Strømavtagere til OBAS El.13/ ombygging av Lima |
Post Reply | Page 123> |
Author | |||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 april 2007 at 18:42 |
||
Jeg holder på med å oppgradere en Lima El.13 som jeg tenkte skulle få fargesettingen til Ofotbanen AS.
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har en formening om hvilke strømavtagere fra Sommerfeldt som er de mest korrekte? Edited by jevistad - 09 april 2008 at 16:54 |
|||
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det ble engang fortalt meg at Sommerfeldts 946 passer til El13 og El14. Jeg finner ikke bilde av den Sommerfeldts hjemmeside, men den står i prislisten til € 15,50 pr. par. Se bilde på MJF fotoalbum http://foto.mjf.no/v/JanT/Sommerfeldt946.jpg.html |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det har blitt sagt at den passer best ja. Men El. 13 har altid hatt stående isolatorer og ikke sånne "ørevarmere".
Men en sånn boks i midten stemmer bra for gamle pantografer.
På 80 eller 90-tallet fikk de nye pantografer som er ganske lik de som brukes på bl.a. El. 16.
Det beste pantografbilde av et Ofotbanelok som jeg fant: http://www.jernbane.net/script/bilde2_gal.asp?img=309&kat=Ellok
Hilsen,
Laurenz
|
|||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for svar og bilde.
Det må jo bli den nye varianten siden det skal være et OBAS lok.
Den ligner trolig på den som brukes på El 16 som nevnt, men står ikke selve "beina" på strømavtageren litt nærmere hverandre når man ser forfra?
|
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Man må ikke glemme alle disse grønne vognene denne El13 din skal trekke Jon Einar |
|||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Stemmer det, både den gamle og nye typen er ganske smalle. Jeg antar at det har noe med festene på taket å gjøre. Også El. 11 hadde det slikt.
Hilsen,
Laurenz
|
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Neida, det kommer en bestilling når de er klare for salg
Problemet nå blir vel at biltogene blir lengre siden OBAS antagelig ikke kommer til å kjøre hver dag slik CN gjør nå.
Så da må man vel ha flere i modell også
Apropos: Var det ikke snakk om at en annen produsent skulle komme med den røde varianten i modell?
Og så venter jeg på at Dag Cato skal komme til Stavanger/Ganddal med orginalloket, slik at jeg kan ta noen bilder og studere detaljer
|
|||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Dette har ikke jeg hørt noe om! Og det virker vel litt rart når det bare er et fåtall slike. Synes jeg leste på postvogna at det var bare 6 slike, og disse var kjøpt brukt i fra Sveits. Og der hadde de kun disse 6.
|
|||
Mvh
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Beklager, da det er nok jeg som blander sammen med noe annet
|
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Selv synes jeg ikke at disse strømavtagerne er best. "Slepeskoen" og isolatoren er ganske så ulike. Men det var noen som hadde slike strømavtakere en gang. Husker ikke hvem. Rocos RC/El 16-strømavtakere har vel en mer korrekt "slepesko", men tror de er for brede for El 13. Alternativt kan man lage egne "slepesko" med en passende gitarstreng hvis man finner en pantograf som er smal nok. |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Noen utsnitt fra bilder av OBAS El 13. Hovedmotivet var ikke pantografene ;-)
|
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takker og bukker for bildene Terje!
|
|||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Må jo hjelpe litt til, Jon. Har sjøl en grønn NSB Lima El 13 som fortjener bedre pantografer (og muligfens OBAS-dekaler), og nå gjør jo du jobben med å finne en som blir "riktig". Har du sjekket svenske Entecs utvalg? Her er en lenke dit http://www.entec.se/User/ProductsDispatcher.asp?Module=CategoryPage&ICY_Id=18_20060502222246 |
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det var jo en nyttig link til et firma som jeg nesten hadde glemt ut.
Det ser ut som denne er den som ligner mest, men den er kanskje litt "breibeint" denne også?, samt at fjærene har en annen plassering.
Men slepestykket ser helt riktig ut. Edited by jevistad - 24 april 2007 at 08:48 |
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hører du SveinR?; Dekaler til OBAS El 13 Edited by jevistad - 24 april 2007 at 09:29 |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg har noen dekaler liggende til El 13, men vet ikke om de duger. Her er en prøvemontering:
OBAS El 13 med dekaler: Stripe, loknummer og merking. Uten logo. Edited by Pelle - 26 april 2007 at 00:19 |
|||
|
|||
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
||
Flott! DEN pantografen var temmelig korrekt! bør kunne bli realistisk med noen små modifikasjoner eller om man godtar fjærene som de er. Slepestykket og bredden er det som gjør at den ligner mest på forbildet. |
|||
|
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser ut som det blir en stund til man får se OBAS i Stavanger/Ganddal, så det haster jo ikke med modellen heller da
Men jeg bestiller gjerne noen dekaler hvis de er for salg Pelle?
Men bilvogner må vi ha Svein, og mange også:
390 meter skulle vel bli 4,5m i H0 det.
Edit: Rettet link Edited by jevistad - 26 april 2007 at 15:23 |
|||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
||
Må innrømme at bilvognene har jeg ikke jobbet så mye på i det siste, er tømmer som har stått i hode på meg.
Men nå begynner ting å løsne der (ENDELIG!), så for å ikke drite på dolokket igjen, så kan tror jeg vi sier at den blir ferdig til jul.
Angående dekaler, så synes jeg at Morten P. sine ser veldig bra ut.. Mangler bare en El13 kåpe da
|
|||
Mvh
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ikke sørge for mye da
Riktignok skal Cargonet kjøre de ordinære biltogene ut 2008 (etter planen), men OBAS skal kjøre de nødvendige ekstratogene innimellom. |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
||
Har ikke sett biltogene siden OBAS overtok, men en El13 med bilvogner suste forbi meg på veg fra jobb i dag (Drammen).
Selger dessverre ikke dekaler, men det kan hende at Scandinavian miniatures legger de ut for salg hvis interessen er stor nok. De selger allerede ventilasjonsluker til El 13, og Limas El 13 selges ofte på messer så jeg vil tro det ikke er umulig å skaffe sin egen OBAS El 13. |
|||
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
DET ER EN EL 13 PÅ QXL NÅ
Edited by Stian - 27 april 2007 at 23:08 |
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
||
Men du det er du som har "designet" dem?
Da er jo saken litt anderledes Du får noe av meg og jeg får noe av deg..
|
|||
Mvh
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvilken grønnfarge har du brukt her?, det såg veldig bra ut! Edited by jevistad - 28 april 2007 at 13:53 |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du har sett denne tråden her vel Dr. Vistad?
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Endelig er nye strømavtagere på plass på 13-maskinen. Skikkelig fine disse fra Entec, men det var noe plukk å sette sammen.
Har gjort et tappert forsøk på å modde de slik at de ligner enda litt mer. (Fjærene i center av ramma).
Slepestykkene er helt nydelige, men det skal ikke være for mye lodde-tjafs på tråden før de hekter.
Edited by jevistad - 29 oktober 2008 at 22:10 |
|||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
||
NYDELIG!!!!
Nå mangler du bare noen vogner å ha bak
Hvordan har du tenkt å løse vinduene?
|
|||
Mvh
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
JA!
Jeg har liggende noen ekstra fra en nyere utgave som jeg fikk av en snill mann på Ålgård
|
|||
SveinR
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ja har hørt om han, sies at han bygde en av de første Skd206"ne som ble bra.
|
|||
Mvh
|||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bra!, godt jeg ikke visste at du tenkte å skrinlegge den.
|
|||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |