MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Fleischmann bøylekobbel

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 331
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Fleischmann bøylekobbel
    Sendt: 30 september 2015 kl. 14:23
Så at det var tillat med OBK koblinger og Fleischmann bøylekobbel på noen FREMO treff nå.

Hvilke Fleischmann bøylekobbel er det snak om her

Er det sånn vanlig NEM kobling man putter in i NEM holderen
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1593
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2015 kl. 15:14
Fleischmann 6511.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 331
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2015 kl. 17:46
Sitat: eika eika skrev:



Fleischmann 6511.
 
Eirik





1000 takk

Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..

Endret av Tåge - 30 september 2015 kl. 17:47
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1593
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2015 kl. 18:13
Sitat: Tåge Tåge skrev:


Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..


Fleischmann 6511 har "alltid" vært standardkoblingen i FREMO internasjonalt, og ja, det er en helt standard bøylekobling. Det er bare her i Norge man av en eller annen grunn valgte den sære trådkoblingen.


Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.


Når det gjelder NEM-holderen så sier vel fremo-standarden at eventuell kulisse skal låses fast. Med de radiene som brukes av FREMO er det ikke nødvendig med kulissefunksjonen, og ved å låse kulissen fjerner man muligheten for at den vil forskyve vogner/koblinger under kjøring og skifting.
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 331
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2015 kl. 19:25
2 x 1000 takk     ..

Ok, det har jeg ikke fått med meg at den var standard internasjonal.
At det bare var en sær Norsk regel, som ikke god tok den, ser jo ut som om at den er opphevet nå da, heldig vis     ...

Jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet om og få mekket sammen den FREMO - flatpakken, på 90 cm, i en fjern fremtid .
Den som jeg kjøpte for x-antall år siden, der jeg vurderte et kort side spor, med plass til en vogn eller to, eller en HP, eller begge deler.

At man må lime fast NEM holderen på en vogn eller to, til det sidesporet, er jo ikke så vanskelig, som om at man må lage de sære trådkoblingen     ..

Endret av Tåge - 30 september 2015 kl. 19:33
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1096
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2015 kl. 20:05
Sitat: eika eika skrev:

Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.

Det er da ikke mange bøylekoblinger som har plastbøyle? Etter å ha samlet diverse fabrikater i godt over 40 år kan jeg bare huske at jeg helt unntaksvis har sett plastbøyler, og de koblingene ar stort sett vært ubrukelige.
For øvrig stemmer det at vinklene, utformingen og finishen på både bøyle og pigg har svært stor betydning for hvor lett vogner kobler sammen. Noen fabrikater (b.a. Roco) har dessuten laget en del koblinger med en liten plastfjær som holder bøylen nede for å hindre selvavkobling, men denne sammen med upresis utforming av bøylen gjør også at sammenkobling knapt kan skje uten manuell hjelp.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.