Jeg er en relativt gammel mann og samler på norske lok og vogner for nostalgiens skyld. Har kjørt med mange av disse banene - Urskog-Hølandsbanen med Turisten til Halden, Setesdalsbanen den gangen toget gikk i ordinær rute og Valdresbanen med flere. Da jeg til slutt fikk modeller av alle norske lok og vogner som er kommet ut i ferdigmodell eller byggesett begynte jeg å lage inn dioramaer i vitrinehyllene mine med stasjoner eller annen bakgrunn med norsk forbilde og passende togstammer med ulike destinasjoner. For eksempel fra Artitec. Eina, Nittedal, Strai, Drømtorp, broer, etc.etc. Lyssignaler og kjøreledninger hører med på noen av strekkene. Jeg har også bygget dioramaer i vitrinene med Brekinabiler og byggesett fra f.eks. Jordan. Mangler det noen modeller i helnorsk utgave så fornorsker jeg dem. F.eks. gammeltysker, stortysker, roter, LM1 etc. Jeg har også bygget norske vogner med byggesett fra Scandinavian Miniatures ( http://www.messingmodeller.no - www.messingmodeller.no ). Jeg samler også på gamle, norske trikker i bymiljøer. Hawa, Gullfisk, Høka, trolleybusser etc. Robler, Skd 206 og "klesskapet" har også fristet meg til kjøp. Scan Train har også hatt mange fine modeller å bygge, men de ligger litt nede for tiden. Bondegård fra Norge, gammel type bensinstasjon etc. har vært velkomne objekter derifra. Kunne heller ikke dy meg for å kjøpe "kongevognen" fra Thamshavnsbanen da prisen gikk ned. Og den røde telefonkiosken fra 1938 er jo et must. Pünthers flotte BM 65 teakvogner (styrevon og mellomvogn) setter jeg stor pris på. BM 66 fra Gereide er også et blikkfang som vekker gode minner. For ikke å snakke om alle Superline-modellene som er kommet opp i gjennom årene. Finn Moe på NMJ har virkelig gjort mye for norsk MJ sammen med sin tidligere kompanjong Thor Augbo. Bjørn Bratz og hans Collector Model har også supplert min "stall" med mange flotte objekter av ypperste klasse. Selvsagt har jeg et mini tysk miljø med en Krokodille og en Glaskasten. Sistnevnte gikk jo på Hafenbahn i Kirkenes i Nord-Norge under andre verdenskrig. Kona tørker støv av et temmelig stort bibliotek med tog-litteratur . Jeg sier det slik at en "sykdom" skal man jo ha. Men ikke noe slår opplevelsen av atter å høre prustingen fra damplok i 1:1. Som for eksempel på Krøderbanen.Men det å sitte og detaljere et diorama med melkespann,syklister, bønder, røde postkasser, postsekker, broer, trær og gamle busser er solid egenterapi som gjør det lettere å "glemme" en tildels forferdelig verden utenfor mitt MJ-generaldirektør-domene.( Nå også i Norge) Så dersom du er ung og kan tenke deg å drive med MJ er hobbyen etter min mening fantastisk. Alt fra elektronikk, datastyring, bygging av landskap, byer og miljøer eller interesse for tog - gamle eller nye - gir en variasjon som er uovertruffen. Lys, lyd eller ekte damp ut av damplokmodellene gjør realismen total. Ta en titt på bloggen til Jevistad. Eller Grimstadbanen til Tore i Togbutikken så skjønner du at ambisjonsnivået kan være så høyt eller uoppnåelig du bare ønsker det selv. Du kan sitte for deg selv eller være med i en klubb sammen med likesinnede. Og husk - veien er målet!
|