MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Drømmemodell

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Andreas Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 07 mai 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1169
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Andreas Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 oktober 2007 kl. 23:27
På min liste står fortsatt El 16 selv om jeg har skaffet et stykkWink Ellers så er El 18 (som kommer) og Di 8 ønsket.
Hilsen Andreas.   
Til toppen
Per-Inge-2613 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 14 desember 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 153
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per-Inge-2613 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2007 kl. 10:10
Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)
MvH
Thomas Olsen
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2125
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2007 kl. 21:11
Sitat: Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 skrev:

Akkuratt nå så er vel min drømmemodell intet ringere enn El16.2206, med ombygde luftinntk, og ettbens pantografer :)


Det er da fullt mulig å få til! Kjøp en lokkasse fra Scantrain, samt luftinntak og dekaler fra Scandinavian Miniatures. Da har du alt til en modernisert serie1-modell!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Per-Inge-2613 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 14 desember 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 153
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Per-Inge-2613 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2007 kl. 23:17
Næææh, for komplisert for meg.. Håper Roco sine nye kanskje har en 2206 iblant seg ;)
MvH
Thomas Olsen
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 328
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 oktober 2007 kl. 00:21

Drømme modell ja Ermm, hmm.

Fins jo litt å velge i ennå da.

Favoritten er Type 49, til en rimelig penge, men må vell antagelig vente en stund på det Wacko .

Rimelige damp lok er jo en mangell vare.
 
Rimelige store diesel lok er det bra dekning på. Di 3, 4, 5, 6 og MZ
Rimelige nyere EL lok det samme, EL 13, 14, 16 og 18.
 
Motor vogner er det vell ikke så godt deket.
Så BM 86/91 er jo en god kandidat på den siden.
 
 
 


Endret av Tåge - 30 oktober 2007 kl. 00:22
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 19:28
Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.
Herligt. NMJ har lagd3 varianter. Så med litt flaks lar det seg gjøre!
Til toppen
Andreas Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 07 mai 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1169
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Andreas Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 20:04
Nå kommer Roco med en helt super variant til neste år... Skjønner ikke poenget med å må ha de i superline når det likevel lages fine modeller til en overkommelig penge av andre produsenter....

Endret av Andreas - 07 november 2007 kl. 20:05
Hilsen Andreas.   
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 20:30
Poenget er ikke at de må være superline, de SKAL være superline fordi jeg samler på superline.
Jeg kan nok beskrives som en perfeksjonist,
men jeg personlig blir glad inni meg av å se et flott superlinelok i messing. Jeg blir derimot ikke glad av å se en modell fra roco i trist plast med få detaljer og med det triste plastintrykket.

For meg er det lokene og lokenes utseende som betyr noe.
Kjøper ikke annet enn lok for tiden, det kommer nok ikke til å forandre seg på noen år...på grunn av prisen.
det er jo alltid snakk om smak og behag og prioritering.

Har mange eksempler om folk som snakker om superline lok som flotte modeller bare for de rike...men disse personene ikke har noe problem med å kjøpe seg fire roco-lok.
Til toppen
Yngve Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 21 oktober 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 305
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Yngve Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 21:03
Sitat: Daniel Aune Daniel Aune skrev:

Har tenkt å skaffe meg 3 Da-lok så kan jeg kjøre multipell da med langt godstog.


Hvordan skal du klare det hvis du bare kjøper lok?? LOLHehe sorry, kunne ikke dy meg! Tongue


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 21:15
Vognene kommer, man har da noen godsvogner til et tog fra før av.... men ikke nok.

De kommer senere, VVEELDIIGG mye senere....
Til toppen
MY1201 Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 08 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 736
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér MY1201 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 21:44
Sitat: Yngve Yngve skrev:


Yngve (som er storfornøyd med trist plast)
 
Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink
 
 
Magne H.L.
som samler på plast med akslinger...
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 22:58

Sitat: MY1201 MY1201 skrev:

Sitat: Yngve Yngve skrev:

Yngve (som er storfornøyd med trist plast)

 

Jøss, du òg?! da er vi en hel bestand Wink

 

 

Magne H.L. som samler på plast med akslinger...


Ja, selvfølgelig har vi en bestand!
Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....
Til toppen
kness Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kness Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 november 2007 kl. 23:51
Sitat: Daniel Aune Daniel Aune skrev:


Jeg begrunnet bare hvorfor jeg heller vil streve for å få tak NMJ sine istedet for roco sine....
Dette har jeg egentlig lurt litt på. Altså hvorfor messingmodeller (for eksempel NMJs superline av Di3) sies å være så mye bedre enn for eksempel Roco sine. Det er ingen tvil om at superline modellene er flotte saker. Men kan noen gi en objektiv grunn til at superline skal være så mye bedre?
 
Jeg kan kun svare for meg selv, men når jeg sammenligner Rocos Nohab med en superline Nohab, både utseendesmessig og selvfølgelig kjøreegenskaper og trekkraft, så syntes jeg ikke superline modellen er så mye bedre. Men, det er jo mulig jeg er litt sær. Wink
 
Jeg skulle uansett gjerne likt å høre hva andre mener. Og selvfølgelig høre om en objektiv grunn om temaet.
 
Hilsen  Kjetil
Til toppen
vetle1 Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 20 februar 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 169
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér vetle1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 14:42
En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
 
Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast
hvis jeg skulle kjøpe en.
 


Endret av vetle1 - 08 november 2007 kl. 14:45
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen

mvh Vetle
Forumet smalspor avd. Arendal
Til toppen
kness Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kness Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 15:17
Sitat: vetle1 vetle1 skrev:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.
Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 
Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink
 
Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?
 
Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....
 
Hilsen  Kjetil
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 16:07

Sitat: vetle1 vetle1 skrev:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.

 

Men, jeg tror jeg ville kjøpt en messingmodell som ikke finnes i plast

hvis jeg skulle kjøpe en.

 


Ja, der er jeg enig!
de modellene som ikke finnes i noe annet en Superline, er ofte de mest interesante!
Til toppen
Daniel Aune Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 august 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 379
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Daniel Aune Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 16:26

Sitat: kness kness skrev:

Sitat: vetle1 vetle1 skrev:

En grunn må være at de skal være ganske tunge.
En annen grund er at de kanskje kan overleve i 200 år.


Jeg har ikke dataene for Nohaben lett tilgjengelig, men jeg tror ikke vekten er så forskjellig på superline og Rocos når det kommer til stykket. Et annet sammenlikningsgrunnlag er jo superline utgaven av Di6 og Hobbytrades modell av samme lok. Superline veier 525 gram, mens Hobbytrades veier 508. Altså ikke den helt store forskjellen.
 

Om modellen lever i 200 år spiller ikke så stor rolle for meg....Wink

 

Én ting skal jeg være enig i, og det er at utvalget av superlinemodeller nok har mye å si. Det finnes for eksempel ikke El 8, El 11, 31b, BM 64 eller BM 88 i plast fra noen produsenter. Så skal man ha disse modellene må man nødvendigvis punge ut. Men la oss si at El 8 eller BM 88 kom i plast til en høvelig pris og detaljering som på Rocos eller Hobbytrades modeller. Ville man da allikevel kjøpt en superline? Og i såfall hvorfor?

 

Spørsmålet mitt er kanskje litt sært, men det er nå en av de tingene jeg lurer på da.....

 

Hilsen  Kjetil


Den største grunnen er vel utseende, detaljer og det flotte messinginntrykket.

Kjøreegenskaper har ve også litt å si, ettersom mange messsingmodeller har perfektekjøreegenskaper.
Til toppen
Andreas Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 07 mai 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1169
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Andreas Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 16:47

Angående kjøreegenskaper, så har ikke jeg veldig erfaring fra superlinemodeller, men utifra det jeg har sett finnes det helt klart mengder av serieproduserte modeller som går minst like bra.

Min menig er at vanlige modeller av typen Roco, hobbytrade osv... er fine nok modeller for mitt vedkommende. Helt hvorfor plast skal være så fælt kan jeg ikke helt se... DM 3 er et eksempel på en "plastmodell" som er helt ypperlig når det gjelder detaljer og kjøregenskaper. Greit nok, superline er nok bedre, men jeg synes det blir tåplig å kjøpe en superlinemodell av et lok som laget/lages som til en mer vanlig pris på rundt 1500- 3000 som jeg synes er nok å legge i en modell... Med andre ord synes jeg ikke det er verdt å legge de ekstra lappene i mellom for å få de ytterst få ekstra detaljene som jeg nærmest må frem med mikroskopet for å se...
 
En annen ting er modeller som ikke er laget i annet enn superline, da har jeg ikke noe å velge i...
 
Hilsen Andreas.   
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 1003
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 18:48
Det har gått flere lange diskusjoner på de svenske forumene om hva som gjør en Superlinemodell eller en annen messingmodell så mye mer "verdt" enn f.eks. tilsvarende i plast fra Roco.

Slike diskusjoner har egentlig lite for seg - da alle MJ-ere har sine egne preferanser på hva som er bra og hva som passer lommeboka.

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...

Men snakker man om selvbyggede messingmodeller hvor byggeren har laget etsefilm og deler selv - og brukt flere hundre timer på bygge sin nydelig modell av sitt favoritlok - ja da bøyer jeg meg i ærbødighet for slike.
(Håvard H"s Thamshambanelok er et meget godt eksempel. )

Jeg forsøkte en gang på et scratchbygge av en BM64 fra en ET90 (tysk motorvogn). Resultatet ble ikke hva jeg hadde håpet. Til det var det nok for mye detaljer.
Løsningen kom derfor så meget beleilig når NMJ leverte sin utgave av BM64 i Superlineutgave.

Hardangerbanavogna får derfor etterhvert rusle rundt på mitt anlegg - vel vitende om at den er en spesiell modell. Likevel tror jeg ikke det blir utallige Superlinemodeller hjemme hos meg.

Det finnes da mye annet innen MJ å bruke pengene på.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
kness Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 719
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kness Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2007 kl. 19:47
Sitat: KjellAn KjellAn skrev:

Jeg synes derfor at uhemmet skryt av hva som er best - messing eller plast - blir tåpelig - i hvertfall når det gjelder ferdigmodeller. Det er jo bare å betale så får man det man vil ha ...
Der er vi helt enige.
 
Grunnen til at jeg spurte er rett og slett fordi jeg selv har forskjellig erfaring med superline og andre messingprodusenter. Det er flotte modeller, for all del. Men sammenlignet med andre produsenter som Roco, Fleischmann etc. kan jeg ikke se at de skal være så utrolig mye bedre enn plastmodeller. Hverken i detaljeringsnivå eller kjøre- og trekkegenskaper. Selvfølgelig er noen findetaljer på messingmodeller bedre gjengitt, men så snakker vi om en håndarbeidsmodell også.
 
Konklusjonen må vel da bli at uhemmet skryt ikke helt passer inn? Hverken for plast eller messing. Jeg trodde jeg var alene om denne konklusjonen, men det ser ut til at andre er på samme spor som meg.
 
Men modellen til Håvard kan vi trygt si er helt konge! Big%20smile
 
Hilsen  Kjetil
Til toppen
 Svar Svar Side  <12
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.