Arendal stasjon - versjon 2 |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mai 2010 at 20:18 |
|
De med lang fartstid i FREMO vil kanskje huske en modul med Arendal stasjon som var med på et par tidlige treff i Arendal. Den var påbegynt lenge før vi her i Norge tenkte FREMOduler, og var derfor tilpasset etter beste evne. I 2002 så den slik ut:
Denne stasjonen var bygget med Roco kode 100 spor og veksler, og hadde gamle Roco vekselmotorer som hadde en egen evne til å slutte å fungere når det passet som dårligst. Derfor befinner den seg nå i nedstøvet tilstand på garasjeloftet mitt...
I fjor høst hadde tanken om å bygge en ny versjon av Arendal stasjon modnet såpass at det var på tide å finne frem saga igjen, og begynne å bygge på nytt. En del bygninger blir tatt med fra den gamle stasjonen, men ellers kommer jeg til å bygge alt på nytt.
Nå, pr. 10. mai 2010, er jeg kommet så langt at alle sporene på første byggetrinn er lagt, dvs. det øvre stasjonsområde. For dere som ikke er kjent på Arendal stasjon så besto den opprinnelig av to deler, en øvre med stasjonsbygning og lokstall, og en nedre med godshus og havn. Modulen blir bygget omtrent slik:
Øvre del:
Nedre del (de ytterste havnesporene er ikke tatt med på tegningen):
Idag ble de 4 hovedseksjonene av Arendal stasjon satt sammen ute i hagen, for sjekk og litt pussing som er greit å gjøre ute i vårsola. Da så det slik ut:
Åja, her er langt frem, så jeg kan ha mye moro med denne en stund fremover
Jeg jobber med litt forskjellige ting, så neste skritt blir vel å skjære ut vinduer i bakveggen på lokstallen slik at bygingskroppen kan limes sammen og males. Så skal den kles med mursteinsplater på tilsvarende måte som kullskuret på bildene.
Fortsettelse følger
Hilsen Halvor
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Vakkert!
Til sammenligning legger jeg ved et bilde jeg tok av forbildet i 1971 i forbindelse med en NJK-utflukt på Sørlandsbanen i med BM 87. Kanskje det er noen detaljer her som kan være til inspirasjon for noen. |
||
Svein S
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sånt liker vi
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du står åpenbart på en bro, men det kan da umulig være den som er der i dag?
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, det vil jeg påstå at det kan
Forøvrig er det fantastisk moro at Halvor har satt igang med dette store prosjektet. Det har jammen meg ikke tatt lang tid å komme dit han er i dag heller! Vi gleder oss alle til fortsettelsen, og gleder oss til første treff med Arendal, Rise, Froland, Grimstad og Nelaug i riktig rekkefølge og plassering Edited by Mr Bridger - 10 mai 2010 at 23:09 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det bare å slutte seg til applausen
Regner med at den vekselen som ligger rett utenfor kullageret ikke er hyllevare?
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette var både hyggelig og imponerende Halvor
MVH Terje O |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For oss med i overkant interesse for sære vekselgater kan jeg jo vise et par bilder fra byggingen. Dette er to Peco-veksler som er kuttet og skjøtet sammen.
Egentlig ikke så vanskelig å få til, man må bare tenke to ganger før man kutter. Og så mister vekslene litt av fasongen når de kuttes så det er viktig å få limt de godt fast i underlaget.
Hilsen Halvor
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den viadukten ble bygget på slutten av 1960-tallet, over den gamle planovergangen. Samtidig ble veien i Barbudalen rustet opp, og riksveien (E18) ble lagt der. Det ble sagt at det var en del av finansieringen av den nye veien at E18 skulle gå der, og videre gjennom tunnellen inn over torvet i Arendal sentrum. Byplanlegging...... Siden har viadukten blitt utvidet til det den er idag (og E18 er flyttet).
Jeg kommer ikke til å bygge denne brua, for planovergangen som jeg måtte krysse hver dag på vei til skolen er mye finere. Den var nemlig verdens beste unnskyldning for å komme for sent. Hver morgen ble et langt godstog trukket opp fra havna, sånn ca. 5 minutter før skolen begynte.
Hilsen Halvor
Forøvrig et flott bilde Svein! Takker for det. Edited by halvors - 11 mai 2010 at 12:53 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hyggelig du likte det. Jeg har forøvrig en serie på ca 50 bilder fra Arendal stasjon og verksted (inni også) tatt en vårdag i 1981, hvis det er av interesse. Men dere som bor der nede har vel rikelig av slikt, også fra den gangen. |
||
Svein S
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen Halvor,
benytter du anledningen til å lage nedoverbakke ned på havna? Det er litt for få anledninger til det i Fremo, så det kan jo være kjekt å få benytta seg av dem, spesielt på en modul som faktisk har et konkret forbilde med stigning MVH Terje O |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant! Dette vil vi (tror jeg snakker for Halvor også) mer enn gjerne ta en titt på. |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Definitivt. Gode bilder får man aldri nok av. Og det finnes faktisk ikke så mange...
Hilsen Halvor
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja selvsagt . I virkeligheten ligger Arendal stasjon på 7.6 moh, så høydeforskjellen er vel ca. 5-6 meter. Men siden jeg skal ha denne bakken inn på en seksjon så blir vel "min" høydeforskjell ca. 3 cm. Bakken er faktisk ganske bratt i virkeligheten også...
Hilsen Halvor
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lokstallen
"Underlaget" til lokstallen er en 5mm plexiglassplate hvor sporene er limt på. Platen ble lagt rett oppå en kopi av den opprinnelige plantegningen til lokstall og verksted, skalert til 1:87. Så ble sporene plassert og veggene målt opp.
Lokstallen og verkstedet har betonggulv, og for å få dette opp i riktig høyde ble gulvet "foret opp" 4 mm ved hjelp av 3 mm kort og 1 mm styren. Det hvor det var graver mellom skinnene vil jeg legge på plankedekke etterhvert.
Strøm til sporene er ført under "betongdekket" til en kontakt som jeg setter en plugg i fra undersiden.
Bakveggen som gjensto har nå fått skjært ut vinduer, med utgangspunkt i bilder tatt på stedet og plantegningen. Hele bygningskroppen er laget av 3 mm finer, skåret ut med kniv.
Rundingen over vinduene ble formet med en liten fres.
Bakveggen og en mellom vegg er nå limt på plass og hele bygningskroppen skal nå males hvit.
Fortsettelse følger...
Hilsen Halvor
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig arbeid du gjør her, Halvor
Dette skal bli spennende å følge med på i framtiden. Ikke minst få følge denne stasjon på framtidige FREMO treff!
Lykke til videre og stå på.
Vil og på forhånd gratulere med dagen til alle i morgen på 17. Mai!!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tid for mer hagearbeid Nå som våren er i full blomst og gresset er grønt er det tid for å jobbe ute i hagen. På en fin dag er det praktisk å bruke uteplassen på best mulig måte. Arendal stasjon ble luftet igjen igår.
Også er det en god anledning til å ta noen bilder...
Den viktigste jobben som ble gjort var å tilpasse den neste seksjonen, bakken ned mot Barbu. Den ses lengst borte på dette bildet. Det meste av plattformene er på plass, og området rundt stasjonsbygningen er planert ut .
Høydeforskjellen til nedre nivå i Barbu er ca. 3 cm, og bakken er ca. 80 cm lang, så stigningen er omtrent 4%. Såpass bør den være for at lokene ikke skal få en altfor enkel jobb med godstog opp fra godsområdet i Barbu.
Jeg kunne heller ikke motstå et lite stemingsbilde med BM87 klar til avgang:
Svingskiva
Svingskiva jeg skal benytte på modulen ble opprinnelig laget til versjon 1 av stasjonen for 17-18 år siden. Den er plassert i sine "nye" omgivelser, og skal etterhvert få en "betongkant" rundt seg.
Den er laget av en solid finerplate med en 8 mm bolt som sentertapp. Skiva skal betjenes manuelt, så derfor er det en relativt enkel konstruksjon. Det viktigste er at bolten faktisk er 8 mm hele veien, mange "nye" bolter er smalere i "skaftet".
Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle få til en solid opplagring, men så kom jeg over et kulelager hos Clas Ohlson, med innermål 8 mm og yttermål 22 mm. To slike ble limt fast i en 22 mm forsenking på hver sin side av en 12 mm finerplate, og dermed hadde jeg en rimelig stabil lagring av senterbolten. Det er ikke viktigst at den snurrer veldig lett, stabiliteten i dette festet er viktigere.
Strømmen til sporet kommer fra en glidering laget av skinnestreng til glidekontakter på undersiden av skiva, og videre til sporet. Glideringen er laget av 4 biter skinnestreng, to for strømforsyning til alle de posisjoner som lok skal kunne kjøre av/på skiva, og to mindre imellom uten strømforsyning for unngå kortslutning når glidekontaktene passerer bruddstedene (se de små sorte strekene).
Slik får jeg både strøm til sporet der hvor det trengs, og automatisk riktig polaritet på sporet i forhold til tilførselssporene.
Litt verre er det med en del av sporene som går inn mot lokstallen og verkstedet. Der er sporvinkelen så liten av det er umulig å separere alle skinnestrenger elektrisk. Derfor er de koplet sammen på en slik måte at annethvert spor er polvendt i forhold til polariteten på skiva. derfor skal jeg bruke en automatisk polvender fra Digitrax for å unngå kortslutning når jeg kjører inn på enkelte av sporene.
Det er snart tid for å begynne på litt landskaparbeid. Mye fjell skal inn på langsidene og i forbindelse med tunnellen, og Barbuelva skal formes med sine murer og sitt vann (og kloakk).
Mer om det siden...
Hilsen Halvor
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nydelig arbeid her Halvor!
Spennende å følge med.
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Utrolig flott Halvor!
Blr gøy å se denne på treff. |
||
Eirik
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne seksjonen ser ut til å bli helt RÅ! Jeg er mektig imponert. Gleder meg til å se flere bilder :-)
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En liten oppdatering nå som jeg kan laste opp bilder igjen .
Området ved lokstall og verksted med svingskive og kullskur. Det gjenstår mye bygging før alt dette er ferdig, men det begynner å ta form.
Et oversiktsbilde fra heia ovenfor lokstallen viser at sporene nå er lagt helt fram til sjøkanten i Barbu.
Sett fra Barbu-enden kan vi se sporene rundt godshuset og lasterampa. Et lite tilpasningsstykke ut til Barbubukta er ikke med på disse bildene.
Slik ser det ut fra lasterampa opp mot lokstallen.
Det er en liten bakke opp fra Barbu til stasjonsområdet i Barbudalen, nok til at det ikke går an å la vogner stå der under skifting. De to nærmeste sporene til venstre og høyre skal gå til hver sin side av Barbubukta.
Barbuelva snor seg langsmed stasjonsområdet, og under godshuset, ut til Barbubukta.
Disse bildene ble tatt for en tid siden, men det har ikke skjedd så mye etter det siden oppgradering av Nelaug tok mye tid. Men nå er jeg så smått igang igjen med landskapsarbeid i heiene rundt Barbudalen.
Hilsen Halvor
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Romjulsaktiviteter
Det er tida for å legge ballast på stasjonsområdet. Til det bruker jeg sand fra Danmark, hentet på en tidligere MJ-tur til sydligere egner. Sanden er ganske gul, men det stemmer forøvrig bra med den grusen som jeg mener å huske fra 1960-tallet, og det ser også slik ut på 80-tallet:
(Bilde fra Arnulf Pedersen)
Dette bildet gir også en grei pekepinn på hvordan sanden skal farges også.
Sanden limes med hvittlim og vann, dryppet på med pipette, etter at sanden er fuktet med "vått" vann. Jeg har også begynt på innfargingen rundt kullskuret, men her er det en del arbeid igjen .
Hilsen Halvor
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ser meget bra ut!
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er den øvre delen av stasjonen kjøreklar . Testing av veksler og kontrollpanel pågår, og så må sporene renses for ballastsand som har lagt seg der den ikke skal være.
Det gjenstår fortsatt mye moro med landskapet og bygninger, men det begynner i alle fall å se ut som stasjonen kan bli bruksklar til slutten av mars.
Det er på tide å hive på litt mer kull for å komme videre...
Hilsen Halvor
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er bare SÅÅÅ bra. Slutter meg til rekken av gratulanter! Må jo være yum yum å besøke MJ-treff på Sørlandet nå.
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser veldig bra ut Halvor, deltar Arendal stasjon på 25-27 mars??
|
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott arbeid . Denne er vel å se på Nærbø 11-13 februar ?
|
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Desverre ikke, det er nok litt til som skal være ferdig før den kan brukes, bein for eksempel .
Men målet er å få den driftsklar til Arendalstreffet i slutten av mars...
Hilsen Halvor Edited by halvors - 16 februar 2011 at 23:32 |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Andre enden av tunnellen fra Arendal stasjon Nå er det gjort gjennomslag til andre enden av tunellen. Man starter med en klump...Etter litt graving med en skarp tapetkniv viser det seg at her har det vær noen før...
Til og med sporet har vært gjemt inni den sveitserosten som skal bli til fjellet ved Torbjørnsbu.
Gjennomslaget er gjort og finformingen kan begynne.
Hilsen Halvor
Edited by halvors - 16 februar 2011 at 23:33 |
||
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jarlsberg? Her er det vel bare å bruke ostehøvel Hva slags byggskum bruker du? Har hørt rykter om at ikke alt skum egner seg....Edited by ØysteinF - 17 februar 2011 at 06:33 |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |