MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En optimal forgreningsstasjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En optimal forgreningsstasjon?

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 20:24
Da har jeg skisset litt videre på "min" stasjon med utgangspunkt i noen av kommentarene som har kommet. Jeg har forsøkt å legge inn sikringsveksler som muliggjør samtidig innkjør, ungått kryssveksler helt, samtlaget en eget ensidig tilgjengelig skiftegruppe a la Eina st.



Fargekode: Sort er togspor, grønt er skiftespor og uttrekkspor, blått er lokstallspor og henstillingsspor for personvogner, rødt er spor til godshus og godskunder. Det er stiplet to røde spor for å antyde hvor man evt. kan koble til ytterlige godskunderspor.

Det ene krysset som er tegnet inn er et kryss og ikke en kryssveksel. Den muliggjør godstog til/fra bane B å kjøre rett til spor IV som er det dedikerte togsporet for godstog. Ved å sløyfe kryssveksler, har jeg gitt opp noen kjøremønstre, men i praksis er dette nok godt nok dersom man rutere togene riktig. Spor I+II+21 er persontogspor for bane B, mens spor II+III er for bane C.

Spor IV er altså godstogsporet for godstog som skal skiftes på stasjonen. Fra spor IV når man begge uttrekkene 7 og 8. Skiftesporene og uttrekkene er ordnet slik at man kan skifte vogner mot sorteringssporene 31-34 selv om det kjøres godstog inn/ut på spor IV. Spor 5 og 6 er for omløp eller deling for skiftingens del. Det indre sporsløyfen mellom spor IV og 5 er for å kunne ta inn tog direkte fra bane B eller C på spor 5 om nødvendig (eller ut). Sporsløyfen er også nyttig for å dele opp lange godstog som skal skiftes, ved at en del av toget skyves inn i spor 5 via disse vekselene.
Samtidig innkjør fra alle tre banene oppnås slik:
Bane A kjøres inn i spor 2 og vekslene i venstre ende legges slik at det går ut på det korte stiplede sporet. Pga plattformen er det plass til et spor i mellom her.
Bane B kjører inn i spor 1 og vekselen i høyre ende legges rett fram.
Bane C kjører inn i spor III eller IV og sikres i høyre ende ved at veksler legges til uttrekket 8.
Lokstallen ligger gunstig til slik at den nås direkte fra samtlige togspor pluss spor 5.
Svein S
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 23:59

Noen kommentarer fra meg, Svein:

-  Veldig bra med lokstall mellom bane B og C.  Minimerer kryssende togveier ved trafikk til/fra lokstall.  Og forbilde for dette finnes f.eks på Hønefoss og Hamar.  Det er nok plass til flere hensettingsspor for personvogner i dette området,  i hvert fall hvis bredden i ytterkant skal gi rom for 2 modulgrensesnitt.

-  Jeg ville tatt sjansen på en kryssveksel  (håndbygget?)  slik at spor III er tilgjengelig også for bane B.   Fra Nelaug vet vi at det gjerne kan være minst 4 tog inne på stasjonen samtidig og da begynner det fort å bli tuklete for skiftegjengen.

-  Fordel med ytterligere 2 gjennomgående spor mellom spor 5 og 6.  Bredden overskrider alikevel ikke 1 meter i hvert fall.  Fordelen er at det blir raskere godstogavvikling, f.eks ved hyppige gjennomgående godstog som kun har "enkel skifting".    Dessuten utnytter slike spor bedre lengden på stasjonen.  Sporene 31 -33  er abolutt nyttige, men må være korte pga totallengden på stasjonen. 

-  Har sans for dobbeltspormuligheten som  Halvor tenker seg , som jo gir mulighet til å bruke dobbeltspormoduler til uttrekksforlengelse. Jeg er rimelig sikker på at det snart dukker opp slike moduler også i Norge.  Uttrekksporets lengde er en kritisk faktor når stasjonslengden skal begrenses til 7-8 meter og man skal håndtere "moderne" toglengder.

 
 
Ang. stasjonsbredde:
Stasjonen Felixstein kunne gjerne hatt 10 spor i bredden.  Den er ikke over 1 meter i bredden, det sjekket jeg i Rendsburg i nå høst.

 

 

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 00:16
Interessant variant Svein Tongue.
 
Det er bra at det er litt "mer" sporkapasitet i skifteområdet (dvs. 3 spor, IV, 5 og 6). Dette gir helt klart bedre skiftemuligheter. Samt at man eventuelt kan bruke spor 5 som "reserve" togspor dersom det er to godstog inne samtidig (skjer ganske ofte Wink).
 
Jeg er på den andre siden litt usikker på om 3 spor for persontog er nok. Det høres kanskje litt rart ut, men av og til fylles en slik stasjon opp på grunn av forsinkelser osv. Erfaringer fra trafikken på Rise som har en lignende disponering av togspor (bortsett fra godstogsporet) er at det kan fort bli fullt Shocked... I dette tilfelle kan man selvsagt bruke spor IV til slik "overflow".
 
Min innvending er vel kanskje helst lengden som denne konfigurasjonen vil få i "virkelig" modul. Spor IV blir det kritiske, som bør ha en lengde på minst 3 meter for å kunne ta et rimelig godstog. Legger man til vekselgaten på venstre siden og regner ca. 3-4 veksler per meter blir denne ca 1.5 meter før man kommer til lokstall området. Dette blir normalt igjen 1.5 meter. På høyre siden får man ca. 1 meter vekselgate fram til det korteste skiftesporet (31), og så spørs det hvor lange disse sporene bør være. Om vi regner 2 meter eller mer blir stasjonen ca. 9 meter eller mer lang.
 
Plassering av skiftesporene på ene enden og lokstall/svingskive på andre krever en lang stasjon. Greit nok i teori, men det gir en større lengde på stasjonsmodulen. 
 
Og et spørsmål: Burde man ikke kunne skifte fra spor IV mot høyre uten å blokkere utkjør fra spor III? Kanskje mindre vesentlig...? Embarrassed
 
Hilsen Halvor 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.