MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

ESU lydfiler

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Jacob Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 23 september 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 14
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Jacob Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: ESU lydfiler
    Sendt: 09 mars 2019 kl. 09:43
Trenger forslag til valg av lydfiler, i ESU sitt store bibliotek, til NSB type 26c damplok og BM 86.
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 306
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 mars 2019 kl. 17:59
Damplok vet jeg egentlig null om, men 86/91 kjenner jeg litt til. Disse har to horisontale rolls royce c6 dieselmotorer med turbo. Det finnes et lydprosjekt "1st generation dmu" fra coastal sounds. Dette burde ha passet sånn nogenlunde, selv om jeg tror motorlyden der er Leyland. Jeg fant en YouTube video med denne lydfilen, og jeg synes den går "for hardt", men det er jo litt avhengig av øret som hører. Tror du like gjerne kan lage noe basert på vt36 fra ESUs sider. Det er MAN motorer, men også turboladete 6 syl diesel med hydraulisk drift. På ESUs side høres det ikke så ravgalt ut for meg i alle fall. Hadde jeg fått kloa i en 86/91 til vettug pris hadde i alle fall jeg brukt det som utgangspunkt.

Endret av StenR - 09 mars 2019 kl. 18:00
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2271
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2019 kl. 12:48
Sitat: StenR StenR skrev:

Damplok vet jeg egentlig null om, men 86/91 kjenner jeg litt til. Disse har to horisontale rolls royce c6 dieselmotorer med turbo....
Hadde virkelig disse dieselmotorene turbo?? - Trodde effekten på hver motor var like over 200 hk og det er ikke stort! Turbomotorer hører annerledes ut da man "savner turbo-hvinet". 
- Tror at en tysk VT98 som hadde 2 motorer kan passe? Ellers har jeg brukt en lyd fra VT04 (som har 12-sylindret Maybach-motor, men noe lavere turtall) og er noe mer "grov" i lyden. Den siste passer best for BM88. 
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 306
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2019 kl. 14:44
Vel, litt upresist å skrive turbo. Sant nok. De er overladet (supercharged), men ikke med turbo. Man får derfor ikke "turbolyd" på samme måten.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2271
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2019 kl. 21:04
Sitat: StenR StenR skrev:

Vel, litt upresist å skrive turbo. Sant nok. De er overladet (supercharged), men ikke med turbo. Man får derfor ikke "turbolyd" på samme måten.
 
Før turboladerens inntog var det en form for kompressor, som het Roots Blower. Lyden var spesiell!
- Tror ikke det var annet enn "sugediesel" i BM86 - og uten noen kompressor? Dette gir en "normal" diesellyd og ikke annet.
Roots-Blower er faktisk en kompressor der 2 rotorer utformet som et 8-tall roterer inne i et 8-tallshus.
Dersom man har levd en stund, og husker Commer-dieselene som BP-tankbilene hadde, har sikkert lagt merke til den karakteristiske lyden av Roots-Blower?
Ellers kan det være andre kompressortyper også.
 
Det er 4 typer (minst) dieselmotorer:
2 typer trunkmotorer. (4- og 2-takt. Hvorav 2-takt bruker en ekstern gjennomspyling enten fra Roots-blower eller turbolader. F.eks. Di3-motoren.)
Det er også 2 typer krysshodemotorer som ikke behøver gjennomspyling da de bruker undersiden av stemplet for å skape spyletrykk. (De siste 70 årene er det vel ikke konstruert nye 4-taktsmotorer med krysshode?) Men 2-taktsmotorer er vanlig som krysshodemotor i store skip, da de har et lavt turtall.
 
Alle disse motorene har spesiell lyd - men skilnaden innenfor hver motortype er liten.
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 306
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2019 kl. 22:01
Stemmer. Det sitter Roots kompressor på disse. Motoren heter RR C6-SFL-H og er den horisontale versjonen av den som er montert i mange SKD220.

Men lydbildet er ikke bare motorlyden. Står man ved siden en BM86 på tomgang, så er det mye mer enn selve motoren som lager lydbildet. Synes mange av lydprosjektene for "smådiesel" er for mye traktor, nettopp fordi det er for mye knatrende motorlyd. Jeg synes i alle fall ikke en lydbildet på en 86/91 på tomgang er likt som på 220, selv om jeg vet det er samme motor... Men det er kanskje bare innbilning. 




Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 mars 2019 kl. 22:04
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Før turboladerens inntog var det en form for kompressor, som het Roots Blower. Lyden var spesiell!
- Tror ikke det var annet enn "sugediesel" i BM86 - og uten noen kompressor? Dette gir en "normal" diesellyd og ikke annet.
BM86 og BM91 fikk fra 1962 motorene oppgradert til Rolls-Royce C6SFLH, som har kompressor. Jfr.

Ut fra den siste wikipedia-siden virker det som akkurat denne motortypen bare ble brukt i enkelte eksemplarer på andre typer materiell, men om det finnes lydfiler for materiell med noen av de andre C6SFL-variantene (med 6 sylindre og kompressor), så kan kanskje det duge? (Se under "Applications".)
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2271
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 mars 2019 kl. 10:35
Etter jeg forstår WIKI, så var alle BM86 levert med en annen motortype (og ikke Roots-blower).
Hvor mange enheter det ble totalt og samtidig med Roots-blower synes å være usikkert?
 
Jeg har faktisk jobbet med Roots-blowere for mange år siden på nøytralgassanlegg på gass- og kjemikalieskip. De laget et h... leven og overdøvde hoved- og hjelpemotor! (Til tross for at de hadde innsugningslyddemper).
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 306
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 mars 2019 kl. 11:01
De gamle motortypene kjenner jeg ikke. Men RR motorene som sannsynligvis er motorene de fleste forbinder disse settene med, har udiskutabelt roots kompressor. Har tilfeldigvis både c6-sflh servicemanualen og terminettersynsdok for 86/91...
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2271
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 mars 2019 kl. 12:59
Sitat: StenR StenR skrev:

De gamle motortypene kjenner jeg ikke. Men RR motorene som sannsynligvis er motorene de fleste forbinder disse settene med, har udiskutabelt roots kompressor. Har tilfeldigvis både c6-sflh servicemanualen og terminettersynsdok for 86/91...
 
Jeg forbinder BM86 med de gamle motorene og ikke de med Roots-Blower.
Det er klart at Roots-blower var et pluss da den økte effekten.
 
Etter det jeg kan se, var ingen BM86 levert med dette, så det var en modifikasjon som ikke omfattet alle motorvognene av denne type.
 
Jeg husker BM86.51 fra Flekkefjordsbanen med originale motorer - og levert før krigen.
Den hadde stigtrinn som ble felt ut sammen med at man åpnet dørene. Dette ga problemer, da de ofte gikk med en dør avsperret.
Seinere kom BM86 tilbake - og BM91, tror jeg? Disse har jeg ingen opplysninger om.
Til toppen
lolke Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 november 2004
Land: United States
Status: Utlogget
Points: 16
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér lolke Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 mars 2019 kl. 06:18
Hei,

As there is no sound file available with the Rolls Royce engines I used the VT137 ESU project. 
See http://lolkebijlsma.com/nmj_superline_bm86_dcc.html

For video see: https://youtu.be/Vv0BuDIGHWs

MVH,
Lolke

Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.