MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - HVem svarer på hvem?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

HVem svarer på hvem?

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HVem svarer på hvem?
    Posted: 10 november 2006 at 01:01
Hvordan klarer man på dette forumet å se hvilket innlegg som svarer på hvilket? Jeg er vant med fora som har trådstruktur, hvilket jeg ikke kan se at dette har, så da lurer jeg på hvordan man holder orden på innleggene i forhold til hverandre.

Svein Sando


Edited by ses - 10 november 2006 at 01:02
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 01:10

Når du leser et innlegg du er interessert i å svare på, så finner du to små valgbokser i øvre høyre hjørne: "!rapporter" og "siter". Trykker du på siter så begynner du et nytt innlegg hvor det innlegget du svarer på blir gjenntatt i en egen ramme innen ditt innlegg. Om du svarer på et langt innlegg eller en del av et innlegg så kan du gå inn og fjerne irrellevante deler av innlegget det svares på fra sitatdelen.

Eirik

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 02:15
Originally posted by eika eika wrote:

Når du leser et innlegg du er interessert i å svare på, så finner du to små valgbokser i øvre høyre hjørne: "!rapporter" og "siter". Trykker du på siter så begynner du et nytt innlegg hvor det innlegget du svarer på blir gjenntatt i en egen ramme innen ditt innlegg.



Det har jeg skjønt - og prøvd .
Men det var som leser av lange emner at jeg strever med å se hvem som svarer på hvem, for det er ikke alltid at man benytter seg av siteringsfunksjonen, ser jeg.
Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 03:01
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Når du leser et innlegg du er interessert i å svare på, så finner du to små valgbokser i øvre høyre hjørne: "!rapporter" og "siter". Trykker du på siter så begynner du et nytt innlegg hvor det innlegget du svarer på blir gjenntatt i en egen ramme innen ditt innlegg.



Det har jeg skjønt - og prøvd .
Men det var som leser av lange emner at jeg strever med å se hvem som svarer på hvem, for det er ikke alltid at man benytter seg av siteringsfunksjonen, ser jeg.

Det er kanskje fordi det egentlig er tildels ulovelig å sitere fulstendig sitat i sitt eget innlegg. Slik jeg gjør nå.

REF: 1. Punkt g
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4&get=last#3

"g. Innlegg/Tema skal ikke inneholde fullstendig sitat (quote) av et annet innlegg. Gjengi bare den del som du vil kommentere, og siterte deler skal alltid være relevant til de kommentarer du gir. Innlegg som bare inneholder gjengivelse vil bli slettet. Likeså, dersom et innlegg modereres, vil også sitert tekst fra moderert innlegg også modereres tilsvarende i de innlegg der teksten er sitert."



Edited by Billy - 10 november 2006 at 03:02
Mvh. Torsja
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 08:07
Originally posted by Billy Billy wrote:

Det er kanskje fordi det egentlig er tildels ulovelig å sitere fulstendig sitat i sitt eget innlegg. Slik jeg gjør nå.



Det er vel helst fordi det ikke er mulig i programvaren til forumet, eventuelt at programvaren tillater at man poster direkte i tråden uten å referere til en annen post. Etter min mening så er dette en uting av det helt store. I likhet med Svein Sando så har jeg flere ganger hatt til dels store problemer med å se hvilket innlegg som enkelte svarer på (jeg er klar over at noen av mine egne inlegg er slik).

Dette er også en diskusjon om "trådet" versus "flat" struktur i en nettdiskusjon. Forumprogramvaren burde vært slik at den tillater å se diskusjonene på begge måter.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 10:27
Originally posted by einjen einjen wrote:


Dette er også en diskusjon om "trådet" versus "flat" struktur i en nettdiskusjon. Forumprogramvaren burde vært slik at den tillater å se diskusjonene på begge måter.


Jeg har til gode å se en forumløsning med begge deler. Jeg har et program for lesing av nyhetsgruper som er sånn.

Har noen andre sett en forumløsning som gir begge visningsvalg?

Begge er nyttige. Trådet er særlig nyttig når diskusjonen går over ørten sider, slik MJF-diskusjonene gjerne gjør... (Tenk om MJ-diskusjonene kunne blitt like lange!)

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 10:51
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Originally posted by einjen einjen wrote:


Dette er også en diskusjon om "trådet" versus "flat" struktur i en nettdiskusjon. Forumprogramvaren burde vært slik at den tillater å se diskusjonene på begge måter.


Jeg har til gode å se en forumløsning med begge deler. Jeg har et program for lesing av nyhetsgruper som er sånn.

Har noen andre sett en forumløsning som gir begge visningsvalg?



Ja. Men hvor?
Tror vi har en hjemmesnekra en der jeg jobber.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 13:50

Originally posted by ses ses wrote:

Hvordan klarer man på dette forumet å se hvilket innlegg som svarer på hvilket? Jeg er vant med fora som har trådstruktur, hvilket jeg ikke kan se at dette har, så da lurer jeg på hvordan man holder orden på innleggene i forhold til hverandre.

Sjøl har jeg heller problemer med andre fora, når de bruker den nevnte trådstrukturen. Bl.a. fra dette forumet er jeg vant til at hele emnet samles i ett enkelt innlegg, med svar, kommentarer og det hele. Når jeg så kommer til en "trådstruktur" synes jeg det blir unødvendig mye "blading" fram og tilbake mellom hovedinnlegg, svar og aktive emner. Men det har vel med vanen å gjøre...

Når man her velger "Sitér" får man jo hele innlegget ned i "svarboksen", og kan redigere det som man lyster. Men endrer man for mye, er det jo ikke lenger noe sitat, da... 

Iallfall er det enkelt å slette de delene av et sitat som ikke er aktuelle for hva man ønsker å svare på.

Men iblant forekommer det svar "helt uten tilhørighet til stemmer lenger oppe i tråden". Det er en fordel for leserne at deltakerne siterer før de svarer! (oisan, akkurat her gjorde visst ikke jeg det ).

Mvh. Jon S.



Edited by Jon S. - 10 november 2006 at 14:00
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 13:59
Egentlig synes jeg vi er veldig flinke med sitater her i forhold til veldig mange andre steder. Se på postvogna f.eks, der er det omtrent unntaksvis at ikke hele diskusjonstråden blir sitert i nye innlegg. og når da sitatet også kun er merket med disse hakeparantesene blir det ofte veldig rotete å finne hva som faktisk er ny tekst. Men det er jo kjekt for folk som øver til VM i scrolling og klikking. 

Dette innlegget har jeg skrevet uten å sitere noe som helst, da dette er et generelt svar til temaet i tråden, ikke til et spesielt innlegg.

Heine
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 14:02
Premieinnlegget er det der alt siteres med kun en enkel "Enig" i bunnen! Ofte kalt "me-too"-svar. Horribelt og forkastlig! 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 14:28

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Premieinnlegget er det der alt siteres med kun en enkel "Enig" i bunnen! Ofte kalt "me-too"-svar. Horribelt og forkastlig! 

Enig!

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2006 at 14:44
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Premieinnlegget er det der alt siteres med kun en enkel "Enig" i bunnen! Ofte kalt "me-too"-svar. Horribelt og forkastlig! 

Enig!




Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 02:15
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Jeg har til gode å se en forumløsning med begge deler. Jeg har et program for lesing av nyhetsgruper som er sånn.



NJKs forum støtter begge deler. Det er ulike visningsmåter, men trådvist er standard. Men velger man "Nyeste" når man er i et rom, vises innleggenes emner strengt kronologisk. Men disse emene kan også åpnes slik at innholdet i de samme emnene vises på en gang. Her er et eksempel på dette.

I det hele tatt har NJKs forum endel funksjonalitet som få har prøvd ut, virker det som.

Svein Sando, forumkonstruktør NJK

Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 04:30

Men denne "tråd" visningen du reffererer til hvis det er fks. slik du mener http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=41&modul=aapned e  så det er forlengst gått ut på dato.

Etter mitt skjønn så er det veldig rotete og man blir da nødt til å gå inn i hver enkelt tråd for å se hva som står der. Så jeg er veldig glad for disse "nye" forum layoutene som dette MJF forumet er basert på. 

PS: Den visningen du refferer til viser kun det øverste eller første inlegget i tråden. Og lista blir veeeeeeeldig lang å skrolle nedover for å finne trådene.

Men smaken er som baken og mens noen liker dattra så liker andre morra



Edited by Billy - 13 november 2006 at 04:30
Mvh. Torsja
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 08:13
Originally posted by Billy Billy wrote:

Men denne "tråd" visningen du reffererer til hvis det er fks. slik du mener http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=41&modul=aapned e  så det er forlengst gått ut på dato.

Etter mitt skjønn så er det veldig rotete og man blir da nødt til å gå inn i hver enkelt tråd for å se hva som står der.


Men dette er jo bare overskriftene på hvert enkelt innlegg i forumet. Selvfølgelig kan man åpne en hel tråd på en gang. Et klikk på den gule mappa på toppinnlegget åper tråden. Demo


Originally posted by Billy Billy wrote:

PS: Den visningen du refferer til viser kun det øverste eller første inlegget i tråden. Og lista blir veeeeeeeldig lang å skrolle nedover for å finne trådene.


Det er heller ikke helt korrekt. Alle innlegg vises, ikke bare det første. Det kan man se på at hvis innlegget innledes med en gul mappe (klikkbar, viser hele tråden), så er det startopplegget. Hvis det står en grønn mappe der (klikkbar, viser tråden derfra og ned) så er det ikke toppinnlegg. Og i det eksemplet jeg viste, er det en rekke grønne mapper.
Men det som blir rotete her, er at den ikke viser kun én tråd/debatt, men alle trådinnleggene i rommet, og det er jeg enig i blir uoversiktig hvis det er en enkelt tråd man er ute etter, men der har man altså standardvisningen som er trådvis.
Så egentlig tok jeg feil når jeg sa at NJKs forum støtter både trådvisning og kronologisk visning hvis man med det siste mener visning av enkelttråder strengt kronologisk. Men kanskje det også kommer....

Svein


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,096 seconds.