte Aberdeen i fjor. Om det finnes å få kjøpt her i Norge vet jeg ikke, jeg mener jeg har sett det et sted for mange år siden men husker ikke hvor. MDF plater fås på de fleste byggemarkeder, de ser fine ut men er tunge. Sundeala er vel noe i stil med de porøse fiberplatene du finner i byggemarkedene (noe i stil med det som brukes i oppslagstavler). Det fine med disse er at du kan presse spiker og stifter inn uten å bruke hammer. Derfor benyttes de ofte som skinneunderlag (i USA heter tilsvarende produkt tydeligvis Masonite). Petter |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du mener vel kanskje Homasote? Masonite er sånne brune, harde trefiberplater, ofte kalt Huntonit her i Norge. Homasote likner på våre porøse trefiberplater, som brukes til bl.a vindtetting. Forskjellen ser ut til å være at de porøse platene er, ja, mer porøse enn Homasote, som i alle fall på bilder ser mer finfibret ut. De norske platene holder ikke spiker like godt. Jeg har brukt dem mye, men limt papp på dem før sporlegging. Da sitter spikrene godt. Også ved håndlagt spor. |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Asfalt vindtett" er ett produktnavn på porøse plater. Min erfaring er at de holder spikre bedre enn den brune, porøse huntonitten - tilsvarende det som finnes bak stria i mange oppslagstavler.
Tipset om å bruke papp var bra. Men holder vel greit om du bare skal spikre veksler og fleksiskinner. Skal du kappe slike plater er det best med et svært fintannet blad i stikksaga. Den elektriske omtrent brenner seg gjennom og gir fine og rene snitt. Kapp 3-4 cm bredde (i HO) så har du fine skinneunderlag for traseen. Sag på tvers hver 2-3 cm og disse kan bøyes til rimelig greie kurver! Da får du mye ut av en plate til ca 100 kroner Spørsmål til arkitekten: Hvordan er det å bruke asfaltimpregnerte plater innendørs - dvs som sporunderlag. De støver fælt, så jeg har gitt dem et strøk maling (lys jord/sandfarge) - se bloggen min Men asfalten?? Hvordan er den innendørs? |
|
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
Sorry! Du har rett, det var Homasote jeg mente. Skulle gjerne prøvd både Polyfilla og Homasote hvis jeg kunne få dem her. Petter Edited by traiNman - 21 januar 2007 at 01:31 |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Polyfilla var hyllevare i norske butikker men forsvant på 80-tallet. Nå får man Casco Husfix som er nesten samme sak som innendørs Polyfilla og brukes på samme måte. MVH, Tom |
|
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Her er en annen:
??? |
|
Med vennlig hilsen
|
traiNman
Post Options
Thanks(0)
|
Så vidt jeg har oppfattet det er det vanlig vannbasert maling. Petter |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje denne definisjonen av ordet emulsjon kan gi en forklaring: Sammenblanding av to ikke blandbare stoffer hvor det ene stoffet flyter f.eks. som ørsmå dråper i det andre stoffet (olje i vann). PVA-maling er et eksempel på en emulsjon hvor PVA-partiklene (plast) flyter uoppløst i vann. |
|
Bjørn Egil
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg dukket inn i et overfylt kott nå nettopp for å finne en liten duppedings, og se hva jeg fant: Emballasjen er noe sammentrykt, men innerposen er hel og uåpnet. Prislappen på baksiden sier kr. 22,- (500 gram) så esken er vel noen år gammel... Men det jeg egentlig lette etter fant jeg ikke |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Typografien tyder på 1980 +/- noen år.
-TrulsS |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut til at du kan dette! Nederst på pakken står et kontrollnummer: 4032645/10/84. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |