MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flombelyst førerhus på CD312
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flombelyst førerhus på CD312

 Post Reply Post Reply
Author
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flombelyst førerhus på CD312
    Posted: 29 januar 2013 at 17:30
Hei
Satte akkurat min CD312 fra Südekspress på "spisebordsbanen" for en liten innkjøring, foreløpig analogt, bare for å oppdage at førerhusene på dette loket helt bokstavelig er flombelyst ved kjøring.
 
Er de virkelig slik, eller er det uteglemt en avskjerming innvendig i mitt eksemplar?.
 
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 18:29
På min, som jeg har montert dekoder i, kan det slåes på og av. På en analog er det godt mulig at det er vanskeligere ja.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 18:33
Er det kjørelyset som skinner inn i hytta, eller er det førerromsbelysningen som står på i analogdrift?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 18:35
Takk, det trøstet!
Da får vi svaret når jeg får satt dekoder i loket, men regner vel med at det dreier seg om en førerromsbelysning som virker kontinuerlig i analog modus. Men han far blir skikkelig solbrent, ikke mye behov for solarium for Hr. løkfører Preiser.
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 29 januar 2013 at 18:35
mvh
Bjørn
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 21:06
Det stemmer at det er lys i førehuset. På digital versjon er det gjennom skinn av kjøre lys på tak pluss det kan settes på førekabin lys i tillegg ( flomm belysning )
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2013 at 23:41
Det er en liten lyslekkasje i lyslederen til topplyskasteren som forårsaker et svakt skinn i førerhuset.
Er det generende, kan lyslederen skjermes med litt aluminiumstape. - Ellers kjører analogversjon med tennt føreromsbelysning.
Vær obs at ved digitalisering, så skal dette loket ha MTC-21-dekoder med "Märklin-standard" og ikke NEM. (Hvorfor kan ikke produsentene gå over til PLUX som er mer entydig!)
F1 brukes ikke. F2 slår av topplys og F3/F4 er føreromsbelysning i hver ende (3V logikkutgang).
 
Jeg tror at loket har feil lys etter norsk forbilde?. Det har nedre nærlys som er koblet sammen med markeringslys som sitter innenfor disse. De aktiveres samtidig men har separate lysdioder.
Mener de med fordel kunne vært splittet og markeringslysene kunne kobles til den ledige F1-utgangen?
Med en motstand på 50 - 100 Kohm i tillegg til topplyskasteren, vil den også kunne lyse svakt slik at det blir 3 markeringslys i endene.
Skal gjøre dette når jeg får tid.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2013 at 19:49
Takk til alle for innspill.
 
Har satt i lyddekoder, ESU 54499 og lastet inn OEM lydfila EU4000_8Short_v1.2.esux.
Har ikke noe annet å prøve den på enn 48cm programeringsspor i øyeblikket, men har i det minste sett at det virker.
 
Lys: Som antatt var "lyshavet" i førerhuset et analogfenomen. Digitalt kan dette skrus av, men det er den nevnte lyslekasjen fra signallampene. Får se å gjøre noe med tiden. Om lysbildet er riktig eller ikke vet jeg ikke. Her kunne med fordel noen med lett tilgang på loktype og førere sjekke.
 
Lyd: En tornado av lyd. Har satt den ned fra 192(max) til 40, og videre ned til 25(31.01.13), på CV63.
Her blir det nok lydmekking, er ikke helt fornøyd med lydbalanse etc. men trenger å kjøre den litt før jeg gjør noe mer. 
 
Til Kjell H.
 
Skjønte ikke dette med Märklin-standard. Hva mener du, og hvilke CV-verdier gjemmer dette seg i?
Er det Mârklin Delta modus i CV49 eller M4 protokoll i CV47 eller?
 
Satt ESU LS4 dekoderen inn, lastet inn lydfila og hos meg styrer F1 lyd av/på, F2 og F3 er tyfon, førerromslyset styres med F13 og Topplyskasteren med F15.


Edited by Bhal - 31 januar 2013 at 05:41
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 09:27
Det er 2 typer dekodere som passer i MTC-21-plugg.
Man må derfor ha "tungen rett i munnen" når man skal velge ut dekoder til lok som har denne pluggtype. Det er slett ikke sikkert at forhandleren vet hvilken type som passer, slik at du får rett type?
 
Jeg har tidligere skrevet noe om dette i denne linken: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen
 
Det som er en av forskjellene, er spenningsnivået på Aux. #3 og #4. Her definerer NMRA-standard "normale" utganger (open collector) mens Märklin, ESU m. fl. har typer der disse har 3V logikknivå.
Man må vite hvilken type som er korrekt for loket. Det buker heller ikke å stå i bruksanvisningen.
Südexpress bruker altså ikke NMRA-standard men "Märklin-standard". Da skal en ESU passe inn.


Edited by Kjell H. - 31 januar 2013 at 17:05
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 14:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tidligere skrevet noe om dette i denne linken: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen
 
Det som er en av forskjellene, er spenningsnivået på Aux. #3 og #4. Her definerer NEM-standard "normale" utganger (open collector) mens Märklin, ESU m. fl. har typer der disse har 3V logikknivå.[...]
Som jeg påpekte i linken du refererte til, så definerer NEM660D Aux 3 og 4 med logikknivåer, ikke "open collector". Den utgaven som ligger hos MOROP (fra 2012) har presisert nivåene noe i forhold til en utgave fra 2010 som jeg lastet ned en gang (også 660D!), men prinsippet er det samme.  Om MOROP har spesifisert "open collector" i eldre utgaver, vet jeg ikke. Derimot sa NMRA-standarden som jeg refererte til i den linken, at alle AUX-utgangene var av samme type, dvs. "open collector".

Så ESU følger altså NEM-standard. Strengt tatt burde vel europeiske modell-produsenter holde seg til denne?

Uansett er det svært uheldig at MTC21 ikke er et entydig grensesnitt, men dekkes av ulike standarder som tildels er inkompatible.






Edited by TorsteinS - 31 januar 2013 at 17:50
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 17:04
Beklager at jeg i farten byttet om NMRA og NEM! - Det er nå rettet!
Dersom man ser på relativt nyleverte lok som DH500 fra ADE, så er dette loket etter tidligere NMRA-standard mht. MTC21. Nå har NMRA imidlertid forlatt denne standarden men fortsatt leveres nye lok etter NMRA som er med til å opprettholde forvirringen.
 
NEM 660D finner jeg ikke. Var heller ikke klar over at NEM nylig hadde revidert NEM 660 standarden.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2013 at 17:54

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

NEM 660D finner jeg ikke. [...]

Her:

http://www.morop.eu/de/normes/nem660_d.pdf

Den er hentet herfra, hvor du også finner resten av NEM-normene (tyske utgaver):

http://www.morop.eu/de/normes/index.html


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.