Kjell H. wrote:
Her tror jeg at det er nødvendig med kulisser for at resultatet skal bli bra!
Det finnes slike hos Ribu, Symoba og Roco. Da er det mulig å bruke koblinger med normert avstand og plassere kulissemekanikken i passende avstand inn under vognen. Det kan fort bli konflikt mellom denne mekanikken og boggi/drivverk. [...] |
Weinert 8654 er en kulisse som bygger svært lite mot boggien: http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-69272-001005002-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/produkt.html" rel="nofollow - http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-69272-001005002-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/produkt.html
På Fleischmanns 6574 er selve kulissemekanismen dypere, men den bruker koblingshode av den korte, høydejusterbare typen: http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&ProductID=9107" rel="nofollow - http://vmji.no/Default.aspx?tabid=113&ProductID=9107
Ved boggier uten drivverk kan en kulisse med høydejusterbar plassering av NEM-lomma kanskje brukes, f.eks, Ribu 503 KKD: http://www.rietze.de/en/rietze/ribu_train.htm" rel="nofollow - http://www.rietze.de/en/rietze/ribu_train.htm Det burde da være mulig å plassere kulissen på oversiden av bunnplata, med et hull i sistnevnte til tappen for NEM-lomma. Det vil da ikke være noe bak NEM-lomma som kommer i konflikt med boggien.
[...] På en 4-polsplugg er det mulig å ha strømopptak + 2 lysfunksjoner. Dette er mulig ved å "gjenskape" dekoder+ med 2 dioder fra strømopptaket.
|
I hver ende av BM70 bør det være mulig med minst 4 forskjellige lyskombinasjoner: Alle lys av. Baklys (sluttsignal). Markeringslys + avslått eller dimmet hovedlys. Markeringslys + fullt hovedlys (fjernlys).
Fire kombinasjoner er mulig å få til med to funksjonsutganger + litt logikk (transistorer, dioder og motstander).
Kanskje bør man helst ha mulighet for både avslått og dimmet hovedlys. Mulig lysbruken har endret seg noe i løpet av BM70s levetid. Lysene er dessuten bygd om i de senere år, fra tre til fire øvre lyskastere. Kansje det er noen lokførere her på forumet som kan si noe mer?
Om man vil ha kupebelysning, kan det gjøres slik at den er på hvis minst ett av lysene i enden er aktivert.
Evt. lys i førerrom må nok ha separat styring, da det hovedsakelig brukes når toget står stille.
Om man nøyer seg med strømopptak kun i motorvogna, kan man på en 4-polsplugg ha 3 lysfunksjoner + retur (V+). Om styrevogna har eget strømopptak til lys der, kan man bruke alle 4 pinnene til lysfunksjoner. (Kupebelysning krever da lokalt strømopptak + dioder også i mellomvognene.)
|