Fastanlegg i lite rom |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Author | |
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det må være dieselversjonen det da. Type 94? ![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
janerts ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 75 |
Kan ha skøteledning slik eg har på bilen min
![]() Jan-Rune
|
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Gjør som han som kjøpte el-bil og anskaffet tilhenger med bensinaggregat for å øke rekkevidden .
![]() Flotte bilder, Arne!
Petter
|
|
![]() |
|
Øyvind Ø. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Meget bra.
![]() |
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
![]() |
|
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Volvo og scania busser (fra 60-70 tallet) finnes kanskje ikke på H0 markedet? Men merc'en var nydelig den, må prøve å få til en slik en på anlegget
![]() |
|
![]() |
|
AleksanderB ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Meget bra arbeid! |
|
Hilsen Aleksander
|
|
![]() |
|
tgreen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 29 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
Hiver meg på her også. Meget bra dette
![]() |
|
HO. Peco code 75. Tre og betong sviller. Mye norsk matriell, men noe utenlandsk.
Fan av lange malmtog på Ofotbanen |
|
![]() |
|
Svein_H ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2127 |
Flott at denne tråden våkner til liv igjen! Lekkert lite anlegg som var til stor inspirasjon for meg da jeg skulle begynne på mitt eget anlegg.
![]() Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
Chr. Lil. ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Flott anlegg! Bra at tråden våknet til liv igjen. Har flere ganger søkt meg tilbake til tråden for å ta en titt
![]() |
|
Christian L.
|
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Hei, Takk for fine tilbakemeldinger og hyggelig at det kan inspirere noen![]() Ellers så fikk jeg startet på steinfarging av de siste fjellpartiene i kveld. Vil ta noen dager før det er ferdig men her er de 5-6 første fargenyansene på plass.
Arne
|
|
![]() |
|
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Flott det der, Arne!
Skal bli spennende å følge med dette!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
![]() |
|
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Hei!
Nå har jeg fulgt denne bloggen med en viss interesse, men nå får jeg ikke "kartet helt til å stemme overens med terrenget"....
- Ligger Nye Ålgård egentlig på Gamle Goatland, og Heskestad på Gamle Ålgård?????
(Forandring fryder)
Uansett; en interessant blogg på ett meget interessant anlegg....
![]() |
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
....delvis riktig, Ålgård(byggningen) har havnet der hvor Goatland var mens denne egentlig skulle monteres på Fremo-modulene av Ålgård stasjon som jeg den gang snekkret sammen. Disse modulene er i dag i annenmanns hender(som får låne byggningen av og til :).
Heskestad valgte jeg siden byggesettet fra Artitec er nesten likt orginalen samt at jeg har noen aner fra dette stedet
![]() Arne
|
|
![]() |
|
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Hei Arne!
Meget forseggjort anlegg!!! ![]() ![]() ![]() Du har bygget Ålgård stasjon sjøl eller? Meget Pent!!! Og jeg skimter "Urdland" stasjon der som sikkert er Heskestad for deg! ![]() Spørsmål: Hvor høy har du kanten på kaia? Lykke til videre med ferdigstillelsen! Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
![]() |
|
Takk for det Stein, Ålgård har jeg scratchbygget selv.
Joda det er Heskestad slik den ser ut i dag som er forbildet. En del vinduer er byttet ut i senere tid på orginalen så det forekommer en del avvik på min som er et Artitec byggesett.
Det er 25mm fra kaien og ned til vannflata.
Lykke til med Urdland til deg også.
Arne
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Denne er til stor inspirasjon for meg og! :) gleder meg til jeg kan lage noe eget med tiden
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
helleland ![]() Nykommer ![]() ![]() Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Bare å sette i gang Stian, det går så bra så!!!
![]() Det jeg kunne tenke meg å få på ett anlegg er Finse, men vi får se. Det blir iallefall bygge av Voss Stasjon, og har sendt mail te Jernbaneverket om tegninger! De er på saken, så det ordner seg håper jeg! Samtidig har jeg en venn som liker å ta bilder fra Voss, så han tar noen bilder av bygget og sender meg. Sjekk ut denne siden: www.vossnow.net Ha en fin fin kveld!!! |
|
Mvh
|
![]() |
|
Hei igjen.
Lurte bare på hvilket materiale du har bygget Ålgård st. av/med? Ville tro sånn tynn hvit papp vil funke...? Ellers er tynn finèr fint til sånn. Jeg har kommet frem til at jeg vil bygge Eide kai, mest kjent som kaien i Granvin. Sjekket med Granvin kommune om de har noen gode kart/plantegninger av kaia, men tror jeg bruker Finn.no sin kartside om de ikke har noe. Har endel gode bilder fra stedet og det hjelper jo litt på! ![]() Noe nytt hos deg da? Her er jeg i full gang med rammeverket! ![]() ![]() Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Hei
Ålgård er bygget i plastprodukter fra Evergreen + takplater fra Noch, som er flotte produkter å jobbe med.
Legger med noen bilder rett før maling:
Når det gjelder Granvin har jeg tegnet Fremoskisser av dette flotte dioramaet for en Fremoistkollega som plutselig ikke ville bygge den allikevel da han fikk tegningene.....
![]() Arne
|
|
![]() |
|
Very nice!!!
![]() Jasså du, så du har Eide kai på PDF du... Hm... Artig! Den må eg studere litt her ja! ![]() Har endel bilder fra tidlig 1900 tallet fra kaien, men da var det en heller skral og liten kai. Kan tenke meg at denne ble bygget ut på tidlig 30 tallet, i samband med da Hardanhgerbana ble til. Men har du noe peiling på hvor brei en mellomperrong er sånn i snitt? Tenker på den på Voss.. NMJ sine stemmer ikkje helt synes eg med tanke på bredden, og er for breie. Kommet til at jeg bygger min på ca. 32mm... Stein ![]() |
|
Mvh
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Bredden på mellomplattformer har variert svært mye, så det er nesten ikke noe poeng å spørre etter gjennomsnittsbredden hvis det er for å ha som forbilde i MJ. Omtrent alt er mulig. Inntil SJT kkom med nye krav om sikkerhetsavstander og slikt, fantes det en rekke plattformer på ikke mer enn ca 1,5 meters bredde. Her er et eksempel fra Greåker på Østfoldbanen: I motsatt ende tror jeg kanskje Arna rager ganske høyt. Og da snakker vi kanskje om en 10-dobling: [Begge bildene er fra NJKs Stasjonsdatabase] |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Mottatt, Svein!
Må vel ha meg en tur te Voss skjønner eg! Ikkje lange turen må vite, da jeg bor i Bergen! ![]() Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Slikt finner man lettest ut ved et av de mange kartene på Internett. På finn.no og søk på Voss, tok det meg 2 minutter å beregne mellomplattformbredden til 2,7 meter.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jammen der er jeg også til daglig, så jeg har litt oversikt da, Svein! Så hyggelig da! ![]() Stemmer på en prikk med 2.7 m... Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Hei,
Evergreen får du tak i både her og der.
Kan f.eks kjøpes her:
Tåg&Hobby i Luleå, her finnes det meste av alt til MJ-verdenen. Også mye i taksteinplater.
Hobbytrain i Drammen
Birkemo i Stavanger, jalla hjemmeside men de har litt i butikken.
Alvalia har også mye taksteinplater
og sikkert andre også.
Arne
|
|
![]() |
|
traiNman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Og her er plattformen på Voss:
![]() ![]() Petter
|
|
![]() |
|
Flotte bilder, Petter!
![]() Disse kan jeg virkelig bruke, og legg de gjerne inn på Vestlandsbana! ![]() Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Hei igjen Arne.
Noenvidere fremgang her? Har noen små spørsmål: Hva er dim. på dekk og kjetting? Hva er tykk. og bredde på kledningsbord på Ålgård St.? Har vel kommet frem til at kanskje bord bør være 0.25mmx25mm? Bestiller Evergreen fra Norwegian Modellers, da de har fått det inn som nyhet! ![]() ![]() Stein |
|
Mvh
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Hva med å bare kjøpe plater med klednings mønster? for meg så høres det ut som at du skal kutte til kledningsbord og lime de sammen?
![]() Mvh stian som var med på lok frem og tilbake til ål, natt til onsdag ![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Jepp, her skal det være noe skjeivt bygge må vite! ![]() Heldig du som får kjøre lok!!! ![]() |
|
Mvh
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 2345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |