Skinneunderlag - Hva og hvor får man tak i det? |
Post Reply ![]() |
Author | ||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 26 november 2008 at 22:06 |
|
Jeg bygger et nytt anlegg med K-skinner. Sportraseene bygges av 7 mm kryssfiner på tynne lister. Det gir et stabilt, men samtidig lett underlag. Oppe på dette har jeg tidligere brukt 5 mm kork, men jeg er ikke like sikker på om dette bør blir valget nå.
- Hva slags skinneunderlag anbefaler dere i dag? Fortsatt kork eller noe annet? - Og hvor får man kjøpt det som anbefales? Jeg kan også tenke meg andre typer enn enkle strimler for ett og ett spor. På stasjonene mener jeg det virker lettere å bruke større plater - blant annet der hvor det er mange sporveksler. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei Kjell!
Har du vurdert varianten til Woodlandscenics?
På denne linken kan du lese mer om den.
Hvis du vil kan jeg godt ta med meg "ei stripe" ned på klubben neste gang, så kan du jo se hvordan produktet er?
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
|
I DMJK bruker vi fortsatt kork. På større flater derimot (stasjonsområde, godsområde etc.), bruker vi asfaltplater:
![]() |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Hvorfor spesielt asfaltplater, og ikke vanlige porøse plater?
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
|
Hvilken tykkelser finnes i asfaltplater?
Jeg vil gjerne bruke 5 mm eller deromkring ... Og hva er eventuelt fordelen med asfaltplater vs. porøse plater (f.eks. Huntonitt) ? Når det gjelder Woodland Scenics, så blir vel de ansett dyrere enn ovennevnte plater fra byggevareforretninger, eller ... ? |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|
Sikkert fordi det gir en egen glede å legge spor på asfalterte flater
![]() Spøk til side: For min del fordi disse var lette å få tak i, samt at jeg hadde noen rester liggende fra husbyggingen.
Og så tenkte jeg at de er litt mer bestandige mot vanninntrengning når man driver å søler med "vått vann" til ballasteringen etc., men det er gjerne ikke noe problem at "vanlige" porøse sveller?
Jeg kjenner ikke til tynnere en 13mm
Forøvrig meget innbydende sporområde Bjørn Runar. Edited by jevistad - 26 november 2008 at 23:33 |
||
![]() |
||
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
|
Jeg bruker asfaltplater fordi jeg synes de holder skinnespikeren noe bedre enn vanlig porøse plater.
Men begge typer plater støver mye, så jeg har grunnet de med noe maling for å fjerne støvplagene. Nå er jeg litt allergisk mht støv, og reagerer litt kontaktallergisk. Men en annen sak er at jeg hører til de som vanligvis aldri kommer lenger enn til "the plywood pacific". ![]() Se bloggen min for bilder. Jeg har også laget mine egne striper også for kurver ved å skjære ut striper av asfaltplater og så sage snitt på tvers 2/3 gjennom. Dermed kan de bøyes innen rimelige grenser. |
||
![]() |
||
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
|
...samt at asfaltplater demper støy....kjøpte en del korkplater hos et firma i Drammens traktene for noen år siden (slike som finnes i korktavler),relativt billig og store plater.....husker ikke navnet på firmaet, har litt jernteppe
![]() |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|
Jeg har ofte gjort noe lignende, men har ikke saget 2/3 igjennom, men brukket de rett og slett helt fra hverandre, og så limt til sammen igjen ved å føre bruddflatene inn i hverandre. Da kan de vris akkurat så mye man ønsker. Skarpe kurver krever korte stykker, mens slake kurver kan nøye seg med noe lengre stykker. Oppbrekkingen tar ikke lang tid, kanskje 3-5 sekunder på hver knekk. De brekkes i horisontalplanet. Jeg prøvde dette sammen med stående list som underlag, på en del av TMJK-anlegget i vår: http://blog.tmjk.no/?p=260 En av grunnene mine for denne metoden er at den utnytter plata veldig godt. De andre i klubben synes imidlertid at slike plater er så billige, at det er bedre og like raskt og skjære ut av plata med kurvene ferdig direkte med tapetkniv. Man bruker da sporunderlaget i finér som skjæremal, som da ikke må være festet ennå. Med spiler på høykant slik bloggen viser, vil slike maler ikke foreligge, og da tror jeg nok min metode er vel så god. Uansett, det er mange måter å lage et brukbart sporunderlag på. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
|
Jeg tror asfaltplater blir uaktuelt - pga tykkelsen på 13 mm.
Huntonitt kan være aktuelt, men jeg er litt usikker pga at de avgir mye støv. Jeg må i såfall grunne de med litt maling eller lignende før sporleggingen. Da står jeg igjen med Woodland Scenics eller korkplater. Hvem forhandler disse alternativene her hjemme? |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
|
Hei Kjell.
På denne siden finner du Woodland Scenics:
Edited by TomB - 27 november 2008 at 21:44 |
||
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
|
Du kan også sjekke ut Hunton "Silencio" parkettunderlag. Fåes i 6mm tykkelse. Dette er omtrent samme type porøsplate som de 12mm platene som er omtalt. De er dog ikke asfaltimpregnerte. |
||
![]() |
||
|
Hei Tom.
På din blogg (på Norsk MJ Forum) skriver du at du bruker Resorb skinneunderlag (kunststoff 6 mm) limt med kontaktlim. (Leverandør: Jürgen Lenzen, Wuppertal Tyskland) Vet du eller noen andre om det skulle finnes et lignende tynt kunststoff-underlag å få kjøpt her hjemme nå? Og hvem forhandler korkplater her hjemme? |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 814 |
|
NMJ.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
|
Hei,
Jeg kjøpte korkplater for noen år siden hos en leverandør i Drøbak. De kjørte den hjem til meg. Topp service, platene var billigere enn i hobbyforretningene også. Husker ikke hvilket firma det var...
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
![]() |
||
|
Etter litt frem og tilbake har jeg kjøpt disse korkplatene fra Sløyd-detaljer.
Prisen ble 94 kroner for en 5 mm plate på 90x60 cm ved bestilling av minst 10 plater. Jeg tror jeg skal greie bruke en god del av dem - spesielt på stasjonene. Og skulle det bli noen plater til overs har jeg noen MJ-venner som gjerne kjøper det som blir til overs. Jeg regner med å bruke akrylmasse til å feste skinnene på korkunderlaget. Tipset til dette fikk jeg bl.a. i denne linken av Bjørn Runar Larsens bygging av 2 joker-moduler. |
||
hilsen KjellAn
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |