Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | ||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 april 2008 at 23:29 |
|
I dag kom Dr. Hansen en tur for å forsøke gjøre godt igjen for sin destruktive oppførsel sist gang. Etter å ha revet i stykker en del Tillig veksler var det faktisk en lettelse å se den godeste sikle fra munnvikene når han fikk legge sine hender på Pecos smukke code 83 #8 veksler.
Dessverre tok det ikke lange tiden før den godeste Dr. Hansen plasserte papirkniven i fingeren i stedet for i plastsvillen der den skulle vært (Det er en grunn til at han ikke jobber som kirurg...) Så resultatet var at han for resten av kvelden måtte nøye seg med å fungere som øyemål og assistent ("rekk meg kniven søster Hansen"). Av hensyn til forumets lesere avstår vi fra å formidle bilder av Hansens blodige yttre, men et lite trøstebilde av dagens sporlegging kan vi spandere på dere:
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så kan jo forumets lesere gjette hvor vi har hentet inspirasjon til denne sporplanen.
(Ansatte i MJVB region øst, og deres familier kan IKKE delta i quizzen)
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke noe påfunn altså?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For èn gangs skyld, bygges det (nesten) etter konkret forbilde her i lokalet
Sporplanen vil i hovedsak bli korrekt, men ørlitt tilpasset modulene og den ønskede bruk.
Dette vil bli et "samvirkeprosjekt" mellom Karlsen og undertegnede. Edited by J-I Hansen - 07 april 2008 at 00:06 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ligger en venstreveksel til under den blå trafoen på bildet, og sporet lengst til høyre på bildet eksisterer ikke i dag. Ellers har innkjøringen til stasjonen den rette form.
I motsatt ende av stasjonen går sporene sammen igjen og rett frem et stykke før sporet går inn i en høyrekurve.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Rune B og meg ser med henrykkelse at det nå bygges US i Vestfold!
Endelig
Med mindre vi da har misforstått noe her, og det er tale om et norsk forbilde, men isåfall stemmer jo ikke sviller etc...
Ja ja, ny runde med riving ?
For MJBV
Hovedkontoret
Terje O og Rune
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noe dere selvsagt har gjort!
Pecos code 75 stemmer vel ikke heeelt den heller. Men vi skal pukke og smusse sporet, i tillegg til at landskapet skal være norsk, så tar vi en evaluering etterpå.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dere burde da ha fått med deg at vi her borte bygger moderne. faktisk bygger vi så moderne at vi for tiden ligger litt forran vårt forbilde, slik at vi skal slippe å måtte legge sporene på nytt når jernbaneverket endelig får midler til oppgradering
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi fortsetter tråden med noen bilder fra dagens aktivitet. Sporleggingen på stasjonen ble i løpet av kvelden rundt 95% ferdig. Først tar vi et bilde fra samme sted som i går, men litt innover på stasjonen:
Og om noen av dere syns sporene ligger litt kurvet, så stemmer det. Men slik ligger de faktisk i virkeligheten og
Neste bilde er tatt fra motsatt ende av stasjonen. En liten sporbit fra vekselen og inn til spor 1 mangler, og buttsporet i midten skal forlenges litt til. Med bildet fra denne enden bør det vel og bli litt lettere å gjette hvilken stasjon vi henter forbildeinspirasjonen fra...:
Etter hvert som sporene blir ferdig er det jo bare å gå videre i arbeidet. Elektrikkeren fikk såvidt slengt ned noen få ledninger før Dr. Hansen var i gang med skinnegrusen fra Asoa, godt overvåket av Tynset"n:
Edited by eika - 10 april 2008 at 01:08 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forøvrig er det DC`s, nå forhenværende, Bjørkåsen som ble ofret i fremskrittets tegn. Tydeligvis er det ingen som savner den da Edited by J-I Hansen - 08 april 2008 at 00:44 |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med fare for å gjette på det som "ALLE" nå selvfølgelig vet: Det er muligens slik at stasjonen har innenlands fergeforbindelse? Og at det finnes klare sjømilitære referanser i nærheten? Kan det simpelt hen være stedet som figurerer på forsiden at NJK-kalenderen for i fjor? |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om "alle" vet det, eller ikke...
Du er den første som ga uttrykk for at du visste det
Horten stasjons sporplan er den vi bygger etter. En "revidert utgave" av havnesporet vil også komme etterhvert.
1. premien er en gratis omvisning i lokalet vårt, inkl brus og sjokolade Edited by J-I Hansen - 10 april 2008 at 00:24 |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ut fra stillheten her å dømme så er ikke savnet påtagelig nei
Godt DC har et par kurvebyggesett stående om han skulle begynne å få byggekløe i fingrene igjen
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Si ikke det. Jeg hadde mye moro med skifting på Bjørkåsen på siste kongsbergtreff. Hva er grunnen til at den er resirkulert? Jeg kan ikke huske annet enn at den funket fint sånn teknisk. |
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Grunnen var personlig misnøye med ene seksjonen. Altfor krappe veksler. I tillegg var det ett eller annet med sporplanen som skurret i mine øyne.
Så da sa jeg halvt i spøk, halvt i alvor at om noen skulle finne alternativ bruk for seksjonene så var det bare å forsyne seg. Dette blir tredje forsøket på å finne permanent bruk for kassene. |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er slik det går når man bruker Tilligveksler det
Nå legges alle spor med Peco #8 veksler, og selv buttsporet på rampen har en radie på 2 meter
I dag kom siste bitene av sporet på selve stasjonen på plass:
Deretter ble første seksjon demontert og fikk påmontert vekselmotorer:
Selve havnedelen av stasjonen vil bli bygget senere. Foreløpig har vi nok med å ferdigstille selve stasjonsdelen.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende!
Jeg har sittet og sett litt på bilder i NJK-Stasjonsdatabasen og i dette innlegget.
Har stasjonen blitt forkortet siden 60 - 70 tallet?
Legger også merke til nye KL-master, mens togkjøringen foregår med diesel som vanlig Edited by jevistad - 10 april 2008 at 21:55 |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men du skal være hjertelig velkommen å delta, hvis det skulle bli lange og passive dager i lokalet for deg
Det tredje og SISTE forsøket, i så fall. Her er både trafikken og bedriftene planlagt ned til siste detalj. Så er det nok lettere å være to, og i tillegg ha et konkret forbilde som inspirasjon for byggingen.
Stedet skal hete Steinsnes, oppkalt etter den siste holdeplassen før Horten st.
Eks. på bedrifter og transport er:
*Nordisk Ferral som er kabelprodusent. Mottar og sender kabeltromler på stakevogner. Benytter lasterampa på stasjonen.
*Linjegods/Nor-Cargo e.l. skal holde til i godshuset. Der mottar de Nescafè i lukkede utenlandske vogner, for videre fordeling på lastebil.
*Scan-Coil skal holde til langs havnsporet, og de mottar stålruller (coil) fra utlandet i såkalte Shimmns-vogner.
*Autolink skal motta biler fra buttsporet som går inn mot rampa.
*Norsk Stål mottar stålplater o.l. til sitt område på havnesporet. Hovedsaklig utenlandske vogner der også. Bl.a. av typene Rs, Rilns, Kpbs, Habins.
Ellers skal det være muligheter for andre å sende vognlast til/fra her også, men selvsagt i noe mer begrenset grad. Lasterampa kan da benyttes, men det skal da helst losses/lastes i buttsporet som går ut i fra spor 3.
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det skal vel forsøkes å kjøre med både diesel og el. Jeg ser for meg ett stort tog som kommer fra et sted som Alnabru, trukket av 14 eller 16. I tillegg et litt mindre tog som kommer fra et sted som Drammen, som er trukket av et loktype lignende DI 5. Disse vil da gå litt spredt utover trafikkdøgnet.
Det må i hvertfall stasjoneres en skiftemaskin her. Jeg vet Karlsen skulle sett at det var en Skd 221!
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror ikke stasjonen har blitt kortere. Derimot så er den noe redusert i bredden. Tidligere var det ett eller to spor til og en stasjonsbygning på motsatt side av godshuset og lasterampa. Disse er revet opp gjennom årene. Siste sporet som ble revet var i forbindelse med byggingen av nye RV19 forbi stasjonen. Fra gammelt av var det et buttspor til inn mot rampen og, samt spor til en liten traktorstall. Fra ennå eldre tider lurer jeg på om ikke det var en dreieskive og noe mer utenfor stasjonen i retning Skoppum og. Muligens dette du har sett og som gjør stasjonen i dag kortere??
Trur foresten jeg kjenner aspiranten som kjørte kippen på bildene fra jernbane.net den dagen Hansen fulgte toget fra Drammen med bil
Såvidt jeg husker var han og kjørelærer"n borte på bakeriet ved stasjonen og kjøpte seg hver sin baguette (aspirantens inneholdt hvertfall roastbeef) mens toget sto i kurven ved scancoil og ventet på at de skulle laste ene vogna.
Grunnen til at kjøringen den siste tiden gikk med diesel var rett og slett at havnesporet ikke er elektrifisert. Når skiftetraktoren i Horten ble fjernet, og noen år etter det kipptoget fra Tønsberg med Skd 221 så gikk NSBGods over til å kjøre godstog til Horten med El14, og en Unimog til å foreta skiftingen i Horten. Deretter gikk man over til å bruke Di8 i toget, men av og til kom det en 14-maskin med en etterhengt Skd224 dersom det var manko på Di8.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du skal ikke se bort fra at SONOCO kommer til å laste en og annen vogn med støpehylser for forsendelse til byggevareforhandlere dersom det finnes stasjoner der ute som har slike i nabolaget???
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja... Nå har jo jeg en forkjærlighet for Levahn da Men det er klart... Om en småprodusent kunne fremskaffet en enslig Høka i nydesign så skulle jeg nesten fiksa en dags guidet tur rundt i Drammen og på Sundland i Levahn som betaling Edited by eika - 10 april 2008 at 22:55 |
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ok, jeg hadde faktisk ikke trodd at det gikk så store E-lok ned hit.
Jeg reagerte ikke på at det ble brukt diesel i trafikken her, men at man rustet opp KL-anlegget.
Det er jo i god norsk tradisjon å ruste opp noe like før det legges ned
Men jeg går ut fra at dere skal ha den eldre varianten av KL-anlegg
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har da ikke hørt noe om at Scancoil skal flytte da
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tenkte på dette bildet , det ser ut som det er litt flere veksler i sørenden, blant annet har dere lurt dere unna en 3-veis
Men som du sier så har det vel kommet en vei over her i ettertid. Edited by jevistad - 10 april 2008 at 23:39 |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
?
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi bygger stasjonen etter sporplanen slik den er i dag. Men vi har lagt inn buttsporet mot rampa, til biltransporter.
Derfor kaller vi ikke stasjonen for Horten, men Steinsnes. Da slipper vi å stå til rette for noen
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Pyser Edited by jevistad - 10 april 2008 at 23:53 |
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er registrert, D(iktato)r Jevistad!
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |