MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NCS fargekoder  til NSB lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NCS fargekoder til NSB lok

 Post Reply Post Reply
Author
Tom-Eddy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom-Eddy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NCS fargekoder til NSB lok
    Posted: 01 mars 2007 at 16:19

Hei NCS fargekoder til lok. NSB

NSB RØD - 3560-Y90R , FLÅMBANEN 8010-G10Y, TAK=GRÅ S-7000N

NSB GODS (GRÅ) - 7504-R71B, OFOTBANEN RAL 6005

Benyttet Jotun Lady 15 olje maling.

Har dessverre ikke NCS eller RAL koden til NSB gammel design men, send meg en email så kan jeg sende "blandingsforholdet".

tegronlund@c2i.net

mvh Tom-Eddy

 

Tom-Eddy
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 17:25
Det var bra Tom-Eddy....kjapt levert...fargekoden til sesamloket da?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 17:30

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Det var bra Tom-Eddy....kjapt levert...fargekoden til sesamloket da?

Hehe er litt av en prøvelse i maskering 



Edited by Andreas - 01 mars 2007 at 17:30
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Tom-Eddy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom-Eddy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 17:57

Det må jeg sjekke litt først. lenge siden jeg har sett på barnetv !!!Består vel av "regnbuensfarger". ?

Tom-Eddy
Back to Top
Tore View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tore Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 18:03

Hei, skal til å lakkere N-lok og fant nyttig info her. Vet du om Di3 og El18 har samme rødfarge?

Tore

Tore
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2007 at 18:48

Er ikke helt sikker, men slik jeg har forstått det har Di3 hatt to forskjellige nyanser i nydesign. Ble endret i 1993??? Ser det på mine Heljan Di3 også.... Virker som om det var en mørkere farge før enn det det ble etterpå??? Sikkert andre som vet dette bedre enn meg....

Tilføyer: BMJ annoserer i hvertfall sine spesialmodeller av Di3 i forskjellige nyanser, se link: http://www.bergen-modelljernbane.no/di3_spesial.htm 



Edited by Andreas - 01 mars 2007 at 18:50
Hilsen Andreas.   
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 00:02

Er de noen som har noen tips om CargoNets gråfarge (helst Humbrol eller Tamyia), kanskje den samme som Nsb Gods?

Petter

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 20:08
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Er de noen som har noen tips om CargoNets gråfarge (helst Humbrol eller Tamyia), kanskje den samme som Nsb Gods?

Petter

 

Det er samme farge..og den finnes ikke hverken i humbrol eller tamiya...dra til nærmeste fargehandel og de lager det for deg...

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2007 at 23:42
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Er de noen som har noen tips om CargoNets gråfarge (helst Humbrol eller Tamyia), kanskje den samme som Nsb Gods?

Petter

Det er samme farge..og den finnes ikke hverken i humbrol eller tamiya...dra til nærmeste fargehandel og de lager det for deg...

Hvilken type maling fra fargehandelen anbefales. (har ikke tenkt å male et Kato N-skala lok med Drygolin . Lady er vel heller ikke det helt store for N-skala lok?)

Petter



Edited by traiNman - 02 mars 2007 at 23:44
Back to Top
Tom-Eddy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom-Eddy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 10:00

Det er ikke drygolin som brukes men, Lady 15  (matt) for vegg ,eller du kan bruke bengalac.

Når det gjelder Cargo Net ,bruker NSB en farge som heter  Grafitgrå- se tidligere mail om fargekode.

Tom-Eddy

Tom-Eddy
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2007 at 12:03

[/QUOTE]

Hvilken type maling fra fargehandelen anbefales. (har ikke tenkt å male et Kato N-skala lok med Drygolin . Lady er vel heller ikke det helt store for N-skala lok?)

Petter

[/QUOTE]

 

Har sprøytet flere N-skala lok med jotun Lady, resultatet blir veldig bra...

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2007 at 15:02
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

Hei NCS fargekoder til lok. NSB

NSB RØD - 3560-Y90R 

Går du til fargehandelen og ber om Jotun Lady så heter faktisk denne fargen "nsb rød" fra JotunTongue
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 09:58
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

Når det gjelder Cargo Net ,bruker NSB en farge som heter  Grafitgrå- se tidligere mail om fargekode.

Tom-Eddy



Sortfargen er det bare vanlig matt-sort?


Edited by asai - 22 januar 2008 at 09:59
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 10:23
Siden våre modeller normalt beskues under andre lysforhold og med annen fargetemperatur (kunstlys i en eller annen variant) enn forbildet gjøres (dagslys), tror jeg det ikke er så veldig viktig om man ikke treffer akkurat med den fargekoden som forbldet selv har brukt, faktisk kan det muligens være feil å bruke samme farge.
 
I tillegg kommer at 1:1-materiellet i friskt norsk klima utsettes fort for forvitring og tilsmussing slik at materiell malt med samme farge fort ser litt forskjellig ut. Skal man derfor være prototyptro når det gjelder farger, bør man ha mange varianter av samme grunnfarge, den ene gjerne litt blekere enn den andre.
Svein S
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2008 at 23:52
Noen som kan hjelpe med farge kode til JBV sin GUL...????
 
På forhånd TakkSmile  
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 18:49
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Noen som kan hjelpe med farge kode til JBV sin GUL...????
 
På forhånd TakkSmile  


Signal-gul? Krom-gul?
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 18:50
Ville vært fint å vite fargene som dere bruker til fargingen av lok og vogner, slik som
- lok sort,
- NSB rødbrun
- NSB grønn (oliven)
- NSB rød (høyrød)
Det var rød farge på godsvognene, men nyere varianter hadde en skarpere rødfarge enn de  med den mørkere. Hva er forskjell?
- NSB blå (kongeblå??)
- Teak-fargen
-

Det er spørsmål om variantene, og hva dere bruker? Og om dere bruker original f.eks. bengalack med et blandingsforhold etc.

En fersking i faget.. 
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2008 at 12:03
dagfinn det er et svar på oliven grønn i webb loggen min http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2532og lok sort er vell bare en matt svart. og teak er varierende, mener de kan lages ved og lakere vognen gul, så lakere med brun over osv til du er fornøyd.
 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 10:55
Da jeg gikk innom en butikk som har meget stort utvalg av billakk for å kjøpe "riktig" NSB-gulfarge til nydesign, fikk jeg beskjed om at de NCS-kodene som her er oppgitt på forum er gått ut.
Det samme sa de i en fargehandel i nærheten.
Nå ser fargekoden for en gulmaling f.eks. ut som her: S 0560-G90Y
Fargen NCS 2067-Y19R kunne fargehandelen riktignok blande - men den var ikke på de nye fargeprøvene de nå hadde.
 
Medfører det riktighet at det er kommet et nytt fagesystem?
Finnes det RAL-farger som er temmelig like disse NCS-fargene? Jeg tror det er lettere å få tak i tilnærmet riktig farge om man har et RAL-nummer enn NCS?
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2011 at 12:42
Hei, jeg har forhørt meg litt om med produsenter som diver med lakkering og de sier at det er i hovedsak RAL farger de bruker på metall. Det er en bitteliten forskjell på en farge i RAL og NCS.

Mvh
Tom Johnsen
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2011 at 13:37
Om NCS har gått ut til fordel for RAL, skal jeg ikke ha sagt noe om, men jeg lette forleden på nettet etter en 'konverteringsnøkkel' mellom de to systemene. Det ser imidlertid ut til at no' sånnt kun finnes å kjøpe for beløp som gjør øvelsen aktuell kun for de med spesiell interesse Stern Smile

Om noen finner ut noe annet er jeg takknemlig for tips Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2011 at 17:57
Et kjapt søk ga meg flere treff, blant annet denne:

http://www.giveawayoftheday.com/ncs+ral+converter/

Nå vet ikke jeg om disse kun er begrensede demoversjoner eller om de har noe for seg, men det kan jo være verdt å prøve...

Svein

Edit: Gratulerer med dagen forresten, Bjørn Egil!Smile


Edited by Svein_A - 26 oktober 2011 at 18:03
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2011 at 23:06
Takk for gratulasjon! Smile

Jo, de sidene har jeg sett nærmere på, men fant den ikke særlig matnyttig i dette tilfellet ...
Bjørn Egil
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2011 at 19:43
Hei,
 
Men...hallo....Jotun oljemaling, beregnet for noe helt annet ; må da tette igjen og sjkule alt som er av detaljer ?? Blir ikke dette alt for tykt-utfyllende?
 
Selv har jeg gått over til billakk fra Billakkspesialisten. Der blander de for deg akkurat den fargen du trenger.
 
MJ-Hilsen
 
Tom Lynga 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2011 at 19:59
Jeg har også brukt billakk på lok og vogner jeg har bygget, jeg har brukt RAL farger.
Har prøvd meg litt med Vallejo Air men synes billakken er bedre.

Rune
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2011 at 20:30
Originally posted by Tom Lynga Tom Lynga wrote:

...Jotun oljemaling, beregnet for noe helt annet ; må da tette igjen og skjule alt som er av detaljer ?? Blir ikke dette alt for tykt-utfyllende?
Det går fint bare man tynner ut malingen med malingtynner slik at den får en konsistens som "melk".
Å bruke malingen rett fra boksen går ikke i hvert fall ikke med airbrush.
Og så lønner det seg å prøve seg litt på noe annet enn selve modellen for å sjekke hvordan resultatet blir.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.