MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva skjer med OBAS?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva skjer med OBAS?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva skjer med OBAS?
    Posted: 22 mai 2006 at 22:08

 

Noen som vet hvordan det har gått med OBAS og deres dårlige økonomi? Har aksjonærene bidrat med mer penger til videre drift? 

Fulgte med på saken på www.jernbane.net en stund, men nå i det siste har jeg ikke hørt noe mer om det. Det siste jeg hørte var at en av styremedlemene hadde utalt seg om at de muligens kunne finne en løsning men hva det var vet jeg ikke.

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2006 at 22:26

Den siste oppdateringen jeg har sett fra mediene var denne: http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2100956.ece  OBAS har som det sies i artikkelen gått til gjeldsnemda, og etter kunngjøring av dette ( http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=2006000013778 2&sokeverdi=983431879) skal det gå 3 uker for å samle all informasjon om gjeld, kreditorer etc. Så får vi bare vente og se hva som skjer etter dette.

Hvordan de skal klare å drive videre er i hvertfall for meg litt vanskelig og forstå. De har en gjeld på 25 millioner, og har ikke tjent en krone siden de startet opp i 2001. Om de ikke helt plutselig får en gigant-kontrakt som gjør at de kan både slette gjeld og drive økonomisk forsvarlig, tror jeg ikke det er liv laga for dette selskapet. Lignende selskaper i Sverige har allerede gått dukken, og mange andre sliter i markedet. Men, men. Undere har skjedd før...

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2006 at 18:38

 

Fant mere info på denne linken i dag. http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article2112508.ece

Planen som skal "redde" Ofotbanen AS er som følger: verkstedet i Narvik skal stenges og staben nedbemannes fra 45 ansatte til 15. Men det har ikke vært noe diskusjon om å selge materiell enda. Persontrafikken på Ofotbanen og det nye samarbeidet med det finske VR om å kjøre godstog østover til Russland vil bli det OBAS skal satse videre på.

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2006 at 23:45

Med bare 15 mann ansatt har de neppe noe behov for det materiellet de har nå... men spørsmålet er vel hvorvidt det lønner seg og selge det eller om de kanskje kan gjøre penger på å leie ut materiell til andre selskaper som har behov...

Eirik

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2006 at 23:51
Originally posted by eika eika wrote:

Med bare 15 mann ansatt har de neppe noe behov for det materiellet de har nå... men spørsmålet er vel hvorvidt det lønner seg og selge det eller om de kanskje kan gjøre penger på å leie ut materiell til andre selskaper som har behov...

Eirik

Prisen for skrapjern er vel ganske god om dagen, er den ikke....?

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 00:01

De kjøpte noe mere matriell enn det de kom til å bruke. De har 2 Di3 som ikke kom i trafikk,Di3.621 var under opppusning og skulle settes i drift, men blir vell ikke fullført nå som de må ut av verkstedhallene. 

Det står også B3 vogner og motorvogner av type 68 hendsatt, og som ikke er mye brukt. Og det står en 13 maskin med mye dødtid i Narvik.

Vill tro de beholder et pr maskiner i reserve i Narvik og kvitter seg med resten. Det var også snakk im at de skulle skaffe nye lok(enten nytt eller brukt) for å trappe ned driften på Di3.

A matter of life and death
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2006 at 16:29

 

Kan nok hende at noen Di 3 og lokene om ikke lenge blir leid ut til andre eller solgt som skrapjern, som Kjetil sa, er det et ganske godt marked for skrapjern for tia. Jeg er vel også ganske i tvil om det er noe særlig marked for å få solgt gamle Di 3 med 40 - 50 år på skinnene bak seg videre til andre, så skraping er nok noe vi ikke kan se bort i fra.....

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 00:14

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 00:27

En sånn rent privat skinnestubb fra Rise til Grimstad, Tore? :)

Uansett alvor: Skulle tro at hvemsomhelsten kan kjøpe et lok, ja. Det er gjort før.  Hva det koster? Ingen aning..

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 01:25
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?

Med fare for å sette griller i hodet på deg, så er svaret ja. Hva prisen er kommer helt an på hva andre i markedet er villig til å gi. Skulle ikke forundre meg om du fikk røkkelet gratis - ved sporenstreks avhenting....

Hilsen  Kjetil

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 12:36

Det står noen vogner på Senja, på noen meter med skinner i hagen til en togfrelst kar. Så det er vell mulig,

Send heller et til Hamar til utstilling.

A matter of life and death
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 12:54
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Sånn rent hypotetisk : Kan en privatperson kjøpe et lokomotiv, f.eks en tilårskommen Di3, og sette den på en privat skinnestubb? Jeg vet at et par 206"ere er på private hender. Hva koster et kjøreklart lokomotiv?

Klart man kan. Frakten derimot kan vel skremme en hver. Har du ikke sett Chateau Småröd langs E6 til Gøteborg? 

http://medlem.spray.se/chateausmarod/ 

Tut, tut.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 13:35

 

Var snakk om at museet skulle flyttes i forbindelse med utbygging av E6 til firefelt, men det virker som om dette ikke kommer til å skje..... Kanskje var det noen som fant ut at det var billigere å legge om motorveien? 

Hilsen Andreas

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 22:21

Hmmm... Gjenåpning av GfB fra Rise til Grimstad....

Her er 50000 sviller til salgs : http://cgi.ebay.com/50-000-RAILROAD-TIES-CROSSTIES-AVAILABLE -IN-250-LOT_W0QQitemZ4463423735QQcategoryZ40145QQrdZ1QQcmdZV iewItem

 

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
greffern View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 172
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote greffern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2006 at 23:28
Alt ordner seg med en real bulldozer. Den rydder vei i vellinga!
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
[http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg">
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 637
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 01:20

Ikke noe problem å kjøpe materiell privat.... i utgangspunktet. Problemet er transport og lagring. Det koster å frakte jernbanemateriell fra A til B. Men det lar seg ordne. Det virkelige problemet er som regel hvor man skal plassere klenodiet. Å beholde den på sporet et sted er som regel ikke mulig. JBV eller tidligere eier vil nok kreve den fjernet.

Hilsen,

Laurenz

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 13:16

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2006 at 15:45
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud

Trenger ikke hente den.. Bare å se litt hardt på den så detter den nok fra hverandre av seg selv

Eirik

Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 15:00

 

Mer dårlig nytt for OBAS

http://www.jernbane.net/

Ser ikke ut som selskapet har så mye å se fram til......

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 637
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2006 at 23:06
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Å har ALf vært å hentet vogna din på Steinsrud

Trenger ikke hente den.. Bare å se litt hardt på den så detter den nok fra hverandre av seg selv

Eirik

Huff ja. Mye å ta tak i nå i sommer. Taket er det første som jeg skal gjøre noe med.

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,079 seconds.