Print Page | Close Window

Et spørsmål angående Peco veksler

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8425
Printed Date: 25 november 2024 at 23:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Et spørsmål angående Peco veksler
Posted By: Tåge
Subject: Et spørsmål angående Peco veksler
Date Posted: 15 februar 2014 at 16:07
Kan disse Peco vekslene brukes på en "Fremo" stasjon med tre spor Question
(I 1:1 så brukes alle 3 sporene.)
 
1 - SL-E188 Pens, lang høyre + SL-E189 Pens, lang venstre.
 
2 - SL-E190 Krysspens, dobbel.
 
3 - SL-E193 Kort kryss.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: halvors
Date Posted: 15 februar 2014 at 18:15
Hei Åge,

Peco's lange veksler i kode 75 kan greit brukes på en FREMOdul. De har en teoretisk radius på ca. 120 cm på avviket.
Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.
Det korte krysset har ingen kurve og er helt greit å bruke.

Hilsen Halvor


Posted By: Tåge
Date Posted: 15 februar 2014 at 19:41
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Åge,

Peco's lange veksler i kode 75 kan greit brukes på en FREMOdul. De har en teoretisk radius på ca. 120 cm på avviket.
Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.
Det korte krysset har ingen kurve og er helt greit å bruke.

Hilsen Halvor
 
 
1000 takk for info Smile , da er jeg et skritt nærmere å gjøre noe, (i en forhåpentlig vis ikke så alt for fjærn fremtid) Embarrassed Embarrassed.
 
 
Men jeg har et spørsmål til, angående endeprofilen.
 
De mest brukte i Norge er vell "profil typene" B02 og B96.
Men kan E96 eller F96 settet sammen med en av de andre typene, B02 og B96, eller må det være like på begge sider Question Question


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: halvors
Date Posted: 16 februar 2014 at 00:11
En modul trenger ikke nødvendigvis å ha samme profil i hver ende, men dette gjøres normalt for å lage en "overgangsmodul". Dersom man tenker å lage en selvstendig modul er det mest vanlig (og praktisk) å ha samme profil i hver ende.
Alle disse profilene har dog samme festehull slik at de kan skrus sammen om hverandre. Men man forsøker å unngå sammenføyning av ulike profiler dersom det er mulig.

Hilsen Halvor


Posted By: Tåge
Date Posted: 17 februar 2014 at 15:17
Originally posted by halvors halvors wrote:

En modul trenger ikke nødvendigvis å ha samme profil i hver ende, men dette gjøres normalt for å lage en "overgangsmodul". Dersom man tenker å lage en selvstendig modul er det mest vanlig (og praktisk) å ha samme profil i hver ende.
Alle disse profilene har dog samme festehull slik at de kan skrus sammen om hverandre. Men man forsøker å unngå sammenføyning av ulike profiler dersom det er mulig.

Hilsen Halvor
 
 
Ok Smile.
1000 takk for info Smile ..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2014 at 16:29
Originally posted by halvors halvors wrote:


Kryssvekselsen har riktignok en mye mindre radius, under FREMO's minimumskrav, men den er også i bruk på mange moduler og fungerer tilfredstillende.

Javel? Jeg mener nettopp det er advart mot å bruke Pecos kyrssveksel på Fremo-moduler.


-------------
Svein S


Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 18 februar 2014 at 20:00
Å anbefale sporveksler og kryssveksler som ikke tilfredsstiller normen har jeg ikke sansen for. Da kan noen resikere å bygge en stasjon som ikke blir godtatt på enkelte treff. Kravene til FREMO er blitt skjerpet i den nye normen, nettopp fordi man ønsker å heve kvaliteten på sporet. Så la oss holde oss innenfor kravene til normen.

Å si at Pecos kryssveksler fungerer tilfredsstillende er vel en smule optimistisk påstand.


-------------
Steinar


Posted By: Tåge
Date Posted: 18 februar 2014 at 21:02
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Å anbefale sporveksler og kryssveksler som ikke tilfredsstiller normen har jeg ikke sansen for. Da kan noen resikere å bygge en stasjon som ikke blir godtatt på enkelte treff. Kravene til FREMO er blitt skjerpet i den nye normen, nettopp fordi man ønsker å heve kvaliteten på sporet. Så la oss holde oss innenfor kravene til normen.

Å si at Pecos kryssveksler fungerer tilfredsstillende er vel en smule optimistisk påstand.
 
 
Er det noen "ferdig produserte" som tilfredsstiller disse normene da ??
Å, som samtidlig har veksler og kryss + at de kan kjøpes i Norge.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: ses
Date Posted: 18 februar 2014 at 21:41
Muligens Tillich. Og det føres vel av Kåre W, Åge.


-------------
Svein S


Posted By: Tåge
Date Posted: 18 februar 2014 at 22:02
Originally posted by ses ses wrote:

Muligens Tillich. Og det føres vel av Kåre W, Åge.
 
 
De har denne "DKW II, 15°, (Bauart Baeseler), R 1.050 mm", fant ikke noen andre.
 
Men den er ikke bra, jeg kjenner en som brukte den, og det var bare prakk med den, så den ble byttet ut med en Peco SL-E190 Krysspens, dobbel, som fungerer utmerket.
 
Men jeg så foresten ikke hvor det står noe om minimuns radie på veksler i normen til FREMO Norge, mener det har stått det en plass.
 
 
Hva er de forskjelige kravene på vekslene da Question
 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 18 februar 2014 at 22:14
Det står under Spor 3.11 i den norske normen "Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius." Minste radius er 1000mm.




-------------
Steinar


Posted By: Tåge
Date Posted: 18 februar 2014 at 22:16
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Det står under Spor 3.11 i den norske normen "Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius." Minste radius er 1000mm.


 
Ok, så lenge jeg holder meg over 1000 mm radie. Smile
 
Da skal jeg lete igjen Embarrassed  Smile ..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Tåge
Date Posted: 19 februar 2014 at 13:33
Fremo norm.
 
3.4 = Minste radius er 1000 mm.

3.11 = Sporveksler skal tilfredstille kravene til minsteradius.

 

Det vil si at det er vanskelig og finne ferdig produserte "dobble kryssveksler" i Norge, som kan brukes.

For den Tillig vekselen "DKW II" er en merkelig konstruksjon, kan ikke huske og ha sett noe lignende i Norge + at den ikke virker tilfreds stillende.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: halvors
Date Posted: 19 februar 2014 at 15:03
Det er riktig at det er vanskelig å finne kryssveksler som tilfredstiller denne normen. Derfor er det, som jeg nevnte tidligere, "jukset" en del med å bruke Peco sin som er under minsteradiussen. At enkelte mener den ikke fungerer får stå for deres regning, men jeg har tilfredstillende erfaringer med den. MEN: den er for "skarp" i kurven, og den er ikke visuelt på høyden.

Jeg vet at enkelte I Tyskland har brukt Roco sin DKW nummer 42496: http://www.roco.cc/en/product/22682-0-0-2-1-0-0-005002/products.html
Den er slankere og har en bedre kurve. Imidlertid har Roco også "jukset" , krysset er litt spesielt utformet og kan skape problemer for finescale hjul o.l.

Hilsen Halvor




Posted By: Tåge
Date Posted: 20 februar 2014 at 16:48
Originally posted by halvors halvors wrote:

Det er riktig at det er vanskelig å finne kryssveksler som tilfredstiller denne normen. Derfor er det, som jeg nevnte tidligere, "jukset" en del med å bruke Peco sin som er under minsteradiussen. At enkelte mener den ikke fungerer får stå for deres regning, men jeg har tilfredstillende erfaringer med den. MEN: den er for "skarp" i kurven, og den er ikke visuelt på høyden.

Jeg vet at enkelte I Tyskland har brukt Roco sin DKW nummer 42496: http://www.roco.cc/en/product/22682-0-0-2-1-0-0-005002/products.html
Den er slankere og har en bedre kurve. Imidlertid har Roco også "jukset" , krysset er litt spesielt utformet og kan skape problemer for finescale hjul o.l.

Hilsen Halvor


 
 
Ja, det er litt pussig at noen skal være "stive" på dette med normene, når det kanskje ikke er å få tak i ferdig byggete ting.
Jo da, det er sikert greit med en viss form for standarer og normer.
Men har det ikke vært en ide og kanskje justere litt på disse normene, sånn at den er tilpasset det man også kan få kjøpt ferdig, som et apsolut minimum.
 
Jeg har "ti tommeltotter" så jeg er ingen bygger, så jeg må stort sett kjøpe alt ferdig bygget Embarrassed Smile ..
 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimums krav Wink Wink Wink LOL..


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 februar 2014 at 18:32
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Ja, det er litt pussig at noen skal være "stive" på dette med normene, når det kanskje ikke er å få tak i ferdig byggete ting.
Jo da, det er sikert greit med en viss form for standarer og normer.

Men har det ikke vært en ide og kanskje justere litt på disse normene, sånn at den er tilpasset det man også kan få kjøpt ferdig, som et apsolut minimum.

 

Jeg har "ti tommeltotter" så jeg er ingen bygger, så jeg må stort sett kjøpe alt ferdig bygget Embarrassed Smile ..

 

Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimums krav Wink Wink Wink LOL..


Det har ingen ting med å luke ut ugress, men å bruke normer som er internasjonale og likt for alle. Det kan dermed brukes mye spesielt materiell på FREMO-treff fra alle land som er kilne for krappe kurver eller tåleranser i sporvekslene, og flere av de sporer rett av når de kommer til de omtalte Peco kryssene.

Mener å huske at Arendalsgutta byttet sine på Nelaug stasjon med hjemmelagde, nettopp pga mye avsporinger ?

Nå kan vel ingen tvinge noen til å følge en norm slavisk (det er ikke et lovbrudd), men modulen kan eventuelt ikke bli benyttet i et FREMO-anlegg hvis den ikke oppfyller treffarrangørens minstekrav. Det er opp til arrangøren av hvert enkelt treff å bestemme hva de tillater

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: halvors
Date Posted: 20 februar 2014 at 19:30
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

... Mener å huske at Arendalsgutta byttet sine på Nelaug stasjon med hjemmelagde, nettopp pga mye avsporinger ? ...


Bare for å komme med en liten korrigering: Vi planla å bytte peco kryssvekslene på Nelaug etter et treff hvor det hadde vært en del problemer, men etter en nærmere undersøkelse viste det seg at problemene først og fremst dreide seg om problematiske trådkobbel (korte kroker) og oppsto ikke spesifikt på kryssvekslene, men også andre steder disse vognene trafikkerte.
Peco kryssvekslene på Nelaug har ikke skapt problemer siden utover det som man kan forvente, f.eks. ved skyving av ukurante vogner i spesielle kombinasjoner.

Hilsen Halvor


Posted By: Traveller
Date Posted: 21 februar 2014 at 13:16
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...

Nå trenger man jo ikke bygge noe som helst for å ha glede av å være med i Fremo; på treff er det nok flinke folk som bidrar med moduler og materiell! Wink

Mvh P.


-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: Tåge
Date Posted: 21 februar 2014 at 17:06
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

 
Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...

 
Nei, det får man vell neppe LOL Wink Wink ...
Ja, ja Smile ..
 
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Nå trenger man jo ikke bygge noe som helst for å ha glede av å være med i Fremo; på treff er det nok flinke folk som bidrar med moduler og materiell! Wink
 
Ja, det kan man og det er jo realt gjort da Smile.
Var på Gardermoen en gang, det ga litt mersmak på sikt..
 
Men jeg har ikke kommet i gang med noe hjemme ennå, så derfor så lurte jeg på da, og lage en stasjon hjemme, som tilfreds stilte disse normene da, for kanskje en gang komme på et treff med en stasjon en gang Smile.
 
Jeg hadde planer om å lage en spesiell stasjon fra området der jeg bor, og der var det  en kryssveksel.
Men jeg får prøve og lage tegning av en stasjon uten den no da omdiskuterte kryssvekselen Wink .
 
Må vell inrømme at det fristet og lage en liten diskusjon om det med normer osv, når denne krysvekselen dompet rett i fanget mitt Big smile Big smile Wink Wink 


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: halvors
Date Posted: 21 februar 2014 at 17:53
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

 

Eller er disse normene til for og "luke" ut, ugresset, som ikke klarer og komme opp til et høyt minimumskrav.


Du vil neppe få noen innrømmelse, men det er neppe en helt uønsket bi-effekt ...


Tja, si ikke det...

Jeg har i alle fall ikke noe problem med å se at hensikten med en modulnorm (og vi kan jo gjerne bruke FREMO-normen(e) som eksempel) er å sikre at materiellet som skal brukes, rullende og fast, tilfredsstiller visse minimumskrav. Om disse kravene i sin tur "luker bort noe ugress" er jo det for så vidt hensikten.

FREMO-normen fungerer på to plan:
- De grunnleggende elementene skal sørge for at moduler, rullende materiell, det elektriske, osv. fungerer optimalt sammen, og sørger for at kjøringen på anlegget kan skje uten tekniske problemer av noen art. For dermed å gi maksimal glede til de som sammen bruker tid og krefter på et modulanlegg.
- I tillegg inneholder FREMO-normene noen elementer som går mer i retning av det estetiske, for å følge opp det som ligger i FREMO's formålsparagraf, nemlig å fremme forbilderiktig drift av modelljernbane. Det kan for eksempel gjelde ting som minsteradius (denne har for øvrig også med punktet ovenfor å gjøre), hjultyper, fargesetting, osv.

Flere av elementene i en norm (en hvilken som helst norm) vil kunne være med å ekskludere personer med andre interesser, eller utstyr som ikke tilfredsstiller kravene. Og slik må det faktisk være.

Nå skal jeg vel også si at jeg selv har et relativt pragmatisk forhold til normer som har med hobby å gjøre, at så lenge jeg ikke ødelegger for andre som jeg skal "leke" sammen med så må man se praktisk på ting, og dersom noe utstyr ikke kan fremskaffes på rimelig måte så må man ha mulighet for å gjøre tilpasninger.
Selvbygging av veksler er en utfordring, og kanskje ikke for alle, men det er allikevel en utfordring som kan bringe oss videre som MJ'ere og gi oss nye erfaringer.

Hilsen Halvor


Posted By: ses
Date Posted: 22 februar 2014 at 00:17
Jeg ville ikke startet med en stasjon som mitt første Fremo-prosjekt. Start med en enkel strekningsmodul. Slike er alltid anvendelige, og man kommer i mål mye raskere enn med en stasjon.

Når det gjelder kryssveksler, så ønsker man i 1:1 å benytte slike minst mulig. Det er et godt råd for modell også.



-------------
Svein S


Posted By: einjen
Date Posted: 22 februar 2014 at 08:54
hvorfor ønsker man å bruke slike minst mulig i 1:1?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: ses
Date Posted: 22 februar 2014 at 10:21
Antagelig på grunn av kompleksiteten og kostnaden.
En kryssveksel har to vanlige skinnekryss og to "lange", og fire tungepar. Siden en kryssveksel kan erstattes av to vanlige veksler, blir det halvering av antall tungepar og bortfall av to "lange" skinnekryss. To veksler tar imidlertid mer plass i lengden, så kryssveksler brukes der man ikke har plass til veksler. Jo flere parallelle spor som inngår i de man vil forbinde for å kunne komme seg fra den ene ytterkanten til den andre, jo mer plassbesparende er det med kryssveksler, og det blir mindre S-kurver som toget skal kjøre gjennom.


-------------
Svein S


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 22 februar 2014 at 10:56
Økonomi. Smile

Når vi køber sporskifter i model har de standardmål og passer sammen. 

I 1:1 skal de enkelte sporskifter ofte tilpasses nøjagtig det sted de skal installeres. Hjertestykkerne skal dermed ofte specialkonstrueres. Også her er disse "Englændere" økonomiske tungvægtere.

Ikke bare er de dyre at anskaffe og indbygge, de kræver også flere motorer og dermed mere relæ og elektronikudstyr for at kunne tilpasses sikringsanlæggene på stationerne.

I model tilstræber jeg altid at undgå "Englændere" bla. fordi de ofte er kilde til afsporinger og ligesom i virkeligheden, for dyre i indkøb. 

I det hele taget bør man i model, som i virkeligheden, se på hvor få sporskifter man behøver for at køre en given drift. 

Jo færre sporskifter - jo bedre afvikling af driften. Tongue

God weekend
Dan      


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net