Digitalisering av gamle Marklin lok |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse lokene har den store skivekommutatormotoren. Min erfaring er at man ikke oppnår så mye med å bygge dem om til 5-polet motor, det blir bra bare med bytte til permanentmagnet (Märklin 220560).
Et motargument er selvfølgelig at ombyggingssettet 60944 til Märklin er billig (300.-), og kan brukes til to lok (riktignok av forskjellig type) bare ved å kjøpe en ekstra magnet til 80 kroner. |
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Jeg stemmer på at du "finner en lur løsning" slik at du kan kjøre både Analog og Digital på Lillehammer stasjon. Med dagens priser på Elektronikk, releer og microcontrollerer er det kanskje rimeligere å beholde gamle lok som analoge, og bygge anleggene med samtidig støtte for å kjøre analogt og digitalt. Du kan f.eks. bruke en Arduino prosessor, styrt av f.eks. JMRI, for å styre releer som kobler inn analog eller digital strøm på sporene - avhengig av hvilket lok som står der. Dette er rimelig enkelt, når du kun har et lok som kjører om gangen, litt mere komplisert når både analoge og digitale kjører samtidig. Jeg har nå en testmodul som kan kjøre to analoge eller flere digitale samtidig, men det skal kun programvareoppdateringer til før jeg kan kjøre både analoge og digitale lok på forskjellige spor samtidig. Målet er å kunne kjøre to analoge elektriske lok med forsyning fra kontaktledningen og samtidig ha digitalstyring i skinnene, dette skal jeg få til med en spesialbooster og (digital/pwm sentral) med tre utganger (istedenfor to) og samtidig DCC og PWM. Kjører forsøkene i H0, men målet er å få det til å virke med mine 30 gamle analoge n-skala lok, og noen digitale. (En annen stor fordel med denne hybridløsningen - er muligheten for prøvekjøring av lok før de blir ombygget). Og når du først er igang - kan du jo vurdere å isolere skinnestrengene - slik at du også får mulighet for å kjøre 2-skinne, likestrømslok eller digitallok på det samme anlegget ? Edited by programmeringssporet - 06 mai 2016 at 18:52 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm... Du må ikke sette i gang så mange hjernevindinger oppi hodet mitt samtidig
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg har også den erfaring at permanentmagnet og 3-polet motor på NOHAB gir svært bra resultat pga stor diameter på rotoren. Generelt for alle lokomotiver med slik ombygging er at du må fjerne unødvendig mekanisk friksjon i transmisjonen for å få jevn gange på lav hastighet. På et lokomotiv oppdaget jeg at tannhjulene som sitter på drivhjulene skrapte borti godset. Her måtte jeg forsiktig presse lagerforingen litt mot ene siden for å få bedre gange. Man må heller ikke bruke for kraftig magnet. Da få man maskingeværgange på laveste hastighet. Jeg gjorde en test med å sette på 3 sett magneter og da var maskingeværet påtagelig. Det var litt mindre merkbart med 2 sett magneter. Jeg synes at 1 magnet eller 2 i parallell er det som passer best, men det er smak og behag.
Jeg ser ikke noe hensikt i å holde på med analogkjøring når du likevel har digitalanlegg. Jeg stemmer derfor for selvlaget magnet og en standard dekoder, men bytt gjerne ut lyspærene med LED og evt røde sluttlys. Helge B. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Helge. Terningen er kastet igjen. Jeg tester med å bygge om den ene Di3en med neodynemagnet. Jeg har også erfart at for "mye" magnet funker dårlig fordi ankeret rett og slett låser seg magnetisk og det skal mye strøm i ankeret før det slipper. Derfor prøver jeg først med en magnet som er 6mm i diameter og som er 4mm tykk. Blir trekkraften for liten, kan jeg lage større åpning og seriekoble magneter som er 1mm tykke til det blir bra. Eller er det ikke slik at seriekobling av magneter øker styrken?
Jeg har en Nohab ESU Locosound V4.0 som jeg kan sette inn. Mangler bare høyttaler, men det kan jeg kjøpe hos Amundsen i morgen. God ide med LEDs. Fint med rødt bak. Koble hvitt foran og rødt bak sammen som lyser når loket går forover. Skifter så til motsatt når loket går bakover. Kan jo prøve å skjerme rødlyset så hovedlyset ikke lyser rødt bak. Små overflate LEDs bak hver lampe er også en mulighet. Må inni loket og se hva som blir riktig. Rapport kommer
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror faktisk jeg ville prøvd med en tynnere magnet først. Ja, magnetfeltet blir sterkere med flere magneter i serie. ESU dekoderen har vel fire funksjonsutganger. Da kan du få til kun hvite lys forover, hvite lys i begge ender (rangering), eller hvite lys forover og røde sluttlys bak.
Helge B. Edited by HelgeBe - 06 mai 2016 at 23:24 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har 3mm magneter også, kan prøve det først
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Røde sluttlys er det sjelden bruk for, da de bare benyttes når loket går som løslok eller bakerst i tog (typisk som hjelpelok). De eldre lokene, som Di 3, hadde ikke røde lamper, så der dekket man de bakre signallampene med røde skiver i disse tilfellene. Det normale var at markeringslysene (de nedre) var tent i begge ender. I den "rødbrune epoken" ble topplyskasteren (i kjøreretningen) mest brukt da det var mørkt. Om du søker litt på forumet, finner du andre tråder om lysbruk på norske lok.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da, veit du, har jeg jobbet litt med mine Märklin Di3. En 3068 og en 3143.
Jeg har gjort en ikke altfor vitenskapelig test av lokene før og etter modifisering (har ikke montert dekoder enda). Det er ofte nevnt at trekkraften er bra etter en modifisering, men det er ganske vanskelig å bedømmer uten å måle litt. Jeg lagde derfor en oppstilling der lokene skal løfte 200 gram 50 cm rett opp fra stillestående . Hvorfor 200 gram, jo 300 var for mye, lokene spinner, så 200 var det praktisk meste jeg kunne bruke. Her er bilde av oppsettet Begge lokene fikk nye hefteringer. Jeg fjernet hår og dritt fra drivverkene og smurte de. Jeg valgte 10V DC som kjørespenning som gir en passende kjørefart. Et av lokene ble også testet med 10V AC (RMS) for å se om DC spenning er ugunstig for disse 3-ankrede allstrømsmotorene. Multimeter viser 10,9, men faller til 10 når loket kjører. Jeg er vel litt usikker på om et Biltema instrument viser riktig RMS, men antakelig rimelig bra på 50Hz sinus. Målingene viser vel at DC faktisk er mer gunstig enn AC. Hver test ble kjørt 10 ganger og tidene nedenfor er snittet. Jeg målte også strømmen når jeg kjørte DC. 3143 10V DC 3-pol 610mA 3,45 sek 3143 10V AC 3-pol --------- 4,49 sek 3068 10V DC 3-pol 630mA 5,86 sek Så modifiserte jeg lokene, 3068en (som fikk så dårlige tider) med 5-pol ombygningssett 60944 og 3143en med en Ø6x3mm neodyne. Nå ble det fart 3143 10V DC 3-pol med neodyne 600mA 2,51 sek 3068 10V DC 5-pol ombygningssett 400mA 1,81 sek En ombygning av gamle AC-lok er nødvendig hvis man skal kjøre digitalt selv om det finnes dekodere der motoren ikke trenger å modifiseres. Ombygning med enten 5-pol ombygningssett eller "bare" ved å sette inn en neodyne magnet gir mer effektiv motor. Mest effektivt, med størst trekkraft og lavest strøm gir helt klart et 5-pol ombygningssett. Jeg fikk samme problem på 3143en med neodyne som jeg har på et annet lok jeg bygget om, det er ikke alltid at det starter. Da må jeg snurre litt på motoren, så går det igjen. Jeg trodde opprinnelig at det var fordi magneten var for stor, jeg kan jo prøve med enda mindre magneter. Har Ø6x1mm. Kan ta to slike i serie og 1mm papp, bare for å teste. Min konklusjon blir nok at jeg setter inn 5-polet motor i lokene som skal gå på Lillehammer stasjon. [Edit 09052016] Di3en (3143) med 3-pol motor og neodyne har kommet seg angående start. Nå starter den fint hver gang. Mulig det det hadde kommet noe rusk eller spon i motoren. Men forsatt bruker denne en halv gang mer strøm enn den med ombygningssett. Den med ombygningssett brukte 1:17 på 10 runder på en testbane ved 8 volt DC. Den med neodyne brukte 1:46, altså er den mye langsommere. Neste blir å sette inn dekodere. Da skal jeg vurdere krypkjøringsegenskapene. Men først skal jeg på litt over en ukes ferie. /[Edit] Edited by steinel - 09 mai 2016 at 18:44 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk jammen montert dekoder i Di3en med neodynemagnet på gammel 3-polet motor. Tross skepsis pga tidligere modifiseringer, må jeg nå bare si at denne går helt nyyyyydelig. Kryper like fint som en ny Märklin. Helt smooth
Cluet er nok at jeg har funnet omtrent rett størrelse på magneten, Ø6x3mm. Altså en veldig liten magnet. Neodynemodifisering plusser og minuser i forhold til ombygningssett. +Billig, du sparer rundt 300 kroner. +Veldig tilfredsstillende å få det til. - Litt krevende å utføre. - ca. 50% høyere strømtrekk. - ca. 30% lavere trekkraft. Selv vingler jeg som dere har sett, den ene dagen har jeg bestemt meg for bare å kjøre neodyne, den andre dagen bestemmer jeg meg for bare å kjøre ombygningssett. Jeg får tenke litt. Det mest fornuftige nå synes å ha en Di3 av hver, bruke de, og erfare over tid hva som fungerer best. Stein |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
I dag fikk den eldste Di3en med 5-polet ombygningsett også dekoder. En Loksound V4. Så da var det opp på programmeringssporet for å få lys og ting til å virke. Det tar nok litt tid før jeg skjønner noe som helst av parametrene som kan legges inn under "motor settings", men begge Di3ene har i hvert fall fått samme settinger. Og begge to går som en drøm. Kryper like smooth, kanskje med litt mer motorlyd i den med gammelt 3-polet anker.
Så mine pluss og minuser i forrige innlegg står seg fortsatt. I morgen skal jeg legge ut en liten bane på gulvet og kjøre litt tog |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Må komme et et innlegg til etterat jeg nå har kjørt en del på en bane. Lokene hadde veldig ujevn akselerasjon og retardasjon. De bråstoppet også ved det minste og korteste kontaktproblem med skinnegangen. Så da var neste post å montere kondensator. Loket med 3-pol anker fikk en 4700uF. Det var grei plass siden det ikke er høyttaler. Og vips, nydelig akselerasjon og retardasjon og den stopper aldri noe sted. Så gikk jeg i gang med den som har 5-polet anker, Loksound og høyttaler. Det fikk en 2200uF (bildet). Loket går nydelig, men det har litt ujevn akselerasjon. 2200uF bør være nok det, men hvorfor det ikke akselererer like fint som det med gammel 3-pol motor vet jeg sannelig ikke. Kanskje noen har noen synspunkter? |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg blitt den lykkelige eier av enda en Märklin NSB Di3. 3137 3.623. Jeg kan ikke finne at den grønne designen med stort vingehjul har noe rot i virkeligheten, men jeg har fått det for meg at jeg skal ha tak i alle Märklin har laget etterhvert. Kjøremaskiner.
Denne skal digitaliseres med LokPilot og 5-pol motorombygging. Det blir den tredje jeg bygger om, og alle er gjort litt forskjellig med hensyn på lys, kondensator, lyd og motor. Jeg har nå en liten plan om å legge ut et kretskort til hver ende til markeringlys, lyskaster og førerhuslys. Og også et kretskort (alle blir kanskje avbrekk fra samme) til kondensator med motstand og diode og et opplegg for enkel montering av dekoderen. Da kan jeg få alle Di3ene lysmessig like. Er det noen interesse her for slike kretskort, eller blir det litt for spesielt hvis de bare passer til gamle Di3 fra Märklin? Kretskort er ekstremt billig, kanskje bare 5 kroner pluss komponentene. Men det er ganske mye jobb som skal gjøres før kretskortene ramler ned i postkassa fra Kina.
Edited by steinel - 10 mars 2017 at 15:21 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det fantes grønne Di 3 med store hvite vingehjul. Denne nettsiden viser en slags oversikt over de enkelte lok og ulike fargesettinger: http://sando.co/index.php?aut=&vis=204&nid=2&engelsk=0
|
|
Svein S
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å jo, da! De fleste Di.3 ble levert grønne, og alle grønne Di.3 hadde stort vingehjul. De fleste av disse hadde ikke stripe, men det var seks unntak: 602, 622, 623 og 641-643. Det var disse som var litt lenger enn de øvrige Di.3-lokene. De fleste bilder fra den grønne perioden er i sort/hvitt. Om loket på et slikt bilde også har stripe og høyre førerromsdør, skal det derfor godt gjøres å se om det da var grønt eller rødbrunt. Men her er et fargebilde av en grønn Di.3 med stripe: Dette bildet er riktignok i sort/hvitt, men siden loket er nylevert og bildet er tatt i 1960, må det være grønt: |
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal vel teoretisk være mulig og se forskjell på stripene, om det er grønn med hvit stripe eller rødbrun med gul stripe, på sort hvit bilder også hvis man har godt syn .
For det er forskjell på tykkelsen på stripene, etter det jeg har fått med meg. 602, 622, 623, 641, 642 og 643 - grønn med 23 cm hvit stripe. 603 til 621 var grønn. 624 til 633 ble lever i rødbrun med gul stripe. 603 til 607 - rødbrun med 18 cm bred gul stripe. 608 til 621 - rødbrun med 12 cm bred gul stripe. 624 til 633 - rødbrun med 18 cm bred gul stripe. 641 - rødbrun med 23 cm bred gul stripe. 642 og 643 - rødbrun med 12 cm bred gul stripe. + at men vel også kan se det på vingehjulet i fronten. Det var vel bare 603 til 607 (+ 641??) som var rødbrun og fikk stort gult vingehjul. De andre fikk små vingehjul. ((Mener at dette er sånn ca rett )) Ut i fra dette , så skal man vel teoretisk se om det er grønn med hvit stripe eller rødbrun med gul stripe hvist man har godt syn .. Edited by Tåge - 10 mars 2017 at 16:59 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tåge har selvfølgelig rett i at det var forskjell i bredden på de gule stripene. Det viktigste, som jeg hadde glemt da jeg skrev forrige innlegg, er likevel at det kun var 603-607 og 641 som fikk stort vingehjul da de ble rødbrune. Av disse var det kun 641 som hadde hatt stripe også da det var grønt, men på det var stripa bred i begge utgaver. Om loknummeret er angitt eller lesbart, er 641 derfor det eneste det kan være tvil om var grønt eller rødbrunt ut fra et sort/hvitt-bilde, og der er ikke bredden på stripa til hjelp. Men 641 fikk stort hvitt vingehjul da det ble rødbrunt, så om vingehjulet ser mye lysere ut enn stripa, var det antagelig rødbrunt, som her:
Om et bilde ikke er skarpt nok til at en kan lese loknummeret, tror jeg imidlertid det blir vanskelig å bedømme om stripa er 23 eller 18 cm bred.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Veldig bra, takk, det gleder meg at 623 grønn med stort vingehjul ikke er fri Märklinfantasi. Jeg hadde sett på 100 bilder av 623 og fant nemlig ingen med stort vingehjul.
Nå skal jeg skru opp de 4 som har gammelt chassis og se om de er like i endene og har like lysledere slik at jeg kan lage et kretskort felles for alle.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når man studerer bildene av de grønne 602 og 622 som TorsteinS har lenket til litt lenger opp ser man også at vingehjulene og stripene på disse lokene er litt forskjellig plassert i forhold til hverandre.På 622 er overkant av stripen i flukt med vingehjulet, men på 602 er det en liten, men tydelig høydeforskjell. Det er også tydelig større avstand mellom stripeendene og vingehjulet på 622 enn på 602. Det ser ut til at modellen av 623 er lik bildet av 622. De var nok like, så det stemmer vel så bra som man kan kreve.Her er det mye interessant å henge seg opp i for nerder!
Edited by H. Lindholm - 10 mars 2017 at 18:02 |
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, vi lærde strides vel litt om design på 641 .. 641 har etter mine opplysninger 23 cm bred gul stripe, altså den samme bredden som den hvite stripen, den hadde. Så har man et sort hvit bilde av 641, så er det som Torstein sier, vanskelig og skille om det er grønt eller rødbrunt lok ... Edited by Tåge - 10 mars 2017 at 18:23 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
Kanskje det kan ha sammenheng med at 602 ikke ble levert slik fra fabrikken, da det opprinnelig hadde det spesielle demonstrator-designet med flere striper og GM-emblem.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har nok helst med det å gjøre at NSB generelt ikke har vært så systematiske som vi liker å tro. Da blir det gjerne forskjeller når ting ikke gjøres samtidig.Noen ganger blir det forskjellig også når ting gjøres samtidig....
|
|
Di7
Viderekommen Joined: 22 september 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 14 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg har bygd om Marklin Di3 opp i gjennom årene for først å få bedre kjøreegenskaper på ac, så for digitalstyring. Har benyttet samme framgangsmåte som dere har beskrevet men har endt opp med følgende: Ingenting av den gamle motoren er brukt når jeg er ferdig! 1. ESU decoder med Di3 lyd. Ikke så billig ! 2. Faulhaber klokkemotor fra SB Modellbau. Heller ikke så billig! 3. Ny Boogie/girkasse dersom denne er velbrukt/mye støy. Billig fra Amundsen. Monteringen er enkel. Faulhabermotoren monterer du der ankeret på Marklinmotoren stod. Ledningene fra motoren tar du ut der børstene var montert. Du trenger bare å file bort litt metall for å få inn klokkemotoren. Monteringsanvisning følger med motoren fra leverandøren. Dette er ikke den billigste måten å gjøre det på, men du får et meget godt resultat. Klarer du å finne fram til gode instillinger for motoren i dcc (cv innstillinger), får du meget gode saktekjøringsegenskaper. 1 cm på et minutt rykkfritt er helt greit. Imponerende å se på når du ser et lok som driver med skifting i skalafart! Mvh Petter Nygaard Hansen |
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |