El 13-krigen..? |
Post Reply ![]() |
Page <1 789 |
Author | ||
Henning L ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hva da, da? "Bottom line"?
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei!
Er du ironisk nå, eller er det bare jeg som "går rett på limpinnen"???
Det kommer skjelden noe godt ut av "kriger", eller andre konflikter for den saks skyld. - Ei heller en slik i vårt eget smale og svært begrensede lille marked. Til tross for at Mikael Järn spår bedre kår for oss forbrukere ved mer å velge i mellom og lavere pris, tror jeg derimot at en "krig" på sikt vil føre til færre modeller, dårligere utbud og høyere priser derved at færre produsenter "våger" å satse på ett lite marked med få forbrukere kombinert med lav fortjeneste, med fare for å tilby samme modell som "konkurrenten". Å hylle en slik utvikling, blir som "å pisse i buksa" ute en tidlig januar dag.......
I såfall tror jeg jeg vet hvem som hadde "vunnet" den "krigen".
På bakgrunnn av den informasjon som fremkom om NMJs "Top"Line BM73 hva der angår raske modeller, kvalitet, detaljer og hjulflenser, er det med skuffelse jeg ser mange av de samme tilbakemeldingene her hva der angår NMJs nye El.13. Kanskje TopLine ikke er så veldig "Top" allikevell???? Er dette representativt for hva man kan forvente i TopLine-serien fremover, tror jeg at BM69 snart dukker opp, og at resultatet kan bli sammenliknbart med BM73 og El.13. Jeg håper jeg tar feil, men jeg tror heller jeg venter på Hobbytrade sin denne gang (som jeg allerede har bestilt).
(NB: Kan jeg forandre fra OBAS til rød/brun-gammeldesign, Tore???) Edited by Roger - 04 februar 2011 at 22:06 |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Kait ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg synes isolatorene ser høye ut på bilder av forbildet også.
Jeg stod og kikket på en El 13 på Strømmen i går og ble ikke helt overbevist. Av ting jeg stusset på var:
Gitteret er grovt, men jeg har aldri sett noen gittere som er fine i plast. Jeg er enig med Pelle i at denne kom overraskende, men jeg konkluderer med at jeg avventer med å kjøpe til jeg ser Hobbytrade sin modell. Jeg håper at de tar seg tid til å gjøre en bedre jobb.
Denne syntes jeg ikke var i klasse med El 17 modellen. Men jeg er kanskje bare veldig kresen?
Kai
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Da har du jo muligheten til å skaffe deg en god,rimelig grønn El 13 på QXL med Faulhabermotor,gitter og messingdetaljer for bare 650 kroner.
|
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Dette blir vanskelig! har egentlig bestemt meg for å kjøre damp og diesel. men frister med en grønn og gammeldesign el13! Nei får heller vente. akkurat nå står 18c 255 høyest på ønskelisten!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå har NMJ utfordret Hobby Trade på EL-13, tør vi håpe på Hobby Trade type 69
![]() |
||
![]() |
||
ØysteinF ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kunne noen kanskje legge ut bilder/video av denne.. gjerne testrapporter.. :) |
||
![]() |
||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er ikke enig i at pantografene ser greie ut. Mye er bra her, men hvorfor er viktige detaljer som slepestykket helt feil? Isolatorene på taket ser også urealistiske ut. Er de for høye?
Lurer også på hvorfor Buffertene er så korte og røde. Bremseskoene burde også vært lengre inn. Prøver nmj kanskje bevisst å gjøre topline dårligere enn superline? Nmj sin versjon kom som en overraskelse. Blir veldig spent på hvordan hobbytrade sin versjon blir. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er nettopp ferdig med å montere godteposen. 8 trykkluftslanger, 2 skalakobbel,2 stigtrinn og 4 speil.
Selve bufferbjelken er av metall,og forhullene til innfesting av bremseslanger og kobbel bør bores opp ørlite slik at delene entrer smidig uten at plasten får varig knekk. Samme gjelder de fire speilene som skal inn i plastkåpen. Ikke bruk for mye makt,bor heller litt mere opp og entre med hjelp av en smekker nebbtang.
Patentet for fjærende buffere ser ut til å være dårlig. Fjærene bak bufferbjelken klarer ikke å dytte selve bufferene helt ut. Trolig er det en slags plastfjærer. Men dette er jo IKKE messing eller Superline. Plast er et skjørere materiale og man må være nennsom og IKKE for hard i klypa under montering.
Dersom HobbyTrade har satset på messingdetaljer i stedet for plast tror jeg absolutt de har funnet plastlokenes fremtid. Først da blir de gode alternativ til messing.
Plogen med åpningen for NEM-kobbel er i laveste laget og bør files større dersom du for eksempel benytter Fleschmann kortkoblinger - for å unngå at koblingen henger seg opp i plogen.
Noen barnesykdommer har disse nye Topline-lokene. Men for utbredelsen av hobbyen betyr prisforskjellen på 6-8000 kroner visavis Superline enormt. Dette er fremtiden for det store flertallet med normale lommebøker.
Vi venter med spenning på at HobbyTrade skal komme med sin El 13. Det må jo bli alle tiders dobbeltest for Slevigen og MJ-bladet.
Edited by Mikael Järn - 04 februar 2011 at 14:43 |
||
![]() |
||
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mye godt å si om NMJ's El 13 som ble prøvekjørt I DMJK i går. Boggi-sidene er et stort løft fra Lima. Endelig har Moe & co fått skikkelig farve på hovedlyset. Detaljeringen er god.Gangegenskapene var etter mitt skjønn bra på saktefart. En liten skuffelse for noen er at godteposen inneholdt en hel og en hullet frontplog for NEM-koblingen. Ikke noe kupp for de som benytter trådkobbel. Men her kan jo byttehandler løse problemet. Skala-designs flotte messingploger er jo også mulig å benytte som erstatning.
For meg så grafene greie ut. Den største skuffelsen er frontgitterne i plast som er i overkant grove og vanskelige å se igjennom. Her hevdes det fra informert hold at HobbyTrade's versjon får messing-gitter i adskillig mere filigran utførelse. For øvrig vil vel de kjente guruene komme med adskillig flere og dypere karakteristikker om årets overraskelse.
Det er nærmest for krigserklæring å regne når HobbyTrade og NMJ utfordrer hverandre. Rykter vil ha det til at HobbyTrade vil sette ned sine priser når deres El13 kommer i april. For ingen ting tyder hittil på at de vil droppe ut med sine varianter. Og når kommer en mulig El14-krig? Tror neppe HobbyTrade isåfall vil vente til ETTER neste Nürnberg med å slippe en mulig El14.
Alt dette tjener imidlertid oss MJ'ere på en fortreffelig måte. Modellutbud og valgmuligheter er beste grobunn for konkurranse og priskrig fra produsentene. Måtte krigen vare!
![]() |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 789 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |