MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - hobby i krise?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

hobby i krise?

Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: hobby i krise?
    Posted: 11 oktober 2007 at 23:41
Det er en litt interessant tråd svenskmjforum som går på hobbyens utbredelse og tilgang til materiell.

Det som jeg finner litt snodig er at samtlige angir den gyldne tiåret som  omtrent 1970-1980, samtidig som de aller fleste er enige om at dagens tilbud av svenske modeller er det beste noensinne.

Jeg vet ikke hvordan ståa er i norge, men gjetter på at det er nogenlunde det samme.

Hva er sammenhengen? Hvorfor er tilbudet av norske/svenske materiell større enn noensinne mens (tilsynelatende?) stadig færre kjøper modelltog?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2007 at 23:55
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hva er sammenhengen? Hvorfor er tilbudet av norske/svenske materiell større enn noensinne mens (tilsynelatende?) stadig færre kjøper modelltog?

Jeg tror det handler om at det har skjedd en ganske stor endring i hvem som driver med MJ.

Før var dette en breddehobby først og fremst for barn og unge. Dette var ikke en spesiellt kjøpesterk gruppe, og de fleste var vel heller ikke så opptatt av kvaliteten på modellene.

Jeg tror det er mye færre folk som driver med MJ i dag.
Men til gjengjeld tror jeg de er eldre, mer kjøpesterke, mer kresne, og mer interessert i korrekte modeller.

Dessuten tror jeg MJere er jevnt over flinkere til å bygge og at nivået aldri har vært høyere.

Alt i alt tror jeg at denne krisen først og fremst rammer de største produsentene som har solgt standardmodeller i enorme kvanta.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 14:08
1985-1999.

De gylne Superline år.....
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2007 at 21:59
"Samtliga" sa väl inte 70-talet?? Utbudet har aldrig varit större än nu...
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 12:08
Nei. Det var en som nevnte 60-tallet spesifikt. De resterende ser ut til å enes om 70-tallet som gullalderen for modelljernbane.
Men TILBUDET av norsk/svensk materiell har ikke vært så stort som i dag.
Det var det som var poenget mitt her, at det er et misforhold mellom hva anses som modelljernbanehobbyens gullalder og tilgjengelighet på norske/svenske modeller.
--

Einar Næss Jensen

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 17:26
Originally posted by einjen einjen wrote:

Nei. Det var en som nevnte 60-tallet spesifikt. De resterende ser ut til å enes om 70-tallet som gullalderen for modelljernbane.

Men TILBUDET av norsk/svensk materiell har ikke vært så stort som i dag.

Det var det som var poenget mitt her, at det er et misforhold mellom hva anses som modelljernbanehobbyens gullalder og tilgjengelighet på norske/svenske modeller.

Hva er det egentlig som tilsier at 60/70 tallet var en gullalder for MJ i Skandinavia?

Det ser ut til at mange med gullalder mener de årene Fleischmann og Märklin hadde størst omsetning.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 18:05
Ja, jeg tror det er det som menes. Men kanskje også at man kunne støte på en togbane på gulvet i annethvert møblert hjem... (derav høy omsetning for dinosaurene i bransjen)
--

Einar Næss Jensen

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2007 at 18:11
I tillegg kan man vel tenke seg at flertallet av de som sukker over Tingenes Tilstand var unger/unge på den tiden, og derfor ikke riktig ser helt godt, lenger ... Mange har nok har blitt langsynte med åra, men jeg tror nå de mer har blitt kortsynte og tilbakesynte ... Fins det briller mot tilbakesynthet?

Alt var vistnok bedre før? Jeg har lagt merke til at det sitter en del og mumler om det, rundt omkring. LOL
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2007 at 21:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det ser ut til at mange med gullalder mener de årene Fleischmann og Märklin hadde størst omsetning.

Eller att branschen i sin helhet hade störst omsättning, vilket när jag var liten var ungefär samma sak som Märklin och Fleischmann.
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2007 at 21:29

Det er sikkert riktig at 60 tallet og begynnelsen på 70 tallet var en MJ gullalder basert på hvor mange som var interessert og antall butikker som solgte MJ.

Noen vil kanskje si at det er en annen kjøpegruppe for MJ nå enn den gang. Men realiteten er vel at det er mye de samme menneskene som kjøper MJ i dag som i 60 og 70 åra. Bare at nå er de 30 – 40 år eldre og har mye mer penger å bruke på hobbyen.

Men hvis vi ser på utvalg og spesielt kvalitet mot pris er vi uten tvil midt i en gullalder akkurat nå.

Og det skyldes delvis tekniske nyvinninger som DCC /l yd og bedre produksjonsmetoder, men fremfor alt at vi har en enorm tilgang på nesten gratis arbeidskraft i Kina.

Dagens plastmodeller har kjøreegenskaper som vi for 30 år siden bare kunne drømme om og detaljer som utvilsom ville bli kalt superdetaljert for kortere tid siden.

Dette skyldes kun at det er noen som er villige til å sitte og montere smådeler for noen få kroner i timen. En jobb som ville kostet en formue hvis det skulle gjøres her i vesten, eller tatt oss timevis for ikke å si dager hvis vi skal gjøre det selv.

Messingmodeller har faktisk en enda større fordel av billig arbeidskraft (riktignok produseres fremdeles mye i Korea) ettersom det manuelle arbeidet utgjør en større del av kostnaden. Korrigert for inflasjon er messingmodeller billigere i dag enn noen sinne.

Kombinert med at kjøpegruppen for slike modeller er eldre og mer kjøpesterke enn tidligere, blir utvalget av småserie spesial og messingmodeller naturlig nok større enn før.

Men denne tilstanden kan ikke vare evig. Allerede nå begynner det å bli press på lønnsnivået i Kina, og om ikke så mange år vil MJ produsert der se en etter hvert kraft prisstigning.

Så jeg er ikke i tvil om at det er nå vi er i MJ’ens gullalder.

Øivind

Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2007 at 22:31
Om det nu huvudsakligen är samma människor som sysslar med MJ nu som på sjuttiotalet (sant i mitt fall), så kommer kunderna (vi) att dö av vad det lider. Vilka kommer istället?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.