Vinduer etter vakuum-metoden |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 desember 2017 at 21:28 |
Modellene til Roger "Gereide" Eidet har vinduer som er "trukket inn" i vognkassen. Noen som kjenner til denne teknikken?
Jeg snakket med Roger om dette før han døde, men noterte meg ikke hva slags plast han brukte. Han snakket om at han la en strimmel med klarplast på baksiden og varmet den opp med en hårføner eller lignende slik at de formet seg til vognkassen. På B7-vognene er vinduene ikke så gjennomsiktige, men på BM 92 er de temmelig klare. Samme type vinduer er det på NMJ Topline Di2. kan virke som at det er samme teknikk som benyttes på plastflasker, men det er ikke mye liv i slik plast hvir man bruker en hårføner... |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
- Leit at Roger døde! Det visste jeg ikke. En mesterbygger!!
Roger bruke resin i mange av sine modeller. Det er følsomt for varme. Derfor tror jeg at vindene er formet i en mal som tåler høyere varme? Man kan lage en slik mal av tynn trefinér Da kan man også file ut vinduene ørlite større slik at man får god tilpasning. Tror jeg i stedet for føner hadde brukt en stekeovn? Da får man mer jamn varme og slipper overtemperatur. - Tror at plasttyper som er brukt i blisterpakninger egner seg til slike vinduer? Laget et lite vindu til en bobil for mange år (25- 30 år) siden i stekeovn. Da brukte jeg acrylglass. - Etter det jeg husker, var det problemer med å få skarpe hjørner. Da lurte jeg på om å bruke vacuum på formen - eller trykkluft for å presse den myke plasten til formen? - Lot det være da dette ikke var så viktig og formen da hadde blitt for komplisert.
Edited by Kjell H. - 16 desember 2017 at 15:13 |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roger brukte PVC til vinduene på sine modeller. Den er enkel å forme. Teknikken er at man lager en positiv mal som plasten vakuumformes over. Platen monteres i en ramme, varmes opp og malen presses opp samtidig med vakuum. Roger laget et spesielt utstyr til å gjøre dette, en miniatyr utgave av maskinene ha kjente fra jobben sin
Malen må være perfekt da alle skavanker i malen også blir overført til formdelen. PVC må ikke varmes for mye pga av av damping , kun nok til å kunne formes. Hårføner mot plast er en metode som må brukes med stor forsiktighet da plasten lett deformeres. Terje V Edited by TeVe - 16 desember 2017 at 13:54 |
|
Terje V.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Dette kunne være interessant å prøve ut. Maler skal jeg klare å få til. kan f.eks en silikonmal fungere her?
Hvor får man tak i slik PVC? Kan man bruke slikt som er i forpakninger som har en form fra før? |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Han døde for en stund siden, og etterlot seg dessverre mange hemmeligheter. Vi hadde et prosjekt på gang sammen, men både det og de prosjektene han holdt på med blir nok aldri fullført. Derfor er jeg glad andre deler sine erfaringer her på forumet. Hobbyen er for liten til at vi skal sitte på våre hemmeligheter. Edited by Pelle - 18 desember 2017 at 10:56 |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Silikon er for mykt. Malen må være hard. Roger brukte et platemateriale for trykkplater hvor overflaten var polymer og basis av tynn stålplate. Et negativ, belysning og utvasking før delene ble filet fri fra platen for deretter fortykkes og monteres opp til en samlet mal for vakuum forming med tynn PVC.
Om du kan polere bort scallop så kan malen lages ved fresing av feks hard pur eller aluminium. Plast fra blister pakninger kan brukes om den ikke har fått riper eller blitt deformert ved formingen. Det største problemet ved teknikken er at det kan dannes "snerk" dvs sammentrekninger i plasten under prosessen. Edited by TeVe - 18 desember 2017 at 11:12 |
|
Terje V.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kom over dette verktøyet.
Det er beregnet for mobiltelefoner og Ipader til å skifte skjermglass og koster ca. NOK 800. Med varme og innbygget vacuumpumpe er dette noe som man kan sikkert bruke for å forme vinduer på modelltog?
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, mitt umiddelbare inntrykk er at den ikke vil fungere til trekking av plast.
Til det kreves langt mer vakuum. Pumpen alene til slikt koster 2000 minimum kjøpt fra Kina. Plasten i vinduene i vognen fra NMJ er støpt polystyren. Edited by TeVe - 16 januar 2018 at 10:13 |
|
Terje V.
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjøpte ett sett for vakuum trekking av plast. Dog ikke brukt det ennå.
Men dette kobler du bare til støvsugeren, varmer opp plastplaten og trekker dette over masterobjektet. Finner dessverre ikke linken i farten
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |