MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Byggetråd - Urskogbanen BCo2

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Byggetråd - Urskogbanen BCo2
    Sendt: 04 desember 2016 kl. 18:41

Hei alle hagejernbaneinteresserte!

I denne tråden vil jeg vise hvordan jeg bygger en norsk passasjervogn til min hagejernbane – Furubakkens Hagejernbane.

Jeg har alltid likt norske smalsporbaner, og kanskje særlig vognene på Tertitten eller Urskog-Hølandsbanen. Urskogbanen anskaffet til banens åpning i 1896 bl.a. 2 boggi passasjervogner – én BCo og én Co. Vognen jeg bygger er med utgangspunkt i vogn BCo2 som kjører fast i dag i veterantogene ved Tertitten.

Her er et bilde av vognen slik den ser ut i dag ved Tertitten.

Urskogbanens vogn BCo2 på Sørumsand den 21. juni 2015.

 

Byggingen av vognen tar utgangspunkt i et byggesett fra Proinor. Proinor har annonsert en vogn fra Urskogbanen på sin nettside – nr 20-13.

Link til Proinor’s nettside


Jeg har lenge vurdert om jeg faktisk kan bruke vognen på min hagejernbane. Min hagejernbane har krappe kurver, og lange passasjervognen passer derfor ikke så bra. Jeg har derfor funnet ut at jeg må korte inn vognen slik at den passer bedre for min hagejernbane. Dessuten ser en kortere vogn bedre ut sammen med andre passasjervogner jeg har.

Byggesettet fra Proinor gir en vogn med total lengde på 46 cm. Jeg har fjernet én vindusrekke og gjort endeplattformene litt kortere i hver ende. På den måten får jeg en vogn som er 37 cm.

Noen vil sikkert mene at det blir feil å endre på en original vogn på denne måten. Men så lenge jeg er min egen generaldirektør, så bestemmer jeg selv hva slags materiell som skal kjøres på banen.

 

Her er noen bilder fra dagens byggeprosess.


Vognsidene før og etter forkorting.


Løst sammensatt ramme, vognsider og skillevegger.

 

Videre arbeid på byggesettet blir å male innvendige vegger, vinduskarmer og dører.  Til opplysning er det én 2. klasse myk kupé, én 2. klasse røykekupé med skinnseter, og én 3. klasse kupé med trebenker. Gulvet blir malt plankegulv. 

Tips om innvendig fargevalg mottas med takk!




Endret av KjellAn - 05 juni 2017 kl. 22:19
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
Claes Lislerud Se rullemeny
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Medlem siden: 08 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 722
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Claes Lislerud Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 desember 2016 kl. 19:58
Blir artig å følge denne tråden Kjell. Skjelden vi får se så store byggesett her.
Modellhilsen

Claes
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 desember 2016 kl. 21:49
Enig med foregående. Gøy å få følge med. Jeg har også hatt funderinger og blitt fristet av det utbudet Proinor har, både Uhb og en svensk 600mm vogn.
I den nærmeste fremtiden er dog ingen av disse prioritert, så desto morsommere å få se på ditt byggeClap
På min bane har jeg en del personvogner med lengde på ca 50cm. Jeg har løst det ved å bare kjøre på den delen av banen hvor svingene "tillater" den vogn-lengden. Det betyr at jeg må stoppe og koble løs lokomotivet og kjøre rundt toget og koble på igjen i motsatt ende (t.o.r.)  Egentlig en helt vanlig måte å snu et tog på. Jeg opplever den delen av kjøringen som morosam og ganske virkelighetstro.
Gleder meg  til fortsetningen.

Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 desember 2016 kl. 17:50
Takk for tilbakemedingene.

Min hagejernbane har dessverre for mange krappe kurver så det er ingen praktisk løsning med å bare kjøre på delen uten kurver. Nå har jeg likevel begynt ombyggingen så jeg tror dette blir en flott løsning uansett. Hovedinntrykket blir en vogn som ligner originalen men som passer banen min.

Et spørsmål igjen til forumet:   
Hvilke farger er mest riktig innvendig på denne vognen? Jeg har kanskje mulighet til en tur til Tertitten før jul, men kanskje noen her vet fargene likevel.

Endret av KjellAn - 07 desember 2016 kl. 10:29
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 desember 2016 kl. 18:38
Hei. Har sendt noen (ikke så gode) bilder på fb. Håper du har bruk for dem.
Michael
Til toppen
laser Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 15 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 35
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér laser Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 desember 2016 kl. 08:37

Hei, slik ser den iallefall ut idag (2011)
Med hilsen
Arild
www.proinor.no


Endret av laser - 09 desember 2016 kl. 16:32
Til toppen
rebelego Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 16 juli 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 227
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rebelego Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 desember 2016 kl. 09:45

Heia Kjell! Jeg har avskrevet de vognene som for lange, så dette blir spennende å følge.

Her er et interiørbilde fra 2015. Med lamper og gardiner.


Konduktør med stjerne av St Olavs uorden. Surrer rundt på Rystelsesbanen.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 20 desember 2016 kl. 23:00

Hei

De siste dager har gått med til montering av koblinger og boggier. Jeg har valgt å bygge vognen for 32 mm sporvidde. Og da passer det ikke så bra med festene som følger byggesettet. Disse festene er laget for LGB-koblinger og 45 mm boggier.

Jeg har kjøpt "norske" hakekoblinger fra Brandbright - type RSA71, og et par enkle boggier for 32 mm fra I P Engineering.


Brandbright couplings RSA71


Large bogie set from IP Engineering


Her er koblinger og boggier prøvemontert i den ene enden av vognen. Bufferbjelken som følger byggesettet var litt for smal slik at jeg måtte bygge på med noen treprofiler fra roteskuffen.



Jeg har funnet ut litt mer om farge på innvendige vegger og innredning etter et kort besøk på Tertitten i helgen.

Innvendige vegger i alle kupéene var kremgule - ikke hvite slik det kunne se ut på bildene i tråden her. Bagasjehyllene over vinduene var kremgule i 3. klasse-kupéen, og teakfarget med sort nett i 2. klasse-kupéene. Gulvet i hele vognen var mørk brunt. Taket var hvitt. Alle dører, vinduer og karmer var teakfarget. Trebenkene i 3. klasse var kremgule - slik som veggene. Setetrekket i 2. klasse var vinrødt og mørk brunt i henholdsvis damekupéen og i røykekupéen.

Jeg maler helst det meste av innredningen før sidevegger, skillevegger og endevegger limes fast. Sittebenkene setter sammen og males før de plasseres på rett sted. I tillegg må jeg lage en liten vedovn som skal plasseres i 3. klasse-kupéen. 

Fortsettelse følger.




Endret av KjellAn - 06 juni 2017 kl. 07:39
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 januar 2017 kl. 21:00
Maling av interiør og diverse

Julehelgen har gått med til å male interiøret i vognen.

Innvendige vegger og trebenkene i 3. klasse er malt med kremgul Lady oljemaling. Dette tar mye tid siden det må males minst 3 strøk før det blir brukbart. Karmer, vindusrammer og dører er beiset med teak oljebeis. Videre er det metallplater på veggene bak der vedovnen skal stå. Disse er laget av malte tynne plastplater.

Jeg kommer tilbake til hvordan jeg lager vedovnen. Skal forsøke å sette en LED inne i den for etterligne flammer. Det skal også være lys i taket. Jeg får prøve å finne riktige lyskilder til dette etter hvert.

Rammen og gulvet i vognen har etter hvert fått et brunmalt plankedekke i hver kupé. Endeplattformene er malt lys grå.

Her er i hvert fall noen bilder av de siste arbeidsøktene.



Innvendige vegger malt kremgule.



Vindusrammer og dører – teak oljebeis.

Endeplattform – med fester for stigtrinn. Venter litt med montering av stigtrinnene.

Endret av KjellAn - 06 juni 2017 kl. 07:40
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
St.Michael Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 26 januar 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér St.Michael Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2017 kl. 10:27
Fint å få følge med på byggingen. Jeg skjønner at du er godt i gang, men allikevel her er noen tips og tanker: Hvis du vil ha passende beskyttelseplater bak ovnen, anbefaler jeg aluminiumsformer. Jeg pleier å kjøpe en tykkere kvalitet som finnes på bl.a. Binders. Det er typ, serveringsfat og lignende som brukes av cateringfirmaer. Den kan klippes med saks og bøyes og formes og du kan stanse formen av spiker eller nithoder i den også. Den kan brukes til alle slags metalldeler du ønsker å lage.Jeg limer den med baderomssilikon.
En annen refleksjon når jeg ser dine bilder (kanskje vel sent...) er at du får en mer 3-dimensjonal romfølelse hvis noen av kupedørene var åpen eller sto litt på gløtt...
Lykke til videre. Det blir kjempebra!!
Til toppen
Morten M Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 272
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten M Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2017 kl. 12:21
Herlig prosjekt og gode tips fra deg, St. Michael.
 
Ser poenget med dører på gløtt; men det forekommer ikke i virkeligheten, på Tertitten.  Vognene vugger såpass, at de slamrer igjen ganske umiddelbart (...og lar seg ikke stoppe av barnefingre i døråpningen!), så det er fast praksis at de lukkes.
 
Hilsen en med "et par" timer i tjeneste ombord der... ;-)

PS Prosjektet blir jo bare mer og mer fristende...
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 januar 2017 kl. 16:40
Takk for kommentarene.

Platene jeg har brukt er nok limt godt fast, så det blir vrient å bytte til metallfolie. Jeg tar tipset med videre til neste prosjekt.
Husk at den midterste kupéen er for røykere. Da passer det nok best å la dørene til denne være lukket. For øvrig kan dørene i hver ende åpnes og lukkes etter behov. I tillegg lar jeg noen av vinduene være åpne.

Videre detaljer som gjenstår innvendig er vedovn, sittebenker og bagasjehyller. Kanskje jeg får plassert noen figurer også.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2017 kl. 18:24

Her kommer en liten oppdatering av prosjektet.

Det hender at man finner andre løsninger: Jeg forsøkte å lage en liten vedovn fra scratch, men endte opp med å kjøpe en ferdig ovn fra www.kjdesign.dk som selger utstyr til dukkehus. Selv om dukkehus ofte er i skala 1:13 (og ikke 1:19), så passer ovnen fint inn i vognen. Ovnen er støpt i resin og det var enkelt å borre opp hull for plassering av en liten lysdiode for å etterligne flammer i ovnen.

Røykekupéen er på det meste ferdig, med skinnseter, gardiner og bagasjehyller. Litt rart å gå i hobbybutikker for damer for å finne netting og braketter til bagasjehyllene.


Her kommer det i hvertfall noen bilder ...



Oversikt interiør



Vedovn


Røykekupé med skinnseter og bagasjehylle



Endret av KjellAn - 06 juni 2017 kl. 07:46
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
KjellAn Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 929
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér KjellAn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 september 2017 kl. 16:25

Utvendig kledning og detaljer

Etter et lengre opphold i byggingen, har jeg endelig fått startet på den utvendige platekledningen. Jeg har valgt samme vinrøde farge som originalen - delvis fordi jeg liker originalfargen og jeg har flere andre vogner med Walisisk forbilde med samme farge.

Når det gjelder stafferingene har jeg valgt et kompromiss - bedre med enkle streker tegnet med 1 mm gullpenn i stedet for de syltynne strekene med ornamenter i alle hjørnen. Det får være måte på hvor detaljert jeg greier å lage stafferingene selv. Wink

Endeplattformene skal ha rekkverk, håndtak og sikkerhetslenke. Med byggesettet fulgte det messingtråd og noen plastdeler som skulle limes sammen. Etter å ha studert originalen nøye fant jeg ut at det ble penest å lodde hele rekkverket sammen med diverse messingbiter. Sikkerhetslenkene er laget av smykkedeler kjøpt i hobbybutikk for damer. Smile

Her er i hvert fall noen bilder som viser hvor langt jeg har kommet ...

Sidevegg med stafferinger og klasseinndeling.



Enderekkverk ferdig loddet og lakkert.



Slik blir vognen med platekledning, staffering, hjørnebeslag, og enderekkverk.


Jeg har såvidt begynt på taket nå. Med byggesettet fulgte det bare med èn plate som er tenkt limt fast. Jeg ønsker at taket skal være mulig å ta av - bl.a for å kunne komme til figurer og detaljer inne i vognen. Jeg limer derfor 2 plater sammen for å få taket litt mer stabilt. Flere bilder og byggebeskrivelse av taket kommer etter hvert.

Alt i alt har dette vært et utfordrende prosjekt - kanskje litt mer ambisiøst enn jeg først trodde. Både å gjøre vognen mest mulig detaljert og at den skulle modifiseres (gjøres kortere), har gjort at det har tatt lenger tid enn planlagt.





Endret av KjellAn - 01 september 2017 kl. 16:38
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Til toppen
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 08 desember 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 502
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2017 kl. 09:56
Blir en flott vogn med lengdeproblemet løst elegant. Ingen vil tenke over at dette er en forkortet vogn om man ikke kjenner vognen godt.

Terje

Endret av TeVe - 02 september 2017 kl. 10:10
Terje V.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1865
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2017 kl. 16:40
Syns det ser veldig bra ut! Artig å følge med på byggingen selv om det drar ut litt i tid, der har jeg ekstremt god erfaring selv!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
laser Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 15 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 35
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér laser Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 september 2017 kl. 15:31
Det er jo litt spennende å følge med, kanskje jeg bør vurdere å produsere en slik forkortet "GT"- utgave Tongue
Arild
proinor.no


Endret av laser - 09 september 2017 kl. 14:02
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.