MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Limas B3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Limas B3

Post Reply Post Reply
Author
Nordlandsbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Limas B3
    Posted: 11 november 2006 at 23:00
I dag var jeg på hobbyforretningen i Mosjøen og kjøpte den siste lima B3 de hadde. Når jeg så kom hjem og glad pakket opp vogna så jeg en liten ting, nede på vognkassen sto det NSB B3-2 men vogna hadde jo ikke korrugert tak. Så mitt spørsmål er: Skal ikke en B3-2 ha korrugert tak i stedet for rett tak?
mvh Nordlandsbanen, bedre kjent som Lars R.
Norsk materiell fra 1960 til 2007. Vekselstrøm. HO
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:21
Er ikke helt sikker på hva du mener med korrugert tak, men på bildene på www.jernbane.net har B3-2 rette langsgående linjer på taket, akkurat som på Lima-modellen.

Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86

Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 00:27

Noen må jo ha byttet taket på modellen. Korrugert tak er langsgående stålstenger  bortover taket fra ende 1 til ende 2.

Har visst kjøpt katta i sekken, neida det er jo bare å skifte taket

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 00:27
Hei

B3 vogner har hatt et langt liv på NSB sine spor. De har blitt bygd om flere ganger og B3-2 betyr at vognen har skistativ. På begynnelsen av 80-tallet ble to sitteplasser fjernet fra vognen for å gi plass til et stativ til å sette ski i. Til sammen ble over 100 av de 136 vognene bygget om med skistativ. Så derfor litra B3-2.
B3 vognen ble bygget i flere serier. Utvendig skilles de fra hverandre ved at de første fikk glatt tak. Bygget fram til ca 1965. De som kom etter dette fikk korrugert tak. Litt over 40 vogner fikk glatt tak.

Håper dette hjalp deg litt.

Per Roar
Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 00:32

Originally posted by PR PR wrote:

Hei

B3 vogner har hatt et langt liv på NSB sine spor. De har blitt bygd om flere ganger og B3-2 betyr at vognen har skistativ. På begynnelsen av 80-tallet ble to sitteplasser fjernet fra vognen for å gi plass til et stativ til å sette ski i. Til sammen ble over 100 av de 136 vognene bygget om med skistativ. Så derfor litra B3-2.
B3 vognen ble bygget i flere serier. Utvendig skilles de fra hverandre ved at de første fikk glatt tak. Bygget fram til ca 1965. De som kom etter dette fikk korrugert tak. Litt over 40 vogner fikk glatt tak.

Håper dette hjalp deg litt.

Per Roar

Måtte lete opp den gamle lima/NMJ katalogen fra år 2002.

Her står det at korrugert tak ble kalt type 2 og slett tak blir kalt type 1.

Vet ikke hva jeg skal tro på. Må vel se nærmere på bildene av B3 vognene jeg har tatt bilde av.

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 00:45
Hei

Det med typebetegnelsen er feil.
De B3 vognene du har kjøpt er med UIC vulst på enden. Det betyr at vognene har forbilde fra tidligt 1980.

Når vognene ble levert på 60-tallet hadde NSB et annet litra system. Men for å gjøre det enkelt bruker jeg betegnelsen fra etter 1970.
B3 type 1 fikk B3 vognen når de var nye. De hadde da 64 sitteplasser. Når vognene med korrugerte tak kom, fikk de litra B3 type 2, og hadde 60 sitteplasser. B3 type 1 fikk fjernet 4 seter, som ble erstattet av en garderobe, og var da like B3 type 2 innredningsmessig. NSB malte ikke på vognene typebetegnelsen B3 type 2, da alle vognene fikk 60 sitteplasser etter en ombygging.
Vognene gikk da med kun B3 malt på siden av vognen. På 80-tallet fikk vognene med skistativ B3-2. Dette må ikke forveksles med type 2. B5 vognene ble også bygget om i samme periode, og derfor går B5 vognene med B5-2 på vogngsiden.

Per Roar
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 00:56
Originally posted by Nordlandsbanen Nordlandsbanen wrote:

I dag var jeg på hobbyforretningen i Mosjøen og kjøpte den siste lima B3 de hadde. Når jeg så kom hjem og glad pakket opp vogna så jeg en liten ting, nede på vognkassen sto det NSB B3-2 men vogna hadde jo ikke korrugert tak. Så mitt spørsmål er: Skal ikke en B3-2 ha korrugert tak i stedet for rett tak?

Hæ? Er den butikken i live ennå? Har mange glade minner fra da jeg i min barndom stod og trykket på fotosensoren i vinduet som fikk toget itl å gå rundt.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 10:57

Hei

Litt off topic men, Nordlandsbanen, bor du i mosjøen eller?
Eventuellt er dere flere som kjører Mj?

Er langt mellom hver Mj"er midt i Nordland.

Hilsen

Rune Nordmark

Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 11:21
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Hei

Litt off topic men, Nordlandsbanen, bor du i mosjøen eller?
Eventuellt er dere flere som kjører Mj?

Er langt mellom hver Mj"er midt i Nordland.

Hilsen

Rune Nordmark

Nei jeg bor 3 mil vest for Mo i Rana. Jeg er ikke med i noen som helst klubb, for jeg tror nesten jeg er den eneste mj-er i Rana Kommune

Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 11:33

Nei jeg bor 3 mil vest for Mo i Rana. Jeg er ikke med i noen som helst klubb, for jeg tror nesten jeg er den eneste mj-er i Rana Kommune

Da jeg var innom Hobby Shop i sommer sa de at de sendte en del mj til Mo i Rana så det er muligens flere vil jeg tro.
Vi er 2 stykker på Finneidfjord, pluss noen som driver på med moduler i mosjøen slik jeg har forstått det.
men det er ikke akkurat for mange som driver med Mj her rundt omkring.

Back to Top
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nordlandsbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 12:10
Originally posted by Rune_N Rune_N wrote:

Da jeg var innom Hobby Shop i sommer sa de at de sendte en del mj til Mo i Rana så det er muligens flere vil jeg tro.
Vi er 2 stykker på Finneidfjord, pluss noen som driver på med moduler i mosjøen slik jeg har forstått det.
men det er ikke akkurat for mange som driver med Mj her rundt omkring.

Hobbyshop ja, kjøpte i fjor sommer en Di4 der, da jeg pakket den ut fungerte den ikke og jeg sendte den tilbake. Da jeg etter en stund ringte dit og lurte på hvordan framgangen med loket gikk, ble jeg beskyldt for å ha mistet loket i golvet/vært hardhendt

Kundeservice, ja jøss. Det endte jo med at de sendte det i oppkrav på 150,- tilbake. Så nå handler jeg nesten alt på Amundsen i Oslo, der har de god kundeservice i likhet med Lokstallen Hobby i Narvik, Trønderfrim i Trondheim og selvfølgelig NMJ

Edited by Nordlandsbanen - 12 november 2006 at 12:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.