MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Et spørsmål angående Peco veksler

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Et spørsmål angående Peco veksler
    Sendt: 15 februar 2014 kl. 16:07
Kan disse Peco vekslene brukes på en "Fremo" stasjon med tre spor Question
(I 1:1 så brukes alle 3 sporene.)
 
1 - SL-E188 Pens, lang høyre + SL-E189 Pens, lang venstre.
 
2 - SL-E190 Krysspens, dobbel.
 
3 - SL-E193 Kort kryss.


Endret av Tåge - 15 februar 2014 kl. 16:10
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 februar 2014 kl. 18:15
Hei Åge,

Peco's lange veksler i kode 75 kan greit brukes på en FREMOdul. De har en teoretisk radius på ca. 120 cm på avviket.
Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.
Det korte krysset har ingen kurve og er helt greit å bruke.

Hilsen Halvor
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 februar 2014 kl. 19:41
Sitat: halvors halvors skrev:

Hei Åge,

Peco's lange veksler i kode 75 kan greit brukes på en FREMOdul. De har en teoretisk radius på ca. 120 cm på avviket.
Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.
Det korte krysset har ingen kurve og er helt greit å bruke.

Hilsen Halvor
 
 
1000 takk for info Smile , da er jeg et skritt nærmere å gjøre noe, (i en forhåpentlig vis ikke så alt for fjærn fremtid) Embarrassed Embarrassed.
 
 
Men jeg har et spørsmål til, angående endeprofilen.
 
De mest brukte i Norge er vell "profil typene" B02 og B96.
Men kan E96 eller F96 settet sammen med en av de andre typene, B02 og B96, eller må det være like på begge sider Question Question


Endret av Tåge - 15 februar 2014 kl. 19:56
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 februar 2014 kl. 00:11
En modul trenger ikke nødvendigvis å ha samme profil i hver ende, men dette gjøres normalt for å lage en "overgangsmodul". Dersom man tenker å lage en selvstendig modul er det mest vanlig (og praktisk) å ha samme profil i hver ende.
Alle disse profilene har dog samme festehull slik at de kan skrus sammen om hverandre. Men man forsøker å unngå sammenføyning av ulike profiler dersom det er mulig.

Hilsen Halvor
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 februar 2014 kl. 15:17
Sitat: halvors halvors skrev:

En modul trenger ikke nødvendigvis å ha samme profil i hver ende, men dette gjøres normalt for å lage en "overgangsmodul". Dersom man tenker å lage en selvstendig modul er det mest vanlig (og praktisk) å ha samme profil i hver ende.
Alle disse profilene har dog samme festehull slik at de kan skrus sammen om hverandre. Men man forsøker å unngå sammenføyning av ulike profiler dersom det er mulig.

Hilsen Halvor
 
 
Ok Smile.
1000 takk for info Smile ..
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 16:29
Sitat: halvors halvors skrev:


Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.

Javel? Jeg mener nettopp det er advart mot å bruke Pecos kyrssveksel på Fremo-moduler.
Svein S
Til toppen
Steinar Snøtun Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 22 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 143
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 20:00
Å anbefale sporveksler og kryssveksler som ikke tilfredsstiller normen har jeg ikke sansen for. Da kan noen resikere å bygge en stasjon som ikke blir godtatt på enkelte treff. Kravene til FREMO er blitt skjerpet i den nye normen, nettopp fordi man ønsker å heve kvaliteten på sporet. Så la oss holde oss innenfor kravene til normen.

Å si at Pecos kryssveksler fungerer tilfredsstillende er vel en smule optimistisk påstand.
Steinar
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 21:02
Sitat: Steinar Snøtun Steinar Snøtun skrev:

Å anbefale sporveksler og kryssveksler som ikke tilfredsstiller normen har jeg ikke sansen for. Da kan noen resikere å bygge en stasjon som ikke blir godtatt på enkelte treff. Kravene til FREMO er blitt skjerpet i den nye normen, nettopp fordi man ønsker å heve kvaliteten på sporet. Så la oss holde oss innenfor kravene til normen.

Å si at Pecos kryssveksler fungerer tilfredsstillende er vel en smule optimistisk påstand.
 
 
Er det noen "ferdig produserte" som tilfredsstiller disse normene da ??
Å, som samtidlig har veksler og kryss + at de kan kjøpes i Norge.


Endret av Tåge - 18 februar 2014 kl. 21:04
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 21:41
Muligens Tillich. Og det føres vel av Kåre W, Åge.
Svein S
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 22:02
Sitat: ses ses skrev:

Muligens Tillich. Og det føres vel av Kåre W, Åge.
 
 
De har denne "DKW II, 15°, (Bauart Baeseler), R 1.050 mm", fant ikke noen andre.
 
Men den er ikke bra, jeg kjenner en som brukte den, og det var bare prakk med den, så den ble byttet ut med en Peco SL-E190 Krysspens, dobbel, som fungerer utmerket.
 
Men jeg så foresten ikke hvor det står noe om minimuns radie på veksler i normen til FREMO Norge, mener det har stått det en plass.
 
 
Hva er de forskjelige kravene på vekslene da Question
 


Endret av Tåge - 18 februar 2014 kl. 22:15
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Steinar Snøtun Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 22 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 143
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Snøtun Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 22:14
Det står under Spor 3.11 i den norske normen "Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius." Minste radius er 1000mm.


Steinar
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 22:16
Sitat: Steinar Snøtun Steinar Snøtun skrev:

Det står under Spor 3.11 i den norske normen "Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius." Minste radius er 1000mm.


 
Ok, så lenge jeg holder meg over 1000 mm radie. Smile
 
Da skal jeg lete igjen Embarrassed  Smile ..


Endret av Tåge - 18 februar 2014 kl. 22:22
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 februar 2014 kl. 13:33
Fremo norm.
 
3.4 = Minste radius er 1000 mm.

3.11 = Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius.

 

Det vil si at det er vanskelig og finne ferdig produserte "dobble kryssveksler" i Norge, som kan brukes.

For den Tillig vekselen "DKW II" er en merkelig konstruksjon, kan ikke huske og ha sett noe lignende i Norge + at den ikke virker tilfreds stillende.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 februar 2014 kl. 15:03
Det er riktig at det er vanskelig å finne kryssveksler som tilfredstiller denne normen. Derfor er det, som jeg nevnte tidligere, "jukset" en del med å bruke Peco sin som er under minsteradiussen. At enkelte mener den ikke fungerer får stå for deres regning, men jeg har tilfredstillende erfaringer med den. MEN: den er for "skarp" i kurven, og den er ikke visuelt på høyden.

Jeg vet at enkelte I Tyskland har brukt Roco sin DKW nummer 42496: http://www.roco.cc/en/product/22682-0-0-2-1-0-0-005002/products.html
Den er slankere og har en bedre kurve. Imidlertid har Roco også "jukset" , krysset er litt spesielt utformet og kan skape problemer for finescale hjul o.l.

Hilsen Halvor


Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2014 kl. 16:48
Sitat: halvors halvors skrev:

Det er riktig at det er vanskelig å finne kryssveksler som tilfredstiller denne normen. Derfor er det, som jeg nevnte tidligere, "jukset" en del med å bruke Peco sin som er under minsteradiussen. At enkelte mener den ikke fungerer får stå for deres regning, men jeg har tilfredstillende erfaringer med den. MEN: den er for "skarp" i kurven, og den er ikke visuelt på høyden.

Jeg vet at enkelte I Tyskland har brukt Roco sin DKW nummer 42496: http://www.roco.cc/en/product/22682-0-0-2-1-0-0-005002/products.html
Den er slankere og har en bedre kurve. Imidlertid har Roco også "jukset" , krysset er litt spesielt utformet og kan skape problemer for finescale hjul o.l.

Hilsen Halvor


 
 
Ja, det er litt pussig at noen skal være "stive" på dette med normene, når det kanskje ikke er å få tak i ferdig byggete ting.
Jo da, det er sikert greit med en viss form for standarer og normer.
Men har det ikke vært en ide og kanskje justere litt på disse normene, sånn at den er tilpasset det man også kan få kjøpt ferdig, som et apsolut minimum.
 
Jeg har "ti tommeltotter" så jeg er ingen bygger, så jeg må stort sett kjøpe alt ferdig bygget Embarrassed Smile ..
 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimums krav Wink Wink Wink LOL..


Endret av Tåge - 20 februar 2014 kl. 16:58
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2014 kl. 18:32
Sitat: Tåge Tåge skrev:

Ja, det er litt pussig at noen skal være "stive" på dette med normene, når det kanskje ikke er å få tak i ferdig byggete ting.
Jo da, det er sikert greit med en viss form for standarer og normer.

Men har det ikke vært en ide og kanskje justere litt på disse normene, sånn at den er tilpasset det man også kan få kjøpt ferdig, som et apsolut minimum.

 

Jeg har "ti tommeltotter" så jeg er ingen bygger, så jeg må stort sett kjøpe alt ferdig bygget Embarrassed Smile ..

 

Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimums krav Wink Wink Wink LOL..


Det har ingen ting med å luke ut ugress, men å bruke normer som er internasjonale og likt for alle. Det kan dermed brukes mye spesielt materiell på FREMO-treff fra alle land som er kilne for krappe kurver eller tåleranser i sporvekslene, og flere av de sporer rett av når de kommer til de omtalte Peco kryssene.

Mener å huske at Arendalsgutta byttet sine på Nelaug stasjon med hjemmelagde, nettopp pga mye avsporinger ?

Nå kan vel ingen tvinge noen til å følge en norm slavisk (det er ikke et lovbrudd), men modulen kan eventuelt ikke bli benyttet i et FREMO-anlegg hvis den ikke oppfyller treffarrangørens minstekrav. Det er opp til arrangøren av hvert enkelt treff å bestemme hva de tillater
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 februar 2014 kl. 19:30
Sitat: Asgeir Asgeir skrev:

... Mener å huske at Arendalsgutta byttet sine på Nelaug stasjon med hjemmelagde, nettopp pga mye avsporinger ? ...


Bare for å komme med en liten korrigering: Vi planla å bytte peco kryssvekslene på Nelaug etter et treff hvor det hadde vært en del problemer, men etter en nærmere undersøkelse viste det seg at problemene først og fremst dreide seg om problematiske trådkobbel (korte kroker) og oppsto ikke spesifikt på kryssvekslene, men også andre steder disse vognene trafikkerte.
Peco kryssvekslene på Nelaug har ikke skapt problemer siden utover det som man kan forvente, f.eks. ved skyving av ukurante vogner i spesielle kombinasjoner.

Hilsen Halvor
Til toppen
Traveller Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 07 februar 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 148
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Traveller Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2014 kl. 13:16
Sitat: Tåge Tåge skrev:

 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...

Nå trenger man jo ikke bygge noe som helst for å ha glede av å være med i Fremo; på treff er det nok flinke folk som bidrar med moduler og materiell! Wink

Mvh P.
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 318
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2014 kl. 17:06
Sitat: Traveller Traveller skrev:

Sitat: Tåge Tåge skrev:

 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...

 
Nei, det får man vell neppe LOL Wink Wink ...
Ja, ja Smile ..
 
Sitat: Traveller Traveller skrev:

Nå trenger man jo ikke bygge noe som helst for å ha glede av å være med i Fremo; på treff er det nok flinke folk som bidrar med moduler og materiell! Wink
 
Ja, det kan man og det er jo realt gjort da Smile.
Var på Gardermoen en gang, det ga litt mersmak på sikt..
 
Men jeg har ikke kommet i gang med noe hjemme ennå, så derfor så lurte jeg på da, og lage en stasjon hjemme, som tilfreds stilte disse normene da, for kanskje en gang komme på et treff med en stasjon en gang Smile.
 
Jeg hadde planer om å lage en spesiell stasjon fra området der jeg bor, og der var det  en kryssveksel.
Men jeg får prøve og lage tegning av en stasjon uten den no da omdiskuterte kryssvekselen Wink .
 
Må vell inrømme at det fristet og lage en liten diskusjon om det med normer osv, når denne krysvekselen dompet rett i fanget mitt Big smile Big smile Wink Wink 
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 februar 2014 kl. 17:53
Sitat: Traveller Traveller skrev:

Sitat: Tåge Tåge skrev:

 

Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...


Tja, si ikke det...

Jeg har i alle fall ikke noe problem med å se at hensikten med en modulnorm (og vi kan jo gjerne bruke FREMO-normen(e) som eksempel) er å sikre at materiellet som skal brukes, rullende og fast, tilfredsstiller visse minimumskrav. Om disse kravene i sin tur "luker bort noe ugress" er jo det for så vidt hensikten.

FREMO-normen fungerer på to plan:
- De grunnleggende elementene skal sørge for at moduler, rullende materiell, det elektriske, osv. fungerer optimalt sammen, og sørger for at kjøringen på anlegget kan skje uten tekniske problemer av noen art. For dermed å gi maksimal glede til de som sammen bruker tid og krefter på et modulanlegg.
- I tillegg inneholder FREMO-normene noen elementer som går mer i retning av det estetiske, for å følge opp det som ligger i FREMO's formålsparagraf, nemlig å fremme forbilderiktig drift av modelljernbane. Det kan for eksempel gjelde ting som minsteradius (denne har for øvrig også med punktet ovenfor å gjøre), hjultyper, fargesetting, osv.

Flere av elementene i en norm (en hvilken som helst norm) vil kunne være med å ekskludere personer med andre interesser, eller utstyr som ikke tilfredsstiller kravene. Og slik må det faktisk være.

Nå skal jeg vel også si at jeg selv har et relativt pragmatisk forhold til normer som har med hobby å gjøre, at så lenge jeg ikke ødelegger for andre som jeg skal "leke" sammen med så må man se praktisk på ting, og dersom noe utstyr ikke kan fremskaffes på rimelig måte så må man ha mulighet for å gjøre tilpasninger.
Selvbygging av veksler er en utfordring, og kanskje ikke for alle, men det er allikevel en utfordring som kan bringe oss videre som MJ'ere og gi oss nye erfaringer.

Hilsen Halvor
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2014 kl. 00:17
Jeg ville ikke startet med en stasjon som mitt første Fremo-prosjekt. Start med en enkel strekningsmodul. Slike er alltid anvendelige, og man kommer i mål mye raskere enn med en stasjon.

Når det gjelder kryssveksler, så ønsker man i 1:1 å benytte slike minst mulig. Det er et godt råd for modell også.

Svein S
Til toppen
einjen Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem
Avatar

Medlem siden: 17 september 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1335
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér einjen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2014 kl. 08:54
hvorfor ønsker man å bruke slike minst mulig i 1:1?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2014 kl. 10:21
Antagelig på grunn av kompleksiteten og kostnaden.
En kryssveksel har to vanlige skinnekryss og to "lange", og fire tungepar. Siden en kryssveksel kan erstattes av to vanlige veksler, blir det halvering av antall tungepar og bortfall av to "lange" skinnekryss. To veksler tar imidlertid mer plass i lengden, så kryssveksler brukes der man ikke har plass til veksler. Jo flere parallelle spor som inngår i de man vil forbinde for å kunne komme seg fra den ene ytterkanten til den andre, jo mer plassbesparende er det med kryssveksler, og det blir mindre S-kurver som toget skal kjøre gjennom.
Svein S
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Status: Utlogget
Points: 1123
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 februar 2014 kl. 10:56
Økonomi. Smile

Når vi køber sporskifter i model har de standardmål og passer sammen. 

I 1:1 skal de enkelte sporskifter ofte tilpasses nøjagtig det sted de skal installeres. Hjertestykkerne skal dermed ofte specialkonstrueres. Også her er disse "Englændere" økonomiske tungvægtere.

Ikke bare er de dyre at anskaffe og indbygge, de kræver også flere motorer og dermed mere relæ og elektronikudstyr for at kunne tilpasses sikringsanlæggene på stationerne.

I model tilstræber jeg altid at undgå "Englændere" bla. fordi de ofte er kilde til afsporinger og ligesom i virkeligheden, for dyre i indkøb. 

I det hele taget bør man i model, som i virkeligheden, se på hvor få sporskifter man behøver for at køre en given drift. 

Jo færre sporskifter - jo bedre afvikling af driften. Tongue

God weekend
Dan      


Endret av Dan Rasmussen - 22 februar 2014 kl. 10:57
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,108 sekunder.