MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Trenger Hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger Hjelp

Post Reply Post Reply
Author
Marklin1998 View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marklin1998 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger Hjelp
    Posted: 29 juli 2011 at 17:36
Hei, jeg har et gammelt Marklin tog som ikke vil gå frem, det går bare i revers, hvorfor det?  men det er så vidt det går i revers
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 17:54
Nils Gullhav hos Amundsen Hobby vet jo det meste om dette. Men min erfaring er at Märklin-maskiner ikke er så veldig glad i å stå ubenyttet over lang tid. Selv løste jeg i sin tid dette, i en tid da treskinnedrift var det mest utbredte system for vanlige folk,  med å ta opp lokkåpen. Så startet et møysommelig arbeid med å rense (elektronikkspray) og til slutt smøre akslingene på motoren mens jeg uten alt for stor kraft tvang det viklede ankeret inni motorentil å gå rundt. Mulig årsaken til problemet bunner i dårlig fett, men jeg vet ikke sikkert. Jeg fikk i alle fall Märklin-maskinene til å gå brukbart igjen. Ved hjelp av adekvat makt vil nødvendigvis dette ta litt tid, heller enn å knekke til. MEN OBS, det kan jo også være noe helt annet.
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marklin1998 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 18:41
Hei, takk for svar, jeg prøvde en gang elektro spray, men det andre du sa er verdt og prøve:)
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marklin1998 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 19:05
men har du noen interesser nå for og bygge med tog
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2011 at 21:23
Jeg er en relativt gammel mann og samler på norske lok og vogner for nostalgiens skyld. Har kjørt med mange av disse banene - Urskog-Hølandsbanen med Turisten til Halden, Setesdalsbanen den gangen toget gikk i ordinær rute og Valdresbanen med flere.

Da jeg til slutt fikk modeller av alle norske lok og vogner som er kommet ut i ferdigmodell eller byggesett begynte jeg å lage inn dioramaer i vitrinehyllene mine med  stasjoner eller annen bakgrunn med norsk forbilde og passende togstammer med ulike destinasjoner. For eksempel fra Artitec. Eina, Nittedal, Strai, Drømtorp, broer, etc.etc. Lyssignaler og kjøreledninger hører med på noen av strekkene.

Jeg har også bygget dioramaer i vitrinene med Brekinabiler og byggesett fra f.eks. Jordan. Mangler det noen modeller i helnorsk utgave så fornorsker jeg dem. F.eks. gammeltysker, stortysker, roter, LM1  etc. Jeg har også bygget norske vogner med byggesett fra Scandinavian Miniatures ( www.messingmodeller.no ).

Jeg samler også på gamle, norske trikker i bymiljøer. Hawa, Gullfisk, Høka, trolleybusser etc.

Robler, Skd 206 og "klesskapet" har også fristet meg til kjøp. Scan Train har også hatt mange fine modeller å bygge, men de ligger litt nede for tiden. Bondegård fra Norge, gammel type bensinstasjon etc. har vært velkomne objekter derifra. Kunne heller ikke dy meg for å kjøpe "kongevognen" fra Thamshavnsbanen da prisen gikk ned. Og den røde telefonkiosken fra 1938 er jo et must.

Pünthers flotte BM 65 teakvogner (styrevon og mellomvogn) setter jeg stor pris på. BM 66 fra Gereide
er også et blikkfang som vekker gode minner. For ikke å snakke om alle Superline-modellene som er kommet opp i gjennom årene. Finn Moe på NMJ har virkelig gjort mye for norsk MJ sammen med  sin tidligere kompanjong Thor Augbo. Bjørn Bratz og hans Collector Model har også supplert min "stall" med mange flotte objekter av ypperste klasse.

Selvsagt har jeg et mini tysk miljø med en Krokodille og en Glaskasten. Sistnevnte gikk jo på Hafenbahn i Kirkenes i Nord-Norge under andre verdenskrig.

Kona tørker støv av et temmelig stort bibliotek med tog-litteratur . Jeg sier det slik at en "sykdom" skal man jo ha. Men ikke noe slår opplevelsen av atter å høre prustingen fra damplok i 1:1. Som for eksempel på Krøderbanen.Men det å sitte og detaljere et diorama med melkespann,syklister, bønder, røde postkasser, postsekker, broer, trær og gamle busser er solid egenterapi som gjør det lettere å "glemme" en tildels forferdelig verden utenfor  mitt MJ-generaldirektør-domene.( Nå også i Norge)

Så dersom du er ung og kan tenke deg å drive med MJ er hobbyen etter min mening fantastisk. Alt fra elektronikk, datastyring, bygging av landskap, byer og miljøer eller interesse for tog - gamle eller nye - gir en variasjon som er uovertruffen. Lys, lyd eller ekte damp ut av damplokmodellene gjør realismen total. Ta en titt på bloggen til Jevistad. Eller Grimstadbanen til Tore i Togbutikken så skjønner du at ambisjonsnivået kan være så høyt eller uoppnåelig du bare ønsker det selv. Du kan sitte for deg selv eller være med i en klubb sammen med likesinnede. Og husk - veien er målet!

Edited by Mikael Järn - 31 juli 2011 at 08:37
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 08:19
Demonter anker. Smør/vask med WD 40 eller lign.
Tørk vekk alt. Ikke vask med vann, såfremt du ikke har trykkluft tilgjengelig for å blåse tørt.
Vask anleggsflaten til børstene med rødsprit. monter nye børster. 
Smør drivverket med litt oil.
Da går nok toget fint.

Hilsen Nils

Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marklin1998 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 10:40
jeg er 12 år og skjønner ikke så mye ut av det, men jeg skjønner litt.
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 11:12
Dette ga meg til å tenke:
Originally posted by Marklin1998 Marklin1998 wrote:

men har du noen interesser nå for og bygge med tog

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Jeg er en relativt gammel mann .........

Og husk - veien er målet!

Det var en fin forklaring på hva man kan/hvordan man kan dyrke sin hobby, men ikke minst en av den eldre garde som virkelig tar seg tid til å svare en av de yngre. Det står det stor respekt av!

Selv er jeg nok midt i mellom i alder og tok frem toget igjen (Aldri landskapsbygging da jeg var liten - kun linjelegging på stuegulvet og kjøring. Til tider sammen med min pappa.) da min mellomste seg ønsket tog.

Har oppgradert til C-skinnene og digital drift. Har noen gamle lok fra min pappa jeg håper å for digitalisert og kjørt igjen.

Tilbake til inlegget til Mikael Järn. Slike innlegg burde vært tilgjenelig som en slags poster på en hovedmeny. Beklager avsporingen.

Tusen takk for godt innlegg Mikael Järn!

Edited by Amatøren - 30 juli 2011 at 11:13
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2011 at 23:09
En god del av de gamle Mærklinlokene kan digitaliseres. Ta med lokene til Amundsen hobby,
så finner de ut av om du kan få digitalisert alle de gamle lokene du har.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.