MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Köf II DB, trenger mer motor kraft
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Köf II DB, trenger mer motor kraft

 Post Reply Post Reply
Author
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Köf II DB, trenger mer motor kraft
    Posted: 22 juni 2007 at 01:03
Kan noen hjelpe meg med hvordan man kan øke ytelsen på motoren i min Köf II DB.
Ønsker somsakt mer kraft, men ikke så at det blir "urealistisk" kjøre egenskaperWacko

Eller kanskje bytte motor?

Er åpen for alle forslag Thumbs%20Up









Edited by Mortenstr - 22 juni 2007 at 01:11
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 10:42
Skal den bare gå fortere eller skal den orke å dra flere vogner..?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 12:26
Den skal orke å dra flere tog :)
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 12:29
Sett på heftering på ene akselen.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 14:15
Av nysjerrighet: Hvtor mye klarer den egentlig å dra i dag, og hvor mye ønsker du at den skal dra?
En sånn liten tass dro jo ikke all verden i virkeligheten heller...
 
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2007 at 14:22
Originally posted by eika eika wrote:

En sånn liten tass dro jo ikke all verden i virkeligheten heller...
 
LITEN TASS...Angry   men men det er jo grom lokmotivet mitt jo.. LOL
 
Får se hvor mye den drar etter å ha testet med heftringer som Kness foreslo.
 
peace!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 09:55
Hei!
 
Siden dette ut i fra bildene ser ut til å være en likestømsmodell, vil jo montering av hefteringer på én aksel reduserestrømopptaket betydelig. Denne modellen har jo bare to aksler, og dersom strømopptaket bare skal foregå på én aksel, vil dette merkes i blandt annet penser hvor hjertestykket er isolert.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 10:55
øh.... Confused
 
Så konlusjonen er da at det ikke er noe å gjøre for å øke trekkevnen?
Köf"n er støpt i enslags metall så den har jo tyngden.
 
Takk for heads up Roger.
De gode nyhetene er at jeg ikke har bestilt heftringer LOL
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 11:14
Hei!
 
Alternativt, for å sikre ett godt stømopptak ved eventuell montering av hefteringer på én drivaksel på lokomotivet, er jo å kobble lokomotivet fast til en såkalt "spøkelsesvogn" hvis eneste misjon er strømopptak og mate lokomotivet med dette.
 
Lokomotivet må da gå fast med denne vognen, men dersom man velger en konduktørvogn til dette formål trenger det jo ikke se så kunstig ut allikevell.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mortenstr View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mortenstr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 11:23
ja det er en flott løsning Roger, men så vel for meg å mulig sette inn en krafigere motor. Men jeg vet ikke hvilken jeg skulle satt inn.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 13:08
Jeg har en Köf på anlegget mitt som greit drar 8-10 godsvogner opp en 3% stigning. Noe mer trengs jo ikke?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2007 at 15:22
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg har en Köf på anlegget mitt som greit drar 8-10 godsvogner opp en 3% stigning. Noe mer trengs jo ikke?
 
Med fare for å gå litt OT her, men er det 3% stigning i hele stigningen på anlegget ditt Tore?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 12:37
Nå har ikke jeg målt dette veldig nøye da jeg jobber etter "man-tar-det-som-det-kommer-metoden". Stigningene er vel alt mellom 0 og 3 prosent. Altså de går jo gradvis fra rett til stigning.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 15:10
Du kan legge bly inni loket hvis det er plass.
da tror jeg hjula biter mere, da kan loket dra flere vogner.

Edited by vetle1 - 25 juni 2007 at 15:18
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2007 at 16:27
Originally posted by vetle1 vetle1 wrote:

Du kan legge bly inni loket hvis det er plass.
da tror jeg hjula biter mere, da kan loket dra flere vogner.
 
Hei,
Tror spørsmålet til "Mortenstr" muligens er misoppfattet her.
Det er mer kraft eventuelt bytting av motor han spør om, ikke hvordan hindre "børning" på skinnegangen.
 
Kansje bare litt smørning av driverk kan hjelpe hvis det er snakk om at den ikke klarer trekke? Men helt klart det er begrenset hva en slik liten tass kan klare trekke uten å miste grepet på skinnene.
På Fremotreffet i Arendal 2006 trakk en Skd206+Skd211 ei lang slerke med godsvogner som en Di3 ikke orket mer og brøt sammenWink
 
Arne
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.