Den store messingbyggertråden! |
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Author | |
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Den store messingbyggertråden!Posted: 14 juli 2011 at 11:26 |
|
La oss lange en lang og god tråd med massevis av flotte messingmodeller - enten scratchbygde eller fra byggesett!
Jeg går hardt ut og begynner med å vise Steinar Jeppestøls seneste kreasjon - damplok 21e 202. Forbildet var stasjonert i Kristiansand distrikt, fortrinnsvis i Arendal, fra 1952 til utrangering i 1962. ![]() ![]() |
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 12:27 |
|
Norsk smalspor type VI, Metis-typen, B2'
|
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 14:24 |
Da blir det den vanlige hermetikken! Thamshavnbanens lok 1-3, "Westinghouseloket" i 0m (1/45, 22,2 mm sporvidde):
Men nå har jeg våget å prøvekjøre den nye dreiebenken min. Det er som å gå fra Trabant til Mercedes, så nå er motivasjonen på topp for å gå løs på Thamshavnbanenes lok 7 -8 :
Stay tuned, but don´t hold yer breath! Edited by Håvard H - 14 juli 2011 at 14:29 |
|
![]() |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 16:41 |
|
En av mine favoritter fotografert på Grimstad stasjon: En gammel kjølevogn signert Steinar Snøtun.
![]() |
|
![]() |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem
Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 18:57 |
|
Flotte saker!
![]() Beundrer dere som driver med messingbygging. Har nok igjen en del før jeg kommer dit, men det frister sterkt å prøve. Modellen av 21e, er det den prototypen som er avbildet i siste MJ-Bladet, under artikkelen om fornorsking av tyske kassevogner? Svein |
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
Stian
Medlem i MJF
Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 19:11 |
|
Er ikke så vanskelig å bygge i messing, er bare å hive seg ut i det! kan anbefale skd 206 som førstegangs byggesett! utrolig artig og enkelt å bygge! men for min del så tar det dog lang tid før jeg klarer å montere noe 100%
|
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Steinar J
Fremo og MjF medlem
Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 14 juli 2011 at 23:19 |
|
Modellen av loktype 21e som er avbildet i siste Mj-blad i forbindelse med artikkelen om fornorsking av tyske godsvogner, er lok nr. 207, bygget av Steinar Snøtun.
Steinar J
|
|
|
SJ
|
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 juli 2011 at 01:09 |
|
Jeg har i min pre-anleggsfase, som startet i 1980, startet på flere messingprosjekter. Kun én er fullført, men jeg har tre-fire halvferdige. Den ene har jeg allerede vist. En annen som også er kjørbar, men mangler de siste detaljene, er en 22-maskin. Type 22 var forløperen for den langt mer kjent type 24 som brukes i veterantogene på Krøderbanen. Forskjellen på de to loktypene er først og fremst avstanden mellom lok og tender.
Prosjektet ble startet i 1978 og det er i hvert fall ikke gjort noe med det siden 1982. Slik så loket ut i kveldssola i kveld. ![]() Mer om prosjektet kan man lese på nettsidene mine: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=314&nid=3&engelsk=0 |
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 15 juli 2011 at 21:43 |
|
Tråden var vel kanskje ment for rullende materiell, men jeg tar sjansen i disse stille sommertider. Ikke er det spesielt mye messing i disse modellene heller, men det får nå våge seg Scratchbygget er de i alle fall. ![]() Stoppbukker klar for patinering.
|
|
![]() |
|
Mikael Järn
Veteran
Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 juli 2011 at 17:38 |
|
Det er nettopp slike detaljer som virkelig gjør susen på anleggene. Nå venter vi på Duha med melkespann,postsekker og postkasser med norske forbilder. (Alvalia)
Jeg tror det var Michelangelo som svarte da han ble kritisert for i overkant å detaljere sine motiver: "Bagateller skaper fullkommenhet, og fullkommenhet er ingen bagatell." Og du Vistad gir virkelig oss andre noe å strekke oss etter.
|
|
![]() |
|
Stian
Medlem i MJF
Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 juli 2011 at 17:52 |
|
Utrolig flotte stoppbukker!
komentaren vil ha! passer fint her!
|
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
2mjo
Viderekommen
Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 juli 2011 at 00:45 |
|
Dette er glimrende, messing er gøy. Flott, jeg er nettopp ferdig med en SKD206, jeg kan ikke legge ut et bilde pga at noen har plassert en del filer som tilhører MJF i min filbehandler.
Dr. Jevistad kommer du på messen i Larvik til høsten? mvh Tom Johnsen |
|
![]() |
|
Pelle
Nettgruppen
Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 juli 2011 at 13:24 |
Disse er virkelig flotte, men jeg har tilgode å få til slike selv. Har prøvd utallige forsøk, men jeg klarer ikke å bøye skinnene uten at det blir en stygg bue i knekken og forvrengte skinner, og selve svillene detter av selv om de er limt med 2-komponent lim... hva er hemmeligheten? |
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 juli 2011 at 14:34 |
Nei det er ikke enkelt, men det man kan gjøre er å file vekk skinnehodet og litt av skinnelivet med en trekantfil eller evt klippe med en skinnekutter der hvor knekken skal være. Det er gjort på den ene av disse, mens de to andre er laget på "tradisjonelt" vis. Svillene er limt med "superlim", eventuelt kan man jo lodde på en PCB-sville
Edited by jevistad - 17 juli 2011 at 14:35 |
|
![]() |
|
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 juli 2011 at 14:53 |
Har ikke noen konkrete planer om det, men det er slett ikke umulig
|
|
![]() |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 juli 2011 at 12:23 |
|
Her er Steinar Jeppestøls samlede godsvognsproduksjon så langt denne sommeren
![]() Vognene er som følger : 2 stk. Tl3 (ny generasjon ), 1 stk. Gf2, 2 stk. G2 og 1 stk. G3 med trykkluftbremse. ![]() |
|
![]() |
|
Jolsen
Medlem i MJF
Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 juli 2011 at 20:50 |
|
Følger opp med et pågående arbeid med scratchbygging av Nestun-Osbanens G-vogn i 1:87 (9mm sporvidde, H0e). Her er versjon 2. Gjenstår en del på understellet - som også er blitt for høyt og må tegnes på nytt.
![]() John Olsen
|
|
![]() |
|
Bo11
Veteran
Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 juli 2011 at 18:20 |
|
jevistad
Mycket snygga stoppbockar du har byggt ihop.
MRW säljer bra byggsatser av stoppbockar.
De jag har byggt ser ut såhär.
Att bygga i mässing är som det sades tidigare inte så besvärligt, om man vet huruvida man ska gå åt momenten.
Har bla fastnat för att bygga några ånglok, och detta är inte min stora grej.
Allt som har med drivning att koppla ihop eller dra andra behövliga saker för att få detta optimalt är en tålamodsprövande historia.
SJ ånglok
![]() SJ ånglok ![]() Dessa båda är inte klara på ett tag, men den tid det tar får jag helt enkelt stå ut med. Bygga vagnar lär man sig snart hur man ska hanter detta.
![]() Nej att löda och bygga vika ihop och allt som har med detta att göra har sin lilla prövning.
Vänl Bo
Edited by Bo11 - 28 juli 2011 at 18:24 |
|
![]() |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem
Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 juli 2011 at 22:10 |
De har det godt dagens pensjonister.......
|
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
![]() |
|
tynset
Medlem i MJF
Joined: 25 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 08 september 2011 at 23:38 |
|
Selv om jeg er en amatør i denne settingen, så velger jeg å legge ut et bilde av min første messingmodell som er under arbeid. 100% er det ikke, men synes selv det er en god start.
Dette er gøy. Takk også til deg Tore for noen gode råd under MJ-messen på Hamar siste helg. |
|
![]() |
|
Stian
Medlem i MJF
Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 01:43 |
|
Den så bra ut!
|
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem
Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 07:56 |
|
Ser bra ut det der Johnny.
Svein
|
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. |
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 08:00 |
|
Messingbyggerteknikker bør vært et tema for et kommende MJ-blad.
|
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
trulss
Fremo og MjF medlem
Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 09:09 |
Ja, det er et av punktene på en lang liste her! ![]() |
|
|
Truls Slevigen
|
|
![]() |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem
Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 11:27 |
Og vi ser frem til selv, at blive pensionister
God weekend
Dan
|
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
![]() |
|
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 12:28 |
|
Jeg kunne i hvert fall tenkt å lært mer om hva slags loddemetoder og -utstyr som er egne for slike byggearbeider.
|
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem
Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 13:14 |
Flott arbeid! Jeg har ikke hatt fremgang på min modell på lang tid, og har fortsatt en rekke andre modeller i ulike stadier, bl a noe som skal bli flotte vogner fra Steinar og Steinar. Jeg får det liksom ikke helt til. Artikler i MJ bladet ville nok hjulpet, men lokale kurs (f eks i forbindelse med messer) der jeg får instruksjon under veis ville ha vært enda bedre. |
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
![]() |
|
morten.h
Medlem i MJF
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 13:17 |
|
Får vel bidra med Skd 224 fra SkalaDesign,jeg da......dette er forøvrig et glimrende byggesett |
|
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
Kjell H.
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 18:08 |
|
Apropos messingbyggende pensjonister.
Etter ca. 10 mnd. pensjonisttilværelse, fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til messingbygging. Begynte derfor å jobbe litt igjen - og vips ble det igjen litt tid til bygging. Jeg er imponert over de pensjonister som finner tid til slikt! - Eller kanskje man rett og slett har for god tid - slik at alt utsettes til neste dag eller dagen etter? Slik ble det i hvert fall for meg!
|
|
![]() |
|
Pelle
Nettgruppen
Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 09 september 2011 at 21:37 |
|
Det er jeg som har tegnet type 92 som Scandinavian Miniatures skal selge som byggesett. Dette er ingen kommersiell reklame, men litt bakgrunnsinfo fra en som gjerne deler med andre. Denne modellen har jeg selv ønsket meg siden originalen kom til landet på 80-tallet. Jeg skaffet meg ganske tidlig tegninger fra duewag og NSB og bygde utallige plastmodeller uten å lykkes tilfredsstillende nok. Jeg har nå brukt 2 år så langt på å konstruere dette messingbyggesettet, og lært mye om teknikker. Et slikt byggesett blir vel aldri helt perfekt, men jeg håper andre får samme glede som meg av å se en slik modell på anlegget. Min egen drøm er i hvert fall i ferd med å gå i oppfyllelse, og jeg vil dele med alle andre som har samme drøm.
Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort! Jeg måtte derfor tilbake til mine gamle tegninger å konstatere at disse var mer korrekt... Gereide hadde helt sikkert gode grunner til sine valg. Det gjelder å finne et ferdig understell sm passer!
Det er jo 3 ulke styrevogner til type 92. Bm 92.15 hadde en postvogn som gikk bl. a i Arendal.
Endelig en kjørende modell! I våres prøvekjørte jeg et sett på Dmjks anlegg. Fortsatt mye igjen, men en enser resultatet.
Overgangsbelgene passet godt denne gangen, men dette må nok justeres litt for å passe på andre anlegg med krappere kurver.. ![]() Edited by Pelle - 09 september 2011 at 21:51 |
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 123 4> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |