Bilder av høy-løe |
Post Reply |
Author | ||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 mai 2010 at 17:40 |
|
Høy løe.
Inne på forumet er det nokre som er flinke til å sette opp hesjer.
Hadde ein mange hesjer på garden var det lettare med ei løe på teigen enn å køyre høyet heim. Heimkøyring kunne gjerast på ei mindre travel tid på året.
Uteløa står som oftast midt på teigen. Lett å nå frå alle kantar.
På nedsida vart høyet lasta ut gluggen og over i vogn eller slede.
Hesjestauren vart på denne løa lagra på høgre sida.
Lagerplass for staur.
Oppside av løe. Her vart høyet lempa inn.
På denne løa er skifertaket fjerna av ein eller annan grunn.
|
||
AT
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vakkert!
Hvis du har et par nøkkelmål er det jo bare å sette i gang! |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den var fin!
Når en kommer til de brattere områdene (fx i Sogn og Fjordane) vil en finne "tettere" løer, og de er som regel plassert nederst i skråningen. Jeg antar det er fordi de bratte bakkene ikke kunne befares med vogn, dvs manuell håndtering. |
||
Bjørn Egil
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det var vel lettere å kaste ned enn opp?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal ordne nokon nøkkelmål.
Skal sjå om eg finn nyare og "tettare" løer.
Ein annan ting;
Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.
|
||
AT
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, dette er høyrelevant! Denne avdelingen heter jo "Landskap & Miljø", så ditt innlegg passer perfekt. Mer sånt! |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og om noen bygger en tømre så hadde det vært fint om de delte erfaringene her, jeg er litt spent hvordan dette kan løses i modell.
|
||
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
|
I Allt om Hobbys MJ-årbok for 1996 fantes det en bra artikkel av Claes Mattisson om laftede bygninger i modell, "Modellbyggaren som timmerman" Utsolgt fra forlaget, men finnes kanskje noen ute i butikkene feks. . Google etter "Modelltåg-96 Inspirationsbok". Det er en fin bok, den inneholder også Mads Bjørklunds klassiske artikkel om etsing. Hobbycentern Edited by Håvard H - 20 mai 2010 at 15:41 |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
har ikke tfb(trondheim folke bibilotek) den tru? Kansje på klubben? Svein?
|
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et element til: På veldig bratte bruk hadde de noen steder det de kalte en jernhest - et vinsjesystem som trakk høyet opp til gården/løa/fjøset/låven. Denne ble naturligvis også brukt til å trekke opp andre varer og utstyr som kom til gårds.
"Min" jernhest befant seg på et bruk på Tretten i Gudbrandsdalen, vi pleide å si at det var så bratt der at de dyrket jorda på begge sider.... Biler? Nei, dessverre...
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
AT
Post Options
Thanks(0)
|
|
Staur-"hus"
Staurhus i utkanten av teigen.
|
||
AT
|
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |