Riktige vogner til tyske/norske lok. |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 oktober 2011 at 19:50 |
|||
Hallo igjen.
Synes det er moro å ha de "riktige" vognene til mine lok og lurer derfor på om noen her kan hjelpe meg. Har to tyske damplok, en 3000 og en 3003 (tror de er gjenkjennelige på de numrene???). Ønsker forslag til tidsriktige gods- og passasjervogner til disse. Det samme gjelder et norsk diesellok jeg nettopp har kjøpt (husker ikke hva det heter, men de har kjørt på Nordlandsbanen og Rørosbanen fram til ganske nylig). Noen som har tips???
|
||||
TomB
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei Dovregubben
Dette er eldre Märklinlokomotiver: Mä 3000 Br 89 For sidebaner, epoke 3 Mä 3003 Br 24 Lok for personvogner, epoke 3
|
||||
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg kan ikke se noen bilder av akkurat den typen BR 89 på den siden. BR 89 dekket flere forskjellige tre-akslede lok. Märklins 3000 var av denne typen: Mer info her: Merk at etter krigen havnet lokene i Øst-Tyskland og Polen. Märklins utgave med DB-logo er derfor bare fusk og fanteri. |
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Takk for svar! Ser på bildet til Torstein (som ligner mitt lok ja), at jeg er den lykkelige eier av fusk og fanteri
DB-logoen er så liten at jeg ikke ser den uten å myse, så jeg kan vel leve med det. Disse lokene kjørte vel bare som skiftelok da, kan jeg vel konkludere, men hvilke vogner flyttet de rundt på og passer disse med 3003 (mulig jeg spør veldig dumt her nå)? Før krigen jobbet de vel på samme lag? Når det gjelder det norske så heter det NSB Di 3 605. Tror disse har trukket meg rundt noen ganger i gamle vogner som var gode å sitte i. Finnes det slike marklinvogner i handelen? Har mest lyst på Marklin siden jeg har Lima- og ROCOvogner som ikke sitter så godt på loket, de detter av her og der på banen og det kan man jo ikke ha noe av må vite...
|
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Di 3 har vært brukt i både gods- og persontrafikk helt siden 1957. Noen går fortsatt, men da ikke i ordinær trafikk hos NSB. (Noen er solgt til andre selskap, ett brukes av jernbaneverket, og jeg lurer på om NSB fortsatt har et som brukes til snørydding eller som redningslok.) Siden det er Märklins 3.605 du har, regner jeg med at det er den rødbrune varianten med gule striper og stor NSB-logo i snutene. Det fikk den fargen en gang på 60-tallet. Lokene fikk tettet igjen høyre dør på begge førerhus på slutten av 60-tallet, noe som ikke er gjort på Märklins modell, så hvis man vil være mest mulig korrekt, bør man holde seg til vogner som fantes på 60-tallet. Hvis man ikke bryr seg om dørene, så gikk de fleste i den fargen (med liten logo) til en gang på 80-tallet. Med noen unntak, så har vel Märklins "norske" vogner vært mest fusk og fanteri, dvs. lignende vogner etter tysk forbilde som har fått norske påskrifter og norsk lakkering. Og selv av slike har det vært få personvogner. Men det er ingen grunn til å begrense seg til Märklin, så lenge du holder deg til H0-skala. Av passasjervogner kan vognene i B3-serien fra NMJ (Norsk Modelljernbane) og Rocos norske trevogner (på bruktmarkedet) passe. NMJs B3-vogner har riktignok overgangsvulst, som de først fikk fra ca. 1980. (Før hadde de belg.) Både NMJ, Roco og flere andre har norske godsvogner. Om du bruker de fæle gamle blikkskinnene (M-skinner), kan det være du må bytte hjul eller justere avstanden mellom hjulene for at vognene ikke skal spore av i vekslene. Edited by TorsteinS - 30 april 2013 at 01:16 |
||||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
BR 89.0 ble brukt både til små godstog på sidebaner, og som skiftelok på stasjoner.
Jeg har også sett bilder der det drar personvogner ute på linjen, men tviler på at det var noe regelmessig rutetrafikk. Om loket slipper vognene så kan det være så enkelt som å bytte koblinger, ikke sikkert du har ensartede koblinger på vognene som går like godt overens. Edited by EirikS - 29 oktober 2011 at 01:52 |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det kan hende det holder å justere koblingene. PS! Når man skal sette sammen et norsk passasjertog, skal det alltid være med en vogn med konduktøravdeling. De mest relevante på markedet er da NMJs modeller av BF11 og BF12. |
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
De vognene som ble foreslått til 3003 er ikke i salg lenger, men jeg fant en del på QXL, som de til venstre her: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/div-vogner-/v/an659052404/, de her til gods: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-godsvogner/v/an659053188/, denne: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-4032/v/an659157880/, disse (men de er kanskje for nye): http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-4055/v/an659159978/, disse (som ser ut til å være fra riktig periode): http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-tysk-passasjervognsett-2x-4004-og-1x-4005/v/an660109408/, og denne: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-nr-40811-tysk-naertrafikkvogn-2-kl-reisegods/v/an660112012/ og denne: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-mrklin/mrklin-nr-40441-tysk-reisegodsvogn-msluttlanterner-topp/v/an660112188/ som kanskje er for nye? Ble mange bilder her nå, men dette er forvirrende fordi Marklin sine hjemmesider ikke gir noe info om disse vognene fordi de ikke ligger inne i produktdatabasen deres (den er ikke særlig bra ser det ut til).
Har kikket på ROCos teakvogner til de norske lokene ja, men dersom de sporer av både her og der er det jo lite interessant, gjør de virkelig det altså, noen som har prøvd?
|
||||
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg ser ut fra artikkelnumrene du søker, at du kjører Mærklin. Kjører du med Mskinner, har Rocos norske trevogner, lett for å spore av i vekslene. Mskinnene lages ikke lenger, Cskinner er erstatningen,på Cskinner pleier det å gå bra, de har finere skinneprofil, Kskinner går det også an å bruke.Det finnes overgangsskinner, slik at du faktisk kan bruke alle de forskjellige skinnene på samme anlegget.
|
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Når det gjelder K-skinner, så har jeg forstått det slik at gamle K-skinner kan være problematiske. Hovedsakelig gjelder det 21xx-serien med hule skinnestrenger (som på M-skinner), som ble produsert til begynnelsen av 80-tallet. Men veksler med massive skinneprofiler (22xx-serien) frem til begynnelsen av 90-tallet kunne også by på problemer. Jfr. http://www.nexusboard.net/sitemap/2408/gleichstrom-lok-auf-k-gleis-ohne-umbau-t94498/ (på tysk). Om du bare har noen få veksler, og DC-hjul gir problemer der, kan du evt. bruke de andre M-skinnene sammen med nyere K- eller C-veksler (+ overgangskinner eller en omgang med loddebolt og litt ledning). Men først ville jeg prøvd å justere ned avstanden mellom Roco-hjulene noen tiendedels mm. Om det ikke er nok, koster det ikke all verden å bytte hjul. Roco-hjul går forresten for å være blant de mest problematiske på gamle Märklin-skinner, mens f.eks. Fleischmanns hjul funker bedre. Edited by TorsteinS - 03 november 2011 at 14:03 |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Bildene er for små og uskarpe til å se merkingen, og beskrivelse mangler, så man skal kjenne Märklin svært godt for å kunne uttale seg.
Sikkert OK, BR 24 ble tross alt ikke utrangert før i 1972: http://de.wikipedia.org/wiki/DRG-Baureihe_24 (på tysk)
Det tror jeg også. Fargesettingen ser for moderne ut.
Nei, karetvognene er antagelig fra 1800-tallet, og var antagelig utrangert eller bygget om før BR 24 kom.
Den sølvfargede typen ble bygget i tiden 1958-1980: http://de.wikipedia.org/wiki/N-Wagen (på tysk) så den kan muligens passe. Men jeg ville heller satset på den grønne. Som det står i beskrivelsen, var modellen i handelen mens BR 24 fortsatt var i drift, så den kan ikke være for ny. Dessuten passer den bedre sammen med den blå lenger opp, og det bør normalt holde med en reisegodsvogn i et togsett. |
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det er ganske mange "norske" Märklin fantasigodsvogner som er produsert, men det finnes da korrekte nok Märklin passasjervogner, forutsatt at man aksepterer forkortelse av vognen i lengderetningen (noe som ikke er Märklin-spesifikt, både Roco og Fleischmann har forkortet/ forkorter fortsatt). De eneste NSB-passasjervognene jeg vet om fra Märklin , i hvert fall som er relativt lett tilgjengelige på markedet, er som det korrekt påpekes omlakkerte tyske vogner. Men det er de også originalt. Det er modeller av F1 og B1-vogner. Det dreier seg om tyske iltogsvogner som stod igjen i Norge i 1945, og som var relativt nybygde stålvogner, og derfor utvilsomt hadde høy bruksverdi for NSB. Det var 3 F1 (bygd 31 - 33) og 8 B1 (bygd 39 - 40). Det var altså ikke så mange av dem, men de er ekte nok, minst like ekte som A2 og A3 som også finnes i modell (NMJ/Lima) som det fantes hhv 6 og 2 av. B1 er også produsert av en rekke andre produsenter av samme grunn (formen finnes til tysk vogn: Roco, Prefo/ Piko, Lilliput) Red: korrigert upresise formuleringer
Edited by Øyvind Erik - 03 november 2011 at 23:18 |
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
einars
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
NSB overtok enda flere vogner typen som ble kalt "rumlekasser". Dette var 2akslede vogner. De fleste fabrikantene har disse vognene i sortimentet sitt, fra mange land. Roco er vel den eneste som har levert vogntypen med merking fra NSB, såvidt jeg husker.
|
||||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Edited by Mikael Järn - 04 november 2011 at 18:06 |
||||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Edited by Mikael Järn - 04 november 2011 at 18:07 |
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Fant rumlekassene med temmelig riktig farge faktisk: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18263&kategori_id=39&kategori_far=3&kategori_far2=39&moms=1Eneste problem er at jeg finner dem kun som del av det settet der...
F1 og B1 finner jeg ikke noen steder på nett.
|
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Den tyske purpurrøde lokaltogsfarven er nok ikke så veldig lik den norske rødbrune, dessverre. Märklins B1/F1 er for lengst gått ut av produksjon, men de dukker meget hyppig opp på tysk eBay eller QXL.
Rocos siste B1 er fortsatt tilgjengelig, men lengden på den er vel 1:87 og ikke 1.93,5 som Märklins vel er, slik at de ikke kan kjøres sammen. http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=302_314&products_id=2990&osCsid=a94fe796bedb90eb3ea1d86cdc7bddaf Märklins katalognummer på F1/B1 var 4242 og 4243 (evt 4242.1 og 4243.1)
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Edited by Mikael Järn - 04 november 2011 at 18:07 |
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hvilken F1 er det du har? B1 antar jeg er Roco?!
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Disse vognene, "Donnerbüchsen" (muskedundre), ble ombygd med konduktøravdeling på slutten av 50-tallet (jfr. bildet fra Mikael), og før det var de sannsynligvis brukt i lokaltog eller innsatstog trukket av mindre lok. Så uten ombygging er de nok uegnet bak en Di 3. Den øvre venstre vognen i den første QXL-linken er åpenbart en "Donnerbüchse", og den nedre høyre kan kanskje være en forkortet og forenklet leketøysutgave. Det er en stamme av slike som går bak BR24-loket og den røde vogna her: Men QXL-linken viser dessverre ikke om vogna er fra DR før Tysklands deling, DR etter delingen (Øst-Tyskland) eller DB, eller fra andre land som overtok slike vogner. Godsvognene i den andre QXL-linken ser ut som vogntyper som sikkert kunne passe sammen med Märklins 3000, men igjen ser man ikke hvilket selskap de tilhører. Men det kan godt ha tatt noen år før alle vognene var blitt merket om etter krigen. Som TomB allerede har nevnt, var BR 24 (Märklin 3003) i utgangspunktet er persontogslok. |
||||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Edited by Mikael Järn - 04 november 2011 at 18:08 |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hvordan det er med Märklin og Fleischmann i dag, vet jeg ikke, men Roco har i rundt 30 år laget utgaver av de lengste passasjervognene i både forkortet utgave (1:100) og full lengde (1:87). De fleste av disse var 26,4 m i 1:1, slik at modellene blir henholdsvis 264 og 303 mm lange. Kortere vogner, inkl. de norske (B1 og teakvogner) er i tilnærmet riktig lengde. (De har brukt samme understell for teakvognene, mens originalene varierer litt i lengde.)
Märklin har brukt en litt annen tysk vogn som utgangspunkt enn den som ble til B1. Den mest synlige forskjellen er antagelig at et av vinduene nær midten på B1 er smalere enn resten, mens de har lik bredde hos Märklin. Det samme tror jeg gjelder Prefo/Piko. Roco har brukt den riktige tyske vognen som utgangspunkt. Det er også noen forskjeller mellom lukene (eller hva det nå er) på taket mellom modellene. De norske vognene gjennomgikk diverse modifikasjoner, slik at det blir en del feil på alle modellene som er merket B1 (litra fra ca. 1970), også den fra Roco. Mer om det her: Derfor, og fordi de er mer representative, synes jeg NMJs B3-serie og Rocos teakvogner er bedre valg. Dessverre lagde aldri Roco noen BF-utgave (konduktør/reisegods) av teakvognene. Bilder av både Rocos, Märklins og Prefos B1 (+ flere andre) finnes bl.a. her: I de tilfellene jeg har kommet over togkombinasjoner med F1 (i gamle nr. av På Sporet), har det såvidt jeg husker også vært med en BF-vogn. Muligens kan dette ha vært annerledes før, kanskje oppfylte ikke konduktøravdelingen i F1 moderne krav. Det var for øvrig to typer F1. Såvidt jeg husker hadde Märklin modeller av begge. Edit: Har senere funnet ut at Märklin har brukt en modell av feil type tysk vogn som utgangspunkt også for F1, slik at den er belemret med enda verre feil enn deres "B1". Bl.a. stemmer ikke vinduenes plassering og antall. Dørene til reisegodsrommet stemmer heller ikke. De ble så vidt jeg vet byttet fra skyvedører til NSBs typiske 4-delte dører en gang på 50-tallet, lenge før vognene fikk litra endret fra Fo til F1 i 1970.
Edited by TorsteinS - 30 april 2013 at 01:26 |
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Teakvognene er jo nydelige, og det er jo en del av dem for salg her og der også ser jeg. Ulempen er at min "stygge" bane har veksler som sender disse ut i småskogen har jeg forstått. Jeg har jo en ROCO-vogn fra før, og ganske riktig har den litt vondt for å holde seg på banen i vekslene. Dette har ikke bare med hjulene å gjøre tror jeg. Koblingene er litt lavere på denne vogna i forhold til Marklinvognene slik at den blir løftet ørlite grann fra banen i tillegg. I lav fart riktig vei holder den seg imidlertid stort sett på banen, men dette er jo en toakslet vogn og jeg vil tro det blir verre med teakvognenes mange hjulpar. Hadde vært kult likevel da, mye jobb å skifte hjul på dem eller?
|
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Har du prøvd å bytte til kortkoblinger? Jeg har ikke så mye erfaring med teakvognene, men Limas B5-vogner fx har veldig lett for å spore av når man bruker "vanlige" koblinger. Problemet løses med kortkoblinger for de vognene. Og: ikke minst: unngå de minste radiusene.
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Mikael Järn hadde gode, saklige og relevante innlegg i denne tråden. Etter at denne tråden ble flyttet til H0 3-skinne forumet har han valgt å slette innleggene sine...
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det er vel koblingene mellom vognene du sikter til der antar jeg? Mener du jeg skal bytte til samme koblintg som Marklin, eller er det andre koblinger som er bedre til dette formålet?
Jeg prøvde å bytte hjul fra en Marklinvogn til ROCOvognen min i dag, men de passet ikke og rullet dårlig. Holder på å fikle da vet dere... Ungene har forresten oppdaget moroa med å kjøre fort nå, så det blir en del slitasje på materiellet for å si det sånn Dumt at en del innlegg ble borte ja, var mye interessant der som jeg ikke er sikker på om jeg finner igjen på egen hånd nå. Kan forresten nevne at det sto et damplok på Oppdal da jeg vokste opp. Var nede og kikket på det før det ble kjørt til Hamar. Står der ennå det
|
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg tenker på koblingene mellom vognene, ja. Kortkoblinger kobler vognene tettere (mer realistisk), men er også stivere. Jeg har gode erfaringer med Rocos kortkoblinger, men de ser ikke så pene ut. Mange sverger til Fleischmanns som ser penere ut. Kjøp noen og prøv!
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Du må ha aksler med riktig lengde og hjul med riktig diameter. Endene på akslene bør også være av riktig type. (Koniske hos Roco og de fleste andre, sylindriske på en del Märklin-vogner.) Om koblingen på Roco-vognen tar nedi, har den antagelig behov for justering. Tidligere hadde Roco en avkoblingsskinne med en oppbygning mellom skinnene som stakk høyere enn skinnetoppene, akkurat som punktkontaktene i en Märklin-veksel, så koblingene på Roco-vogner burde ikke ta nedi. Toakslede vogner er ikke nødvendigvis bedre enn 4-akslede. Siden sistnevnte stort sett bruker boggier med liten intern akselavstand, havner ikke hjulene like skrått mot sporet i kurver. Særlig lange toakslede vogner sporer lett av i krappe kurver, f.eks. containervogner og NMJs norske stakevogner. Edited by TorsteinS - 26 august 2013 at 16:58 |
||||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Har du sjekket ut Luck Feinmekanik som har hjul for Märklin tilpasset aksellengdene til andre fabrikater. link Se under H0-Radsätse og så NEM 311 og 340 Märklin. Mål på den originale akslingen, sjekk så mot listen til Luck. Good Luck. |
||||
Terje V.
|
||||
Dovregubben
Nykommer Joined: 21 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Takker for alle tips så langt! Vi får se hvor langt jeg kommer med baneprosjektet i tiden som kommer. Det er en utfordring i så måte å bo ute i provinsen, det er langt til nærmeste forhandler her. Det er en del utstyr som trengs for å komme videre med selve banen også.
Har handlet noen vogner på QXL nå, så togene blir lengre med det første i hvert fall. Hva slags bane er forresten DSG? Det er tysk tekst på vognene, men det er vel ikke tyske statsbaner det der???
|
||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |