Dugnad for MJ-miljøet |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg mener å huske at det stod noe på Ski Stasjon for veldig mange år siden.
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det stemmer. Etter oppholdet på Ski stasjon ble anlegget plassert på Strømmen storsenter, før det havnet hos Amundsen (hvor det står ennå). Det var ikke det anlegget som stod på Oslo S. |
||||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det stemmer. Det stod en rundbane der inntil i fjor (tror jeg: jeg så den da jeg var der i fjor sommer, men den er borte nå). Jeg vil tro at den var bygget av nå nedlagte Hobby Shop: en Kibribygning som var snarlig bygården der Hobby Shop lå hadde fått et ikke så veldig profesjonelt håndskrevet skilt med teksten Hobby Shop. Ellers så var det norsk materiell, men ganske korte tog (tovogns B7-slerker og sånn).
|
||||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det var synd det ikke var plass til dette anlegget på "nye" Trondheim stasjon, men det kan fremdeles sees på Norsk samferdselhistorisk er samling på Hønefoss. |
||||
Med vennlig hilsen
||||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei alle
Nu er jeg en af de frafaldne ;-), selvom jeg har været medlem siden 1991, men derfor er jeg ikke uinteresseret i MJF. Jeg ser dette tiltag som en god begyndelse og forhåbentlig en demonstration af en fornyet vitalitet og åbenhed i foreningen. De sidste par år har der været problemer omkring medlemslister, med levering af Mj bladet og manglende svar fra foreningen. Mj bladets udgivelsesterminer har haltet eller også er det ikke udkommet. Derudover har formanden været stort set usynlig og referater fra styremøder er ikke offentliggjort eller har været urimelig lang tid under vejs. Referaterne er når de kommer, ultrakorte og henviser ofte til tidligere sagsakter, og giver ikke medlemmerne rimelig mulighed for umiddelbart at vurdere foreningens ve og vel. Dette har været min primære grund til at opsige medlemskabet. Nu skal det bemærkes at jeg ikke til dagligt færdes i Mj miljøet i Norge og er derfor i højere grad, nødt til at hente min info fra andre sider, bla. diverse fora, FB osv. Jeg tror på den nye bestyrelse og ønsker jer alle lykke til og håber at det lykkes at få foreningen på skinner igen. Det er nødvendigt for bestyrelsen at satse på at øge tilliden mellem bestyrelsen og medlemmerne. Jeg vil være opmærksom. Lykkes det er jeg atter at se som medlem, hvis i vil have mig God sommer og god arbejdslyst. Dan Edited by Dan Rasmussen - 29 mai 2016 at 15:18 |
||||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||
Hei Dan.
Vi håper å få deg tilbake som medlem i ikke altfor fjern fremtid :)
|
||||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||||
einjen
Post Options
Thanks(0)
|
|||
For ordens skyld: jeg er styremedlem i MJF.
Dette tror jeg (desverre) er uaktuellt, all den tid økonomien i foreningen er som den er. Men punktet henger sammen med neste:
Dette er jeg helt enig i. Jeg gjorde et lite forsøk for noen uker siden i forbindelse med Åpen dag hos Horten Modelljernbaneklubb. Jeg la inn en betalt (200 kroner) deling av Togbutikken sitt facebook-innlegg om saken (betalt av egen lomme). Nå har jeg ikke så mye erfaring med facebookannonsering, men sammenlignet med andre lignende arrangement som jeg har annonsert for så fikk Denne svært god respons. 0.71 kroner per bruker som gjorde noe aktivt i forhold til annonsen. (jeg har kjøpt annonser som har hatt en reach på kroner 71 per aktive bruker) Personlig synes jeg vi skulle gjøre mer av slikt, og høyere beløp enn 200 kroner selvsagt. Jeg tror slik annonsering betaler seg.
Gratis holder nok litt litt hardt, men rabatt (eller andre goder, f.eks gratis kaffe :))
Jeg er enig i at det hadde vært flott med flere nybegynneranlegg og/eller "vanlige" anlegg, men samtidig mener jeg at redaksjonen i MJ-bladet må stå fullstendig fritt til å velge hvilke saker de skal lage. Det må være lystbetont å lage bladet. Hvis ikke er det jo ikke noe poeng å holde på. Samtidig så står det jo, vil jeg tro fritt til hver og en å ta kontakt med redaksjonen og høre om de er interessert i en artikkel med bilder, dersom de får både bilder og tekst ferdig servert. Så. Det var mine tanker. Einar |
||||
--
||||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det anlegget jeg husker fra dansk(e) stasjon(er) fra laaang tid tilbake, var et kompakt anlegg med tre separate baner som hadde hvert sitt myntinnkast. En del bygninger fyllte ut mellom sporene, men minimalt med landskap ... Når det gjelder diskusjonen om utstillingsanlegg på stasjoner, har jeg inntrykk av at det er blitt det samme der som på kjøpesentre: minimalt med plass 'til overs' for annet enn komers Edited by b e pedersen - 29 mai 2016 at 22:23 |
||||
Bjørn Egil
|
||||
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Først og fremst så vil jeg rose Martin for et godt og velformulert innlegg. Han er et veldig godt poeng med at vi må møte potensielt nye mj-interesserte der de er. Vi kan ikke forvente at de skal komme til hobbyen av seg selv. Derimot så er jeg ikke enig i at de tidligere forslagene ikke holder mål. Men de må settes inn når man har fått folk interessert i hobbyen. Og trenger en mer detaljert innføring i mj. Så vil jeg kaste inn en liten brannfakkel. Jeg registrerer at det fra tid til annen ligger startsett, skinneutvidelsessett samt ekstra vogner og lok ute på nettauksjonssidene. Hva kan dette skyldes ? Drømmen om et stort og fint mj-anlegg som man ikke klarte å realisere. Kanskje grunnet manglende kunnskaper. For dårlig plass til det anlegget man drømte om. Det er tross alt ikke alle her i Norge som bor slik at man kan disponere et stort nok rom. Hvorfor blir ikke n-skala gitt mer oppmerksomhet fra det norske mj-miljøet ? Må mj kun handle om modelltro norske modeller i H0. I N-skala kan få et flott anlegg med mye kjøremuligheter på ca 80x200 cm. Har man for liten plass til å kjøre forbildetro togstammer i H0 så kan man få til dette i N. Hvis man klarer å promotere N-skala så vil også norske forhandlere ta inn et større utvalg. For i dag så er man stort sett nødt til å handle fra utlandet. mvh Steinar Norrøne
|
||||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Takk til alle som har kommet med forslag, spesielt Martin med forslag om å møte folk der folk ferdes. Dette krever mye samarbeid med eierne av arealet der dette skal gjøres, hvor økonomien må deles på flere hvis vi skal få det til med foreningens stramme økonomi.
Skal det stilles med anlegg, og et slikt kunne kjøres, kreves det vedlikehold. Mange slike anlegg kan nok allikevel være stillestående, og vekke like mye oppmerksomhet. Anlegget av Sandvika Stasjon i gamle dager som er utstilt på Henie Onstad-senteret er et eksempel på dette. Kanskje et slikt anlegg kan kombineres med en liten TV-skjerm med info? Ansvar for eierskap, vedlikehold og forsikringer må også være avtalt på forhånd, men det bør absolutt være mulig! Styret tar med dette videre inn i 2017. |
||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Det nye styret som ble valgt i april 2016 har jobbet hardt for å rette opp i dette. Som leder har jeg brukt mye tid på å være synlig og snakke med folk. MJ-bladet har kommet ut regelmessig siden høsten 2014, og vi prioriterer henvendelser som sendes til styret. I tillegg har vi opprettet PayPal-konto for å forenkle innbetalinger fra utlandet. Jeg håper du kommer tilbake som medlem. Du har hatt mange gode innspill og er hjertelig velkommen med flere innspill eller bare som leser av MJ-bladet! Fortsatt god jul og godt nyttår! |
||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Jeg tror neppe et anlegg uten "levende" materiell vil få ønsket effekt. I stedet for å lempe på de essensielle sidene ved konseptet, bør MJF heller tenke hvordan dette prosjektet kan gjennomføres på en måte som er overkommelig for MJF. Når det gjelder økonomi, så blir det stadig tydeligere for meg at leverandørene av MJ-utstyr bør ta alle kostnadene ved anlegget og dermed også eierskapet, samt mye av organiseringen. Når jeg sier "leverandørene" mener jeg egentlig NMJ. De er den eneste aktøren her til lands med kapasitet og egeninteresse i å gjennomføre noe slikt. For å si det enkelt, så er vi vanlige MJ-folks vinning i dette prosjektet å få flere "kolleger". Det er en ganske tynn grunn for å gjennomføre et så stort prosjekt. For NMJ er vinningen noe helt annet, nemlig overlevelse og vekst i fremtiden. Altså et rent økonomisk og sysselsettingsmotiv. Derfor er det åpenbart at NMJ også bør bære dette prosjektet på sine økonomiske skuldre. Det vil rett og slett være en kjempeinvestering for dem, for bedre rekrutteringsarena til hobbyen finnes faktisk ikke. Med NMJ som "nav" og grunnmur for norsk MJ, kan de med sitt kontaktnett skaffe gratis/billig materiell fra sine underleverandører (fordi underleverandørene har samme økonomiske interesse i å gjennomføre dette prosjektet som NMJ). Det samme gjelder daglig drift, da de har kompetansen og befinner seg i Oslo (dersom Oslo S blir endelig plassering for anlegget). MJF bør nesten utelukkende være organisatorisk medspiller opp mot NMJ, byggere/klubber og Jernbaneverket/NSB (sammen med NMJ). MJF bør ikke ha en økonomisk rolle. Dersom NMJ innser hvor genialt (i all beskjedenhet) dette prosjektet er for dem selv, vil de også ta styringen både økonomisk og organisatorisk. MJF kan da bli en veldig nyttig organisatorisk medspiller. Dersom NMJ ikke innser det geniale ved dette bør alt skrinlegges, da det er urimelig og urealistisk at MJF skal klare å gjennomføre dette på egenhånd.
Edited by mjens1 - 27 desember 2016 at 07:47 |
||||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Gjengen bak Gleng modelljernbaneklubb har da laget et anlegg som har stått i flere kjøpesentre i Østfold. Hvordan det ble finansiert vet jeg ikke, men om de klarer å bygge et anlegg og få det utstilt, hvrofor skal det da være NMJ sin oppgave å bygge anlegg? Hva med Amundsen, Trønderfrim, Lokstallen Hobby, Gudmestad, Togbutikken VMJI med flere, skal ikke de få lov til å bygge siden det er i deres interesse å selge modelljernbane?
|
||||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
Det anlegget ble bygd på bestiling fra en initiativtaker for Lionsklubb, som skulle benytte anlegget til inntekt for sitt veldedige arbeid. Det var således den lokale Lionsklubben som dekket alle utgiftene knyttet til konstruksjonen av anlegget. Når Lionsklubben etter noen år anså seg som ferdige med anlegget som inntektskilde, fikk klubben tilbud om å kjøpe det tilbake. Anlegget er derfor tilbake i klubbeie, og stilles (foreløpig) ikke ut på annet enn mj-messer. Mer om dette kan man lese på hjemmesiden vår. |
||||
Med vennlig hilsen
||||
Roger
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Hei!
En tanke kunne kanskje være å ha en egen seksjon godt synlig på hjemmesiden til MjF som henvender seg til 'nybegynnere' med tips og råd om hvordan man kan utvikle sitt enkle 'startsett' til en modelljernbane uten at det skal vire uoverkommelig. MjF har jo "MJ-Skolen" digitalt (på CD), og til tross for sin alder er den informativ, enkel og tilgjengelig. Den kunne kanskje vært publisert i en slik (nybegynner) seksjon?
|
||||
Med vennlig hilsen
||||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||
Har det vært noe fremdrift fra MJF sin side rundt forslaget om å etablere et MJ-anlegg på Oslo S?
|
||||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |