Den store messingbyggertråden! |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Author | ||||||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Nysølvmodellen er nesten ferdig.. Arne
|
||||||
![]() |
||||||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
|||||
Nydelig!
![]() |
||||||
![]() |
||||||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
|||||
Ja, fin modell i flotte omgivelser. Det var forøvrig det siste bildet fra anlegget ditt også, Jon Einar. Dere inspirerer tydligvis hverandre der nede i det jærske.
![]() |
||||||
Svein S
|
||||||
![]() |
||||||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
|||||
Knallbra Arne! Pent smusset var den også.
|
||||||
![]() |
||||||
aha ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
|||||
Takk for det Jon Einar, Svein og Tore
![]() Legger med en liten filmsnutt som viser at den fungerer også Skd 99
![]() Mvh. Arne
|
||||||
![]() |
||||||
Dan Rasmussen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
|||||
Fine sager
![]() Hvis noget skulle justeres er det ikke til at se det
![]() |
||||||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||||||
![]() |
||||||
Tom Lynga ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
|||||
Knallbra
![]() |
||||||
Det enkle er ofte det beste...
|
||||||
![]() |
||||||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|||||
Nå har jeg fått tak på en kullbinge til Roundhouse "Billy" etter inspirasjon fra KjellAn.
Det finnes kun brukte å få tak i nå, så jeg var heldig i å få tak i en slik fra England. Der ser det ut som om noen fjerner den fra "Lady Anne" ved en ombygging? Etter noe tilpassing, blir det slik som på bildet under: - Kanskje skulle hytten ha vært tettet ytterligere i akterenden, da det ser ut som kull kan lett komme inn på "kjøkkenet"? Bingen er noe liten til å være realistisk - men kullforbruket på "Billy" er ganske minimalt - den går på gass! Optisk, ser loket mye "riktigere" ut med kullkasse enn uten! En litt anderledes kullkasse kan sees på loket foran. Den er litt større og mer kileformet. (Da kan dere bare gjette på hvilket lok denne kassen sitter på?) ![]() Edited by Kjell H. - 15 mai 2012 at 13:04 |
||||||
![]() |
||||||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
|||||
Da ingen har vært frampå å gjettet på dette grønne loket, kan jeg si at dette er en Pearse "Europa" som nylig er innkjøpt - helt ubrukt og aldri fyrt opp!
Pearse har innstillt lokproduksjonen for flere år siden, så dette er en skjeldenhet!
Da loket har fast styring og omskifteventil kombinert for både rettning og pådrag, har dette loket vært en kandidat for ombygging i pinsen. Den originale løsning gir dårlig kontrollerbarhet av hastighet og ujamn gange. Ved å bygge om denne ventilen til kun å ta seg av omkastning og montere servo på en noe modifisert pådragsventil, har loket blitt mye bedre å kjøre.
|
||||||
![]() |
||||||
Roger Andre ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
|||||
Vil fortsette på en litt glemt tråd.
Har tenkt og bygge denne.
![]() Så har jeg , kommet godt i gang.
![]() Jeg syns det er et ganske lett bygd sett, og kan anbefalle det videre til andre.
Nå er det igjen noe arbeid men jeg håper i løpe av noen dager at jeg kan legge ut en ferdig vogn.
|
||||||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||||||
![]() |
||||||
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
|||||
Har beställt några Norska vagnar ifrån denna framställare.
Vad ingår i byggsatsen.
|
||||||
![]() |
||||||
Basic71 ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
|||||
Byggesettet inneholder det du ser på messingplaten, du må ha en Roco vogn for å bruke understellet og taket. Det følger også med takdetaljer.
Har bygget en av de andre. Rune Edited by Basic71 - 25 januar 2013 at 22:14 |
||||||
![]() |
||||||
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
|||||
Tack för ert svar.
Detta betyder att det är en konvertering till en Rocovagn, och då blir detta kostsamma byggset, för att få en vagn.
Vänligen
Bo
|
||||||
![]() |
||||||
|||||
Vilken/Vilka Rocovagnar rekommenderas för Steiner/Steiner framtagningar av personvagnar.
Avseende: NSB BFo2b type7 vogn 624-625
Vänligen
Bo
|
||||||
![]() |
||||||
Basic71 ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
|||||
![]() |
||||||
|||||
Mycket fin byggbeskrivning.
Det är jag inte van vid.
Går Rocovagnen att få tag på, och vad kostar denna Rocovagn.
Jag går och grunnar på om jag ska bygga dessa, då de inte är kompletta byggsatser.
Har dålig erfarenhet av detta.
Samt att jag får en känsla av att det blir en relativt dyr vagn i slutänden.
Vagnen är jättefin och jag är svag för dessa typer av vagnar.
Ett blandat tågsätt med svenska och inslag av norska skulle vara trevligt.
Vänl
Bo
|
||||||
![]() |
||||||
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
|||||
Roco vagnarna kommer i en ny serie i år av Roco. Annars så finns dom ofta på auktionssidan qxl.no.
|
||||||
Modellhilsen
Claes |
||||||
![]() |
||||||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
|||||
Den nye serien fra Roco er annonsert til NOK 369,- pr. stk. hos bl.a. togbutikken.no og nmj.no. Om man kjøper brukt, må man passe på at nedre del av stigtrinnene følger med. Disse følger løse med i en "godtepose" med andre smådeler, i hvert fall i den første produksjonsserien fra 80-tallet. Pass også på at du får en vogn med takoppbygning, ikke tønnetak. I den nye serien ser det ut til at kun sovevognen har takoppbygning. |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Nu har jag gått igenom vad det skulle innebära för mig med att beställa ifrån ett icke Eu land.
Hade sett fram emot dessa vagnar, men inser att jag måste köpa detta från två håll, för att få ihop dessa norska byggsett.
Exempel utdragen ifrån webben som en prisidikering innan varan har nått mitt hobbybord.
Edited by Bo11 - 26 januar 2013 at 13:17 |
||||||
![]() |
||||||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
|||||
Jammen mange flotte modeller i denne gamle tråden
![]() Jeg har fått tak i et utgått Steinar & Steinar teakvognsett som ser veldig likt ut den ene vogna som står på Maihaugen. En BFo2b type 7. Den blir fin å ha på Lillehammer stasjon anno 1960. Det er første gang jeg prøver meg på et messingbyggesett. Det er forholdsvis krevende så langt for en gammel mann selv om jeg så og si er født med loddebolt og avbiter i hendene. Får håpe jeg blir flinkere etterhvert. Jeg begynte med den ene overgangsbelgen. Med litt rensing av flussdråper og litt mer filing, så tror jeg den blir bra. Jeg har flere Roco teakvogner som jeg kanskje kan tenke meg å bygge om til messing etterhvert. Men det er bare en som har laterninetak. Er det mulig å få kjøpt laterninetak noe sted? Vanskelig å ta skarpe bilder av noe så smått med mobilen ![]() ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
|||||
Denne ser flott ut! Gleder meg til å se resten av byggingen!
|
||||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
|||||
Jeg er akkurat ferdig med bygge en Steinar & Steinar DFo, nr. 18009. Dette er ganske lettbygde, men samtidig meget detaljerte byggesett.
Slik ble den: ![]() ![]() ![]() ![]() Helt ferdig var den visst ikke, som dette nærbildet avslører; det mangler dørhåndtak på endedørene... ![]() Jeg har også montert belysning i vognen: ![]() |
||||||
![]() |
||||||
miniclub89drg ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 28 august 2008 Location: Norge Status: Offline Points: 25 |
|||||
Nydelig arbeid Bjørn Runar!
|
||||||
Mvh
Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo |
||||||
![]() |
||||||
steinel ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
|||||
Vakkert. Ser at jeg har bukket noe i den ene belgen feil veg
![]() |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Kan noen fortelle meg hvordan man tar av taket på en Roco teak uten å ødelegge vognkassa? Jeg har prøvd på en og kassa er så sprø at det synes umulig å få av taket uten at det spretter av små plastbiter.
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
|||||
Takk! Jeg tror ikke belgene på din og min vogn er helt like, så det er ikke sikkert du har gjort noe feil. Legg merke til at det ikke er noen deler på midten utvendig på dine belger. S&S sine byggebeskrivelser er ikke alltid helt 100%, de kunne gjerne ha fått en korrekturlesing før de ble gitt ut... I de fleste tilfellene bukkes delene slik at halvetsingen blir på innsiden, det pleier stå spesifikt når noe skal bukkes motsatt vei.
|
||||||
![]() |
||||||
|||||
Takk. Det er gangbrettet på min belg som har blitt opp ned. Så vet jeg det til jeg skal lodde flere belger
![]() Halvetsing på innsiden, prøver å huske det. "Bukke opp" betyr kanskje at når delen ligger flatt slik som den satt opprinnelig i arket, så skal noe bukkes opp fra underlaget.
|
||||||
![]() |
||||||
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
|||||
Kanskje en kan gjøre seg tanken at det er på innsiden det blir 'materiell til overs' når en bøyer ...?
![]() |
||||||
Bjørn Egil
|
||||||
![]() |
||||||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
|||||
Endelig fått på grunning på mitt aller første messingbyggesett.
Dette ble påbegynt for opp mot 15år siden og aldri fullført. Jeg ble advart om å ikke starte med dette som førstegangsbygger, men jeg ville ha en G4 den gang. Nesten helt ferdig, bestemte jeg meg for å teste ut sandblåsing på vogna, uten noe erfaring i det hele tatt gikk jeg på med full fres og ble i grunnen skuffet over at rusk og rask ikke forsvant når jeg sandblåste. Når jeg tilslutt gav opp, så jeg med forskrekkelse at messingen hadde slått seg og bult ut mange plasser pga sandblåsingen. Lei av det hele ble vogna satt i skammekroken. Vogna har ved jevne mellomrom blitt tatt opp igjen, men fort lagt ned pga den bulende messingen. Her om dagen tok jeg mot til meg og loddet på de to siste delene som manglet og gav den en omgang med primer. Vogna gikk fra kastbar til brukbar. ![]() ![]() |
||||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||||
![]() |
||||||
|||||
Bjørn R Larsen
Mycket snygg teakvagn, stor eloge för denna målning samt bygge. Belysningen var en kul grej. Har du använt bets / oljefärg / vattenbaserat. Svart wash ser jag du har jobbat med.
|
||||||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |