Limas B3 |
Post Reply |
Author | ||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 november 2006 at 23:00 |
|
I dag var jeg på hobbyforretningen i Mosjøen og kjøpte den siste lima B3 de hadde. Når jeg så kom hjem og glad pakket opp vogna så jeg en liten ting, nede på vognkassen sto det NSB B3-2 men vogna hadde jo ikke korrugert tak. Så mitt spørsmål er: Skal ikke en B3-2 ha korrugert tak i stedet for rett tak?
|
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er ikke helt sikker på hva du mener med korrugert tak, men på bildene på www.jernbane.net har B3-2 rette langsgående linjer på taket, akkurat som på Lima-modellen.
|
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen må jo ha byttet taket på modellen. Korrugert tak er langsgående stålstenger bortover taket fra ende 1 til ende 2. Har visst kjøpt katta i sekken, neida det er jo bare å skifte taket |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
B3 vogner har hatt et langt liv på NSB sine spor. De har blitt bygd om flere ganger og B3-2 betyr at vognen har skistativ. På begynnelsen av 80-tallet ble to sitteplasser fjernet fra vognen for å gi plass til et stativ til å sette ski i. Til sammen ble over 100 av de 136 vognene bygget om med skistativ. Så derfor litra B3-2. B3 vognen ble bygget i flere serier. Utvendig skilles de fra hverandre ved at de første fikk glatt tak. Bygget fram til ca 1965. De som kom etter dette fikk korrugert tak. Litt over 40 vogner fikk glatt tak. Håper dette hjalp deg litt. Per Roar |
||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Måtte lete opp den gamle lima/NMJ katalogen fra år 2002. Her står det at korrugert tak ble kalt type 2 og slett tak blir kalt type 1. Vet ikke hva jeg skal tro på. Må vel se nærmere på bildene av B3 vognene jeg har tatt bilde av. |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Det med typebetegnelsen er feil. De B3 vognene du har kjøpt er med UIC vulst på enden. Det betyr at vognene har forbilde fra tidligt 1980. Når vognene ble levert på 60-tallet hadde NSB et annet litra system. Men for å gjøre det enkelt bruker jeg betegnelsen fra etter 1970. B3 type 1 fikk B3 vognen når de var nye. De hadde da 64 sitteplasser. Når vognene med korrugerte tak kom, fikk de litra B3 type 2, og hadde 60 sitteplasser. B3 type 1 fikk fjernet 4 seter, som ble erstattet av en garderobe, og var da like B3 type 2 innredningsmessig. NSB malte ikke på vognene typebetegnelsen B3 type 2, da alle vognene fikk 60 sitteplasser etter en ombygging. Vognene gikk da med kun B3 malt på siden av vognen. På 80-tallet fikk vognene med skistativ B3-2. Dette må ikke forveksles med type 2. B5 vognene ble også bygget om i samme periode, og derfor går B5 vognene med B5-2 på vogngsiden. Per Roar |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hæ? Er den butikken i live ennå? Har mange glade minner fra da jeg i min barndom stod og trykket på fotosensoren i vinduet som fikk toget itl å gå rundt. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Litt off topic men, Nordlandsbanen, bor du i mosjøen eller? Er langt mellom hver Mj"er midt i Nordland. Hilsen Rune Nordmark |
||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei jeg bor 3 mil vest for Mo i Rana. Jeg er ikke med i noen som helst klubb, for jeg tror nesten jeg er den eneste mj-er i Rana Kommune |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
Rune_N
Viderekommen Joined: 23 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 58 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da jeg var innom Hobby Shop i sommer sa de at de sendte en del mj til Mo i Rana så det er muligens flere vil jeg tro.
|
||
Nordlandsbanen
Viderekommen Joined: 19 august 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hobbyshop ja, kjøpte i fjor sommer en Di4 der, da jeg pakket den ut fungerte den ikke og jeg sendte den tilbake. Da jeg etter en stund ringte dit og lurte på hvordan framgangen med loket gikk, ble jeg beskyldt for å ha mistet loket i golvet/vært hardhendt Kundeservice, ja jøss. Det endte jo med at de sendte det i oppkrav på 150,- tilbake. Så nå handler jeg nesten alt på Amundsen i Oslo, der har de god kundeservice i likhet med Lokstallen Hobby i Narvik, Trønderfrim i Trondheim og selvfølgelig NMJ Edited by Nordlandsbanen - 12 november 2006 at 12:11 |
||
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |