Evt nytt treff i Sandnes/Stavanger. |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takker for oppklaring! Det jeg imidlertid satte mest pris på, var oppklaringen om at FREMO er en "deltagersport" (trafikkspill?) og ikke noe for "vanlig publikum". - Har selv ikke syslet med modulbygging siden et forsøk på å lage en "Bergensmodul" ifm. KMjK for minst 10 år siden og var nå nesten i ferd med "å klatre ned fra gjerdet" igjen for å begynne med FREMO. - Er FREMO utelukkende beregnet som en "deltakersport" for de som liker trafikkspill - tror jeg likegodt at jeg klatrer tilbake? Dette var bra å få avklart så jeg heller kan prioritere de deler av MJ-hobbyen som interesserer meg mest. - Det som imidlertid forundrer meg er alt det arbeid som legges ned i detaljering på de enkelte FREMO-moduler dersom det er trafikkspillet som er viktigst? (tastebom) Edited by Kjell H. - 16 september 2006 at 16:32 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var vel din dårlig skjulte kritikk av at FREMO ikke er tilrettelagt for barn som fikk meg til å skrive at det er en deltagersport. Vi ønsker alle velkommen til se på, men det må jo bli på FREMO-konseptets premisser, eller mener du f.eks. at vi skal kappe av alle beina på modulene for at "alle" skal få se? Trafikkspillet er nok viktigst, men det ene utelukker vel ikke det andre? For meg (og mange andre) er faktisk ikke trafikkspillet viktigst, det er det landskapsbygging og detaljering som er, da dette er med på å skape en troverdig ramme rundt trafikkspillet. Men uten trafikkspillet blir liksom litt av vitsen med å sette sammen en masse moduler borte, da blir det jo bare en utstilling. Jeg registrerer at flere føler seg "utestengt", men jeg greier ikke helt å få tak i grunnen til dette. Vi ønsker da alle som vil velkommen til å delta på våre treff, både med og uten modul? |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor ikke få barnevakt til ungene og heller ta med kona/samboeren på ett treff? Skal vedde på at de blir mektig imponert og at du neste gang ikke trenger en dårlig unnskyldning for å gjøre det du har lyst til Har selv to gutter (7 og 10år) som har lyst til å bli med, men som må vente noen år til. Til dere som er usikre sett av en helg til Fremotreff før dere klatrer ned fra stigen. Men må også si at det er synd at ikke flere får anledning til å se alt det nydelige arbeidet som er lagt ned i flere moduler, men det blir en anledning 28-29 okt. i Vollhallen.
|
||
GeirG
Viderekommen Joined: 22 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ER bestemt at det skal være et 69-sett dersom vi får til turen. Noe av NSB"s alternative materiell vil bli for dyrt. Vi ønsker å benytte NSB-materiell fordi (som tidligere nevnt) flere av oss som er FREMOister selv kan kjøre det. Vi slipper da at andre foreninger skal måtte sette opp tog og skaffe førere som egentlig ikke har noen interesse for FREMO. Når det gjelder interesse, så er det interessen for å delta på en slik tur vi ville høre. Ganske enkelt ja eller nei. Og for å oppklare meningen med forslaget. Det skal i utgangspunktet være en transport for FREMO-moduler og deltagere til et eventuellt FREMO-treff i Sandnes neste år. Det finnes sikkert nok av billigere alternativer (bil, buss etc), men vi tenkte kanskje at det kunne være gøy for folk å ankomme med et eget tog....siden det er tog vi holder på med. Vi har ingen planer om å være en attraksjon for befolkningen langs Sørlandsbanen. Kun en litt original og ikke minst sosial transportmåte! Foreløpig er dette enda på planleggingstadiet, så vi kan ikke svare på hvor vi eventuellt kan stoppe og hvilken rute vi må forholde oss til. Vi luftet ideen for å høre om folk kunne tenke seg å være med på dette. Mvh Geir |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tør påstå at FREMO er både en "deltagersport" og noe for "vanlig publikum: -FREMO har omtrent en gang i året stilt ut på en større messe (Bergen i fjor) som et rent utstillings anlegg, hvor kjøringen er konsentrert om å flest mulig tog hver vei. Anlegget har først og fremst blitt lagt merke til for sine fine detaljer, og ivrige presentatører. -Et rent FREMO treff er imidlertid mer konsentrert rundt trafikkspillet, og utveksling av ideer, løsninger, utvikling fremover og ikke minst det sosiale. Derfor er et mer egnet for "voksne", rett og slett fordi det vil oppleves som dødskjedelig av barn og ikke-spesielt-interesserte-voksne. Personlig er det hele pakka rundt et FREMO treff som tiltaller meg, og som jeg er villig til å reise relativt langt for å oppleve 2-3 ganger i året. En samletransport, selvfølgelig gjerne i et tog, løser for mange et rent transport problem og utvider tiden til "alt det andre" utover trafikkspillet. En kjempe ide! Asgeir Stordahl |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Togtransport til FREMO-treff må jo være ideelt! Men hvorfor til Sandnes? Stakkarene i Rogaland får jo da bare delta på treffet (som de selv arrangerer) og ikke resten av moroa. Kanskje det hadde vært mer spennende med et treff for eksempel i ... Trondhjem. Med oppsamlings-kjøring fra Stavanger..... Men da ville hele greia ta omtrent en uke fra avgang til ankomst. Asgeir peker vel på det som gjør at jeg synes FREMO er topp: Det er en aldeles genial pakkeløsning: Studere forbilder, planlegge MJ, bygge MJ, kjøre MJ, store anlegg, realistiske forhold, nye og gamle venner i et miljø ganske så fritt for konflikter og konkurranse. Fordi det fokuserer så sterkt på MJ slik det kan være på sitt beste. Fordi vi kan være med med alle våre forskjellige nisje-interesser innen MJ. Fordi til syvende og sist er det vel en sosial greie vi holder på med. Derfor er ikke det å vise anleggene frem for "utenforstående" så viktig, det er våre egne opplevelser det dreier seg om. På den andre siden er vi jo alltid opptatt av å få med flere, for å berike miljøet. Derfor viser vi fram anleggene nå og da, på våre premisser. Og fordi vi synes dette er spennende er mange av oss (15 i alt) villige til å bruke tid og penger på å møte likesinnede i en uke-lang happening i Tyskland om kun kort tid. Med FREMO-hilsen
|
||
Fred
Nykommer Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Javel, så hva det påan igjen,når tid hadde dere tenkt at treffet skulle være på Sandnes neste år? Fred ( husvert for Sandnestreffet 2006 ) |
||
fred
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sandnes - Trondheim er jo en besnærende tanke . Men alt kommer jo an på hvor mange som er lystne på å være med og hvor mye de er villige til å betale Men nå skal vi først konsentrere oss om Sandnes, naturligvis OM det blir arrangert treff der igjen. Vår eminente husvert og dørvakt Fred har jo allerede signalisert at han ikke er umiddelbart uvillig til å stille igjen. Til dere som ikke var i Sandnes så står det den største respekt for Freds innsats. Han stilte frivillig en hel helg for å låse oss ut og inn av utgangsdøra. Det var påkrevet en slik prosedyre grunnet hensynet til de andre leietagerene i bygget. Vår takknemlighet til ham har ikke kommet godt nok fram her på forumet. Men tilbake til en evt. tur. Så langt ser det ut til at dersom interessen er stor nok til at stykkprisen blir lav nok så vil vi kunne kjøre tog fra Oslo (Evt Kløfta om de ønsker å være med) via Arendal og Kristiansand til Sandnes/Stavanger og retur med nok plass til de moduler som både eksisterer i dag og de som ennå er på ide-stadiet. Reiseprisen vil altså inkludere transport av person samt fri transport av moduler og annen personlig bagasje. Moduleier vil kun måtte transportere modulen(e) til en nærmere angitt jernbanestasjon. I tillegg må vi organisere transport fra jernbanestasjon til lokalet og tilbake igjen. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, se det! Mitt poeng opprinnelig var at de fleste besøkende på slike åpne treff eller "togmesser" er familier med barn + "den faste menigheten", da. Jeg registerer at "ikke-FREMOister" også ønskes velkommen og takker for det! - Imidlertid føler jeg at man bør bidra med noe og ikke bare "snylte på andre" i en slik sammenheng? - Jeg har forsøkt å bidra med eget materiell eller lånt ut slikt et par ganger, men føler likevel at jeg helst også skulle ha laget en liten FREMO-"bit" for å føle meg 100% velkommen? - Derfor har jeg ikke lyst å trå ned dørene på slike arrangement, eller bli "en i menigheten". Som transportmiddel ifm. treff ol. kan jeg bare anbefale å anskaffe bobil. Da har du både plass til modul , mor og event. unger. I tillegg har du alle fasiliteter på stedet - som TV, seng, kjøkken og bad. Den koster nok noen 10-talls "Superline", men "mor" blir nok garantert mer fornøyd om du kommer hjem med en bobil enn 40 - 50 "Superline" på en gang :-) MVH
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Kjell,
som vi har prøvd å forklare et antall ganger nå så er det ikke snakk om noen "mobil FREMO-turne". Den eneste i denne tråden som har snakket om dette er du. Det vi snakker om her er TRANSPORT fra A til B ved hjelp av tog. Hverken mer eller mindre. Det er ikke snakk om å stille ut. Der du MULIGENS har misforstått er når vi snakker om steder å stoppe. Disse steden er steder vi vet inneholder FREMOister som muligens kunne tenke seg togtransport for seg og sine moduler. Når det gjelder frykten for å trå ned dørene så beklager jeg på det sterkeste om noen av oss i FREMO-miljøet har gitt deg den følelsen. Vi har deltagere som i mange år kun har stilt med arbeidskraft. De har, for å bruke et profesjonelt uttrykk , tjenestegjort ved FREMO-treff. de har ikke materiell eller moduler. De har kun seg selv å by på. Og vi trenger dem, på lik linje som vi trenger Jon Einar Vistad og Arnulf Pedersen som bygger landets fineste moduler, eller Steinar og Steinar (Snøtun og Jeppestøl) som er blant de få som kan forvandle et messingstykke til et fungerende norskt damplokomotiv utelukkende ved hkep av en neglefil (for å sette det litt på spissen ). Og når det gjelder bobil. Vel, ikke har jeg råd til Supelinemodeller, og ikke har jeg råd til bobil. Men jeg sikler etter begge deler. Kanskje en dag jeg vinner storgevinste i Lotto . . . . . . |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da beklager jeg det! - Har tydeligvis misforstått! Jeg oppfattet det å fylle en BM69 med moduler og å stoppe underveis på en rekke steder som en "rullende FREMO-happening" der det var et poeng å få ned kostnader ved å åpne for deltakelse/visning for de som ville være med på turen. Får heller holde meg til livesteam :-) |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
69 settene kan vell ikke kjøres enmansbetjente. Og det jeg har forstått krav om konduktør/ombord ansvarlig på toget. Kan en lokfører erstatte dette i følge loverket?. Så vidt jeg vet så er bare det Eirik og Jan-Inge som har type kurs på 69 settene, på dette forumet. DC kjører vell bare 73a/b sett?. Og med hvilepause etter 5.5t så trenger man 2 lokfører for å komme seg til Sandnes. |
||
A matter of life and death
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Din oversikt er begrenset Lars så det er godt du slenger inn et og annet spørsmålstegn For det første er det fullt tillat for en lokfører å fungere som ombordansvarlig på tog, og det praktiserers med jevne mellomrom. Har selv vært ombordansvarlig på tog hvor det har manglet en ekte billettselger (les:konduktør) For det andre så er det hvertfall 3 lokførere her på forumet som har typekurs på, og lov til å fremføre 69 sett; Dag Cato, Jan Inge og Geir Gundersen. undertegnede har ikke lov og kjøre noe som helst for tiden pga sykdom, men hvor du har det fra at Dag Cato bare kjører 73 skulle jeg likt å vite? fra fantasien din kanskje? Han har jo jobbet i flytoget helt frem til sommeren og bare kjørt 71 der, men fått nye typekurs/repkurs når han begynte i NSB. En lokfører kan forøvrig jobbe i 10 timer, dersom han har en pause etter max 5,5 time, og å få lagt inn en slik pause i ruten et sted hvor det lastes/losses moduler byr neppe på noe stort problem. Hva pausekravene og dagsverkgrensene er for ombordansvarlig har jeg ikke kunnskap om. Eirik Edited by eika - 17 september 2006 at 14:43 |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
FOr oss uinvidde... Hva er en 69?
I togsammenheng altså.... Edited by einjen - 17 september 2006 at 16:26 |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt du passer på. Full oversikt, som vanlig |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt du skrev "i togsammenheng", selv om du skulle fått svar på det andre også Elektrisk motorvognsett type 69. Det mest vanlige lokaltogsmateriellet i Oslo og Bergen. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Full eller null? Eirik |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og til Eika, jeg ble fortall at han retunterte til Nsb for å kjøre 73 sett. Om han fikk kurs på 69 i sammevendigen vet jeg ikke noe om. Husker ikke i farten hvem som fortalte det, Men det er ikke min fantasi iallefall. Edited by Wickerman - 17 september 2006 at 17:46 |
||
A matter of life and death
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lars: Poenget er ikke hva at du har fått med deg fra noen, poenget er at du presenterer et innlegg her fullt av feil antagelser basert på ting du "mener å ha hørt" og i ditt innlegg spekulerer i hvorvidt et foreslått prosjekt lar seg gennomføre, basert på din feilaktige informasjon/manglende kunnskap om fakta. Når J-I Hansen nå presenterer opplegget her på forumet så kan du være sikker på at han som har dette som sitt yrke allerede har tatt høyde for problemstillingene rundt personale, ruter, materiell og hva det måtte være. Derfor forstår jeg godt at han reagerer som han gjør når du etterpå slenger ut en del antagelser basert på din egen manglende kunnskap om virkeligheten. Han forsøker ikke gjøre narr av deg, han blir bare oppgitt... På samme måte som han ble oppgitt når andre forsøkte finne på et alternativ til hans allerede planlagte opplegg. Eirik |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor mye vil min bilett fra Oslo til Stavanger komme på da? sånn ca?
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På første side i tråden skrev Jan Inge følgende;
Eirik |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg jobber ikke i NSB, og vet heller ikke så mye, derfor jeg spurte. Jeg har heller ikke spekulert om det lar seg gjenomføre, jeg bare spurte om det var krav om det flere enn konduktører osv. Når kan ikke ventet at en som ikke jobber i NSB, skal kunne skrive et feilfritt innlegg. Jeg vet om lokførere som kun kjører El18 og 73 sett tilvanlig, som er stasjonert i Oslo. Men om de har typekurset på 69 i behold skal jeg ikke spekulere i. Selv man er stasjonert i Oslo, så betyr det ikke typekurs på all matriell.
Edited by Wickerman - 17 september 2006 at 19:34 |
||
A matter of life and death
|
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bilde på denne linken Einar: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16750&aut= Mvh Andreas |
||
Hilsen Andreas.
|
||
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selv om jeg ikke er en Fremoist (har derimot en modul på planleggingsstadiet) så kunne dette også være en tur jeg gjerne ville blitt med på. Skulle det la seg gjennomføre å kjøre 69-sett til Sandnes-kanten, blir jeg gjerne med om det er plass og muligheter. Hilsen Kjetil |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jaja, borte en liten søndag ettermiddag så er man subjekt for diverse spekulasjoner
Til Lars: Din informant er ikke til å stole på. Samtlige av NSBs lokførere i Oslo SKAL ha typekurs på type 69 og 72. Dernest forsøker man så langt som mulig å gi alle kurs på El 18 og type 70. Kurs på type 73 gis de som har behov for det. (Les står i turnus med kjøring på slikt materiell). Da jeg kom tilbake fra til NSB var kurs på 69 og 72 det første jeg fikk. Så fikk jeg oppgraderingskurs på type 73 siden jeg hadde kurs på type 71 fra før (Forskjellen er i prinsipp at type 73 har krenging og en vogn uten driv). Siden havnet jeg i en turnus med 73-kjøring. Og det kan være her misforståelsen har oppstått. Man omtaler ofte slike turnuser som 73-turer. Dette gjøres siden 73-kjøring samles i et fåtall turnuser. Det at jeg går i 73-tur betyr altså ikke at jeg ikke kjører andre tog også. Når det gjelder kjøre/hviletider så kan utmerket godt en lokfører kjøre Oslo - Stavanger dersom han får den nødvendige pausen midtveis. Dette var kun en liten forklaring. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller for å dra den et hakk videre: Om det blir 25 betalende reisende så snakker vi om 1400,- pr snute, fremdeles inkludert fri frakt av moduler. Som en sammenligning kan jeg nevne at tur/retur Oslo - Sandnes i år med 4 i bilen kom på nesten 600 kroner. Da var vi svinheldige og hadde en gedigen tilhenger som vi slapp å betale for. Skulle vi leid en tilsvarende henger for modulfrakt ville prisen fort nærmet seg 1500,- per person for oss 4. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vel mine herrer.
Nå har denne tråden sporet så til de grader av at det begynner å bli vanskelig å finne informasjon om det tråden egentlig handlet om. Istedet for å låse tråden eller flytte innlegg, vil jeg oppfordre Doktor Hansen til å starte en ny tråd hvor han lager et lettfattelig sammendrag av relevant info, spørsmål og svar. Avsporing av den nye tråden vil jeg slå hardt ned på (Les slette eller flytte innlegg fort og gæli ) Releavnte spørsmål skal jo naturligvis få stå. Evt. sjitprat om emnet kan vi gjøre her. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |