Kadee på norske tog |
Post Reply ![]() |
Author | |
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 august 2005 at 21:09 |
Har kjørt US tog i noen år nå, og tenker på å kjøpe meg noe norsk materiell.(en di3 og noen passasjervogner) Håper det er noen luringer der ute med noen tips |
|
![]() |
|
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du får Kadee-koblinger beregnet for NEM-lommer også. Se på Kadee"s websider: http://www.kadee.com
|
|
![]() |
|
ROBEL ![]() MjF-styremedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
![]() |
|
Kristian ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
![]() |
|
eginor ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Drister meg til med eit nybegynnerspørsmål: Kva er egentlig den vesentlige fordelen med kadee koblinger opp mot standard koblingen med to bøyler som følger med lok og vogner? Er kadee den beste eller er der andre typer koblinger av "plugg inn" typen som er bedre?
|
|
Mvh Egil
|
|
![]() |
|
Rune_N ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Jeg synes den store fordelen med kadee er at vognene kan kobles av med en elektromagnet. Magneten styres med en bryter og er helt usynelig i anlegget. Synes også kadeekoblingene er veldig stabile under bruk og avkobling. Funker hver gang hvis du har justert alt rett. |
|
![]() |
|
eginor ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Høyres ut som det kan vere vert å prøve ut. Synes det blir mykje styr med originalkoblingane ved avkobling. Får man kjøpt kadee koblinger hos f.eks. NMJ? Har mj butikkane slike elektromagneter, eller må man bestille fra f.eks ELFA?
|
|
Mvh Egil
|
|
![]() |
|
Jeg har viklet mine magneter selv. Er ikke så vanskelig, bare du har kobbertråd. Har sett en side på nettet også med beskrivelse av hvordan du gjør det. |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Her er en link til en måte å lage elektromagneter for avkobling av Kadee: http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm Forøvrig en meget severdig hjemmeside med mye inspirasjon. mvh KnuT |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Kadee selger jo også slike elektromagneter til det bruket.
Edited by Mr Bridger |
|
![]() |
|
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Hei Hvorfor ikke tage en snak med Simon i Stavanger, han ved alt om Kadee. Med modelbanehilsen Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei! En ting man kanskje bør tenke litt på før man setter Kadee-kobblinger på alt materiellet sitt, er muligheten for blandt annet ombuffring. Man får NEM-tilpassede Kadee-kobblinger i 3 forskjellige lengder. -Dersom man velger den lengste minsker man faren for ombuffring, men på den annen side får man veldig stor avstand mellom vognene. Velger man den korteste blir avstanden mellom vognene mindre, men samtidig øker også faren for at "bufferne kommer i vegen" og derved også ombuffring. Kanskje noen på Forumet har erfaring med hvor knappe kurveradier de forskjellige NEM-Kadeekobblingene aksepterer? |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
GeirC ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
Det hadde vært kjekt ja... siden jeg vurderer Kadee på mitt materiell. Nevner fks Di3, vanlige b3 og b5 vogner, Di 4 og en del Roco vogner. Er det noen som kanskje kan liste opp hva slags kadee de har brukt på forskjellige lok og vogner?
|
|
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Jeg har hatt stor glede av å benytte Kadee koblinger og avkoblingsmagneter på min lille "Timesaver" Østvik. http://home.broadpark.no/~mjacobse/type43.jpg De fleste lok og vogner har i dag NEM koblinger. Der disse ikke finnes, har jeg skiftet ut opprinnelig kobling med en NEM lomme. For skiftetjeneste er disse koblingene fantastiske, spesielt fordi man ikke har behov for sjenerende menneskehender eller unaturlige avkoblingsskinner. Med svært få magneter (mine er utplassert etter en plan fra Stavanger Lok og vognfabrikk), kan vogner settes ut på hele anlegget. Hvorvidt jeg ville ha benyttet denne type koblinger på et anlegg der kjøring av laaaange togstammer står i høysetet, er et annet spørsmål. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Det var da en merkelig Kadee kobling Morten?
![]() |
|
![]() |
|
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Her er det strekk på togstammen og den myke plasten til Lima gir etter. Her må det nok litt fiksing til. Jeg bruker alle typene fra nr 17 til 20. Mest går det av 18 og 19. Kan legge inn flere bilder dersom det er ønskelig. Har Kadee på flere norske lok. |
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |