MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

DSB MR-MRD og Mz fra McK

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2189
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: DSB MR-MRD og Mz fra McK
    Sendt: 01 oktober 2018 kl. 10:32
Jeg dro til Kjellerup i Danmark da dette er nærmere enn Bergen i helgen. Fin messe - og ikke overfylt som i Dortmund!
Der kjøpte jeg McK sin DSB MR-MRD som fristet meg. Dette er samme modellen som Lima gjorde og er et NSB BM92-liknende motorvognstog. Det som imponerte meg, var at dette var støpt i metall og ytterst detaljert. Det var omtrent til samme pris som NMJ BM69. Motorvognen var ferdig digitalisert med enten LokSound eller LokPilot-dekoder. Omfattende elektronikk og LEDs med blant annet belyste destinasjonsskilt, førerromsbelysning i begge ender, 8 gule lysdioder for "bræmselys" og innvendig belysning som er individuell sjaltbar i begge vognene.
Dette imponerer! Liker du dansk MJ - så løp og kjøp! Det er ikke mer enn 200 modeller!
 
Kjøpte også McKs Mz uten digitalisering til en rimelig pris. Den er faktisk bedre som modell enn HobbyTrade. Levert med utskiftbare akslinger for å erstatte "gummiringer".
Da jeg skulle digitalisere denne, ble det kortslutning - uansett dekoder! Med blindpluggen var alt "normalt".
Feilsøkte moderkortet og der fant jeg en kortslutning mellom Pin 20 og Pin 22 på MTC-21-grensesnittet. Det er en direkte kortslutning fra høyre skinne og til 0 volt på dekoderen.
Det så faktisk ut som at det var "et rusk" på etsefilmen som ble brukt til å fremstille moderkortet? - Lett å skrape vekk - og da virket alt som normalt.
 
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 998
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 oktober 2018 kl. 10:51
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Omfattende elektronikk og LEDs med blant annet belyste destinasjonsskilt, førerromsbelysning i begge ender, 8 gule lysdioder for "bræmselys" og innvendig belysning som er individuell sjaltbar i begge vognene.
 
Høres ut som en flott utført modell. Men hva er "bræmselys"??
Jernbanemateriell har meg bekjent aldri vært utstyrt med noe sånt noe sted i verden, muligens unntatt spesielt materiell som også har gått eller går i gatetrafikk.
Bremselys er jo normalt røde, ikke gule. Hvor sitter disse lysene?
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2189
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 oktober 2018 kl. 17:50
Jeg studerte også på hva "bræmselys" eller "bræmseindikatorer" var for noe?
Dette er 8 lysdioder nederst på siden - 4 på hver vogn som er plassert i "skjørtet" på hver boggi og på begge sider. Hadde det vært ESU sine "bremsegnisninger" så hadde de sikkert vært bedre plassert på boggien og ikke synlig som en rektangulært lyspunkt fra siden? - Trodde det var først "avgangslys" men det er det jo ikke - det er jo oppgitt "bræmseindikatorer"i bruksanvisningen - og dette er en funksjon som kan stilles både i fart og stillstand.
Nå har jo MR-MRD også skinnebrems, så det kan være at denne er automatisk ved hurtig retardasjon i tillegg til bremsene forøvrig? Derfor kan det være et signal til fører om at skinnebremsen er koblet til?

Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 998
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 09:59
Jeg kan ikke huske å ha sette eller hørt om disse lysene før, men når jeg nå kikket på noen bildet fant jeg dem.
Beskrivelsen tyder på at de har en eller annen varselfunksjon i forbindelse med bremsene. Plasseringen tyder på at det dreier seg om en funksjon som har betydning når materiellet står stille, siden de bare er synlige utenfra. Varsler til fører må jo komme inne i førerrommet.
Hvis man søker og graver litt går det sikkert an å finne det ut.


Endret av H. Lindholm - 02 oktober 2018 kl. 10:02
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2189
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 oktober 2018 kl. 10:42
DSB MR-MRD var levert i perioden 1978 - 1985. Da var det ikke digitalteknikk. - Ville tro at indikeringslysene er kanskje strømmålinger for å indikere at skinnebremsene trekker korrekt strøm?
Dersom signalene skal føres frem til instrumentbordet i hver førerstand, krever dette mange kontakter i sammenkoblingskontakten. Også når man kjører enheter multippel, vil dette ha en betydning.
- Men det kan gjerne være en enkel mulighet til å sjekke skinnebremsene for funksjon under stillstand?
Dette er rart på modellen, da lysene kan tennes i alle situasjoner - ikke bare under stillstand som hadde vært mulig med ESU LP og LS-dekodere som de er levert med.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2189
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 oktober 2018 kl. 14:21
Jeg sjekket med en pensjonert NSB-lokfører hva disse bremseindikatorene var for noe? Han mente at de var en hurtig måte å utføre bremsekontroll på - kun se på lysene på hver side av boggien om det var tent et lys. Tidsbesparende altså! Normalt i Norge på moderne materiell er det mekaniske flagg som viser at bremsen er tiltrukket.
 
Da skulle muligheten fra McK kun være at funksjonen virker i stillstand og ikke bestandig. Det er lett å fikse på en generasjon 4 ESU-dekoder.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.