MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Diverse 2018-nyheter

 Svar Svar Side  <123
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1459
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 februar 2018 kl. 10:00
Hei!
 
Trident sine 2018-nyheter.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1459
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 februar 2018 kl. 15:22
Hei!
 
Dette er ingen modelljernbanenyheter, men faller allikevel inn under årets skalamodellnyheter, og således kan det jo ha nytteverdi på tilbehørssiden for modelljernbaner i forskjellige skalaer.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1459
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 februar 2018 kl. 09:43
Hei!
 
Carson er vel mest kjent for sine RC-modeller, men denne fra årets nyheter må vel kunne sies å ha en viss mj-nytte.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2147
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2018 kl. 10:51
Sitat: Roger Roger skrev:

Hei!
 
Liliput sine 2018-nyheter.
 
 
Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin.
Sjekk at alle fotbrettene langs kjelen er rette!
Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift).
 
Noen som kjenner til bilder av 4836 som gikk i KRS Distrikt fra 1955 til utrangering i 1970 (eller var det i den perioden kun beredskapslok)?
Likeså etterlyses bilder/opplysninger av 5664 som gikk hele tiden i KRS Distrikt frem til det var skrotet i 1963?
Til toppen
hev Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 07 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 59
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hev Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 mai 2018 kl. 21:26
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Til toppen
KGB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 30 januar 2018
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KGB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 mai 2018 kl. 15:45
.

Endret av KGB - 28 mai 2018 kl. 19:39
Til toppen
KGB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 30 januar 2018
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KGB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2018 kl. 21:53
.

Endret av KGB - 28 mai 2018 kl. 19:40
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 979
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 mai 2018 kl. 10:31
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin.
(...)
Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift).


Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom.
Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen. Den skal bare åpnes når det fyres, og normalt åpner og lukker lokføreren fyrdøren mellom hver skuffe fyrbøteren hiver på.
På norske damplok vil spjeldet for sekundærluften i fyrdøren gi litt lys ned på førerhusgulvet, men over spjeldet er det et deksel som skjermer lyset.
På type 63/BR52 (og alle andre tyske enhetslok) er det ikke spjeld, men spesielle luftkanaler på begge sider av fyrdøren som slipper inn sekundærluft. På slike lok lyser det ikke ut av lukket fyrdør i det hele tatt. Bare når loket belastes ekstremt hardt forekommer det at fyrdøren åpnes litt av deg selv, da lyser det litt ut i førerhuset (automatisk sekundærtrekk).
Dessuten er det normalt aldri rødt lys i fyren, i så fall er det noe alvorlig galt med forbrenningen. Det varierer mellom guloransje og gulhvitt alt etter fyring og belastning.
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 979
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 mai 2018 kl. 10:37
Sitat: KGB KGB skrev:

Men 21.207 med "eseløre"-røykskjermer var den siste som ble tatt ut av tjenesten 22.6 1971 etter 63 års tjeneste. Dette NOHAB-produserte loket var vel kanskje NSB's første allroundlok. Men på slutten ble 21'ene sidebanenes ukronede konger før "vekk med dampen"-programmet omgjorde mesteparten av damperne til spiker.
 
Lok 207 ble bygget av Hamar Jernstøberi.
Alle lokene av type 21 var norskbygget unntatt de siste 8 lokene av type 21c  (370-377), disse ble bygget av NoHAB.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2147
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 mai 2018 kl. 15:10
Sitat: H. Lindholm H. Lindholm skrev:



Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom.
Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen......
 
Det kunne fint gjøres da Liliput har spandert et MTC21-grensesnitt på den nye modellen. Da hadde det vært enkelt å legge dampgeneratoren (Seuthe) til en ledig utgang og likeså fyrdøren til en annen. "Minusledningen" ordnes av blidpluggen og har spenning under digitaldrift. Slik blir dette styrbare funksjoner.
Da kan dampgeneratoren gjøres belastningsavhengig og likeså lys i fyrdøren synkronisert med "skuffelyd" på de fleste lyddekodere.
Nå er det ingenting i veien for å ordne dette selv - men Liliput burde ha forberedt den nye utgaven slik at man slipper å gjøre det!


Endret av Kjell H. - 28 mai 2018 kl. 15:12
Til toppen
KGB Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 30 januar 2018
Status: Utlogget
Points: 27
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KGB Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 mai 2018 kl. 17:44
.

Endret av KGB - 28 mai 2018 kl. 19:41
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 698
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 mai 2018 kl. 18:00
Nå er vel dette en tråd for årets nyheter. 
Denne "debatten" skulle vært i egen tråd...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
 Svar Svar Side  <123
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.