El 13-krigen..? |
Post Reply ![]() |
Page <1234 9> |
Author | ||
einars ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 05 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El 13krigen Hobbytrade kommer med EL13 i mange varianter, grønne, brune,røde og OBAS.
Hvis dere har sett nyhetsprospektene fra leverandørene, kommer det flere norske lok fra de store.
Roco, Mærklin og Trix kommer, de fleste i både DCCog AC.
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg vil nødig spekulere, men.....
I-og-med NMJ var først med sin utgave av El13 og de har også annonsert de samme versjonene som HobbyTrade har, spørs det om de rekker å få alle utgavene sine produsert og på markedet før HobbyTrade? I så fall burde NMJ´s utgaver alene klare å mette markededet for El13?
Kommer deretter HobbyTrade på markedet med sine lok, er jeg redd for at de blir temmelig tungsolgte? Jeg tror "de danske drenge" sitter og tenker seg om akkurat nå, dersom modellen ikke er i produksjon allerede?
Således skulle jeg ikke bli det minste forbauset om de "stopper der" og ikke setter modellen i produksjon men ser om hva de kan bruke på en El11. Noen av messingdetaljene de har annonsert burde være direkte brukbare? Jeg tror ikke de klarer å lage en bedre modell som det er vært å vente på. Utvikling av prototype får de avskrive (det har forøvrig NMJ gjort med flere prototyper på BM69). Det er trolig det lureste de kan finne på i øyeblikket?
Ellers er det bare å tilføye at et lokprosjekt som El13 tar lang tid å lansere. Trolig har NMJ startet enda tidligere enn HobbyTrade og med sim politikk med å holde den hemmelig, har de kunnet forsere prosjektet det de klarte for å komme dem i forkjøpet. - Tror ikke at hemmeligholdelsen opprinnelig skyldes HobbyTrade men BM69 som stadig ble utsatt. Nå ville de ha en ferdig modell i butikkene før den ble lansert. At HobbyTrade så lanserte sin modell og stadig kom med status, gjorde at NMJ hele tiden kunne ka kontroll uten at HobbyTrade hadde kjennskap til dette.
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
SITAT KJELLH."Således skulle jeg ikke bli det minste forbauset om de "stopper der" og ikke setter modellen i produksjon men ser om hva de kan bruke på en El11."
Ja,eller at de er kommet så langt at de rett og slett dumper prisen for å sikre kapitaliseringen til nå.
|
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Husk at Hobbytrade har mange bindende forhåndsbestillinger på El13 også. Vil vel tro at det snarere går ut over salget til NMJ: Jeg har forhåndsbestilt en av hver av Hobbytrades modeller, og nøyer meg i første omgang med en NMJ El13. For egen del tenkte jeg å sammenligne modellene når begge er tilgjengelige før jeg evt bestiller flere fra NMJ
Edited by Øyvind Erik - 07 februar 2011 at 21:45 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Øyvind Erik: "Husk at Hobbytrade har mange bindende forhåndsbestillinger på El13 også."
Jeg hadde inntrykk av at forhåndsbestillingene generellt sett var uforbindtlige og kun en pekepinn for HobbyTrade når det gjaldt produksjonsvolumet. Tar jeg feil her..? Edited by Mikael Järn - 07 februar 2011 at 21:58 |
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er gitt en rabatt for å få folk til å bestille. Teknisk sett er det vel snakk om bindende bestillinger så lenge angrefristen på postordrekjøp er gått ut?
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel,jeg for min del har muntlig sagt meg interessert med forbehold om å se modellene før de kommer. Jeg fikk beskjed om at dette kun var for å vise HobbyTrade om det var interesse nok til å sette igang prosjekteringen. Men de fleste har vel muligens bestilt skriftlig. Da blir jo saken annerledes.
|
||
![]() |
||
ketilo ![]() Nykommer ![]() Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Angrefristen begynner først å løpe når varen er mottatt:
Der er riktignok unntak for varer som skal produseres eller tilpasses "spesielt for forbrukeren", men her er det jo snakk om serieproduserte produkter, selv om seriene er små... Edited by ketilo - 07 februar 2011 at 22:54 |
||
![]() |
||
bergsagel ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 151 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tror ingen behøver å være bekymret for forhåndsbestillinger! Dersom det ikke er lov å angre på en forhåndsbestilling, er vel hele poenget borte... Hvem gidder forhåndsbestille neste modell om de evt ikke fikk avbestillt den første? Da får produsenten ingen indikasjoner på hva som bør produseres.
Det er ihvertfal ikke problem å avbestille hos Alvalia, tor ikke det byr på problemer hos Togbutikken eller andre heller. Sure kunder er ikke ønskelig. Nå har NMJ levert 1 utgave.. Klarer de alle før Hobbytrade sine kommer... Tror det beste er at folk selv gjør seg opp en mening om hvilken modell de ønsker. Om en skal følge alle komentarer og innlegg som blir lagt ut på forumet er det ikke lett å velge. Hva er egne erfaringer? Ta et valg når tiden er inne. Om man vet hvilken modell man ønsker, send en melding til forhandleren om det ønskes forandringer. Gjerne før forhandlerene har butikkene fulle av modellene. Men tror de fleste har bestemt seg, for ingen har avbestillt til nå..... Kos dere med utvalget! Tom |
||
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt sagt! Takk :)
|
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sådan
![]() Og så ikke mere "krig", eller diskussion.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Godt sagt av Tom, og innstillingen man håper å møte hos en seriøs forhandler med god service mot sine kunder (jeg er en av dem, selv om akkurat El13 har jeg bestilt hos en av de andre ildsjelene).
Jeg antar at forhandlerne ikke har ubegrenset returrett på bestilte modeller, så jeg synes at vi som kunder skal ha såpass respekt overfor forhandlerne at vi faktisk kjøper det vi har bestilt. Selv om produsentene kan være litt lunefulle i hva de produserer, så skylder vi de småfirmaene som selger MJ (det er ikke akkurat store konglomerater noen av dem) at de ikke risikerer å brenne inne med avbestilte modeller! Edited by Øyvind Erik - 08 februar 2011 at 12:06 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Enig
![]() Det er heldigvis også det almindeligste.
Såfremt nogle forretninger indfører bindende forudbestillinger, mister de bare kunder. Dertil er dagens mj-kvalitet alt for svingende.
Dan
|
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Meget bra sagt og skrevet, Tom!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Først og fremst vil jeg takke for H0-fortegnelsen og byggeveiledningene der. Dette er en flott "Bibel" som har hjulpet mange med å realisere norske modeller. Skulle gjerne bidratt med de tegningene jeg selv har fått tak i siden utgivelsen for å berike den ytterligere! 14 MB for en PDF hørtes unormalt mye ut! En slik tegning burde ikke vært på mer enn 1 MB. Virker som at du har skannet den i 300 DPI som PDF? Du kan prøve å komprimere PDF-filen eller "Resnse" den for å få ned filstørrelsen uten at det går utover størrelsesforholdet (Enten via "Document" - "Optimize Scanned PDF" eller via "Advanced" - "PDF Optimizer" i Acrobat). Forøvrig kan du lagre det som JPG i stedet for tiff. Størrelsesforholdet blir jo det samme. Legger ved tegningen til sammenligning. Er enig i at isolatorene er høye også her, men pantografen viser at Toplinemodellen er feil. ![]() Tegning fra NJKs H0-fortegnelse ![]() Mange flotte detaljer, spesielt boggiene er bedre enn Lima sine. ![]() Pantografene er for brede, fjærdekselet er sort, og slepestykket er for bredt. Mens El 17 hadde feste i islolatorene er denne festet med en sentrert skrue. I tillegg er det noen rare utstikk ved isolatorene. ![]() Jeg fikk dratt ut den ene bufferten litt, men den spratt ut like etterpå.. ![]() Hovedlykten skulle vært rød og ikke sølvgrå, og noen malingflekker på takrennen. Bufferbjelken er i metall og virker noe rar, men detaljene er mange og gode! Edited by Pelle - 08 februar 2011 at 15:23 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vel et fåtall MJ-interesserte som er ute å debatterer på forum. Det er også et fåtall av det potensielle marked for El13 som har meldt sin interesse for HT-modellen ved lansering.
HT var øyensynlig usikre på om de skulle satse på denne modellen - i og med de gikk ut med lansering på den måte de gjorde? - Ellers hadde de vel bare produsert modellen (som de gjorde med Di4 og Di6)?
Derfor er jeg ikke bekymret for det marked som utgjøres av de ytterst få som er på forum.
Det som bekymrer, er at vi får 2 relativt identiske modeller i "ørten "utgaver som er beregnet for et relativt begrenset marked? Hvor mange av de mer "normalt" interesserte kjøper begge utgaver?
Det som er min underliggende bekymring, er at noen skal få "hyllevarmere" som ødelegger økonomi og på denne måten reduserer fremtidig satsing på norske modeller.
Jeg har for min del tenkt å kjøpe begge utgaver - men så er jeg vel heller ikke det som kan betegnes som "normalt interessert"?
Slike parallell-lanseringer har stadig vært trukket frem som et av hovedproblemene for tysk MJ. Der har dette vært trukket frem som en av hovedårsakene til de økonomiske problemene som "de store" der har.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg synes også at den ble vel stor ja. Originalen er i tiff og jeg bad Photoshop om å lagre den som pdf, og da ble den så stor. Og ja, 300 dpi. Helt bevisst. Selvsagt vil jeg ha printekvalitet og ikke bare skjermkvalitet. Men det er godt mulig at man via en rensing i Acrobat kan få filstørrelsen ned. Det prøvde jeg ikke. Pdf ble faktisk litt fetere enn tiff-en.
Javel? Det stiller jeg meg svært tvilende til. Jpg er et skjermformat, ikke et utskriftsformat. Jpg bevarer bildenes størrelse i pikslers bredde og høyde. Jeg tok og kopierte den tegningen du la ved, tok den rett inn i Photoshop, og der kommer den, naturlig nok, opp med 72 dpi, og da blir utskriftsbredden 66 cm. Siden dette er utsnitt av min A4-tegning og tegningen er i 1:87, så skjønner man at det blir helt feil. I tiff (og pdf) derimot, så lagres bildets opplysinger om papirutskriftstørrelse også, så der forblir tegningen målfast i utskrift. Sånn har i hvert fall jeg forstått - og erfart - at dette henger sammen. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
JPG brukes like omfattende til trykksaker som til skjerm, men det er komprimeringsfaktoren som avgjør kvaliteten. Er et bilde i 300 dpi forblir det det hele veien også i JPG. Mulig noen programmer åpner i andre formater, men ikke i photoshop. Mht utskrift så gjelder det å holde tunga rett i munnen og få vekk alle innstilinger som tilpasser til utskrift etc.
PDF er egentlig et vektorformat, så det er ikke optimalt å bruke Photoshop til åpning eller generering av PDF da photoshop er et pixelprogram. Men en optimalisering av en skannet PDF (pixelert) gjør filstørrelsen mindre uten særlig synlige endringer. Dette mye fordi "hvite" pixeler tas bort, og det er ofte mye hvitt i tegninger. Men en slik diskusjon bør tas i et annet rom på forumet.. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror ikke ørten varianter fra 2 leverandører er noe enormt problem: se bare på antall leverte Di 3 modeller fra Märklin, Roco, Heljan; CM og Superline. Mange av disse variantene har identiske nummer pga det er svært få lokomotiver som har lik lengde med sine europeiske søsterlok, og jammen kommer dette lokomotivet i år i nye varianter fra Roco.
Paralleler kan også trekkes til El 18 som har vært levert fra HAG, Märklin og Roco. Denne vil også bli levert i mange varianter i flere år fremover.
Jeg tror modeller av de viktigste og mest kjente lokomotivene stort sett vil bli tilbudt fra mer enn 1 produsent. Skala Design er ikke langt fra å levere sin El 11, samtidig har HobbyTrade annonsert at de også vil produsere denne og NMJ har levert sine Superline tidligere.
Hvorfor går det bra: disse lokomotivene kjenner de fleste, til og med mannen i gata. Ergo er forventet antall solgte enheter vesentlig større enn ved litt mer "ukjente" lokomotivtyper. At det vil ta lengre tid før alle produsentene får solgt alle enhetene enn hvis de var eneprodusent sier seg selv, men det er dette som er sunn konkurranse i følge alle teorier.
Hvordan hadde situasjonen, og diskusjonene på dette fiorumet, vært hvis det fantes bare en produsent som leverte i den kvaliteten de syntes var bra nok og prisen de syntes var høy nok. En situasjon som høyst sannsynlig ikke kan oppstå; for da vil det alltid være noen som vil prøve å komme seg inn på markedet pga fortjenestepotensialet.
Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Asgeir: "Jeg lener meg godt tilbake og nyter utbudet av norske modeller, og gleder meg over muligheten til å velge den modellen, i den kvaliteten og til den prisen jeg ønsker."
TILTREDES!
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El 18 og Di3 var grunnmodeller som dekker et større marked enn bare det norske. Derfor kan en produsent tillate seg mindre spesialserier til "lille Norge". Formene og utviklingsarbeid kan derfor deles på flere produserte modeller - og om et marked svikter, betyr dette ikke så mye for totalen.
Det har vært trukket frem til stadighet her på forum problemer som parallellansering av BM69 fra NMJ og Agder Modellteknikk. - Og vi husker vel alle "stormen rundt Type 31"? Nå er vel egentlig den siste å regne for parallell-lansering da dette var modeller i samme utførelse og prissegment. BM69 var derimot så forskjellige som det går an å gjøre dem (med samme typebetegnelse).
Selv er jeg enig med deg, Asgeir, at et mangfold er bra! -- Jeg tror derimot ikke at produsentene synes det samme? - Er det tilfeldig at Agder ikke har kommet med H0-modeller og Brimalm heller ikke har laget noen norsk modell etter dette? Edited by Kjell H. - 08 februar 2011 at 16:48 |
||
![]() |
||
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for og lage Norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol"
![]() Med untak av de standar modellen, noen produsenter kan for Norske da.
Edited by Tåge - 08 februar 2011 at 17:06 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
SITAT Tåge:"Mye rett i det du sier der.
Jeg er ikke så sikker på at produsentene står i kø for å lage norske modeller.
Og uteblir de, så blir det "Monopol"
![]() Med unntak av standardmodeller som noen produsenter kan fornorske da.
SITAT Tåge: "Ja, jeg er ikke så sikker på at en "konkurranse" som det nå ble nevnt, kommer oss kunder til gode senere."
Det var da voldsomt til "gråtekoneri". Vi har da vel aldri hatt så mye norsk mj-materiell som idag. Og aldri har flere produsenter konkurrert i en slik grad om det samme markedet. Vil du tilbake til Limas B3-vogner og El 13.2121 og Märklins Di 3 ? Vi burde heller JUBLE HØYT! Og ikke ta til tårene.
Først gråter du over konkurranse og deretter gråter du over et mulig monopol. Får si som min far sa om en person: "Der er det sannelig ikke langt mellom tanke og tunge..." "Åh",sa mor,"er det noen forbindelse der da..?"
![]() Edited by Mikael Järn - 08 februar 2011 at 19:34 |
||
![]() |
||
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Oppps, du så den ja
![]() ![]() ![]() Men det er ikke så enkelt og vite hva man vil alle ganger sjø
![]() Men en ting er sikert, vi er vell enige om at vi ikke er enig i alt
![]() Men jeg skal slutte og kvervelere no, ble bare så lett revet med sjø
![]() ![]() Helt enig, vi har aldrig hatt så mye fint i Norske modeller.
En produsent har gitt oss mye nye flotte modeller, og kommer helt sikkert til og gjøre det vider framover også.
Så det ser jeg frem til.
Edited by Tåge - 08 februar 2011 at 22:30 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
||
![]() |
||
ketilo ![]() Nykommer ![]() Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Eller så får man si som Peer Gynt: Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres ;-)
|
||
![]() |
||
Skjalg ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg knipset et svært dårlig bilde av EL 13 på NMJ i går med mobilen. Etter all snakk om grove gitter etc, var jeg egentlig veldig overrakset. "Authentic" versjon som var lett smusset trodde jeg først var utført i metall. Den ser vesentlig bedre ut i virkeligheten enn på bildet. Gitter synes jeg heller ikke virket så gorve som mange skal ha det til. ![]() Hvis HobbyTrade lager en bedre modell har man mye å glede seg til. |
||
_Skjalg
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Men hva skal den voldsome sprekken over bufferbjelken være godt for?
.
|
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() Bildet er det Kjetil Haugen som har tatt på Tremetsrud på Fremotreffet på Nærbø
![]() Har bare ikke satt den godt nok sammen....
Finurlige greier det der...
Eg har det loket og det gikk på Fremo-treffet på Nærbø. Er meget godt fornøyd med det. Som Skjalg skriver så er eg ikke enig i de som mener det gitter er så grovt... Er nok på prototypen det er grovt, men er ikke så gale som folk vil ha det til. Er ikke noe å si på gangegenskapene heller. Nå har eg satt i ESU dekoder med lyd og synes det er prikken over I`en....
Eneste som mangler nå er bare smussing...
![]() Kjetil Haugen som har tatt bildet på Fremotreffet på Nærbø! ![]() Edited by Ørjan - 03 mars 2011 at 14:47 |
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
De vindusgitterene likte jeg faktisk! jeg ser ikke hva som er så ille? om man vil ha nye så kjøper man jo bare skaladesign sine vindusgitter!
![]() |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Mr. Karlsen ![]() Veteran ![]() Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NMJ ettersendte gratis dekoder til alle AC kjøpere av 13 loket grunnet en kommunikasjonsfeil mellom butikken og fabrikken. Bra NMJ!
![]() ![]() Loket er i gang med å kjøres inn og alt med unntak av en ting er så og si perfekt også i vekselstrømsutgaven. Plogen er den eneste ulempen da denne er _for_ orginal slik at denne hakker litt ned i skinnene over enkelte veksler. Skal forsøke å file ned plogen forsiktig med sandpapir og se hvordan resultatet blir.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |