Print Page | Close Window

Bilder av høy-løe

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5438
Printed Date: 18 april 2025 at 05:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bilder av høy-løe
Posted By: AT
Subject: Bilder av høy-løe
Date Posted: 18 mai 2010 at 17:40
Høy løe.
 
Inne på forumet er det nokre som er flinke til å sette opp hesjer.
 
Hadde ein mange hesjer på garden var det lettare med ei løe på teigen enn å køyre høyet heim. Heimkøyring kunne gjerast på ei mindre travel tid på året. 
 
 
 
 
Uteløa står som oftast midt på teigen. Lett å nå frå alle kantar.
 
 
 
 
På nedsida vart høyet lasta ut gluggen og over i vogn eller slede.
Hesjestauren vart på denne løa lagra på høgre sida.
 
 
 
 
Lagerplass for staur.
 
 
 
 
 
Oppside av løe. Her vart høyet lempa inn.
 
 
 
 
På denne løa er skifertaket  fjerna av ein eller annan grunn.
 
 
 


-------------
AT



Replies:
Posted By: Håvard H
Date Posted: 18 mai 2010 at 18:07
Vakkert!
Hvis du har et par nøkkelmål er det jo bare å sette i gang!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 19 mai 2010 at 08:55
Den var fin! Smile

Når en kommer til de brattere områdene (fx i Sogn og Fjordane) vil en finne "tettere" løer, og de er som regel plassert nederst i skråningen. Jeg antar det er fordi de bratte bakkene ikke kunne befares med vogn, dvs manuell håndtering.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: MY1201
Date Posted: 20 mai 2010 at 00:31
 
Og det var vel lettere å kaste ned enn opp?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: AT
Date Posted: 20 mai 2010 at 08:15
Skal ordne nokon nøkkelmål.
 
Skal sjå om eg finn nyare og "tettare" løer.
 
Ein annan ting;
Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


-------------
AT


Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 mai 2010 at 10:23
Originally posted by AT AT wrote:


Ein annan ting;

Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


Ja, dette er høyrelevant!
Denne avdelingen heter jo "Landskap & Miljø", så ditt innlegg passer perfekt.

Mer sånt!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jevistad
Date Posted: 20 mai 2010 at 15:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by AT AT wrote:


Ein annan ting;

Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


Ja, dette er høyrelevant!
Denne avdelingen heter jo "Landskap & Miljø", så ditt innlegg passer perfekt.

Mer sånt!
Kan bare istemme med Håvard her.
Og om noen bygger en tømre så hadde det vært fint om de delte erfaringene her, jeg er litt spent hvordan dette kan løses i modell.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 mai 2010 at 15:40
Originally posted by jevistad jevistad wrote:


Og om noen bygger en tømre så hadde det vært fint om de delte erfaringene her, jeg er litt spent hvordan dette kan løses i modell.


I Allt om Hobbys MJ-årbok for 1996 fantes det en bra artikkel av Claes Mattisson om laftede bygninger i modell, "Modellbyggaren som timmerman"

Utsolgt fra forlaget, men finnes kanskje noen ute i butikkene feks. . Google etter "Modelltåg-96 Inspirationsbok".

Det er en fin bok, den inneholder også Mads Bjørklunds klassiske artikkel om etsing. http://www.hobbycenter.se - Hobbycentern

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 20 mai 2010 at 16:19
har ikke tfb(trondheim folke bibilotek) den tru? Kansje på klubben? Svein?

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 20 mai 2010 at 17:33
Et element til: På veldig bratte bruk hadde de noen steder det de kalte en jernhest - et vinsjesystem som trakk høyet opp til gården/løa/fjøset/låven. Denne ble naturligvis også brukt til å trekke opp andre varer og utstyr som kom til gårds.
 
"Min" jernhest befant seg på et bruk på Tretten i Gudbrandsdalen, vi pleide å si at det var så bratt der at de dyrket jorda på begge sider.... Biler? Nei, dessverre...


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: AT
Date Posted: 22 mai 2010 at 20:47
 
Staur-"hus"
 
 
 
Staurhus i utkanten av teigen.
 
 
 


-------------
AT



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net