HJEEELP / JIPPI.....?! |
Post Reply |
Author | |
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 oktober 2005 at 22:42 |
Plutselig her en dag gikk det opp for meg; MITT NYE HOBBYROM ER KLART FOR INNFLYTTING!!
Ellers så tenker jeg meg kanskje et område med dreieskive/lokstall/verksted og et område med Containerhavn etc. Kjempefint om jeg får noen tilbakemeldinger på dette, og vil selvfølgelig belønne forslag som blir omsatt i praksis. Nedenfor er en skisse av det aktuelle rommet.
|
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville satset på å bygge anlegget demonterbart. Jeg var med på å rive/slakte ett anlegg nylig. Det var ikke spesielt trivelig. Han som hadde bygd dette hadde vært meget flink. Tragisk at andre ikke hadde mulighet til å drive dette videre ett annet sted. En vil nok ikke få noe mer for anlegget, men det vil ikke forsvinne for ettertiden. Og andre vil kunne få glede av det etter deg. Blir du lei det, er det jo også en mulighet å gi det bort til noen andre…. Kanskje du må flytte om 4 år. Hva da. Da går mye jobb rett i søpla. Hilsen Nils |
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! er på samme stadiet selv, og mange av dine ideer ligner mine Jeg har bestemt meg for å bygge moduler med dobbeltspor. Tar utgangspunkt i Fremo-endestykkene og legger et spor ved siden av standardsporet, tett inntill. Kan så lage overgangsmoduler til vanlig Fremo-standard.
Roger Abel |
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
greffern
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Fremo har en standard for dobbeltspor.
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har også fått meg "hobbyrom", men må desverre dele det med kontorpulter og gjesteseng, emn det skal bli allikevel.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer med nytt rom!! Om du ikke bygger FREMOduler (som jeg jo er tilhenger av, men ikke nødvendigvis til et hjemmeanlegg), så bør du i alle fall bygge anlegget i seksjoner. Lag separate rammer som anlegget bygges på, av en størrelse som kan flyttes ut gjennom døra, og sørg for at det er skinneskjøter og elektriske koplinger som gjør at du kan ta det ifra hverandre om behovet skulle komme. Som Nils sier, du vet aldri hva som kan skje i fremtiden. Tenk også over hvor lange armer du har når du planlegger anlegget. Bygging og betjening krever at du kan rekke inn i selv de fjerneste krokene. Tenk også på om du skal ha et anlegg hvor du følger togene ("Walk in / walk around), eller et hvor du sitter på et sted og kjører tog? Skal du kjøre alene, eller trenger du plass til flere operatører? Ja, som du er inne på er det mange spørsmål som krever svar når et anlegg skal planlegges. Men du er på god vei når du begynner å still spørsmål! Lykke til! Hilsen Halvor |
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer fra meg også! Den som hadde slik plass...
Moduler / seksjoner er absolutt en fordel, selv om det betyr noe mer arbeid. Jeg hiver meg på Halvors forslag om fremoduler, fordi: - du liker kjørestrekninger - du kjører vesentlig norsk - du kjører DCC Modulene er halvmeteren brede og kan plasseres f.eks på hylleknekter på veggen som et eget nivå. De finnes altså også med dobbeltsporender. Dersom du har interesse for forbilderiktig togdrift og sosialt samvær rundt dette med trafikkspill så tar du med modulene på fremotreff. (Nå vet jo ikke jeg hvor du bor da) Kos deg, planlegging er halve moroa! |
|
Hilsen
Roar Børte |
|
webmakker
Medlem i MJF Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, og takk for konstruktive innspill. Det synes som en klar anbefaling å gå for seksjonsbygging og/eller FREMO moduler. Synes vel kanskje at det jeg har sett av Fremo kan virke noe kjedelig og snaut på et hjemmeanlegg med begrenset areal(?!), men det er sikkert OK hvis man har planer om å delta på treff, messer etc. Tror nok at jeg gjerne vil ha hovedanlegget litt "dypere" og litt mer det jeg ser noen karakteriserer som "Spaghetti". Men det går vel an å kombinere dette ved å la en del av anlegget munne ut i en Fremo endeseksjon og koble til noen løse moduler, eller dette en forkastelig tanke ?? Har sett et sted på nettet at det kan kjøpes ferdige endestykker til modulene, men husker ikke hvor! Er det noen som vet hvor i Noreg man kan henvende seg med et slikt ærend, og evt. til hvilken pris ?? Ellers må jeg si at jeg har lært mye om MJ ved å kikke rundt i dette forumet, så dette er virkelig å anbefale! |
|
Bjørn H.
************************ rollin" & railin" into the southern Sunset.... |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har fine endestykker til salgs. Send meg en mail på post@autoclassic.no. Sender over hele landet.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen Bjørn Jeg deler nok din reservasjon mot å basere et hjemmeanlegg på FREMOduler. Men din tanke om å ha et fremogrensesnitt ut av anlegget er absolutt gangbar. For eksempel kan du lage et industriområde e.l. med et sporarrangement tilsvarende en "timesaver" som en modul. Dvs. en modul hvor du kan skifte vogner til forskjellige bedrifter, og som kan brukes som en selvstendig enhet eller som en modul på et FREMOtreff. Jeg tror også at de "teknikkene" vi bruker ved bygging av moduler, med kasser av finer, avstivet som selvstendige enheter, med fordel kan brukes ved bygging av et seksjonsanlegg. Man kan spare seg mange bekymringer senere ved å gjøre et skikkelig grunnarbeid. For eksempel kan det være en god ide å bygge en (FREMO)modul først for å få noe erfaring med hvordan seksjonene kan bygges. En slik modul kan være helt generell, og trenger ikke bli en del av det endelig anlegget. Men den kan fortsatt brukes som modul hjemme eller på treff. Hilsen Halvor |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn! Her er etpar tegninger jeg har puslet med i noen dager. Først har jeg delt opp anleggsplaten i overkommelige deler (cirka-mål ved siden av) - hvis du en dag skulle bli nødt til å flytte på anlegget. Jeg har føyd til buet bakvegg i hjørnene til høyre - dette vil gi en penere "himmel" bak (du er jo alt inne på det samme oppe til venstre...). Jeg har plassert Märklin-sporet på samme nivå som 2-skinne-stasjonen i bakgrunnen - slik slipper du et tredje nivå (det er vrient nok å få TO nivåer i passende høyde...). Bruker du K- eller C-skinner, vil det knapt kunne sees at det er Märklin du kjører, der i bakgrunnen. Jeg har tegnet inn 3 sirkler som representerer folk som skal styre på anlegget ("operatører"). Hvis du tenker på å invitere andre til å være med på kjøringen, er dette viktig! Og spesielt mellom stasjonen og havnen/containerterminalen i høyre side av rommet - to mann som står rygg mot rygg her vil trenge litt ekstra "luft" bak seg, men det får de jo med den grunnplaten du har tegnet. Legg også merke til de tre "mannhullene"! (merket med "H") Dette er åpninger i anleggsplaten der du kan dukke opp og redde/rydde opp i katastrofer på anlegget. De kan gjerne skjules med fjelltopper eller liknende - men husk at disse må kunne løftes vekk UNDENIFRA... Stasjonene har jeg tegnet bare som UTKAST - du kan føye til flere spor hvis du måtte ønske, bare stasjonene holdes innenfor hvert sitt blå område (omtrentlig!). Stasjon 1 blir en viktig stasjon på anlegget - den man først ser når man kommer inn i rommet. Her har jeg tegnet inn svingskiven, så den kan beundres og komme til sin rett. Det blir cirka 3 meter spor mellom stasjon 1 og 2 - det betyr at stasjon 2 kan ligge 12-15 cm høyere enn stasjonen i forgrunnen. Jeg har tegnet inn en del spor her, men dette er og blir en BAKGRUNNSSTASJON - det vil ikke være bare-bare å drive med skifting og slikt her. Så til havna/containerterminalen. Dette blir faktisk den viktigste stasjonen på anlegget, for samtlige tog må innom her (og vendes) før de kommer videre! Tog fra oppstillingsbanegården som først kommer hit, må straks vendes, mens tog som kommer fra anlegget, må vendes før de kjører til oppstilling. Det er tre tunnelåpninger på anlegget (eventuelt kan du også legge Märklin-vendesløyfen til venstre i tunnel - "that makes four"). Den til venstre og den nederst til høyre fører til oppstillingsbanegården under anlegget. Du har flere muligheter under anlegget. Lager du platen for oppstillingsbanegården som vist med orange farge, blir det best plass til oppstillingssporene på det grønne feltet. Men dette er langt innunder anlegget, og "mannhullet" vil ofte være påkrevet! En litt annen mulighet får du ved å "trekke fram" hele oppstillingsbanegården, slik at den blir synlig i "innhakket" til venstre (rød firkant). Da vil du få plass til en god del spor i dybden, og noen av disse bør kunne holde flere togsett etter hverandre. Ulempen er at du da får "undergrunnen" lenger framme enn sjøle anlegget, og det blir lett å komme borti platen. Vel, det var mitt forslag. Håper det var noen tips her som kan være til nytte. Legg merke til at det bare er utkast jeg har tegnet! Nøyaktig tilpasning av skinner og radier må gjøres omigjen. Lykke til med videre planlegging! Mvh. Jon S. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |