Skriv ut side | Lukk vindu

Bilder av høy-løe

Skrevet ut fra: MJF Forum
Kategori: Modelljernbane i alminnelighet
Forum navn: Landskap, bygninger og miljø
Forum beskrivelse: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
Web-adresse: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5438
Skrevet ut den: 24 mai 2022 kl. 10:48
Versjon: Web Wiz Forums 11.06 - http://www.webwizforums.com


Tråd: Bilder av høy-løe
Beskjed fra: AT
Tråd: Bilder av høy-løe
Posteringsdato: 18 mai 2010 kl. 17:40
Høy løe.
 
Inne på forumet er det nokre som er flinke til å sette opp hesjer.
 
Hadde ein mange hesjer på garden var det lettare med ei løe på teigen enn å køyre høyet heim. Heimkøyring kunne gjerast på ei mindre travel tid på året. 
 
 
 
 
Uteløa står som oftast midt på teigen. Lett å nå frå alle kantar.
 
 
 
 
På nedsida vart høyet lasta ut gluggen og over i vogn eller slede.
Hesjestauren vart på denne løa lagra på høgre sida.
 
 
 
 
Lagerplass for staur.
 
 
 
 
 
Oppside av løe. Her vart høyet lempa inn.
 
 
 
 
På denne løa er skifertaket  fjerna av ein eller annan grunn.
 
 
 


-------------
AT



Svar:
Beskjed fra: Håvard H
Posteringsdato: 18 mai 2010 kl. 18:07
Vakkert!
Hvis du har et par nøkkelmål er det jo bare å sette i gang!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Beskjed fra: b e pedersen
Posteringsdato: 19 mai 2010 kl. 08:55
Den var fin! Smile

Når en kommer til de brattere områdene (fx i Sogn og Fjordane) vil en finne "tettere" løer, og de er som regel plassert nederst i skråningen. Jeg antar det er fordi de bratte bakkene ikke kunne befares med vogn, dvs manuell håndtering.


-------------
Bjørn Egil


Beskjed fra: MY1201
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 00:31
 
Og det var vel lettere å kaste ned enn opp?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Beskjed fra: AT
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 08:15
Skal ordne nokon nøkkelmål.
 
Skal sjå om eg finn nyare og "tettare" løer.
 
Ein annan ting;
Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


-------------
AT


Beskjed fra: Håvard H
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 10:23
Sitat: AT AT skrev:


Ein annan ting;

Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


Ja, dette er høyrelevant!
Denne avdelingen heter jo "Landskap & Miljø", så ditt innlegg passer perfekt.

Mer sånt!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Beskjed fra: jevistad
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 15:00
Sitat: Håvard H Håvard H skrev:

Sitat: AT AT skrev:


Ein annan ting;

Eg veit ikkje kor relevant slike tema er. Eg ser på forumet reine mj,ere, men det er mange som er meir modellbyggare enn mj,ere. Dei bygger ein meir heilskap. Det "grøne lanskapet" utgjer mykje av arealet på eit anlegg/modul.


Ja, dette er høyrelevant!
Denne avdelingen heter jo "Landskap & Miljø", så ditt innlegg passer perfekt.

Mer sånt!
Kan bare istemme med Håvard her.
Og om noen bygger en tømre så hadde det vært fint om de delte erfaringene her, jeg er litt spent hvordan dette kan løses i modell.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Beskjed fra: Håvard H
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 15:40
Sitat: jevistad jevistad skrev:


Og om noen bygger en tømre så hadde det vært fint om de delte erfaringene her, jeg er litt spent hvordan dette kan løses i modell.


I Allt om Hobbys MJ-årbok for 1996 fantes det en bra artikkel av Claes Mattisson om laftede bygninger i modell, "Modellbyggaren som timmerman"

Utsolgt fra forlaget, men finnes kanskje noen ute i butikkene feks. . Google etter "Modelltåg-96 Inspirationsbok".

Det er en fin bok, den inneholder også Mads Bjørklunds klassiske artikkel om etsing. http://www.hobbycenter.se - Hobbycentern

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Beskjed fra: øystein lb
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 16:19
har ikke tfb(trondheim folke bibilotek) den tru? Kansje på klubben? Svein?

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Beskjed fra: DagfinRognstad
Posteringsdato: 20 mai 2010 kl. 17:33
Et element til: På veldig bratte bruk hadde de noen steder det de kalte en jernhest - et vinsjesystem som trakk høyet opp til gården/løa/fjøset/låven. Denne ble naturligvis også brukt til å trekke opp andre varer og utstyr som kom til gårds.
 
"Min" jernhest befant seg på et bruk på Tretten i Gudbrandsdalen, vi pleide å si at det var så bratt der at de dyrket jorda på begge sider.... Biler? Nei, dessverre...


-------------
Dagfinn Rognstad


Beskjed fra: AT
Posteringsdato: 22 mai 2010 kl. 20:47
 
Staur-"hus"
 
 
 
Staurhus i utkanten av teigen.
 
 
 


-------------
AT



Skriv ut side | Lukk vindu

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.co.uk