mappe Damplokomotiv type XXIIIc nr. 44 i modell?? |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 mars 2016 at 18:49 |
|
Finnes denne i modell? Eller noe i nærheten??
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei
|
||
Svein S
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enkelt og greit :)
|
||
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken skala og sporvidde? |
||
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor må det være akkurat en Type XXIIIc og akkurat nummer 44?
Det finnes andre smalsporlok i samme byggeserier som norske lok, både som Type XVI og IV i skala 1/20,3. Disse har forbilde fra andre baner enn NSB og skiller seg derfor med mindre detaljer. - Nå vil kanskje kun 1% av "insiderne" synes at dette er helt forkastelig mens de fleste finner det helt OK. I-og-med du spesifiserer et spesielt loknummer og type, vet jeg ikke hvor nøyaktig du krever at en modell skal være? Da loket ikke er bevart og det ikke finnes bilder som viser alle detaljer av det loket du ønsker modell av, må du nødvendigvis gjøre visse antakelser? Det finnes også et byggesett av Type IV (IoM # 1-7,9,14) i H0m fra Branchlines - antakeligvis utsolgt? I skala 1/20,3 er disse lokene produsert i Kina av Accucraft. Dette er "krevende" lok å få til i live steam. Dessuten er de for lengst utsolgt - men de bruker av og til å dukke opp på EBAY som brukt. Begge lokene finnes i 2 hovedutgaver, både som live steam og elektrisk. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan da ikke for alvor mene at type IV har noen som helst likhet med type XXIII? Vel, de er begge samlsporte damploktyper, men der stopper også likheten.
|
||
Svein S
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det noen damplokomotiv som ikke er smalsporet som ligner lok som har tøffet på norsk bane?? Vet om NMJ sine superline, stortyskeren, også den ganmeltyskeren(?)
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det blir lettere å gi noen svar hvis du forklarer litt tydeligere hva du egentlig er ute etter.
Tidligere har du spurt om forbildene til normalsporede personvogner i H0, men i denne tråden spurte du om et helt konkret smalsporet lokomotiv. Derfor fikk du svar om storskala/livesteam, men det er sannsynligvis ikke det du er ute etter? Hva er det vil bygge og/eller samle på? - Målestokk (H0, N, Z eller storskala)? - Sporvidde (normalspor eller smalspor)? - Tidsepoke (førkrigs, etterkrigs, 60-tallet, 80-tallet, nåtiden)? - Materiell for selvbygging eller ferdigmodeller? Foreløpig er bare det at du er interessert i norsk materiell som er noenlunde klart. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, de har ingen likhet! Poenget mitt er at disse smalsporlokene jeg har nevnt finnes i modell. Det er de eneste lokene jeg vet om og som har rimelig likhet med norske forbilder. (tung setning) Edited by Kjell H. - 28 mars 2016 at 14:10 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var interessant at det fantes byggesett av IoM-lokene som ligner svært mye på type IV. Hvilken skala er de i? Du skriver H0m, men siden det er britisk forbilde kan man kanskje mistenke at det er i 1:72?
|
||
Svein S
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det jeg er ute etter er egentlig hva modeller som finnes på markedet rundt H0 skala av materiell som gikk på norsk skinnegang under krigen, særlig materiell som ble tatt over etter tyskerne når de stakk.
Damplokomotiv står øverst på listen, men også godsvogner/personvogner, jeg har F1,B1 og C1 |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gjensatte lokomotiver var i hovedsak Stortyskeren (Type 63) som var i bruk i mange år etter krigen, men også Type61 selv om bruken etter krigen var begrenset. Av godsvogner finnes det mange muligheter og det var en artikkelserie i På Sporet for flere år siden. Akkurat nå har Brawa en Opeln vogn som enkelt kan fornorskes litt maling og decaler (Flere forhandlere i Norge selger den og decalene på nett). I tillegg finnes det andre tyske G vogner fra Brawa og Roco og blant annet tyske L vogner fra Fleischman som ble stt igjen i Norge etter krigen. Dette forumet har noen tråder om ombyggingen av disse. Her er et par av mine:
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har funnet en tråd som tar for seg dette med godsvogner og er litt i gang med dette, kom gjerne med linker til tråder om dette??
Det jeg synes er forvirrende er G3 vognene blant annet, det finnes lite bilde referanse på nett og det lille som er, motsier seg selv i form og fasong... |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det fantes to varianter av litra G3. Den "egentlige" er den norskbygde, levert mellom 1908 og 1928, som bildet nedenfor viser. Den har ganske flatt tak, stående panel og har de to karakteristiske små vinduene helt inntil hver side av skyvedøra. Noen vogner (ca 150) fikk bremserhus i tillegg (litra Gf3). I 1930 hadde NSB ca 2000 G3 og Gf3.
G3 hadde lasteevne 15 tonn. Det fantes en rekke vogner med lignende utseende, men som bare hadde lasteevne på 10 tonn. De eldste og minste av disse ble fra 1930-tallet benevnt G1 (bygget fram til 1895) og de litt større G2 (bygget fra 1897 til 1910). Under første verdenskrig anskaffet NSB 50 vogner fra Tyskland etter vanlig tysk byggestandard med lasteevne 12,5 tonn. De fikk også litra G3 da indeksene ble innført tidlig på 1930-tallet. De skiller seg fra de norskbygde ved at de har utvendig stenderverk og liggende panel. De fikk nummer på 31-tusen og 32-tusentallet. Her er bilde av denne typen - nesten i hvert fall: HVorfor jeg sier "nesten" er at den avbildede vognene er ikke en av de NSB kjøpte i 1915, men av tilsvarende vogner som ble etterlatt i Norge i 1945. Det var et betydelig antall og de gjenkjennes ved at de fikk nummer på 33 og 34-tusen, men ble ikke litrert G3, men bare G. Litt om indeksene 1-5 som var i bruk fra ca 1932 til ca 1966, da UIC-litra kom. (Mange gamle vogner i 1966 som ikke skulle brukes utenlands, fikk aldri UIC-litra og beholdt derfor sitt litra med indeks 1-5 helt til de ble utrangert eller ble internvogner.) Indeks 1 er vogner med inntil 9 tonns akseltrykk og liten vognkasse. Indeks 2 er vogner med inntil 9 tonns akseltrykk og større vognkasse Indeks 3 er vogner med inntil 12 tonns akseltrykk Indeks 4 er vogner med inntil 14-15 tonns akseltrykk Indeks 5 er vogner med mer enn 15 tonns akseltrykk |
||
Svein S
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der traff du spikeren på hode Svein, det var akkurat de to variantene jeg siktet til... Du har også en variant av den på det nederste bilde, med høytbuet tak, er det samme litra, altså G3? Eller har den et annet navn?
Det med godsvogner er et veldig stort område har jeg inntrykk av, og det er veldig spennende å finne ut av hvilken mj modeller man kan bruke for å få en god samling norske godsvogner, som stemmer bedre enn de man får ut av esken, som stort sett bare har norske dekaler, men tyskt utseende. |
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er det foresten noen gode nettsider som tar for seg norske godsvogner, særlig de eldre i treverk.
|
||
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kanskje:Krøderbanen
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Krøderbanen finnes Norges største samling av museale godsvogner, herunder flere G2- og G3-vogner. En del av dem er restaurert til forskjellige tidligere tidsepoker, mens en del venter på å bli tatt hånd om.
En oversikt over alle godsvognene med "gamle" nummer som er på Krøderbanen finnes her. I venstremenyen på denne siden er det også en lenke til mer moderne godsvogner med UIC-nummer som er på Krøderbanen, men det er vel ikke fokus i denne sammenhengen. Det er også en egen side med omtale av G2-/G3-vogner. G2 og G3 er egentlig samme vogntype, men G3 har kraftigere aksler og dermed større lasteevne enn G2. Som Svein S sier er det i utgangspunktet to hovedtyper av litra G3. Mange av vognene av den norske grunntypen ble gjennom årene noe endret (forsterkninger og påbygging av trykkluftbremser), men det ble aldri satt i gang noen større ombygginger som endret grunnutseendet. Det finnes imidlertid flere litt spesielle vognvarianter som også fikk litra G3. Noen G3-vogner av grunntypen er eksempelvis 5658 og 14092. Eksempel på en G2-vogn er 14088, som engang i tiden mistet sitt opprinnelige bremserhus og derfor nå har endeplattform. Noen spesielle varianter som ikke passer med grunnstandarden men som allikevel har G3-litra er RjB 101 og 13014. Det ble også bygget en del G2-vogner i boggiutgave med et lite konduktørrom, som 10241. En av de tyske vognene som ble innkjøpt av NSB i 1915-16 er 31035. På Krøderbanen finnes også noen tyske vogner som ble etterlatt i Norge i 1945. 33602 er en av vognene som bare fikk litra G og nummer i 33-tusenserien. Siden disse vognene ikke hadde litraindeks ble de i dagligtale som oftest kalt "G33-vogner", selv om korrekt litra bare var "G". En annen slik etterlatt vogn er 33144, som er av den den gang relativt moderne tyske typen "Oppeln". Disse vognene hadde stor akselavstand ("ett hjul i hvert hjørne") og egnet seg derfor spesielt godt for å gå som ekstra reisegodsvogner i persontog. I motsetning til de fleste tyske G-vognene som bare fikk litra G fikk disse litra Gp4 (p for bruk i persontog, 4 fordi de hadde lasteevne som norske indeks 4-vogner). Krøderbanen har også en vognkasse etter en tysk vogn som brukes som lagerskur, 33035. Alle godsvognene på listen befinner seg på Krøderbanen, men det varierer hvor tilgjengelige de er. En del av dem er i dårlig stand og er dekket med presenninger for å bremse forfallet. Edited by H. Lindholm - 28 mars 2016 at 23:43 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De fleste tyske lukkede godsvognene som ble etterlatt etter 1945 fikk bare litra G, ingen av dem fikk litra G3. Noen av disse kan sees i NJKs materielldatabase under G etterlatte 1945. Her er imdlertid bare vist noen svært få vogner, det er nok fordi det mangler både bilder og øvrige data på de aller fleste. Vognene med høyt hvelvet tak (33166 og 33177) var (dengang) noe mer moderne enn de med flatt tak, men de fikk også bare litra G og det ser ut til at de bare ble nummerert sammen med vognene med flatt tak. Vogn 33902 er en betydelig større og (dengang) mer moderne vogn av den tyske type "Dresden", også den fikk bare litra G.
Det må vel kunne sies å være en mild underdrivelse..... Edited by H. Lindholm - 28 mars 2016 at 23:57 |
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så det er bare to som hadde buet tak av samme typen som de med flatt tak?
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det endel linker jeg må gå igjennom nøye når jeg kommer fra jobb i morgen, tusen takk for all ingo, mye kunnskap ute å går her!
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det var haugevis av vogner med både flatt og buet tak, og det var flere forskjeller enn bare takformen. Se godt på bildene. Grunnen til at Materielldatabasen bare viser to med buet tak er nok at det bare er to eksemplarer som man har hatt tilgjengelige bilder og data på og som derfor er lagt inn. Mens disse vognene fantes var det ikke så mange som var interessert i å fotografere gamle godsvogner, så det er dårlig med kjent bildemateriale. Dette med de tyske vognene som ble etterlatt i 1945 var en ganske uoversiktlig affære. I praksis var det nok omtrent som om du har leid ut huset ditt i noen år på grunn av utenlandsopphold, og når du kommer hjem og leieboeren har flyttet ut så er garasjen og kjelleren full av ræl som han har latt stå igjen og som du ikke vet noe om opprinnelsen til. NSB gjorde nok som best de kunne for å få brukt det som var brukbart, men på den annen side visste de nok at mange disse vognene ikke kom til å være i trafikk så veldig lenge. Ikke passet de helt inn i NSBs litra og klassifikasjonssystemer heller. Det var nok mye av grunnen til at de fleste bare fikk en enkelt samlelitra uten indeks, selv om det egentlig var veldig mange vognvarianter. Edited by H. Lindholm - 29 mars 2016 at 00:11 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken vogn sikter du til? Jeg ser bare vogner med flatbuet tak på det bildet. Hvis det er den rett til høyre for tyskervogna, så virker det å være en norsk Gf3 el.l. som har fått ny panel i forbindelse med ombygging til losjivogn. Edited by ses - 29 mars 2016 at 01:05 |
||
Svein S
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg sikter til at det er en vogn som er lik den på bilde, ikke på bilde, men betydelig mer buet tak, sikkert andre små forskjeller også, men vognsidene og endene ser identiske ut for meg hvertfall.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen er 88,5 mm fra "buffertbjelke til buffertbjelke" (nå har den jo ikke bufferter). Da modellkoblinger kan variere, er det nok mest korrekt å bruke dette målet. Type IV er oppgitt til 7105 mm. - eller rundt 81,5 mm i H0 - MED koblinger. I 1/72 ville det være 98,7 mm. Er koblingene 3,5 mm i hver ende, så stemmer dette bedre med H0 i stedet for 00. IoM-lokene har flere kjeleskift bak seg. Derfor er de mest iøyenfallende forskjellene at loket har Ramsbottom sikkerhetsventil i stedet for den typiske Salter-ventilen (opprinnelig) og firkantede vinduer i hytten. |
||
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er britisk 4 mm scale, og det er vel 1:76,2. Branchlines har visst flere IoM-lok og de oppgis å kjøre på 12 mm gauge, så det er vel samme sporvidde som H0m. Burde være mulig å bygge om til norske lok, men tror ikke jeg skal begynne i med slike små skalaer. |
||
Surrer rundt på Rystelsesbanen.
|
||
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De to roco G3 modellene øverst på siden her: http://www.risormjk.net/side4.html
Passer disse bra til de litra numrene de har fått utdelt, eller er det andre norske modeller som passer bedre?? Vet at det er endel feil detaljering på disse hvis man skal pirke... |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De bildene er så knøtt små at det er ikke så lett å avgjøre.
|
||
Svein S
|
||
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei jeg har ikke cad vogner, men tenkte få meg det :)
Her er større bilder http://www.risormjk.net/images/Vogner/Skandinavia/roco%20NSB%20G3%2033%20060.jpg http://www.risormjk.net/images/Vogner/Skandinavia/roco%20NSB%20G3%2031%20031.jpg |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |