Print Page | Close Window

Vinduer etter vakuum-metoden

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=10498
Printed Date: 29 april 2024 at 16:04
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Vinduer etter vakuum-metoden
Posted By: Pelle
Subject: Vinduer etter vakuum-metoden
Date Posted: 15 desember 2017 at 21:28
Modellene til Roger "Gereide" Eidet har vinduer som er "trukket inn" i vognkassen. Noen som kjenner til denne teknikken?

Jeg snakket med Roger om dette før han døde, men noterte meg ikke hva slags plast han brukte. Han snakket om at han la en strimmel med klarplast på baksiden og varmet den opp med en hårføner eller lignende slik at de formet seg til vognkassen. På B7-vognene er vinduene ikke så gjennomsiktige, men på BM 92 er de temmelig klare.

Samme type vinduer er det på NMJ Topline Di2. kan virke som at det er samme teknikk som benyttes på plastflasker, men det er ikke mye liv i slik plast hvir man bruker en hårføner...



-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 16 desember 2017 at 10:59
- Leit at Roger døde! Det visste jeg ikke. En mesterbygger!!
 
 
Roger bruke resin i mange av sine modeller. Det er følsomt for varme. Derfor tror jeg at vindene er formet i en mal som tåler høyere varme? Man kan lage en slik mal av tynn trefinér  Da kan man også file ut vinduene ørlite større slik at man får god tilpasning. Tror jeg i stedet for føner hadde brukt en stekeovn? Da får man mer jamn varme og slipper overtemperatur.
 
- Tror at plasttyper som er brukt i blisterpakninger egner seg til slike vinduer?
 
Laget et lite vindu til en bobil for mange år (25- 30 år) siden i stekeovn. Da brukte jeg acrylglass. - Etter det jeg husker, var det problemer med å få skarpe hjørner. Da lurte jeg på om å bruke vacuum på formen - eller trykkluft for å presse den myke plasten til formen? - Lot det være da dette ikke var så viktig og formen da hadde blitt for komplisert.


Posted By: TeVe
Date Posted: 16 desember 2017 at 13:48
Roger brukte PVC til vinduene på sine modeller. Den er enkel å forme. Teknikken er at man lager en positiv mal som plasten vakuumformes over. Platen monteres i en ramme, varmes opp og malen presses opp samtidig med vakuum. Roger laget et spesielt utstyr til å gjøre dette, en miniatyr utgave av maskinene ha kjente fra jobben sin

Malen må være perfekt da alle skavanker i malen også blir overført til formdelen.

PVC må ikke varmes for mye pga av av damping , kun nok til å kunne formes.

Hårføner mot plast er en metode som må brukes med stor forsiktighet da plasten lett deformeres.

Terje V

-------------
Terje V.


Posted By: Pelle
Date Posted: 18 desember 2017 at 10:53
Takk for svar. Dette kunne være interessant å prøve ut. Maler skal jeg klare å få til. kan f.eks en silikonmal fungere her?

Hvor får man tak i slik PVC? Kan man bruke slikt som er i forpakninger som har en form fra før?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 18 desember 2017 at 10:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Leit at Roger døde! Det visste jeg ikke. En mesterbygger!!
 

Han døde for en stund siden, og etterlot seg dessverre mange hemmeligheter. Vi hadde et prosjekt på gang sammen, men både det og de prosjektene han holdt på med blir nok aldri fullført. Derfor er jeg glad andre deler sine erfaringer her på forumet. Hobbyen er for liten til at vi skal sitte på våre hemmeligheter.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: TeVe
Date Posted: 18 desember 2017 at 11:12
Silikon er for mykt. Malen må være hard. Roger brukte et platemateriale for trykkplater hvor overflaten var polymer og basis av tynn stålplate. Et negativ, belysning og utvasking før delene ble filet fri fra platen for deretter fortykkes og monteres opp til en samlet mal for vakuum forming med tynn PVC.
Om du kan polere bort scallop så kan malen lages ved fresing av feks hard pur eller aluminium.

Plast fra blister pakninger kan brukes om den ikke har fått riper eller blitt deformert ved formingen. Det største problemet ved teknikken er at det kan dannes "snerk" dvs sammentrekninger i plasten under prosessen.



-------------
Terje V.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 januar 2018 at 14:16
Kom over dette verktøyet.
Det er beregnet for mobiltelefoner og Ipader til å skifte skjermglass og koster ca. NOK 800.
Med varme og innbygget vacuumpumpe er dette noe som man kan sikkert bruke for å forme vinduer på modelltog?
https://www.banggood.com/ANSAI-Manual-7-Inch-LCD-Touch-Screen-Separator-Machine-Repair-Tool-p-967789.html?rmmds=category&cur_warehouse=CN" rel="nofollow - https://www.banggood.com/ANSAI-Manual-7-Inch-LCD-Touch-Screen-Separator-Machine-Repair-Tool-p-967789.html?rmmds=category&cur_warehouse=CN


Posted By: TeVe
Date Posted: 16 januar 2018 at 10:11
Nei, mitt umiddelbare inntrykk er at den ikke vil fungere til trekking av plast.
Til det kreves langt mer vakuum. Pumpen alene til slikt koster 2000 minimum kjøpt fra Kina.

Plasten i vinduene i vognen fra NMJ er støpt polystyren.

-------------
Terje V.


Posted By: SveinR
Date Posted: 16 januar 2018 at 13:04
Jeg kjøpte ett sett for vakuum trekking av plast.  Dog ikke brukt det ennå.
Men dette kobler du bare til støvsugeren, varmer opp plastplaten og trekker dette over masterobjektet.
 
Finner dessverre ikke linken i farten


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net