NSB Damplok type 30a 271 |
Post Reply | Page 123 7> |
Author | |
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 februar 2017 at 17:03 |
Nr 271 påsketog på Ringebu stasjon 22.mars 1964 tatt av William E. Danckert-Jensen. Akkurat slik jeg håper min 30a kan bli en gang. Kanskje den blir ferdig til jul? Tror det kan være en passende målsetting denne gangen også. Jeg fikk altså tak i et slik byggesett for fryktelig mye penger på Facebookgruppa "Modelljernbane kjøp og salg". Den har ligget i skuffen noen måneder, men i det siste har jeg tatt den fram et par ganger. Klør i fingrene etter å begynne. Den er påbegynt av en annen, noe som kan gi noen utfordringer. Men det kommer jeg tilbake til etterhvert. Synes det er moro å lage en slik tråd, og håper som vanlig på masse god hjelp slik jeg har fått i de andre trådene mine. Og kanskje den til og med kan være til inspirasjon for noen. Mitt første bygg, en SKD215 er snart ferdig, men dette damploket er nok en helt annen utfordring. Jeg har sett inne her at noen dyktige modellbyggere har skrevet litt om sine 30A. Så det er sikkert en del tips å få. (Plastikktannhjulene blir første utfordring Kjell H.)
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Første utfordring. Tannhjulene. De går ikke ordentlig i inngrep. Har her flyttet de på utsiden for å få tatt bilde. Jeg har lest at Kjell H. har hatt samme problemet.
Han skriver, sitat: "En av utfordringene på Type 30a er at rammen ikke er CNC-frest nøyaktig nok. Det gjelder innfesting av akterste drivaksel. Det kan også være at plasttannhjulene er krympet noe etter støping? Jeg måtte varme opp tannhjulene og presse et tynt messingrør i tannhjulet. Da er det selvfølgelig risiko for at det sprekker. Plasten virker seig og elastisk, så jeg mener at det bør gå bra! I tillegg må du fore opp på underplaten som holder akterste drivaksel på plass i rammen slik at du eliminerer slakk...." Hm...liker ikke Synes alle tannhjulene går dårlig i inngrep. Det gjelder også snekkedrevet på motoren. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom du ser inngrepet på bakerste tannhjul, er det ikke optimalt. - Nå tror jeg at bildet "lyver litt" , for det bruker ikke være så stor klaring. Allikevel er den såpass stor at gearet har låst seg på 2 av 3 modeller som jeg har bygget av dette byggesettet.
Dessuten har jeg merket at de sorte plasthjulene har noen toleranser. Har oppdaget at noen kan knipe på akslingen. - Har derfor utstyrt noen av disse med metallforinger. Har da varmet opp plasttannhjulet og presset det på en metallbøssing. Glemte å si... Snekkedrevet er ikke noe problem å få godt/riktig inngrep på. Da filer man opp hullene til skruene som holder motoren i rammen, slik at de blir ovale og tillater justering av selve motoren.
Edited by Kjell H. - 06 februar 2017 at 22:22 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er veldig forskjell på tannhjulene. Nå har jeg varmet inn 2,5mm messingrør i alle 3 plastikktannhjulene. Byttet fram og tilbake, lagt på loddetinn på bunnplata, og ja, selv om det rakler litt, kan det se ut til å funke. Tenkte å legge på loddetinn under fremre aksel også, så den ikke skrangler så mye.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er du i gang! Ser at forre drivaksel har noe radialt kast, så du kan sikkert legge en liten klatt loddetinn på bunnplaten og file slik at du får minimalt spill. Ellers ser det ut til at drivverket går jamnt! Fikk noen nye tannhjul fra NMJ da jeg bygget modellene, så jeg valgte ut de beste av dem til byggesettene. Da det er mer spenn i plasthjulene med messingrør som lager - kan det være at de sprekker over tid? Jeg mener at jeg brukte tynnvegget kobberniter til dette (niter som er beregnet for å terminere mangetrådet ledning) men det går sikkert også med messingrør som er mer tykkvegget?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er egentlig hensikten med alle disse drevene. De skaper ingen utveksling (gearing) så vidt jeg kan se. Er det fordi snekka er plassert høyt og ikke direkte på drivakselen? Må den i tilfelle det?
Jeg spør fordi jeg har det samme byggesettet liggende - så langt uten å ha forsøkt meg på å bygge det.
|
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by H. Lindholm - 07 februar 2017 at 14:48 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror vitsen med disse drevene er å ha 2 aksler med drift og den 3. akslingen drevet av drivstengene?
Da er det forhåpentligvis lettere å unngå binding i drivakslingene og mindre belastning på tannhjul og drivstenger. En drift på 2 akslinger krever da mindre presisjon enn om bare en av akslingene har drift. Drivstengene er dessuten stive og uten ledd. Forhåpentligvis er dette en måte å få jamnere drift på? Man må uansett ha en del tannhjul mellom kjelen der motoren sitter og siste drivaksling. Tror dette er en erfaring som DJH har gjort på tidligere lok med mindre drivhjulsdiameter og flere akslinger enn Type 30? Da har de vel videreført dette? - Etter det jeg husker, er det ganske mye klaring i hullene på drivstengene. Type 30 har ganske store drivhjul, så man hadde sikkert klart seg med drift på en aksling?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Edited by ses - 08 februar 2017 at 11:12 |
|
Svein S
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du med dette tenker at det er bedre med store drivhjul enn små når man har tannhjulsdrift bare på én aksel og drift av de andre hjulene gjennom koblestengene, så antar jeg at det har liten betydning. Sylinderlaglengden er stort sett innenfor ganske begrensede mål på de fleste loktyper (i hvert fall lok av noe størrelse), vanligvis mellom 600 og 660 mm. Da blir jo dreiesirkelen for stangtappene innenfor samme begrensede mål. Slaglengder for noen vanlige norske loktyper med relativt store forskjeller i hjuldiameter: Type 18: slaglengde 650 mm, drivhjul 1445 mm Type 21: slaglengde 610 mm, drivhjul 1448 mm Type 24: slaglengde 640 mm, drivhjul 1250 mm Type 26: slaglengde 600 mm, drivhjul 1350 mm Type 30: slaglengde 600 mm, drivhjul 1600 mm Tyske enhetslok har typisk en slaglengde på 660 mm Typisk er at firesylindrede lok ofte har relativt kort slaglengde. Jeg antar det er for å få lavere stempelhastighet. Sammen med firesylindret drivverk og derav følgende bedre utbalansering gjør det at man kan tillate betydelig høyere omdreiningstall på hjulene og dermed også høyere kjørehastighet enn for tosylindrede lok med samme hjuldiameter, og større effektivt arbeidsområde. For stangdriften krever det imidlertid høyere krav til nøyaktighet i stenger og lagre, særlig på en modell hvor det uansett må være en del klaringer som man ikke kan tillate i 1:1 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dere har sikkert sett SKDen jeg bygger. Den har et digert snekkedrev og et grovt tannhjul på en aksling. Resten av overføringen er via kobbelstenger. Den går helt nydelig med ESUdekoder. Og hvor sakte som helst. Uten dekoder er det ubrukelig. Mulig derfor det er så mye nedveksling på 30Aen. Det var sikkert ikke så gode dekodere den gangen den ble konstruert. Men hvorfor tannhjulene er så fintannet at alt blir veldig kritisk, det skjønner jeg ikke poenget med.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du får det til å høres ut som om det er feil med såpass mye nedveksling. Men nedvekslingen bør være såpass at det også går an å kjøre loket analogt uten dekoder installert, dvs. at det ikke går langt over maks. skalariktig hastighet ved 12V (ved DC). Jeg har inntrykk av at det var mer vanlig med alt for høy giring tidligere, muligens fordi MJ før var utbredt som leketøy for den yngre garde, som syntes det var tøft at modellene kunne kjøre fort og ikke brød seg noe særlig med saktekjøring.
Edited by TorsteinS - 07 februar 2017 at 18:26 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var det aller morsomste jeg visste da jeg var liten, å få lokene til å kjøre så fort som mulig Neida, det er ikke feil med mye nedgiring, men det er ikke så nødvendig nå med dekodere med god lastkompensasjon. Når det går ut over funksjonen, slik som på dette loket, med en haug med små tannhjul der nøyaktigheten ikke er god nok, vil jeg lang foretrekke store drev og liten nedgiring. Det viste seg seint i natt at tannhjulene låste seg allikevel når jeg kjørte motoren andre vegen. Litt frustrert akkurat nå Får legge inn noen timer med søk på nettet etter andre tannhjul.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men såvidt jeg kan se av bildet, skjer det ikke noen nedgiring via de små tannhjulene som synes på bildet. Nedgiringen skjer i overgangen fra snekkedrev til det første tannhjulet, og muligens en gang til på innsiden av girboksen (i så fall ikke synlig på bildet). De mange tannhjulene skyldes antagelig at det er et stykke fra snekkedrevet til første drivhjul. Man kunne "løst" det med færre, større tannhjul, men det vil ikke se bra ut, jfr. f.eks. Märklins 3029: Problemet med modellen av type 30a er hverken nedgiringen eller antall tannhjul, men at delene til drivverket er produsert med alt for dårlig presisjon.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gjør et forsøk til.
Har filt ned slissene med 0,1-0,15mm for å få akseltannhjulene bedre i inngrep meg plasttannhjulene. Så lodder jeg på 0,25mm messingbiter (shims) på bunnplata for å løfte opp akslingen. Det er passe mye til at det blir litt slakk og ikke kniper. Gir også bedre langtidsstabilitet enn å shimse med loddetinn. Det fungerer bra på denne akslingen, nå skal jeg prøve på den neste |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(1)
|
Shims til alle akslingene er på plass.
Hm, fikk faktisk drivverket til å gå rimelig bra i begge retninger. Jeg får henge på en slepesko og kanskje en dekoder og kjøre litt før jeg går videre. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
En god venn på facebook fant tannhjul
Det må testes. Har veldig lyst på bare metalldrev |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Har veldig lyst på bare metalldrev"
Hvorfor det? De støyer bare unødvendig mye og belastningene i drivverket når det ikke skal gires ned eller opp er ubetydelige. Greit nok med nye drev, men hadde gått for tannhjul i f.eks nylon eller delrin som er mer enn sterke nok og støysvake.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var likeens jeg måtte gjøre på de lokene jeg bygget for å få nogenlunde akseptabel funksjon.
- Uansett er det dårlige tannhjul i settet! Jeg har tidligere brukt å kjøpe tannhjul fra dette firmaet - men ikke til dette loket: http://www.lemo-solar.de/ De har også mye annet "kjekt å ha" for hobbyen.- Se under "Modellbautechnik" Jeg brydde meg ikke om å lodde inn messingshims men la en klatt loddetinn som jeg deretter filte. - Enkelt fordi det ikke tok mye tid - og jeg var usikker på resultatet. Loddetinn likner lagermetall i legering - og lageret er ikke belastet på undersiden. |
|
Odd Joar Jansen
Viderekommen Joined: 30 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tror det er ganske mange, også meg selv, som har dette byggesettet liggende. Kanskje det er en "frykt" for å starte byggingen nettopp pga drivverket.
Ønsket er å få erfaringer fra denne tråden (noe vi får nå) og forhåpentlig en god å utfyllende artikkel i MJ-bladet hva vi bør gjøre under byggingen, og hva vi absolutt ikke må gjøre. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
3 tannhjul bestilt fra Polen. Da venter vi i spenning en ukes tid og jobber litt med SKDen i mens
Hører fra meg etterhvert.
|
|
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig interessant dette emnet. Det er også andre metoder som kan benyttes for å få en bra drifts sikker modell:Bygde 271 for mange år siden nå. Erfarte veldig dårlig tilpasning mellom tann hjulene, som også dere andre erfarer. Husker at "skruen" på motor akselen, så vidt var inngrep ytterst på første tannhjul.
Så jeg gjorde noen dramatiske endringer, basert på andre bygge prosjekter. Kappet av øvre del av rammen, hvor motor og de øvre tannhjulene skulle være. Monterte en Faulhaber motor. Denne sitter nå vesentlig lavere enn originalt og stikker nå inn i hytten istedenfor inn i kjelen. Med denne ombyggingen kjører modellen veldig bra! Edited by hev - 08 februar 2017 at 22:38 |
|
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er det en liten pause mens jeg venter på tannhjul fra Polen. De ble sendt for 2 dager siden. Blir spennende å se om det blir bra
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig seriøst firma i Polen. Oser kvalitet av dette.
Veldig lovende |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Slepeskoen er på plass for testkjøring. Det 3 isolerte hjulene er kortsluttet for å få strømopptak på flest mulig hjul.
Jeg har jo lovet dere som har drevet med dette før noen spørsmål: 1. Etterat jeg nå evt blir fornøyd med prøvekjøring, er det da normalt å plukke drivverket fra hverandre igjen og lakke chassiset for seg? Blir jo nærmest umulig å få malt innenfor hjulene. 2. Hvordan får man satt hjulene i nøyaktig 90 grader og også få hjulene på de 2 drivakslene til å matche hverandre nøyaktig slik at kobbelet ikke kniper? Bare å prøve seg fram. eller? 3. Noen hjul sitter ganske løst på akslene og kommer lett ut av posisjon. Hvordan festes de? Loctite? |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Drivverket går kjempefint. Men jeg må fore litt ekstra under slepeskoen. Det er bare så vidt den toucher sentertappene.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser at hjulene mangler motvekter. Følger de med løse og skal settes inn senere?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veit ikke. Har ikke vært så dypt i esken enda. Men på tegningen ser det ut som det er plater som skal limes på.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Motvekter av messingplate følger med på etsearket.
De limes til hjulet. Jeg bruker å først feste dem i riktig posisjon med lynlim og deretter legge litt epoxylim bakom motvektsplaten og rundt eikene. Det får de tynne messingplatene til å se litt mer massive ut - og de brekker ikke så lett av.
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(1)
|
Svar: ja, ja og ja (eventuelt lynlim) Edited by Asgeir - 19 februar 2017 at 14:29 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Post Reply | Page 123 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |