MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En tur til Paradis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En tur til Paradis

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En tur til Paradis
    Posted: 03 juni 2008 at 18:12
Som kjent bygges det dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger, og i den forbindelse må signal og telekabler legges om provisorisk.
Entrepenøren for jernbanetekniske anlegg har lagt ut disse kablene, men har ikke folk med kompetanse på skjøting, så da må vi på JBVdrift/tele trå tilWink
 
Min kollega og en "lærling" fra Norsk Jernbanedrift skjøter langlinjekabel ved Lyngnes hp.
 
Men når kablene legges ut er det visst ikke alltid lett å huske hvor skjøtene havnet, så da blir det litt fotgjengervirksomhet for å finne ut av disse stedene.
Det er jo ikke det verste man kan finne på i 27grader pluss, og på dagens tur tok jeg med meg fotoapparatet når jeg skulle lete etter tamper inne i Paradis ved Stavanger.
Det er togfritt midt på dagen, så det er fint å gå i fred og ro langs sporet, og den som tror at det blir mange bilder av tog blir nok skuffet.
Dette blir nok heller en vandring i detaljer langs spor og på jernbanetomt.
 
Utkjør fra Stavanger mot Sandnes.
 
Stavanger stasjon har felles utkjørsignaler med repetisjonsignaler for hvert spor.
 
Et blikk innover mot stasjonen.
 
Litt lenger ut i "flaskehalsen", vi ser fortsatt inn mot stasjonen.
 
Nordre avgreining til driftsbanegården og skiftetomt.
 
Videre utgreining til driftsbanegård, vi ser også vaskemaskinen.
 
Et blikk andre veien, vi ser fjernstyrte sporsperrer.
 
Kilometermerket på Sørlandsbanen med størst "verdi", vi ser mot Stavanger.
 
Litt lengre ut ligger indre innkjør.
 
Så en studie av smusset/patinert spor:
Spor med betongsviller.
 
og tresviller.
 
Mot Hillevåg, der hvor man ser huset med den gule fasaden vil den nye holdeplassen ved Hillevåg ligge.
 
Enkleste form for sporvekslelsikring; låst med klave og hengelås.
 
Roen har senket seg over skiftetomta, funger nå kun som KL-base for Baneservice AS under byggingen av dobbeltsporet.
 
Litt av driftsbanegården brukes fortsatt til hensetting av materiell, her sovevognene til neste østgående nattog.
 
 
Ellers er det liten aktivitet her...
 
Nedgang til inspeksjonsgrav.
 
Baneavdelingen har visst "glemt" et par tønner med Hey-Back svillefester en gang.
 
Så en tur til Kvalaberg hvor man er i gang med å oppheve anleggsområdet.
 
Ok, et par togbilder da.
72-sett med tomatsuppe-dører.
 
Lm"en til Baneservice slamrer gjennom vekslene på Hillevåg og ned på skiftetomta.


Edited by jevistad - 03 juni 2008 at 19:06
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 19:03
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Dette må vel være muskelstyrte sporsperrer?LOLLOLWink
 
Interessante bilder du kommer med her Jon Einar.Tongue
Bl.a. det med smussinga.
Har du bilde av overgang mellom betong- og tre-sviller?
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 19:12
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du bilde av overgang mellom betong- og tre-sviller?
 
Ove
 
Ja, men ikke fra Stavanger men derimot fra Gyland.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,172 seconds.