El 13-krigen..? |
Post Reply ![]() |
Page 123 9> |
Author | ||
HelgeBe ![]() Veteran ![]() Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 september 2015 at 22:32 |
|
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja det er naturlig på et sort-hvitt bilde ![]() Beklager at jeg ikke skrev hva som avslører, men mangel på stripe på siden av lokomotivet, gamle vingehjul og nummer beviser at det er lakkert i grønt. Frontemblemene / vingehjulet var på enkelte maskiner (bla avbildede 2138) større enn senere i rødbrun gammeldesign. Det er litt vanskelig å se, men jeg tror det ikke er montert takrenner over solskjermen - som regel utført på 60-tallet (kanskje noen få på begynnelsen av 70-tallet). I tillegg er jeg usikker på om det er gitter foran alle frontvinuene - det høyre har kanskje ikke??? Edit skriveleif Edited by Asgeir - 17 januar 2015 at 14:58 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
trulss ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg ser bare et grått lok på det bildet der, Asgeir. |
||
Truls Slevigen
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det har dukket opp et bilde på DigitalMuseum av grønn El 13 med gitter - det første jeg har sett. Grønn El 13 2138 med gitter og stor frontplog Så da fantes det forbilde for Hobbytrade versjon av grønn El 13 mht. gitter ![]() |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takker for svar!
Siden jeg har lagt hovedvekt på perioden mellom ca 1960 - 1975 bør jeg kanskje ha lok uten antenne. Vil det være vanskelig å file bort antennen med pent resultat mon tro? Synes også det er tøfft å se en 13 maskin med frontgitter, har 13 2121 fra NMJ, denne er grønn og uten gitter ut av esken. |
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
El 13.2135, som Hobbytrade har i "gammeldesign", må ha fått togantenne en gang i tiden juli-november 1982: På bildene av 2135 i "gammeldesign" i MDB og på jernbane.net er det med vindusgittergitter, men jeg kan ikke utelukke at loket kan ha mistet gitteret før det fikk "nydesign". MDB har flere andre bilder av rødbrune El.13 med togantenne, også uten gitter: |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har sett litt på 13maskinene til Hobby Trade i nettbutikk, i grønn orginaldesign er disse stilt ut med frongitter, i rødbrun gammeldesign, er El 13 stilt ut uten frontgitter. Er det noen som vet om disse leveres med frontgitter i gammeldesign? Har også lagt merke til at lokomotivene i orginal og gammeldesign har antenne på taket, er ikke dette en detalj som egentlig hører hjemme på nydesign?
|
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Diskret og fin kobling, skal prøve å montere dette på et lok og noen vogner
![]() |
||
![]() |
||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Tråden er normalt bøyd slik: Den smettes på plass og limes med en dråpe Panokitt-lim på hver side. Limet får du kjøpt på Panduro. |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det ser jo ut som en grei måte å feste tråden på, uten å måtte bore i loket. Hvordan eller med hva er tråden festet i bakkant av bufferene?
Edited by Skiftetraktor - 28 mai 2014 at 16:59 |
||
![]() |
||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg valgte den "enkle" løsningen på min El 13: |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da var El 13 friskmeldt igjen, fikk god service fra gutta hos NMJ.
Når jeg først har satt boret i lokkåpa fikk jeg litt blod på tann. Noen som har prøvd å sette trådkobbel på NMJ El 13 ? |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Rissepennen fra Biltema så forøvrig bedre ut enn tradisjonelle rissenåler med tanke på detaljering. Får ta en tur innom Biltema i morgen.
|
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Takker for svar! Får nok prøve på noe slikt, som styrer boret litt på plass. Går det galt, så har jeg forhåpentlig lært noe av det, og modellen blir avsett til videre test modifisering, men ikke det mest fristende stedet for en nybegynner å bore he he. Skulle vært smådeler i messing som ikke knekker like lett, skjedde når jeg skulle legge loket pent tilbake i esken etter litt testkjøring av sporplan på en planlagt stasjon. Eskene til El 11 synes å være en mer skånsom innpakning enn løsningen for El 13.
![]() Edited by Skiftetraktor - 26 mai 2014 at 22:52 |
||
![]() |
||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bruk en rissepen eller en nål og lag et "kjørnemerke" der du ønsker å bore så er det mye lettere å styre boret.
Her er et godt verktøy:
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
![]() |
||
icefighter35 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
kan jo prøve å lage et lite søkk i biten som sitter igjen med en nål da..sånn at boret har et merke å bite vidre i. |
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Klarte å brekke av det ene tobeinte sidespeilet på min El 13 maskin [:^(] Har bestilt reservedelssett og pin vice håndbor. Skal prøve å få boret ut restene av det ødelagte speilet fra lokkåpen med 0,4 mm bor. Mon tro om det er vanskelig å bore uten å gjøre skade på lokkåpen av foreksempel at boret forskyver seg før det er skikkelig penetrert i lokkåpen? Tips for å oppnå godt resultat mottas med takk [:)]
|
||
![]() |
||
Skiftetraktor ![]() Veteran ![]() Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Noen som har NSB El 13 2121 i grønn originalversjon fra NMJ?
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå inneholdt denne tråden allerede en del kritikk/omtale av modellene, og da synes jeg det er greiere å ta det i samme tråd. Om diskusjonen om en modell spres over mange tråder, blir det mer jobb å finne frem til relevant info i ettertid. Jeg ser nå at Kjell H. tidligere i denne tråden har nevnt at strømavtakerne tåler lite, selv om problemet kanskje ikke der var fremstilt som fullt så alvorlig som på Hobby-Shops webside. Da jeg søkte hadde jeg nok glemt å ta høyde for at man kan skrive både pantograf, strømavtager og strømavtaker. Kanskje bør man også ta høyde for at det kan være relevante treff på dansk eller svensk. |
||
![]() |
||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Joda, jeg husker det, Torstein. Kommentaren min var rettet mot at tråden vekkes til live igjen men nå med ren kritikk av en modell. Uansett tilvirker av den aktuelle el13 var det mer ryddig om det hadde foregått iegen tråd og ikke som en kommentar til en mer eller mindre oppdiktet "krig".
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ordet "krigen" i trådtittelen går vel egentlig ikke på kritikk av modellene, men på at NMJ gikk til "krig" mot Hobbytrade da de plutselig lanserte sin modell av El 13, selv om Hobbytrades utgave allerede hadde vært annonsert en stund. Trådstarter er for øvrig ikke kjent for uttrykke seg spesielt forsiktig... |
||
![]() |
||
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dæsken ta du, koss'n klare du å få NMJ t å lag akkurat den modællen du har behov for
![]() D har æ aldri klart, dæm lage my interesangt ja, men å lag akkurat den modællen æ har bruk for, d har æ aldri klart.
Eller e du så "stein rik" at du kan spesial bestil den modællen du har bruk for
![]() ![]() ![]() ![]()
Jo, NMJ lage my bra, men skulle æ ha kun kjøp d dæm lage, har min MJ værden vær nok så stusslig, ikke har jeg fått noe spor å kjøre på, ikke har jeg fått strø og ting til og lage landskap med, hus, osv, osv, osv
![]() Men jeg er enig i at NMJ har bidrat til mye på det Norske MJ markedet. Edited by Tåge - 12 august 2013 at 16:14 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
||
![]() |
||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå er det ikke bare NMJ som har hjulpet Roco å ta fram norske modeller.
Rocos modell av Cargolink Br185 er initiert av andre enn NMJ. Rocos modell av den seksakslede containervogna med norske containere er også initiert av andre. Bare sånn for å balansere det litt. Det er ikke noe annet som ligger bak enn at jeg reagerte på at NMJ skulle være invoøvert før du ville ta i noe ![]() |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
![]() |
||
Tog ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vel, det er mitt personlige inntrykk at Roco er best på norsk når de holdes litt i ørene fra folk i Norge. Og da er det vel bare NMJ som er store nok til å ha nevneverdig innflytelse på en slik gigant. Gammeltysker som trenger ombygging, C3 i tillegg til falsk norsk stålvogn har jo kommet i fra Roco tidligere. Det hjelper i allefall litt når folk med kunnskap om norsk materiell kommer inn i bildet og kan korrigere fornorskede modeller med tysk opphav. Derfor er jeg glad for at NMJ har et tettere samarbeid med fabrikken i Østerrike. NMJ evner jo også å si nei takk, slik de for eksempel nå har sagt til Brawa når det gjelder deres kommende VT 137 som i Norge gikk som Type 9 for eksempel på Skreia- og Valdresbanen. Den blir for ulik den norske varianten. Selvsagt kjøper jeg den fra Brawa, men det må gjøres en hel del med den. Jeg er ingen fanatisk nagleteller, men fra mitt ståsted må det være et visst minstemål av forbildelikhet for at materiellet kan passere på mine skinnestrenger.
|
||
![]() |
||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvorfor Roco kun når de samarbeider med NMJ?
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
![]() |
||
Tog ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg var aldri i tvil om at NMJ's utgave var det smarteste kjøpet. På denne måten bidrar jeg også til å holde liv i en norsk produsent som skaffer meg akkurat de modellene jeg har behov for. Utenlandske produsenter som slenger innom det norske markedet i ny og ne mellom konkurstruslene får leve sitt eget liv i min MJ-verden. Uten NMJ ville min MJ-verden vært rimelig stusslistuggu. Nå er altså regnskapets time her, og det er NULL hjelp å få når HobbyTrade-lokene går i oppløsning.
De eneste unntakene er Roco når de samarbeider tett med NMJ. Dessuten norske Skaladesign som med sine glimrende skiftetraktorer har gjort samlingen 100 prosent perfekt. Mitt råd til de hyggelige Bergensgutta er å fortsette med småproduksjon av sære modeller og ikke trette seg ut i konkurranse om almen-modellene som El 11 og Di8. Edited by Tog - 12 august 2013 at 09:29 |
||
![]() |
||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Strømavtakerne på mitt eksemplar av HTs el13 tåler håndtering svært dårlig. Delene henger ikke godt nok sammen til at de tåler å bli hevet/senket uten stor risiko for at strømavtaker rett og slett går i oppløsning og må settes sammen igjen. Simulering av bytte av strømavtaker ved kjøreretningsbytte er helt håpløst hvis man ikke vil bruke tiden på å rekonstruere strømavtaker hver gang. Kjell H har kommentert kvalitetene på HTs el13-strømavtakere i sin kritikk av modellen og jeg er enig. Jeg ser etter brukbar erstatning slik at hele modellen blir gjennomført god - er det noen som har et forslag til hvilke strømavtakere som kan erstatte HT sine? For forøvrig er HTs el13 en god modell med svært fine kjøreegenskaper, og fungerer meget godt i skiftetjeneste. Nå synes jeg ikke noe særlig om "krig" som vinkling på kritikk av en modell - kritikk av en modelltype kan da lett forstås som et bidrag som kan taes til inntekt for en annen type/fabrikat, og det blir helt feil etter min oppfatning. Dette innlegget var kun ment som en ren kritikk av strømavtakerne på HTs el 13. Edited by Lars Gjertsen - 12 august 2013 at 10:09 |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Bildene på HobbyShops nettsider er vel talende nok, hva dokumentasjon angår.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Merket ikke noe spesielt under prøvekjøringen, men greide å 'demontere' en av pantografene med en 'hekting' e.l. da jeg skulle plassere lok'et i vitrineskapet. Ved sammenbyggingen syntes jeg det var en ganske så 'løselig' konstruksjon, ja ...
|
||
Bjørn Egil
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 9> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |