MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ekstra kort kortkobbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ekstra kort kortkobbel

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekstra kort kortkobbel
    Posted: 23 februar 2013 at 22:24
Jeg er på jakt etter et ekstra kort kobbel til å sette i NEM-sjakter. Lengden melom vognene skal helst ikke være mer enn 7mm, og da holder ikke vanlige kobbel. Har kikket på løsninger som denne, men den blir for lang.

Noen som kjenner til hvordan kort avstand gjøres mellom motorvogner uten bufferter, eller har tips til kortkobbel-løsninger?

Kan kadee være løsningen?


Jeg vil helst ha strømførende koblinger. Kan dette være noe?


Kan disse brukes til noe?


Disse ser for lange ut:
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 22:50
Du kan jo ta en titt på disse fra NMJ.
Her er også noen, det er russiske SA3 kobble, finnes bla på rocos malmvogne.
Symoba

Rune


Edited by Basic71 - 23 februar 2013 at 23:42
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 23:21
Takk for tips, men det ser nok ut som at disse også er 16mm slik de fleste er..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 23:58
Jeg tror jeg nærmer meg hva jeg ønsker, men vet ikke hvilke fabrikat eller delebestillingsnummer den nederste har. Den skal være 10mm
Noen som har et motorvognssett med slik kobling? BR 605??
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 01:24
Jeg har endel av den nederste på siste bilde om du er interessert. Er det mange du trenger så kan jeg skaffe så mange du vil.  Kommer fra RIBU
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Vestafor View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vestafor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2013 at 23:34
BHN

http://home.lyse.net/togmodeller/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 10:22
Er det til boggivogner (lange) du skal ha koblinger?
Er disse vogner utstyrt med kulisse?
 
Kadee er ikke egnet for slike lange vogner med kulisse og med bufferter. De er for fleksible og gir for mye "trekkspill-effekt". - Bruker selv slike Kadee - men utelukkende på Malmbanemateriell.
 
Ellers kan Fleischmann anbefales som kanskje de beste kortkoblingene? - De finnes også fra Tams som elektrisk ledende i 1- og 2-polet utgave.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 13:15
Skal ikke legge noe mellom her. Disse koblingene er til nsb motorvognsett type 70 som har svært kort avstand mellom vognene. Samtidig er vognene lange og boggiene sitter litt inn mot vognkassen. Boggiene er egenkomponerte så jeg kan gjøre noe her med tanke på koblinger, men har satset på Nem som utgangspunkt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 14:58
Her tror jeg at det er nødvendig med kulisser for at resultatet skal bli bra!
Det finnes slike hos Ribu, Symoba og Roco. Da er det mulig å bruke koblinger med normert avstand og plassere kulissemekanikken i passende avstand inn under vognen. Det kan fort bli konflikt mellom denne mekanikken og boggi/drivverk. Derfor er kanskje Symoba som har de minste, det som er lettest å plassere?
Et BM70-sett er jo 4 lange vogner. - Skal du ha elektrisk kobling gjennom alle vogner og full lysstyring - og kanskje gjennomgående strømopptak, så blir dette en mangepols-plugg. Roco har en på 4 -poler med NEM-lomme. NMJ har brukt denne på BM88. - Ellers må du lage egen pluggbar forbindelse.
På en 4-polsplugg er det mulig å ha strømopptak + 2 lysfunksjoner. Dette er mulig ved å "gjenskape" dekoder+ med 2 dioder fra strømopptaket.
 
Det er mulig ved å ha et tett sammenkoblet sett - og ha pluggbar forbindelse i overgangsbelgene? Det er kanskje rimeligste løsning, da Roco sine strømførende koblinger koster en del?
Symoba har også den fordel at man kan velge 3 forskjellige lengder på lommene og enkelt justere høyden på disse. Det gir en mulighet til å variere lengden på lommen etter hvor krapp kurveradius man har på banen.
 
Siste mulighet som kanskje er vel så bra, er å sette dekoder i motorvognen i ene enden og funksjonsdekoder i styrevognen i den andre enden? Da kan man klare dette med strømopptak  bare i endene.
"Stive" koblinger i horisontalplan, mener jeg er absolutt nødvendig her. Da faller en del koblingstyper bort.


Edited by Kjell H. - 26 februar 2013 at 14:58
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 19:01
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Her tror jeg at det er nødvendig med kulisser for at resultatet skal bli bra!
Det finnes slike hos Ribu, Symoba og Roco. Da er det mulig å bruke koblinger med normert avstand og plassere kulissemekanikken i passende avstand inn under vognen. Det kan fort bli konflikt mellom denne mekanikken og boggi/drivverk. [...]
Weinert 8654 er en kulisse som bygger svært lite mot boggien:

På Fleischmanns 6574 er selve kulissemekanismen dypere, men den bruker koblingshode av den korte, høydejusterbare typen:

Ved boggier uten drivverk kan en kulisse med høydejusterbar plassering av NEM-lomma kanskje brukes, f.eks, Ribu 503 KKD:
Det burde da være mulig å plassere kulissen på oversiden av bunnplata, med et hull i sistnevnte til tappen for NEM-lomma. Det vil da ikke være noe bak NEM-lomma som kommer i konflikt med boggien.

Quote [...] På en 4-polsplugg er det mulig å ha strømopptak + 2 lysfunksjoner. Dette er mulig ved å "gjenskape" dekoder+ med 2 dioder fra strømopptaket.
I hver ende av BM70 bør det være mulig med minst 4 forskjellige lyskombinasjoner:
  1. Alle lys av.
  2. Baklys (sluttsignal).
  3. Markeringslys + avslått eller dimmet hovedlys.
  4. Markeringslys + fullt hovedlys (fjernlys).
Fire kombinasjoner er mulig å få til med to funksjonsutganger + litt logikk (transistorer, dioder og motstander).

Kanskje bør man helst ha mulighet for både avslått og dimmet hovedlys. Mulig lysbruken har endret seg noe i løpet av BM70s levetid. Lysene er dessuten bygd om i de senere år, fra tre til fire øvre lyskastere. Kansje det er noen lokførere her på forumet som kan si noe mer?

Om man vil ha kupebelysning, kan det gjøres slik at den er på hvis minst ett av lysene i enden er aktivert.

Evt. lys i førerrom må nok ha separat styring, da det hovedsakelig brukes når toget står stille.

Om man nøyer seg med strømopptak kun i motorvogna,  kan man på en 4-polsplugg ha 3 lysfunksjoner + retur (V+). Om styrevogna har eget strømopptak til lys der, kan man bruke alle 4 pinnene til lysfunksjoner. (Kupebelysning krever da lokalt strømopptak + dioder også i mellomvognene.)
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2013 at 19:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

...Roco har en på 4 -poler med NEM-lomme. NMJ har brukt denne på BM88. - Ellers må du lage egen pluggbar forbindelse.

Denne er definitivt mest fristende!
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er mulig ved å ha et tett sammenkoblet sett - og ha pluggbar forbindelse i overgangsbelgene?

Akkurat dette settet er basert på støpedelene fra Modelleffekt, og der er overgangsbelgene helt tette. Men det går jo an å foreslå at man freser ut hull til en slik kobling, så det er jo absolutt en løsning!

Edited by Pelle - 26 februar 2013 at 19:44
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.